freeman Postad 28 Februari , 2005 Rapport Postad 28 Februari , 2005 pratade med en person och just detta fall tycker jag är skumt och behöver hjälp han låg i 83km/t på en 50väg polisen sköt med laser etc etc polisen frågar honom om han vill erkänna han svarade nej men polisen tog hans körlkort iaf är inte det att döma innan domstol? borde inte han få ha kvar körkortet tills domstol har sagt sitt? mvh freeman Citera
Albert Postad 28 Februari , 2005 Rapport Postad 28 Februari , 2005 Kor man 30 km over den satta gransen aker kortet direkt, som i din kompis fall. Citera
Viesker Postad 28 Februari , 2005 Rapport Postad 28 Februari , 2005 Det är Länsrätten som har hand om körkortet och polisen har dennas rätt att ta lappen även om du kör långsammare än 30. Sen om du skulle bli friad id i tingsrätten som har hand om lagbrottet så får du ändå inte tillbaka körkortet för det ska avgöras i Länsrätten. Just detta har hänt mig och länsrätten ansåg att jag skulle vara utan körkort iallafall. Ingen ersättning fick jag heller fast jag behövde körkortet i jobbet och gick arbetslös i 2 månader Citera
freeman Postad 28 Februari , 2005 Författare Rapport Postad 28 Februari , 2005 Kor man 30 km over den satta gransen aker kortet direkt, som i din kompis fall. just det som är frågan... han nekade ju och polisen kan ju inte döma folk på plats??!!?? eller??? Citera
Von oben Postad 28 Februari , 2005 Rapport Postad 28 Februari , 2005 Alltså,Polisen dömer ju ingen-men i detta fallet har han rätt att ta körkortet. Jämför med att gripa en misstänkt tjuv eller mördare.Polisen dömer inte den individen heller-men de har ju full rätt att gripa honom/henne. Jag menar,hur skulle det annars se ut??? Citera
Juggler Postad 28 Februari , 2005 Rapport Postad 28 Februari , 2005 Precis som Von Oben säger så har inte polisen dömt utan de har omhändertagit körkortet som skickats till Länsstyrelsen (inte länsrätten). Polisen omhändertog det för att det är sannolikt att det kommer att återkallas. Du kan läsa mer om det i Körkortslag (1998:488) femte kapitlet. Citera
freeman Postad 28 Februari , 2005 Författare Rapport Postad 28 Februari , 2005 Juggler79... har du en url eller dyligt? Citera
Juggler Postad 28 Februari , 2005 Rapport Postad 28 Februari , 2005 Visst, kolla här: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980488.htm Citera
RayIV Postad 28 Februari , 2005 Rapport Postad 28 Februari , 2005 Rixlex (Ugh, det där var en lång länk... fixar - Kubo) Citera
MOJJE Postad 1 Mars , 2005 Rapport Postad 1 Mars , 2005 En annan sak man kan göra är att få be om och se pappret på när lasern blev kalibrerrad sist, det skall den vara varje gång dom går ut och skall annvända den. eller när dom frågar fall du erkänner skall du säga. jag begär RÅDRUM 7 av 10 lägger dom ner för det blir för mycket pappersarbete. testa Citera
Papa Kubo Postad 1 Mars , 2005 Rapport Postad 1 Mars , 2005 En ännu bättre lösning är att sluta bränna på då hastighetsgränsen är 50. Citera
MOJJE Postad 1 Mars , 2005 Rapport Postad 1 Mars , 2005 eller ett annat tips. kan bli lite svårt för vissa bilar kanske men om du kör förbi en plåtpolis i 250km hinner inte kameran med. känns nog lite piss om man bara lyckas komma upp i typ 230 km Citera
Sunbird Postad 1 Mars , 2005 Rapport Postad 1 Mars , 2005 Ironiskt i dessa dagar kanske att komma från nån som spelar poker på nätet: - Gör som Kubo säger, håll dig inom lagens råmärken. Absolut enklaste sättet att inte bli av med kortet på, eller ännu värre, plocka nån fotgängare som man inte uppfattar för att det går för fort. Körkort kan man leva utan i några månader, men dåligt samvete får man leva med resten av livet. Citera
ades_va Postad 1 Mars , 2005 Rapport Postad 1 Mars , 2005 Alltså,Polisen dömer ju ingen-men i detta fallet har han rätt att ta körkortet.Jämför med att gripa en misstänkt tjuv eller mördare.Polisen dömer inte den individen heller-men de har ju full rätt att gripa honom/henne. Jag menar,hur skulle det annars se ut??? Då dömer han ju visst det. Ironiskt i dessa dagar kanske att komma från nån som spelar poker på nätet: - Gör som Kubo säger, håll dig inom lagens råmärken. Absolut enklaste sättet att inte bli av med kortet på, eller ännu värre, plocka nån fotgängare som man inte uppfattar för att det går för fort. Körkort kan man leva utan i några månader, men dåligt samvete får man leva med resten av livet. Polisen brukar iofs inte använda laser mitt i stan, och fotgängare brukar inte vara oaktsamma när de korsar motorvägar... Citera
Papa Kubo Postad 1 Mars , 2005 Rapport Postad 1 Mars , 2005 Polisen brukar iofs inte använda laser mitt i stan, och fotgängare brukar inte vara oaktsamma när de korsar motorvägar... På vilken motorväg gäller 50 km/h? Citera
Recommended Posts