Gå till innehåll

Nya datorer och krasch


Beachkung

Recommended Posts

Hej, vet inte om detta hamnar på rätt plats...

 

Jag köpte nyligen ny stationär dator från komplett, en fet fin sak som inte skulle gå på knäna när jag 8-tablar med PT o hud igång. Körde ett tag och fick ganska snart blåskärmskrascher 1-3 ggr per dag, oftast gick det nån timme emellan. Det kraschade aldrig utom då jag spelade poker, men det är iofs det enda krävande jag har datorn till. Jag snackade med supporten på komplett som tog in datorn och bytte ram och moderkort. Samma fel igen. Skickade in igen, dom bytte grafikkort - samma fel. Jag tröttnade och utnyttjade lagen som säger att man får häva köpet om samma fel uppstår 3 ggr och beställde en ny dator - från komplett igen. Lite andra delar i och så - blev billigare än första eftersom jag insåg att jag inte behövde allt. Har precis kört första pokerpasset och tro fan att det kraschar nu igen. WTF? Är det någon som råkar ut för samma skit? Nån som har en aning om vad som kan gå fel?

 

Jag är rätt säker på att jag körde utan både PT och hud och fick krasch ändå på den första nya datorn så jag tror inte det är dom som gör det. Kan det vara parbet (kör mest där) som har kass programvara?

 

Oerhört tacksam för svar.

 

Mvh, B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, vet inte om detta hamnar på rätt plats...

 

Jag köpte nyligen ny stationär dator från komplett, en fet fin sak som inte skulle gå på knäna när jag 8-tablar med PT o hud igång. Körde ett tag och fick ganska snart blåskärmskrascher 1-3 ggr per dag, oftast gick det nån timme emellan. Det kraschade aldrig utom då jag spelade poker, men det är iofs det enda krävande jag har datorn till. Jag snackade med supporten på komplett som tog in datorn och bytte ram och moderkort. Samma fel igen. Skickade in igen, dom bytte grafikkort - samma fel. Jag tröttnade och utnyttjade lagen som säger att man får häva köpet om samma fel uppstår 3 ggr och beställde en ny dator - från komplett igen. Lite andra delar i och så - blev billigare än första eftersom jag insåg att jag inte behövde allt. Har precis kört första pokerpasset och tro fan att det kraschar nu igen. WTF? Är det någon som råkar ut för samma skit? Nån som har en aning om vad som kan gå fel?

 

Jag är rätt säker på att jag körde utan både PT och hud och fick krasch ändå på den första nya datorn så jag tror inte det är dom som gör det. Kan det vara parbet (kör mest där) som har kass programvara?

 

Oerhört tacksam för svar.

 

Mvh, B

 

Det låter som om det är svårt att felsöka. Anteckna iallafall vilka meddelanden som kommer vid blåskärmen, och vad du/datorn hade för sig just då.

 

Kör du Windows XP, gå till kontrollpanel - system - avancerat - start och återställning, och se att datorn inte startar om automatiskt, så att du hinner se meddelandet. Skriv också händelsen till systemloggen, och se för övrigt om det finnas några andra felmeddelanden i denna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som det tidigare inlägget. Kolla i felloggen. jag sätter fem spänn på att det är en drivrutin till grafikkortet som bombar när du kör dina HUDs. Hade sjäv stora problem i drygt ett år med min bärbara som bombade o låste datorn hela tiden när jag körde vissa grafikintensiva program. Fick ingen hjälp från IBM supporten, men hittade en fix på nätet. Så mitt tips är att ta reda på var den bombar på o googla lite.

 

Guts

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade samma fel för länge sen när jag "bodde i en källare".

Av någon anledning så vart datorn mysko och strömförande(?) (ojordade kontakter?) från kontakterna i källaren.

Var tvungen att dra ström från övervåningen.

 

Det är farligt att göra så. Strömmen hittar gärna en fin väg från felaktig mojäng - genom dig - till jord. Det är så att säga tvärtom till varför man jordar saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blåskärmen sa ju att det var i grafikkortets drivrutin felet "kunde" sitta, men jag har/hade ju senaste drivrutinerna och dom bytte ju ut grafikkortet en gång på gamla datorn samt att jag fick helt ny dator så jag trodde ju inte på det. Själv är jag ju djupt misstänksam mot hud o PT, men som sagt har jag för mej att jag testade utan dom och att det kraschade ändå. Förresten - hudden är det inte - jag vet säkert att jag körde pt med gametime+ och fick krasch ändå.

 

Förmodligen inget fel på datorn alltså, men segt att hitta felet och tråkigt om det slutar med att jag inte kan använda hjälpprogrammen.

 

Nån som har några mer idéer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju alltid köra tortyr test med prime95 nån timme, står den pall, har den inge stabilitets problem iaf, hämta där: http://www.mersenne.org/freesoft.htm

 

Annars är de ju svårt att få hjälp utan att posta configurationen på datan, os, program man kör, exakt felmeddelande

 

Ny installerad dator: brukar jag först besöka moderkortets hemsida, ta hem alla drivisar där, samma med ljud-, nätverks-, grafikkort(eventuellt uppdatera bios)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar du på Cryptologic (bl.a. Parbet) så bör du nog kryssa i rutan "Move processed files to..." i Auto-import-fönstret i PokerTracker. Annars läser PT igenom alla dina gamla hand histories, och det verkar vara väldigt tungt för datorn, märker jag på min burk i alla fall. För mig blir det ibland som om datorn fryser i någon sekund om jag inte tar bort alla gamla händer. De finns ju ändå kvar i databasen om jag vill titta igenom dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar du på Cryptologic (bl.a. Parbet) så bör du nog kryssa i rutan "Move processed files to..." i Auto-import-fönstret i PokerTracker. Annars läser PT igenom alla dina gamla hand histories, och det verkar vara väldigt tungt för datorn, märker jag på min burk i alla fall. För mig blir det ibland som om datorn fryser i någon sekund om jag inte tar bort alla gamla händer. De finns ju ändå kvar i databasen om jag vill titta igenom dem.

 

Jo, det är ju just parbet som gäller och jag tror kanske att felet kan ligga i deras mjukvara. Kanske inte helt optimerad för folk som kör många bord. Men jag gissar egentligen bara...

 

Jag kör flytta gamla filer, men ibland blir det fel i PT och ett gäng hänger kvar, vet inte om det påverkar heller.

 

En annan fundering. Norton och windows kör sina autokollar efter uppdateringar med jämna mellanrum och installerar säkert sen automatiskt - kan det vara detta? Att det går snett när det installeras nya grejer samtidigt som man spelar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa med andra drivrutiner till grafikkortet, äldre/eller moddade o se ifall det går bättre. Blåskärmar ljuger inte, men ibland är de missvisande.

Är det på drivrutinsnivå, o du är helt säker på att det är grafikkortet. Hur vet du det förresten? Du skrev "kanske"? låter weird..

så ska det till ganska mycket från den pokerklienten för att det ska vara deras "fel".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är ju just parbet som gäller och jag tror kanske att felet kan ligga i deras mjukvara. Kanske inte helt optimerad för folk som kör många bord. Men jag gissar egentligen bara...

 

Jag kör flytta gamla filer, men ibland blir det fel i PT och ett gäng hänger kvar, vet inte om det påverkar heller.

 

En annan fundering. Norton och windows kör sina autokollar efter uppdateringar med jämna mellanrum och installerar säkert sen automatiskt - kan det vara detta? Att det går snett när det installeras nya grejer samtidigt som man spelar?

 

Det går inte att svara på, du har ju ännu inte visat vilka felmeddelandena är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett såntdär riktigt mysko kraschmeddelande förut. Såfort mitt internet började arbeta på 40%+ kapacitet så kraschade datorn. Visade sig att det var nätverkskortet som krånglade. Se till å posta en logg här ska vi nog kunna få fram vad som är fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, nu har jag precis spelat ett 4h pass och kraschat 4 ggr på den tiden. Sista gången var varken PT eller hud igång utan bara 7 bord på parbet. Hade till och med winamp av för att utesluta det. Felmeddelandet på blåskärmen är ju typ - nåt allvarligt är fel o windows måste startas om för att skydda datorn. Koderna skrev jag av - går inte med skärmdump vad jag vet.

 

Felet kan ligga i : nv4_disp.dll

 

PAGE_FAULT_IN_NONPAGE_AREA

 

STOP : 0X00000050 (0XBD535000, 0X00000000, 0XBFA2438F, 0X00000000)

 

nv4_disp.dll - address BFA2438F base at BF9D5000, datestamp 47bb7f70

 

STOP-meddelandet var inte samma alla gångerna, men det andra var exakt samma vid alla krascherna.

 

Så. Nån som vet vad jag ska göra? Mer än att gå och lägga mej nu? :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

drivrutinsnivå. Läste runt på första forumet jag kom till via google o de trodde att det var fel i Nvidia's 3d accelerator eftersom en del 3dstödjande spel hänger sig. Samt så verkar inte DxDiag fungera felfritt, det kan du oxå testa, men onödigt ifall det bara är en inställning i Bios som behövs ändras.

http://www.guru3d.com har beta drivers

Vettefan vad detta är men det är väl värt att titta på?

This is a BETA patch only - NOT an official release. If you downloaded this patch anywhere apart from the VIA Arena forums, please visit http://forums.viaarena.com/ for more information.

 

VIA Technologies, Inc. takes no responsibility for the use of this patch.

 

Hi All,

 

I have an update for you. Thanks for being so patient. Here is a beta patch. I must stress very strongly the word BETA here. This patch has to go through more testing in Taiwan from several departments before it is released officially and in fact will probably end up being a silent install patch in the next version of the 4in1 drivers – that is if further rigorous testing proves that it is in fact a fix to this issue. If you choose to install this patch on your computer, you do so at your own risk and full responsibility yourself. Speaking frankly, normally new fixes, patchs, drivers and the like are never released beta to the public. We do not like to use end users as guinea pig testers so to speak. However, many people in these forums have asked for the details and you have all been very patient and helpful in giving me information so out of respect for you I am making it available as a beta fix. To install it, unzip the file and run the setup.exe Do not run the setup from the compressed folder.

 

So what does it do? It closes the RX55 memory register in BIOS. The RX55 register's official name and function is Memory Write Queue (MWQ) timer. The MWQ timer is actually a timing device included in the memory host controller to prevent write data being held in the memory queue too long. After the data has been in the queue too long it times out. This timed out data is then given a higher write request priority. Now that might sound nice – a bit of extra performance BUT the procedure fails when overloaded. 3D games and Win XP put too much load on the memory queuing timer procedure. The nVidia new driver exaggerates the problem even more as the driver enables nVidia cards to use even more memory than previous driver versions.

 

So in a nutshell it’s a memory timing problem that only happens when the RX55 register is opened. Some motherboard manufacturers have already released new BIOS that have the register closed. In other instances, this patch is needed.

 

One thing I have noticed is that I think some people in this thread are confusing one issue with the issue that I am referring to here. Symptoms I am talking about are the infinite loop error, dropping to desktop in 3D games or spontaneous reboot in 3D games. What I strongly suggest is that you try these trouble shooting suggestions before trying the patch:

 

- Load optimized defaults in your BIOS and do not modify memory settings

- set your memory settings in the BIOS less aggressively and test

- make sure you have an adequate power supply

- update your BIOS and test

- disable or enable AGP fast write and test (this has worked for some people)

 

Re: Blue screen of Death "nv4_disp.dll" #9

Feb 27th, 2006

Hi I had the same problem with my Gainward Powerpack SinentFX Ultra/980 Pro 256mb card. (This is the same as Nvidia FX5700)

 

All I did was go into my bios. I noticed the Graphics aperture Size was set to 256mb.

 

I changed it to 64mb and Voila! it worked fine.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man verkar ju inte direkt ensam om detta. Seriöst så känns det som om nåt är fel på parbets software. Jag har ju testat detta på 2 sprillans nya datorer. Jag pallar inte riktigt att hålla på och mecka med detta egentligen. Ska försöka hinna spela en hel session på nån annan sajt imorgon och se om det kraschar då med. Kan man köra några sessioner på t.ex. bestpoker utan krasch så kan man väl börja snacka med parbets tech-support.

 

Kort bara vad jag har för prylar: intel core quad q6600, asus p5n-e, 4 gig crucial 6400, 150 gig raptor från WD, och gainwards 9600GT. Om det nu spelar nån roll.

 

Tack alla som svarar förresten. ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skummade igenom den tråden:

http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=60826&st=40

 

Uninstalled nTune...

Uninstalled the nVidia drivers 174.16...

Booted in Safe Mode...

Ran Driver Sweeper from Guru3D...

While in Safe Mode reinstalled the nVidia drivers 174.16...

Rebooted the PC...

Problem went away...I've played all day with no problems...

 

Vettefan vad detta är men det är väl värt att titta på?"

Skummade lite där också...och såg bland annat:

"FastWrites OFF if you wanna use the 71.89drivers!"

"I had almost the same problem posted below and fixed it by disabling AGP fast write!!!!"

 

-Hade ett liknande problem med ett gammalt ati kort, var tvungen att bocka av alla fastread/fastwrite för att slippa krascher.

Kanske nåt att prova.

 

 

Edit: vilket tydligen är vad BIOS update-settings/Beta patch som Joeduck postade ovan gör.(För gamla ATI kort gick det att stänga av i mjukvaran för kortet(CCC)

 

Fast Write. Fast writes allows the CPU to send data to the Graphics card without having to go through RAM, making it a far more optimal approach. That said in reality most benchmarks done on this have shown it to be of little actual benefit, in some cases performing slower, not mention on other systems it causes stability problems. As a result you might want to run a few benchmarks before choosing whether or not to leave this On or Off. On some systems this can cause stability problems & where it does you should set Off.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fastwrite/read - hur gör man? Är det värt att testa?

Bara om det fortsätter att krasha.

Det står ju där uppe? I bios, har du det inte där, behöver du uppdatera bios. Kanske finns nåt nvidia-verktyg också(kolla trådarna som postats).

 

Om det fortfarande strular...testa iaf dom enklaste som postats först:

Uninstalled the nVidia drivers 174.16...

Booted in Safe Mode...

Ran Driver Sweeper from Guru3D...

While in Safe Mode reinstalled the nVidia drivers 174.16...

Rebooted the PC...

- Load optimized defaults in your BIOS and do not modify memory settings

- set your memory settings in the BIOS less aggressively and test

- make sure you have an adequate power supply

- update your BIOS and test

- disable or enable AGP fast write and test (this has worked for some people)

(angående mitt problem: i gamla ati ccc-kontroll centern gick det helt enkelt att bocka av, har inte haft nvidia problem så har inte orkat ta reda på om det finns tools som motsvarar detta, bara läsa lite trådarna ovan. "off" på allt nedan löste mitt problem)

ati.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...