Gå till innehåll

NLT - Trn, hur spelar man mot ett berserkt troll?

Recommended Posts

Postad

Spelade i en satellit till en 1000k turnering precis och har lite funderingar hur ni brukar spela mot berserka spelare.

Egentligen borde man ju bara tacka och ta emot men när statsen går emot en för 20 gången så blir man ganska trött.

Här kommer en första hand där jag plockade trollet på lite stach bara lite för att visa hur killen spelade. Han hade en tendens att gå all in i ungefär vart fjärde omgång. Blindsen ökade var 12 min.

Seat 7 is the button

Seat 1: thowi (1,465 in chips)

Seat 2: Taxian (1,455 in chips)

Seat 3: Elbert70 (2,690 in chips)

Seat 4: Knecht (3,370 in chips)

Seat 5: tjejp (1,355 in chips)

Seat 6: psychologist (1,460 in chips)

Seat 7: SmoothCallBB (2,535 in chips)

Seat 8: gripe16 (1,495 in chips)

Seat 9: turniptruck (1,470 in chips)

Seat 10: xclibr (1,080 in chips)

gripe16 : Post Small Blind (25)

turniptruck: Post Big Blind (50)

Dealing...

Dealt to psychologist [ Kh ]

Dealt to psychologist [ As ]

xclibr : Fold

thowi : Fold

Taxian : Fold

Elbert70: Fold

Knecht : Raise (200)

tjejp : Fold

psychologist: Call (200)

SmoothCallBB: Call (200)

gripe16 : Fold

turniptruck: Call (150)

*** FLOP *** : [ Ah Ks 3h ]

turniptruck: Check

Knecht : Bet (200)

psychologist: Raise (400)

SmoothCallBB: Fold

turniptruck: Fold

Knecht : Call (200)

*** TURN *** : [ Ah Ks 3h ] [ 8h ]

Knecht : Bet (2,770)

psychologist: Call All-in (860)

*** RIVER *** : [ Ah Ks 3h 8h ] [ 4d ]

*** SUMMARY ***

Pot: 3,345 | Board: [ Ah Ks 3h 8h 4d ]

thowi didn't bet (folded)

Taxian didn't bet (folded)

Elbert70 didn't bet (folded)

Knecht bet 3,370, collected 1,910, net -1,460 (showed hand) [ Kd 9c ] (a pair of kings)

tjejp didn't bet (folded)

psychologist bet 1,460, collected 3,345, net +1,885 (showed hand) [ Kh As ] (two pair, aces and kings)

SmoothCallBB lost 200 (folded)

gripe16 lost 25 (folded)

turniptruck lost 200 (folded)

xclibr didn't bet (folded)

Här blir jag utslagen.

Seat 3 is the button

Seat 1: heksa (1,990 in chips)

Seat 2: Taxian (1,230 in chips)

Seat 3: Elbert70 (2,215 in chips)

Seat 4: Knecht (3,210 in chips)

Seat 6: psychologist (2,600 in chips)

Seat 7: TRO69 (1,135 in chips)

Seat 8: gripe16 (1,070 in chips)

Seat 9: turniptruck (2,825 in chips)

Seat 10: xclibr (2,755 in chips)

Knecht : Post Small Blind (50)

psychologist: Post Big Blind (100)

Dealing...

Dealt to psychologist [ Qs ]

Dealt to psychologist [ Kd ]

TRO69 : Fold

heksa : Call (100)

Elbert70: Call (100)

Knecht : Call (50)

psychologist: Check

*** FLOP *** : [ 4d 7h Qd ]

Knecht : Bet (3,110)

psychologist: Call All-in (2,500)

heksa : Fold

*** TURN *** : [ 4d 7h Qd ] [ Jc ]

*** RIVER *** : [ 4d 7h Qd Jc ] [ 3h ]

*** SUMMARY ***

Pot: 5,400 | Board: [ 4d 7h Qd Jc 3h ]

heksa lost 100 (folded)

Elbert70 lost 100 (folded)

Knecht bet 3,210, collected 6,010, net +2,800 (showed hand) [ 5s 6h ] (a straight, three to seven)

psychologist lost 2,600 (showed hand) [ Qs Kd ] (a pair of queens)

TRO69 didn't bet (folded)

gripe16 didn't bet (folded)

turniptruck didn't bet (folded)

Jag hade väl cirkus 67 % att ro hem det hela när all info var lagt på bordet efter floppen. Tycker ni att jag tog för stor risk? Ett top par är ju inte mycket att hänga i julgranen. Jag var bara så trött på killen och tog risken.

Efteråt klockade jag killen för att se hur länge det tog innan han blev utslagen. Det tog ungefär 10 minuter.

Vad är panelens reflextioner? Har funderat en hel del på varför jag blir så irriterad på alla korkade troll. Egentligen borde man ju älska dem. Men jag tycker bara att det tar udden av poker och det blir med till ett lotteri.

Är det bara att ta smällarna och säga hurra nästa gång man har en dylik person vid bordet?

Hur tacklar ni aggresiva spelare av denna kalibern? :twisted:

// Såg precis att Ramz gjort något liknade inlägg. Det här var dock ingen freeroll vilket är en ganska stor skillnad.

* RP - QoS *

Postad

Har hänt några gånger och situationen är lika jobbig som ovanlig. Brukar vänta in bra kort och sen calla tills river då det blir en tung raise/checkraise beroende på position.

De gånger jag har kunnat göra så har grabben inte velat släppa potten heller så det har blivit saftigt betalt också 8-)

Postad

Givetvis var det bra att få in dina marker som så stor favorit. Det är svårt att spela ut någon mycket mer än så, passa på att ta hans marker innan de andra gör det.

Kort sagt, du gjorde vad man ska och hade lite oflyt.

Postad
Givetvis var det bra att få in dina marker som så stor favorit. Det är svårt att spela ut någon mycket mer än så, passa på att ta hans marker innan de andra gör det.

Jag vet inte om det är så självklart även om statsen är till ens fördel. Ok om det var mot slutet av turneringen men nu var det i början. Hade det varit en 100k-1000k turnering så hade kanske varit bästa att folda. Ibland kan det vara värt att vänta ut en berserk och antingen låta någon annan ta ut han eller gå på mera säkra kort.

Jag vet dock att det inte var dåligt spelat. Men det känns som det väger.

Postad

Jag vet inte om det är så självklart även om statsen är till ens fördel. Ok om det var mot slutet av turneringen men nu var det i början. Hade det varit en 100k-1000k turnering så hade kanske varit bästa att folda. Ibland kan det vara värt att vänta ut en berserk och antingen låta någon annan ta ut han eller gå på mera säkra kort.

Jag vet dock att det inte var dåligt spelat. Men det känns som det väger.

Visserligen är inte en dubbelt så stor stack dubbelt så mycket värd, men nog är det såpass mycket värt att jag skulle ta en 67 %-ig chans att dubbla alla gånger. Och med pengar redan i potten blir det ju ännu mer rätt.

Och, är det inte så att det är tidigt i turneringen det blir mer rätt att ta större risker för alla sina chips, till skillnad från senare i turneringen då man blir mer konservativ för att först ta sig över bubblan och sedan klättra på prisstegen? (Sen blir det ju iofs också så att mörkarna blir så stora i slutet så att man ändå tvingas gå all-in oftare än i början av turneringen.)

Postad

Jo det är väl så jag kör ibland. Det beror på. Det är så svårt att generalisera. Är det en låg insats RB så fungerar det ju utmärkt. Jag menade mot slutet när man redan är i ItM och blindsen är skyhöga. Här handlar det ju om att vinna en plats. Inte få så bra placering som möjligt.

Postad
Jo det är väl så jag kör ibland. Det beror på. Det är så svårt att generalisera. Är det en låg insats RB så fungerar det ju utmärkt. Jag menade mot slutet när man redan är i ItM och blindsen är skyhöga. Här handlar det ju om att vinna en plats. Inte få så bra placering som möjligt.

Att spela olika beroende på inköpet verkar inte speciellt rationellt, och om det är rebuy eller inte spelar ingen stor roll tidigt i turneringen, se http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=7839

Postad

Självklart att trycka in med TP och K där. Som han spelade kan han ju ha precis vad som helst. Att få in pengarna med 67% är ju ett kanonläge. Klart bättre än att vänta på att pengarna hamnar hos någon som du måste coinflippa till dig dem från.

Postad

Att spela olika beroende på inköpet verkar inte speciellt rationellt, och om det är rebuy eller inte spelar ingen stor roll tidigt i turneringen, se http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=7839

Jo det gör det. Du generaliserar nu. Satteliter kan ha obegränsade inköp och kosta från typ 1 us och uppåt. När det är så låga inköp så kan man ta mycket större risker än annars i början för att försöka dubbla. Bara man spelar säkrare än resten av patrasket. Jag brukar plocka en plats i runt 40 % av fallen när jag spelar sateliter med en begränsad insats. Det är därför att jag spelar dem. Grymt mervärde.

Postad
Jo det gör det. Du generaliserar nu. Satteliter kan ha obegränsade inköp och kosta från typ 1 us och uppåt. När det är så låga inköp så kan man ta mycket större risker än annars i början för att försöka dubbla.

Om det är obegränsade återinköp spelar ingen roll tidigt i turneringen om det nu inte råder brist på turneringar, eftersom att det inte är mer värt att göra återinköp än att köpa in till en ny turnering.

Jag förstår inte, du menar att med en låg insats vågar du ta större risker? Du ska alltid ta det beslut som har bäst EV, om du inte vågar det så spelar du helt galet. (Och möjligen för högt.)

Postad

Det går inte att se så enkelspårigt på det hela. Poker är ett dynamiskt spel där mitt spel (även ditt hoppas jag )är beroende på vad fi tar för risker.

Jag behöver inte nödvändigtvis ta större risker på grund av att fi tar ännu större risker. Comprende? :)

Inom psykologin talar man om ankareffekter.

Postad

Seat 7 is the button

Seat 1: thowi (1,465 in chips)

Seat 2: Taxian (1,455 in chips)

Seat 3: Elbert70 (2,690 in chips)

Seat 4: Knecht (3,370 in chips)

Seat 5: tjejp (1,355 in chips)

Seat 6: psychologist (1,460 in chips)

Seat 7: SmoothCallBB (2,535 in chips)

Seat 8: gripe16 (1,495 in chips)

Seat 9: turniptruck (1,470 in chips)

Seat 10: xclibr (1,080 in chips)

gripe16 : Post Small Blind (25)

turniptruck: Post Big Blind (50)

Dealing...

Dealt to psychologist [ Kh ]

Dealt to psychologist [ As ]

thowi : Fold

Knecht : Raise (200)

tjejp : Fold

psychologist: Call (200)

SmoothCallBB: Call (200)

turniptruck: Call (150)

*** FLOP *** : [ Ah Ks 3h ]

turniptruck: Check

Knecht : Bet (200)

psychologist: Raise (400)

SmoothCallBB: Fold

Knecht : Call (200)

*** TURN *** : [ Ah Ks 3h ] [ 8h ]

Knecht : Bet (2,770)

psychologist: Call All-in (860)

*** RIVER *** : [ Ah Ks 3h 8h ] [ 4d ]

*** SUMMARY ***

Pot: 3,345 | Board: [ Ah Ks 3h 8h 4d ]

thowi didn't bet (folded)

Elbert70 didn't bet (folded)

Knecht bet 3,370, collected 1,910, net -1,460 (showed hand) [ Kd 9c ] (a pair of kings)

tjejp didn't bet (folded)

psychologist bet 1,460, collected 3,345, net +1,885 (showed hand) [ Kh As ] (two pair, aces and kings)

SmoothCallBB lost 200 (folded)

gripe16 lost 25 (folded)

turniptruck lost 200 (folded)

Jag förstår inte alls hur du tänkte här.

Då potten låg på 825 post-flop, och han bettat ut pre-flop(utan att blivit höjd) lär han ju betta ut med nästan alla händer post-flop.

När det sedan blev din tur var potten på 1025 och du höjde upp till 400.

Jag hade - i hans situation - lätt synat på t ex JTs(färg och gutshot) som är en lätt överskattad hand av en tomte av hans karaktär, och i detta fall dragit till färg på turn. Tänk själv, JTs ger dig i runda slängar 12 outs, och du behöver bara syna 200 för en 1425-pott.

Då du bara hade 1260 kvar när det blev din tur, och det låg 1025 i potten kan vi se att de flesta höjningar hade lett till att du varit pot-commited och synat alla turns, så jag hade utan att tveka tryckt in degen på flopp och hoppats på att han skulle spela fel.

Postad

Jag förstår inte alls hur du tänkte här.

Då potten låg på 825 post-flop, och han bettat ut pre-flop(utan att blivit höjd) lär han ju betta ut med nästan alla händer post-flop.

När det sedan blev din tur var potten på 1025 och du höjde upp till 400.

Jag hade - i hans situation - lätt synat på t ex JTs(färg och gutshot) som är en lätt överskattad hand av en tomte av hans karaktär, och i detta fall dragit till färg på turn. Tänk själv, JTs ger dig i runda slängar 12 outs, och du behöver bara syna 200 för en 1425-pott.

Då du bara hade 1260 kvar när det blev din tur, och det låg 1025 i potten kan vi se att de flesta höjningar hade lett till att du varit pot-commited och synat alla turns, så jag hade utan att tveka tryckt in degen på flopp och hoppats på att han skulle spela fel.

Hade jag gjort det så hade nog alla foldat. Men det fungerar ju också. Tyvärr så tror man ibland att folk är mer sofistikerade än vad de är. Ibland kommer jag på mig själv när jag tänker i tre steg men folk är oftast för korkade för att tänka i två vilket medför en överskattning. Killen ledde trots allt turneringen så man skall aldrig underskatta.