emilio_15 Postad 16 Mars , 2008 Rapport Postad 16 Mars , 2008 Wtf, vad är det du försöker säga då? Troligtvis att det är lönlöst att gissa om dollarkursen. Om någon visste när den skulle gå upp och ner så skulle den bli miljardär rätt snabbt. Citera
Klyka Postad 16 Mars , 2008 Rapport Postad 16 Mars , 2008 Troligtvis att det är lönlöst att gissa om dollarkursen. Om någon visste när den skulle gå upp och ner så skulle den bli miljardär rätt snabbt. Ptja, visserligen är jag själv rätt mkt för att mobba människor som tror sig kunna förutsäga kursrörelser med nån form av precision. Men att skriva HAHAHAHA[...] så fort någon skriver om kursanalys i en kursanalys-tråd verkar föga produktivt. Edit: F.ö. handlar det inte att veta, utan att bedöma. Jfr. "om nån visste vilka drag som kommer att sitta, så skulle han bli miljonär rätt snabbt". Citera
JesperPV Postad 16 Mars , 2008 Rapport Postad 16 Mars , 2008 Edit: F.ö. handlar det inte att veta, utan att bedöma. Jfr. "om nån visste vilka drag som kommer att sitta, så skulle han bli miljonär rätt snabbt". owjbdvojqbdvqasdfafg TILTA MIG INTE Citera
Klyka Postad 16 Mars , 2008 Rapport Postad 16 Mars , 2008 owjbdvojqbdvqasdfafg TILTA MIG INTE Så du tycker tex att "om nån visste hur börsen ska gå så skulle han varit miljonär för länge sen" är ett bra argument emot allt vad aktieanalys heter? Citera
heltok Postad 16 Mars , 2008 Rapport Postad 16 Mars , 2008 jag har halvt gulat på börsen och timeat mina cashouts helt värdelöst senaste tiden... så kan det gå när man tror att marknaden är effektiv. men jag tror fortfarande på det och orkar inte bry mig så mycket. lite riskspridning och avgiftsfobi skadar väl inte heller. Citera
Djens Postad 16 Mars , 2008 Rapport Postad 16 Mars , 2008 jag har halvt gulat på börsen och timeat mina cashouts helt värdelöst senaste tiden... så kan det gå när man tror att marknaden är effektiv. men jag tror fortfarande på det och orkar inte bry mig så mycket. lite riskspridning och avgiftsfobi skadar väl inte heller. Avanza Zero? Seriöst kan det nog vara en bra idé att stå helt utanför marknaden ett tag nu, fast invänta utfallet ifrån konsolideringen vi står i nu. Bryter vi ut ur den neråt då ska vi ner iaf 5-15% i den första fasen, och kanske 30-50% till senare. Bryter vi ur den uppåt däremot så invänta ett våldsamt rally. Citera
Scarface86 Postad 16 Mars , 2008 Rapport Postad 16 Mars , 2008 Dollar kommer falla lite till komma kanske ner runt 5,X någonting men om nästa President heter Obama eller Hillary så kommer dollarn att stiga. Citera
Wallentin72 Postad 16 Mars , 2008 Rapport Postad 16 Mars , 2008 Har hamnat i en lite tråkig situation, har haft alldeles för mycket pengar på Neteller den senaste tiden och i takt med dollarns fall har jag blivit fattigare. Är det värt att casha ut nu? Får genom party 5.87 per usd och efter netellers växlingsavgift får jag exakt samma summa där. Läste senast i DN i morse att dollarn beräknas fortsätta sjunka, men kanske återhämta sig om något år. Egentligen behöver jag väl inte pengarna just nu, men man vet ju aldrig vad som händer under ett år. Segt läge. Varför har du dollar på neteller? Mina pengar där är sek. Citera
kraudo Postad 16 Mars , 2008 Rapport Postad 16 Mars , 2008 Avanza Zero?Seriöst kan det nog vara en bra idé att stå helt utanför marknaden ett tag nu, fast invänta utfallet ifrån konsolideringen vi står i nu. Bryter vi ut ur den neråt då ska vi ner iaf 5-15% i den första fasen, och kanske 30-50% till senare. Bryter vi ur den uppåt däremot så invänta ett våldsamt rally. Hmm. Så om det inte går ner så går det upp. Där ser man, intressant. Citera
Cleburne Postad 17 Mars , 2008 Rapport Postad 17 Mars , 2008 Dollar kommer falla lite till komma kanske ner runt 5,X någonting men om nästa President heter Obama eller Hillary så kommer dollarn att stiga. Den kanske blippar uppåt i typ två sekunder, men faktum är att ingen av de gångbara presidentkandidaterna kommer att göra något åt underskottspolitiken. Tvärtom så står allihop av McCain, Obama och Clinton för ökade utgifter, och ingen är beredd att höja skatterna. Att upphäva Bushs skattesänkningar vore en droppe i havet och dessutom vill demokraterna införa skattelättnader till höger och vänster, så... Grejen är ju att ekonomin har hållits uppe i ett gäng år nu tack vare artificiellt låga räntor, vilket leder till inflation eftersom centralbanken pumpar in låtsaspengar i kretsloppet. I stället för att låta allt svänga naturligt har man skjutit upp lågkonjunkturen och urholkat dollarns värde. Priset på olja har typ tredubblats samtidigt som guld har legat stabilt jämfört med olja. Nej, USA är redan nu totalt bankrutt, vilket landets chefsrevisor har gjort allt för att påpeka, men ingen vill lyssna. Man är helt enkelt skyldiga mer pengar än man någonsin kan betala. Om man räknar med framtida åtaganden ligger man över 50 biljoner (trillion) dollar back just nu. D.v.s. man skulle behöva investera 50 biljoner i dag (pengar som inte finns) för att kunna generera tillräcklig avkastning för att kunna betala för allt. Visst låter man lite som Oliver Stone, men eftersom en femåring förstår att det man sysslar med inte är hållbart är det lätt att dra slutsatsen att man avsiktligt håller på att köra landet i botten. Jag har lagt upp den här länken förut, men om ni har missat den måste ni se det här: Citera
greywolf Postad 17 Mars , 2008 Rapport Postad 17 Mars , 2008 Eller så tänker folk helt korrekt och riktigt att när något instrument som handlas på marknaden befinner sig i en viss given trend, så är den mest troliga utvecklingen under den närmaste framtiden, att den rådande trenden ska fortsätta. Men ja, naturligtvis borde Cleburne ta positioner som gör att han skulle tjäna pengar på sin marknadstro. och vad tror du händer med kursen om folk tror att den ligger i nedåtgående trend? ...eller kanske det är så att folk tror och tycker en jävla massa som är totalt ointressant. Det enda som är intressant är vad markaden tycker när pengarna talat. Citera
stackbrat Postad 17 Mars , 2008 Rapport Postad 17 Mars , 2008 Jag har lagt upp den här länken förut, men om ni har missat den måste ni se det här: Jag skulle skita på mig om jag var amerikan. Helt sinnessjukt. Citera
Djens Postad 17 Mars , 2008 Rapport Postad 17 Mars , 2008 Hmm. Så om det inte går ner så går det upp. Där ser man, intressant. Det är ju precis vad TA är, ett verktyg för att gissa händelser i efterhand Citera
Zyr Postad 17 Mars , 2008 Rapport Postad 17 Mars , 2008 jag tror dollarn kommer fortsätta falla, och JA, jag har investerat pengar i det, Citera
FraXioN Postad 17 Mars , 2008 Rapport Postad 17 Mars , 2008 jag tror dollarn kommer fortsätta falla, och JA, jag har investerat pengar i det, Plussat lite idag med andra ord? Citera
robster80 Postad 17 Mars , 2008 Rapport Postad 17 Mars , 2008 Finns det någon bra hedgefond som investerar i Eur/Dollar? Är inte alls hemma i det här området men det kan väl vara ett ganska bra hedge allternativ för spelare som väljer att ha kvar dollar på konton? Citera
Scarface86 Postad 17 Mars , 2008 Rapport Postad 17 Mars , 2008 Jag har lagt upp den här länken förut, men om ni har missat den måste ni se det här: Skrämmande video, jag visste att usa ekonomi har nått botten men sanningen är att alla amerikaner blundar för detta och hoppas på att allt ska lösa sig av sig själv. Och det jag menar är att det inte skulle hjälpa med McCain som president då han har sagt att vill stanna i irak i 100 år till! När man drar ner på dessa kostnader i Irak och genomför lite reformer så tror jag dollar går upp och då säljer jag dollarn! Citera
bodybuilder120 Postad 17 Mars , 2008 Rapport Postad 17 Mars , 2008 Varför lär sig folk aldrig? "Dollarn kommer att fortsätta sjunka" Varför ser du inte till att köpa nåt ekonomist instrument då som gör att du kan tjäna tokmycket pengar på det Cleburne? För att du inte vet, precis som ingen annan vet heller. Alla prognoser är ju redan inbyggda i dagens dollarkurs. Jag tycker det är roligt med folk som påstår att de vet hur valutor, och aktier och fonder för den delen också, kommer att gå i framtiden bara för att de har läst Dagens Industri. Kan det vara den där fina "känslan" som gör att ni vet eller? Magen talar om för er hur det kommer att gå, eller är ni helt enkelt mycket smartare och bättre än alla de s k börsexperterna som inte heller vet vad de sysslar med? 100% word Citera
jafar Postad 17 Mars , 2008 Rapport Postad 17 Mars , 2008 Varför har du dollar på neteller? Mina pengar där är sek. Hur ändrar man till SEK? Citera
thefman Postad 17 Mars , 2008 Rapport Postad 17 Mars , 2008 Hur ändrar man till SEK? Blir det inte en jävla massa växlingsavgifter fram och tillbaks då? Jag flyttar konstant pengar och samtliga siter kör i dollarn. Citera
Zyr Postad 17 Mars , 2008 Rapport Postad 17 Mars , 2008 Plussat lite idag med andra ord? japp, men nu är man back igen Citera
ZaphodB Postad 17 Mars , 2008 Rapport Postad 17 Mars , 2008 Jag har lagt upp den här länken förut, men om ni har missat den måste ni se det här: Väldigt bra länk. Det har ju sagts förr, och det verkar som om hela världen fattar det, utom amerikanerna själva med George Bush i spetsen: USA är i princip bankrutt, men fortsätter bara att trycka än hårdare på gasen, i full fart på väg rakt ut över avgrunden! Party's over, men vilken amerikansk politiker vågar säga det till väljarna? Citera
Stormen_Per Postad 17 Mars , 2008 Rapport Postad 17 Mars , 2008 Kan någon förklara vad det är som bestämmer vad en valuta($dollar t.ex) är värd? Jag tror inte att det står i direkt relation till hur ekonomin ser ut i USA som en del av er tror? Tacksam för svar. Citera
ZaphodB Postad 17 Mars , 2008 Rapport Postad 17 Mars , 2008 och vad tror du händer med kursen om folk tror att den ligger i nedåtgående trend? ...eller kanske det är så att folk tror och tycker en jävla massa som är totalt ointressant. Det enda som är intressant är vad markaden tycker när pengarna talat. Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. Det enda som är intressant är vad marknaden tycker när pengarna har talat. Varje trend, oavsett den är stigande eller fallande, beror ju på att pengarna talar. En tillgång som många vill köpa stiger i värde, en tillgång som få vill äga sjunker i värde. Det gäller aktier, räntepapper, valutor, råvaror, m.m. Saker och ting händer i stora cykler, titta på precis vilket tillgångsslag som helst av dem jag nämnde ovan, så ser du att de rör sig i vågor (=trender). Och när ett objekt befinner sig i en våg/trend, oavsett om den är uppåt- eller nedåtriktad, så är det mest sannolika att utvecklingen under nästkommande dag/vecka/månad/år ska gå i samma riktning som den huvudsakliga trenden. Det är ju det som är själva definitionen på att det finns en trend. Och ja, det går att använda den informationen för analys av vad som ska hända framöver. Citera
ZaphodB Postad 17 Mars , 2008 Rapport Postad 17 Mars , 2008 Kan någon förklara vad det är som bestämmer vad en valuta($dollar t.ex) är värd? Jag tror inte att det står i direkt relation till hur ekonomin ser ut i USA som en del av er tror? Tacksam för svar. En valutas värde beror av om pengar flödar till eller från valutan. Precis som en aktie stiger om det finns många som vill köpa. Valutaströmmarna beror i sin tur huvudsakligen på Hur attraktiva landets statsobligationer är jämfört med andra länders dito. Kapitalflöden på aktiemarknaderna. Om den svenska aktiemarknaden går bra så flödar kapital in i Sverige, dvs att utländska aktörer köper svenska kronor för att köpa aktier på Stockholmsbörsen. När kapital strömmar ut från börsen så hamnar det ofta i andra länder, och kronor säljs då till förmån för andra valutor, vilket gör att kronan sjunker i värde. Bytesbalansen, dvs nettot av ett lands import och export av varor och tjänster. För ett land som har större import än export (t.ex. USA) sker ett utflöde av valutan, dvs att det orsakar en press neråt på valutans värde. För ett land som har större export än import (t.ex. Sverige) sker ett inflöde till landets valuta. I Sverige handlar det främst om att utländsk valuta flödar in i våra stora exportföretag, från de länder de exporterar till. De säljer då den utländska valutan och köper kronor för att betala löner, investeringar i Sverige, utdelning till aktieägarna, etc. Vilket gör att kronan stiger i värde. Nettot av andra finansiella transaktioner. Ponera att t.ex. FN:s medlemsavgift sätts i dollar. Då måste svenska staten sälja kronor och köpa dollar för att betala Sveriges medlemsavgift. Ett annat exempel är att oljan än så länge prissätts i dollar. Men nu säger vissa länder (t.ex. Venezuela) att de istället vill ha betalt i euro för sin olja. De länder som då vill köpa olja av Venezuela måste då köpa euro istället för dollar, vilket gör att euron stiger i värde när det blir fler som måste köpa euro. Citera
Recommended Posts