Gå till innehåll

Diskussion om spelberoende och mediernas ansvar!


Hyler

Recommended Posts

23 februari 2005

 

Computer Sweden, http://cs.idg.se/, hade förstasidan "Larm om nätpoker Webbflugan gör alltfler unga spelberoende".

 

Dagens Industri, http://www.di.se/ hade löpsedeln Straight flush och artikel om svenska pokerbolag/internetspel och börsnotering.

 

Detta i pappersformatet, för att läsa dagens CS eller DI ska man vara prenumerant, men i efterhand kan man söka och läsa artiklarna.

 

(CS-artikeln går tydligen att läsa redan nu - Kubo)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aftonbladets artikel innehåller en djävla massa fel, inte bara om expekt. Bl a finns både pokerroom med(inte tillåtet för svenskar?) och Betsson. Tydligen har de inte direkt koll på vad skin och nätverk innebär :) Sen finns en massa annat skit också. Mailade dem, men tydligen till fel journalist(trodde det var samma som skrev om Ken L). Har mailat författaden till den andra pokerartikeln. Får se vad hon svarar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Posta gärna svaret =)

 

Hade precis varit hos optikern för några år sedan och fått berättat för mig att man inte kan operera mina ögon med laser = jag var lite irriterad över det. Då läser jag en artikel i AB skrivit av reporter som påstår att med "Den Nya Lasermetoden" kan Alla ögonfel opereras. Mailade honom i affekt och påstod att hans journalism var under all kritik. Fick till min förvåning ett ursäktande svar =)

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga dom gärna vad "återbetalningsgrad" har med poker att göra... det är ju inga enarmade banditer så att säga.

 

Frågan är om det inte är sidornas egna uppskattade återbetalningsgrader? Dvs, de börjar på 95% återbetalning (rake) och modifierar siffran med tanke på att alla potter inte blir rakade, och att det finns ett tak.

 

Men det är å andra sidan aftonbladet, så de tror förmodligen att det är videopoker vi sitter och lirar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Herrejevlar. Aftonbladet blir bara mer och mer pinsamma. Visst, artikeln är kass. Det västa tycker jag dock är Veckorevyn-mentaliteten.

1. "Så blir du rik på nätpoker"

2. "Allt fler unga blir spelberoende jada jada.."

 

När man läser artikeln så får man uppfattningen att vem som helst kan sätta in en hundring och läsa Kens tips och sedan vinna flera miljoner i månaden. Undra varför ungdomar missbrukar....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med den typen av artiklar är att de faktiskt kommer att leda en del i fördärv. Fokus hamnar på pengarna, vilket i mina ögon är en tveksam utgångspunkt att ha om man vill börja spela poker. Det är långt ifrån alla som kan vinna stora pengar och det är betydligt lättare att förlora pengar i en faslig fart. Mitt intresse vaknade när jag såg en dokumentär om WSOP(?) från 1999. Men det var inte pengarna som vöckte mitt intresse. Det var psykologin runt det hela, nervkriget, spelet i sig som lockade. Personligen tror jag att det är en vettigare utgångspunkt att spela från. Då är det till och med ok att förlora lite pengar "for the love of the game" så att säga. Aftonbladet kommer att locka en massa att börja spela som inte har intresse av själva spelet. Det blir lite som alla löpsedlar som för ett par år sedan basunerade ut att man skulle köpa aktier till höger och vänster. Lätt att göra när man inte behöver ta ansvar för det man skriver.

 

Tärnström

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan förtydliga, hade 5 rätt.

 

1. Ägnar du allt längre tid till att sitta uppkopplad och spela?

Ja, spelar lite oftare nu än när jag började.

 

2. Spelar du för allt högre belopp?

Ja.

 

6. Får du kickar eller lyckokänslor av att

medverka i spelen?

Japp, jag tycker att det är roligt att spela.

 

7. Går du in och spelar för att vinna tillbaka de pengar du har förlorat?

Ja det kan man väl säga. Om jag förlorat dagen innan kan jag ha som mål att vinna tillbaka det följande dag. Borde jag gå in med målsättningen att försöka förlora ännu mer eller?

 

8. Tror du att det är din skicklighet som avgör om du vinner i stället för slumpen?

Ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nidson,

 

Jag tror att om fråga 2 kopplas ihop med fråga 7, då kan man mycket väl vara i riskzonen att hamna i ett spelberoende.

 

På fråga 2, ifall du spelar om högre belopp, beror det på att du har en större bankrulle och har gått upp i nivå, eller beror det kanske på fråga 6, att du får en kick av att det handlar om större pengar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jorå, det är ju bankrullen som dikterar hur högt jag spelar och den har jag aldrig satt in pengar på förutom $200 för att få $50 bonus. Jag tror inte att jag är i riskzonen egentligen. Fast förnekelse brukar väl vara ett säkert tecken.. :shock:

 

Nä men anledningen att jag skrev var bara att jag ville dryga mig lite över aftonbladets artikel. 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...