Gå till innehåll

Köptips för trådlöst nätverk?


nysta

Recommended Posts

de alternativ jag står och väger mellan är följande: (från elgiganten)

 

NETGEAR NGWPN824 RangeMax 108 Mbps MIMO-g trådlös bredbandsrouter för 1195kr

 

BELKIN F5D82304 Trådlös router med PRE-N teknologi för 1269kr

 

Jag har inget svar på din fråga, men skulle vilja säga att det lönar sig att köpa kvalitet (som det alltid gör när man köper datorprylar). Varför inte inhandla en märkesprodukt från en webbutik istället för att gå till ockrarna i den lokala elkedjan, som vänder sig obildade människor som inte kan någonting om datorer? Det är inget illa menat mot dig, utan bara åratals testande av datorutrustning, nörd som man är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 93
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

inget svar på frågan som sagt men du kanske kan komma med något tips på vad jag ska ta istället?

grejjen är alltjämt att jag skulle behöva den innan fredag och det kan troligen ingen webbutik leverera...därav frågan...

 

så "försök" o ställ dig i min sits o hjälp mig välja en "gris ur säcken"?

 

instämmer delvis i det du säger (försäljare som säljer på PROVISION och ibland inte ens har dator själv) men de har en del fördelar...lättillgängliga och man får prylarna direkt i handen...

 

EDIT:

det vart till slut en netgear av den modell jag ovan nämnde!

den fungerar kalas hittills, felfritt och bra, täcker en två plans villa utan med bekymmer

med FULL täckning överallt!

busenkelt gränssnitt för att ställa in WPA kryptering, låsa mac-adresser etc!

 

har planer på att ev. köpa en till men kan nån rekommendera något "bättre" så lyssnar

jag mer än gärna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag har Telia ADSL 0.5MBit hemma och ska nu köpa ett trådlöst nätverk, som jag kommer att använda till två bärbara datorer: min egen privata dator och (ibland) min jobbdator. Det enda jag gör är att surfa och spela poker.

 

Två frågor:

:heart: Vad ska jag köpa?

:heart: Hur skyddar jag mitt nätverk så att inte grannen kan använda det? Handlar det bara om inställningar eller måste jag köpa något extra?

 

(Jag har läst tråden så jag vet att det finns lite tips här redan, men de flesta inlägg är nästan ett år gamla så jag frågar ändå.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Telia ADSL 0.5MBit hemma och ska nu köpa ett trådlöst nätverk, som jag kommer att använda till två bärbara datorer: min egen privata dator och (ibland) min jobbdator. Det enda jag gör är att surfa och spela poker.

Två frågor:

:heart: Vad ska jag köpa?

:heart: Hur skyddar jag mitt nätverk så att inte grannen kan använda det? Handlar det bara om inställningar eller måste jag köpa något extra?

(Jag har läst tråden så jag vet att det finns lite tips här redan, men de flesta inlägg är nästan ett år gamla så jag frågar ändå.)

 

har oxå telia 2MBit och det fungerar med den modellen jag köpte, alla säkerhetsinställningar gör du i routern du nu köper. men jag undrar som du om det finns någon "bättre och mer stabil" än den jag valt, inte för att den modell jag valt fungerar dåligt (tvärsom den funkar SUPER) men man vill ogärna hamna i en all in o så dör uppkopplingen, om du e med på vad jag menar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just den netgear-prylen blev utsedd till en av årets bästa produkter av någon amerikansk datortidning (typ PC World), så det köpet kan du vara nöjd med.

 

Netgear och årets bästa köp platsar inte i samma mening. Tyvärr.

 

Om man nu köper trådlöst är det bättre att slanta upp några hundringar extra och få märkessaker. Undvik Netgear, Dlink och andra budgetmärken. 1000 SEK är ca $100 och det tjänar ni lätt in genom att köpa märkessaker (ni slipper förlora $100 när nätverket fuckar ur bara för att ni köpt budgetsaker).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just den netgear-prylen blev utsedd till en av årets bästa produkter av någon amerikansk datortidning (typ PC World), så det köpet kan du vara nöjd med.

 

Netgear och årets bästa köp platsar inte i samma mening. Tyvärr.

 

Om man nu köper trådlöst är det bättre att slanta upp några hundringar extra och få märkessaker. Undvik Netgear, Dlink och andra budgetmärken. 1000 SEK är ca $100 och det tjänar ni lätt in genom att köpa märkessaker (ni slipper förlora $100 när nätverket fuckar ur bara för att ni köpt budgetsaker).

 

den jag köpt fungerar och är som tidigare skrivare nämnt "ett gott konsument val"

väntar alltjämt på "expertens val".

Vilken är den bästa trådlösa routern man kan köpa idag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Netgear och årets bästa köp platsar inte i samma mening. Tyvärr.

Det var jag som mindes fel, det var en MIMO-produkt från Belkin som hamnade på topplistan.

 

Men jag minns att när jag letade efter den i svensk butik fanns den i stort sett bara hos Elgiganten. (Och det var också den andra produkten mawam föreslog tidigare i tråden.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Om man nu köper trådlöst är det bättre att slanta upp några hundringar extra och få märkessaker.

Exempel på bra märken?

Instämmer med ovan talare men exempel lyser med sin frånvaro varför jag saxar lite från senaste mikrodatorn: Vilken mimoaccesspunkt som passar dina behov avgör du. Är det räckvidden, överföringshastigheten eller kanske bakåtkompabliteten som är viktigast för dig?

 

Vidare så visar deras tester av sju olika modeller följande:

Bäst i test: Linksys wireless-GADSL Gateway with SRX200 ca pris 1600kr

Bästa budgetval: D-Link Wireless 108G Mimo Router ca pris 1300kr

 

EDIT: fel ordning på pris. my bad, sry

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

En fråga till experterna!

 

Går det använda en gammal stationär burk tillsammans med en router som jag tänkt införskaffa pga av att jag även köpt en ny bärbar dator? Dvs jag vill kunna använda den gamla datorn för internet, poker etc samtidigt som jag har ett trådlöst nätverk till den bärbara (som är min flickväns om jag ska vara ärlig...). Tänker inte köpa något trådlöst kort till det gamla åbäket...

 

Är det möjligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det använda en gammal stationär burk tillsammans med en router som jag tänkt införskaffa pga av att jag även köpt en ny bärbar dator? Dvs jag vill kunna använda den gamla datorn för internet, poker etc samtidigt som jag har ett trådlöst nätverk till den bärbara (som är min flickväns om jag ska vara ärlig...). Tänker inte köpa något trådlöst kort till det gamla åbäket...

 

Är det möjligt?

 

Ja, koppla ADSL-modemet till routern. Från routern delar du ut internet till dina två burkar. De flesta trådlösa routers har något uttag om man vill köra en burk sladdvägen (din gamla burk).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för skillnad på 108 Mbps och 54 Mbps? Jag har nämligen noterat Linksys inte har något router med 108 Mbps. Den ovan rekommenderade har ju 54 Mbps.

Har det ngn större betydelse för en normalanvändare?

 

Jag har en Mimo router och den ska (tror jag) ha en max hastighet på 108Mbps men på min bärbara är jag aldrig anluten till snabbare än 54Mbps, tror man måste ha Mimo "prylar" rakt igenom för att komma upp i denna hasighet.

Nej jag tror inte detta har någon betydelse för vanliga användare, min räcker MER än väl iaf!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Läste tidigare i tråden om att man kan boosta sin WRT 54G så att signalen blir starkare, hur gör man detta?

 

Min WRT 54G funkar utmärkt hemma men när jag går till grannen (3 våningar upp) så funkar det inte längre, det fungerade med min förra laptop men inte med denna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...
Instämmer med ovan talare men exempel lyser med sin frånvaro varför jag saxar lite från senaste mikrodatorn: Vilken mimoaccesspunkt som passar dina behov avgör du. Är det räckvidden, överföringshastigheten eller kanske bakåtkompabliteten som är viktigast för dig?

Vidare så visar deras tester av sju olika modeller följande:

Bäst i test: Linksys wireless-GADSL Gateway with SRX200 ca pris 1600kr

Bästa budgetval: D-Link Wireless 108G Mimo Router ca pris 1300kr

 

någon som köpt någon av de ovannämda? skall nämligen köpa en ny Trådlös router och vill gärna ha bästa tänkbara!

 

kommer köra från Telia 2Mbit ADSL bredband och vill sen "sprida" Internet till 2 staionära samt 2 laptops. det jag prioriterar är PRESTANDA och bra KVALITET

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...