Gå till innehåll

Köptips för trådlöst nätverk?


nysta

Recommended Posts

Tjenare!'

Har precis skaffat trådlöst nätverk. Det funkar klockrent i 3-4 min sen lägger det av helt. Eller ja. Uppkopplingen bryts inte eller så, den finns kvar, men kan inte använda den. Kan sitta och surfa runt i typ 4 min sen helt plötsligt blir det bara "kan inte hitta sidan"

Startar om datorn och det blir likadant igen.

 

Någon som vet vad det är för fel?

Jag har en D-link DI-624

Pratat med supporten hos D-link och han sa att jag skulle tanka ner nya firmwaren. gjorde det och då funka det. Stängde av datorn och satt på den igen någon timma senare.. samma problem igen. Men jag kan vara ansluten mot en pokerklient utan problem

Alla tips mottoges tacksamt

 

MVH

Daniel

 

* RP till Köptips tråd :) - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 93
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Kolla på d-links hemsida så att du har den senaste FirmWare för din utrustning.

 

Generellt så är i princip så är alla wireless AP/Router/NAT-Switch för hemma bruk värdelösa om man har t ex 10 Mbit fullduplex. Kör själv en sunkig D-link DI-614 som jag måste strypa bandbred upp för att den inte ska bli överbelastad och gå ner. :(

 

Funderar seriöst på att köpa en separat bra AP och en Enterprise Switch bara för att komma runt det hela, men då blir det nästan krav på att köra VPN på LANet för att dela resurser, vilket är rätt jobbigt det med. :(

 

Någon annan kreativ lösning på en bra topologi? :)

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan, då man hör QoS rabbla alla sina facktermer hit och dit så blir man som gammal systemvetare blöt i brallan... :P! QoS, vill du bli min privata LAN-älskare? :oops:

 

PS. Du äger!

 

hade du väntat dig nåt annat från Quality of Service? ;)

 

Nej, det har du ju iofs rätt i! Skrev för övrigt en c-uppsats om IP-telefoni, så QoS ligger mig varmt om hjärtat! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tankat ner senaste firmwaren. Då funkade det. Startade om datorn så var det samma problem igen. Och nya firmwaren ligger kvar. Hadde liknande problem med mitt fasta nätverk när jag installerade service pack 2. som nu är borttaget.

Kan det vara någon brandvägg eller liknande?

 

Har suttit nu och spelat poker på uppkopplingen några timmar. Men inte kunnat surfa alls i IE.

Ska prova att köra med nätkortsadaptern man fick med routern om det funkar bättre med den.

 

/Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är också precis i fart med att skaffa trådlöst nätverk. Men jag är ganska nollställd på vad jag ska ha. Det är 2 datorer vi snackar om som ska kopplas ihop. Räcker det då med 2 nätverkskort, eller måste jag köpa till något mer?

 

Sen om någon ville rekommendera något märke eller så vore jag tacksam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nysta, har uppdaterat drivrutinern till nätverkskorten och firmware till DI-624an?

 

Gus, du behöver en enklare hemma router (egentligen är det NAT-switch) t ex D-links DI-624 eller Netgears WGT-624 samt två nätverkskort för ett per burk, det är det enklast.

 

Du skulle även kunna köra den ena burken som en DHCP-server och köpa en AP till, men det är lite mer klurigt. :)

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är på väg att köpa in en bärbar och då blir det självklart WLAN i hemmet. Dock så verkar alla ha problem med sina trådlösa NW så jag undrar om det verkligen är värt det?

Och om jag nu ska skaffa trådlöst, vad ska jag köpa in för hårdvara, D-link verkar inte göra nått annat än att krångla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trådlöst är smidigt, men i och med att mediet är öppet så är det också känsligare för transmissionsstörningar och intrång. Med rätt utrustning och rätt konfigurerat så funkar det hyfsat smidigt, men det är klart att det finns begränsningar.

 

- QoS

 

Vad rekommenderar du för utrustning/inställningar då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis efter jag skrev förra inlägget så la det av.

Jag har installerat nya drivrutiner till kortet nu får vi som om det blir bättre.

Funkar bra nu iaf. Dock utan säkerhet alls, men får ta och få det att funka först innan jag börjar krångla mer =)

 

 

*edit, det blev ingen skillnad med nya drivrutinerna.. nu blir det d-links support på måndag, orkar inte krångla mer. .men har någon nått mer förslag så tas det emot tacksamt!

 

 

/Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ades_va, för hemma bruk så kan man nöja sig med D-Linken eller Netgearen som jag tipsade om tidigare, se bara till att slå på WEP eller helst WPA.

 

Det borde vara lagom nivå för ett hemma nät, då slipper man dom vanligaste och enklaste attackerna som hemma nät utsätts för, folk som snattar bandbredd på en BSS-id etc, samt enklare attacker på oskyddad trafik som t ex nu du surfar.

 

En annan enkel grej man kan göra är att begränsa vilka MAC-adresser som får koppla upp mot routern/NAT-switchen, det är skyddar inte mot insyn men däremot att okända datorer får tillgång till ens bandbred.

 

Med båda dessa ska man veta att utrustningen inte är gjord för att ha ett stort antal öppna sessioner/uppkopplingar utan med all sannolikhet kommer routern/switchen sluta att fungera (dvs. kör du en servertjänst med stor belastning eller många kopplingar i din favorit P2P-klient).

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips på trådlöst. Köpte en trådlös router som har fått bra kritik från mången hackers över världen.

 

Linksys WRT54G kolla för mer info

 

Den finns i ett GS ut förande också nu som ska vara bättre men den kostar någon hundring mer.

 

Bra saker med Linksys WRT54G

-Priset

-Man kan köra egen firmware(linux)

 

EDIT: har läst att man kan boosta den 900% i effekt. (inte lagligt att sända på den effekten i sverige men...)

 

/Robin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nyligen köpt en bärbar dator och är troligen spekulant på en trådlös router. Även om jag bara bor i en tvåa (iof med två våningar) så lockar trådlöst.

Runt 700 spänn är inte så farligt.

 

Nån som vet hur signalen är då jag har två våningar?

Kan jag gå ut och sätta på mig gräsmattan 20 meter från husväggen?

 

Har kikat lite på Linksys WRT54G och även Netgear WGT624.

Fördelen med WGT624 är att den har 100mbps.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...