Gå till innehåll

Köptips för trådlöst nätverk?


nysta

Recommended Posts

  • Svars 93
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Kollade in på SveaSoft.com, blir helt tårögd! :)

 

* iptables filters included

* VPN client and server

* OSPF load balancing

* SSH server and client

* VLAN support

 

Sen det här med 900% transmissionseffekt, låter som en bra cancer antenn! :)

 

SJUUUKT ballt! :)

 

Hur klarar chipsetet hög belastning på switch delen? Har du haft möjlighet att testa med 10+ MBit/s full duplex med nån fin P2P-klient?

 

Ska tydligen finns en enklare SPI-baserad firewall inbyggd! :)

 

Nån som vill köpa min fin-fina DI-614+? ;)

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macaronis, med tanke på att du kan dra upp effekten en 900% (och jag som pluggar inför en antennkurs just nu borde veta hur transmissionsstyrkan avtar, men jag tror det är typ 1/roten-ur :)) så borde räckvidden vara typ 3 gånger mer, så i det ideala fallet så har du ungefär 300 m och ungefär 100 m inomhus. :)

 

Var bredd på att PTS kommer hem och knacka på för att alla GSM trafik i en radie på en 500m från dig tycks sluta fungera. ;)

 

Men det är klart man ska vara försiktig med att höja sändareffekten, det kan störa ut viss radiotrustning som kan vara seriös även om 2.4 GHz bandet är oreglerat.

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macaronis, med tanke på att du kan dra upp effekten en 900% (och jag som pluggar inför en antennkurs just nu borde veta hur transmissionsstyrkan avtar, men jag tror det är typ 1/roten-ur Smile) så borde räckvidden vara typ 3 gånger mer, så i det ideala fallet så har du ungefär 300 m och ungefär 100 m inomhus. Smile

 

Var bredd på att PTS kommer hem och knacka på för att alla GSM trafik i en radie på en 500m från dig tycks sluta fungera. Wink

 

Men det är klart man ska vara försiktig med att höja sändareffekten, det kan störa ut viss radiotrustning som kan vara seriös även om 2.4 GHz bandet är oreglerat.

 

Låter som det är ett monster som man får för de pengarna. Ska genast ta och investera i den där routern, älskar trevliga prylar :). Ska man ta och köpa firmwaren från Sveasoft också då eller? Vad menar du du att man har 300 m och 100 m inomhus?

 

EDIT: Har nu beställt den :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån som har någon info om denna -länk

vill ha trådlöst till bärbara här hemma men jag har även funderat på att köpa en extern hårddisk. Men efterssom jagjust vill spara plats och minska mängden kablar så kan man ju koppla in den hårddisken i själva routern, verkar praktiskt.

 

Såg att man kunde koppla in skrivaren på den routern.

Går det på alla routrar? som min D-link DI-624

Det måste vara en nätverksskrivare antar jag. Men tror jag har det.

 

/Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu har jag installerat det nätverkskortet som föjlde med routern.. ett sånt där pca-kort eller vad det heter. nu funkar allt superbra!

men nu får jag det inte att funka alls med det inbyggda kortet.. det är ju det jag helst av allt vill ska funka.

 

men när jag avaktiverar det jag kör med nu och aktiverar det inbyggda så hittar jag inget nätverk överhuvudtaget. blir helt tokig på detta nu.. vill ju inte sitta och köra med ett pca kort när jag har ett inbyggt i datorn redan. fast får väl duga så länge tills jag kommer på lösningen på problemet.

 

/Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer problem med mitt trådlösa.

 

Jag fick det att funka klockrent med D-links eget nätverkskort igår.

Men vill ju använda mitt inbyggda i datorn. Jag avinstallerade programvaran för D-links kort, aktiverade mitt inbyggda. Men nu hittar jag inget nätverk alls. Det står att det inte finns några tillgängliga trådlösa nätverk. Men när jag kör med D-links kortet funkar det på en gång.

Vad kan vara fel????

 

/Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd D-links nätverkskort då, problem löst. Tar knappt upp någon plats i datorn och ett inbyggt kort drar bara mer kraft av burken(iofs tar väl inte nätverkskort så mycket kraft/minne). En pci plats mer eller mindre spelar väl inte någon roll, pci platser brukar det finnas många till övers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nysta, kan du göra nslookup, ping eller traceroute från din dator när det går ner? Dito från routen?

Hur gör man allt detta?? =)

Sorry att jag inte svarat tidigare. :oops:

 

Sitter och funderar på om det kan vara så att det inbyggda kortet är paj? Har du möjlighet att pröva på en annan Accesspunkt?

 

Btw, min WRT54GS kommer nästa måndag! :)

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har haft lite strul med min router nu.

Allt ser bra ut och datorn hittar routern och jag ansluter och det står att jag är uppkopplad. När jag sedan rycker ut min TP-kabel för att bara köra det trådlösa vill sig inget.

Det står att den är ansluten och jag ser i programet att den har bra signal (över 95%).

 

När jag startar Firefox kommer jag inte åt något Internet. Kommer inte ens åt routerns config. Internet funkar alltså inte. Har testat både WEP och WPA, men samma problem dyker upp.

Nån som har en aning om vad felet kan vara? QoS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu funkar det igen. Körde en ipconfig /renew och tog bort WPA så funkade det igen. Har dock problem när jag drar på WPA igen.

Datorn tilldeles nåt konstigt ip och får ingen kontakt alls med Internet kan inte heller administera routern då. Jobbigt att tvingas köra utan kryptering.

Polarn var här med sin bärbara och han hade inga problem alls med WPA så antar att det är någon inställning på nätverkskortet eller nåt?

 

Nån som har en aning vad som kan vara fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, är inte så hajj på detta men ska berätta hur det är för mig.

Jag och min far bor i samma hus (ett höghus med många lägeheter), vi båda har BBB. Två gånger har jag tagit med mig min laptop upp till honom för att lira poker men jag får inte kontakt med nätet uppe hos honom, även fast vi har BBB som standard här i huset.

 

Ringde då bbb och undra vad det va för fel och dom sa då att min dator (macaddress) va låst till den porten jag va tilldelad hemma hos mig och för att lösa det så var jag tvungen att låta datorn va offline i 4+ timmar, så att just den porten blir fri.

För långvarig lösning så skulle jag skaffa mig en router då den delar ut ip-adresser innomnätverket och BBB kommer då inte åt datorerna efter routern och kan då inte låsa en dator på en viss port.

 

 

Nu är detta ingenting om trådlöst men om du har din burk kopplad direkt till uttaget i väggen och sen ska koppla in din router (som du då sa inte får kontakt med nätet) så kanske du har samma problem, dvs låt datorn va offline över natten och koppla i routern sen.

 

Förmodligen är jag helt ute och cyklar här men tänkte iaf dela med mig av detta då det irriterat mig ett bra tag och kan kanske hjälpa dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

QoS: du verkar kunna de här med trådlöst. Köpte ett igår, d-link. Det fungerar perfekt, men rätt som det är loggas jag ur och det kommer upp en ruta som frågar/säger att det finns ett nytt nätverk som jag kan ansluta till. det är inte vårat nätverk. Sen kommer jag inte in på vårat nätverk på en stund, några minuter, till några timmar.

 

Hur gör jag för att "låsa" min dator till mitt nätverk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...