Gå till innehåll

Cleburnes idealsamhälle (Avdelat)


Cleburne

Recommended Posts

Jag håller inte med om att livet börjar vid befruktningen. I så fall kan ingenting dö eftersom ständiga förändringar sker i all materia hela tiden.

Med ditt resonemang är även spermier liv. Jag ifrågasätter inte att du vill ta liv i det här inlägget, jag undrar bara när någonting för dig är liv. Du svarar ”vid befruktningen är ett embryo liv” men vad ger dig den rätten att avgöra det? Vetenskapen? Teologin? Filosofin?

 

Svar: Ingenting ger dig den rätten. Ett mänskligt ägg som varit befruktat i några timmar, eller till och med dagar är inte mer liv än en grillad kycklingvinge.

 

Fan, det här blir jobbigt. Jag vet ju att du kan tänka, men om livet inte börjar vid befruktningen, när börjar det då? Det är ju den enda utgångspunkten vi har. Du kan ju inte påstå att livet börjar när man föds, eller? Nej, det tycker väl ingen...ja, förutom i Kina då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 490
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Fan, det här blir jobbigt. Jag vet ju att du kan tänka, men om livet inte börjar vid befruktningen, när börjar det då? Det är ju den enda utgångspunkten vi har. Du kan ju inte påstå att livet börjar när man föds, eller? Nej, det tycker väl ingen...ja, förutom i Kina då.

 

Jag har ingen klar uppfattning om när liv börjar men någonstans känns det som att viss hjärnverksamhet, rörlighet, antydan till extremiteter eller något ditåt krävs.

 

Jag är ingen expert på graviditet eller gynekologi men det känns som att nuvarande lagstiftning kring abort är ganska rimlig med tanke på det utvecklingsstadium fostret kan tänkas vara i då gränsen går (8-12-16 veckor?).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan, det här blir jobbigt. Jag vet ju att du kan tänka, men om livet inte börjar vid befruktningen, när börjar det då? Det är ju den enda utgångspunkten vi har. Du kan ju inte påstå att livet börjar när man föds, eller? Nej, det tycker väl ingen...ja, förutom i Kina då.

 

tänkte bara börja med att säga att det är kul att du debatterar. du håller god ton och svarar sakligt på de frågor du får. vissa av dina motdebattörer håller mycket dåligt ton och är väldigt osakliga. skönt att du inte sänker dig till deras nivå.

 

att ha födsel som livets början är ju rätt praktiskt. blir rätt svart på vitt och man slipper svåra gränsdragningar. dessutom kan man ju argumentera för att det är kvinnans kropp och hon avgör vad hon vill göra med den, om hon vill ge näring eller ej åt sitt ofödda barn är hennes val. så jag kan förstå de som väljer att ha den synen på det hela.

 

tror den synen delas av väldigt många svenskar.

 

själv vet jag faktiskt inte vad man ska tycka. har inte riktigt bestämt mig än, så jag lyssnar gärna på vad ni andra har att säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen klar uppfattning om när liv börjar men någonstans känns det som att viss hjärnverksamhet, rörlighet, antydan till extremiteter eller något ditåt krävs.

 

Jag är ingen expert på graviditet eller gynekologi men det känns som att nuvarande lagstiftning kring abort är ganska rimlig med tanke på det utvecklingsstadium fostret kan tänkas vara i då gränsen går (8-12-16 veckor?).

 

Förstår du hur godtyckligt det där låter? Då kan man lika gärna påstå att livet inte börjar förrän man blir könsmogen och kan alstra nytt liv. Nej, jag vidhåller att det där är en ren efterkonstruktion. Du vill inte erkänna för dig själv att man "mördar" foster. Snälla, fundera på det ett slag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår du hur godtyckligt det där låter? Då kan man lika gärna påstå att livet inte börjar förrän man blir könsmogen och kan alstra nytt liv. Nej, jag vidhåller att det där är en ren efterkonstruktion. Du vill inte erkänna för dig själv att man "mördar" foster. Snälla, fundera på det ett slag.

 

Jag kan lova dig att jag har funderat en del på det. Jag anser helt enkelt inte att en cellklump är liv. Punkt slut. Det står dig naturligtvis helt fritt att anse att en cellklump faktiskt är liv men jag vill gärna höra din motivering. Det enda du har kommit med hittills är motfrågan ”när är det annars liv”? En fråga där jag redan har givit en hyfsat detaljerat redogörelse för min åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan lova dig att jag har funderat en del på det. Jag anser helt enkelt inte att en cellklump är liv. Punkt slut. Det står dig naturligtvis helt fritt att anse att en cellklump faktiskt är liv men jag vill gärna höra din motivering. Det enda du har kommit med hittills är motfrågan ”när är det annars liv”? En fråga där jag redan har givit en hyfsat detaljerat redogörelse för min åsikt.

 

När ägget befruktas har man sammanfört allt genetiskt material och då står det klart vem personen som föds kommer att vara. Allt efter det är bara olika steg i utvecklingsprocessen. Att säga att liv alstras under ett visst steg i utvecklingsprocessen funkar inte. I så fall kan man ju välja precis vilket steg man vill. Som sagt kan man påstå att liv alstras när en person är förmögen att alstra nytt liv - d.v.s. blir könsmogen. Nej, man måste ju utgå från den tidpunkt då personen "skapas". Annars blir det som sagt helt godtyckligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan, det här blir jobbigt. Jag vet ju att du kan tänka, men om livet inte börjar vid befruktningen, när börjar det då? Det är ju den enda utgångspunkten vi har. Du kan ju inte påstå att livet börjar när man föds, eller? Nej, det tycker väl ingen...ja, förutom i Kina då.

 

Hehe, vi kanske skulle börja fira befruktningsdagar istället för födelsedagar ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller inte med om att livet börjar vid befruktningen. I så fall kan ingenting dö eftersom ständiga förändringar sker i all materia hela tiden.

Svar: Ingenting ger dig den rätten. Ett mänskligt ägg som varit befruktat i några timmar, eller till och med dagar är inte mer liv än en grillad kycklingvinge.

 

Fan, det här blir jobbigt. Jag vet ju att du kan tänka, men om livet inte börjar vid befruktningen, när börjar det då? Det är ju den enda utgångspunkten vi har. Du kan ju inte påstå att livet börjar när man föds, eller? Nej, det tycker väl ingen...ja, förutom i Kina då.

 

Jobbiga debatter nu, men här kan man ju inte göra annat än att hålla med Cleburne. Om ett ägg som varit befruktat ett par dagar är lika levande som en grillad kycklingvinge, var drar du då gränsen? Självklart skapas livet vid befruktningen.

 

Sedan är det en gråzon var vi ska dra gränsen för att en människa ska anses finnas och vara "fullvärdig". Men att livet uppstår vid befruktning känns otäckt klart.

 

Känns som att alla dessa diskussioner spårat ur rejält. Tillräckliga provokationer kan få fram riktigt skumma svar. Jaja, det var mina två cent. Varsågoda och fortsätt med all den trevliga jargongen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobbiga debatter nu, men här kan man ju inte göra annat än att hålla med Cleburne. Om ett ägg som varit befruktat ett par dagar är lika levande som en grillad kycklingvinge, var drar du då gränsen? Självklart skapas livet vid befruktningen.

 

Med samma logik kan man i så fall säga att livet börjar skapas vid ägglossning spermaproduktion, när någon blir könsmogen osv osv. Du kan dra det hur långt som helst. Om jag påstår att befruktningen bara är en del i processen av skapandet av liv, vad säger du då? Livet kanske börjar skapas så fort någon bestämmer sig för att ha sex med en människa av motsatt kön?

 

Sedan är det en gråzon var vi ska dra gränsen för att en människa ska anses finnas och vara "fullvärdig". Men att livet uppstår vid befruktning känns otäckt klart.

 

Känns som att alla dessa diskussioner spårat ur rejält. Tillräckliga provokationer kan få fram riktigt skumma svar. Jaja, det var mina två cent. Varsågoda och fortsätt med all den trevliga jargongen.

 

Tack, tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med samma logik kan man i så fall säga att livet börjar skapas vid ägglossning spermaproduktion, när någon blir könsmogen osv osv. Du kan dra det hur långt som helst. Om jag påstår att befruktningen bara är en del i processen av skapandet av liv, vad säger du då? Livet kanske börjar skapas så fort någon bestämmer sig för att ha sex med en människa av motsatt kön?

 

Återigen, när ägget har befruktats har man påbörjat processen som till slut kommer att ge en 70-åring med eller utan skägg. En spermie innehåller ju bara en del av det genetiska material som krävs för att skapa liv - ett befruktat ägg är "färdigt", där finns allt som personen består av och utvecklingsprocessen har påbörjats. Liv har alstrats.

 

Och ännu en gång, om det nu skulle vara så att liv alstras vid ett senare steg under utvecklingsprocessen - kan man själv bestämma vilket steg som är avgörande? Kan jag påstå att liv alstras först när man blir könsmogen? Är det ett lika giltigt påstående som ditt om hjärnverksamhet m.m.?

 

Nu har jag skrivit samma saker flera gånger. Du har svarat på andra inlägg, men undviker att svara på mina.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tänkte bara börja med att säga att det är kul att du debatterar. du håller god ton och svarar sakligt på de frågor du får. vissa av dina motdebattörer håller mycket dåligt ton och är väldigt osakliga. skönt att du inte sänker dig till deras nivå.

 

Men herregud, vad är det här för lektstuga.

Sådana här tankar som han besitter ska och borde fan inte bemötas med god ton?

En god ton ska hållas tills dess att debattören verkligen visat sin verkliga åsikt och tycke så att inte missuppfattningar och liknande uppstår.

När man väl fått väldigt klart för sig vad personen i fråga menar så bestämmer jag jävligt själv vilken ton jag vill bemöta dom här horribla idéerna cleburne besitter.

Okej om vi skulle sitta och debattera hur vi ska styra Sverige eller om euron ska införas i Sverige så kan jag väldigt gärna ta andras åsikter och dessutom RESPEKTERA dom.

Jag respekterar inte dom här åsikterna för det är idéer som verkligen inte är rumsrena, inhumanitära och avsaknad av respekt för mänskligheten och människor i sig.

Och på fullaste allvar ser jag ingen mening i att bemöta honom med sakliga argument och diskutera det som andra gjort hittils för åsikten står fast och jag känner avsky och spykänslor över dom.

nuff said från min del. ska hålla mig borta och skriva osakliga inlägg i den här tråden nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och varför är det då inte "mord" när man aborterar ett foster? Ett foster är precis lika mycket en människa som en tvååring. Försök tänka självständigt för i helvete. Bara för att du har blivit itutad att foster inte är människor måste det inte vara sant.

Nej, det som aborteras i vanliga fall kan inte likställas med en 2-åring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men herregud, vad är det här för lektstuga.

Sådana här tankar som han besitter ska och borde fan inte bemötas med god ton?

En god ton ska hållas tills dess att debattören verkligen visat sin verkliga åsikt och tycke så att inte missuppfattningar och liknande uppstår.

När man väl fått väldigt klart för sig vad personen i fråga menar så bestämmer jag jävligt själv vilken ton jag vill bemöta dom här horribla idéerna cleburne besitter.

Okej om vi skulle sitta och debattera hur vi ska styra Sverige eller om euron ska införas i Sverige så kan jag väldigt gärna ta andras åsikter och dessutom RESPEKTERA dom.

Jag respekterar inte dom här åsikterna för det är idéer som verkligen inte är rumsrena, inhumanitära och avsaknad av respekt för mänskligheten och människor i sig.

Och på fullaste allvar ser jag ingen mening i att bemöta honom med sakliga argument och diskutera det som andra gjort hittils för åsikten står fast och jag känner avsky och spykänslor över dom.

nuff said från min del. ska hålla mig borta och skriva osakliga inlägg i den här tråden nu.

 

För det första har du fel. Även om du inte håller med om saker är det ingen anledning att börja bete sig som en femåring.

 

För det andra förstår du ju inte vad jag skriver. Om du gjorde det skulle du inte skriva en massa strunt om "fascism". Jag rekommenderar en tripp till bibblan och en trave böcker om politiska ideologier. Det hjälper att vara åtminstone lite påläst innan man slänger ur sig förolämpningar till höger och vänster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det som aborteras i vanliga fall kan likställas med en 2-åring.

 

Saknas det ett "inte" här? Annars förstår jag inte riktigt.

 

Edit: Jag utgår ifrån att ett "inte" ska petas in där och då har jag en enkel fråga. Varför inte? Och säg inte att en tvååring är "mer utvecklad" än ett foster. Om det skulle vara ett rimligt argument skulle det innebära att tioåringar är mer värda än tvååringar, att tjugoåringar är mer värda än tioåringar o.s.v.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste ändå berömma Cleburne som fortfarande står för sina åsikter trots att i princip alla i den här tråden tycker precis tvärtom.

Om jag slängde ur mig en åsikt som blev totalsågad på 12 sidor skulle jag nog åtminstone tänka efter om jag inte hade fel men det verkar inte Cleburne göra.

Eftersom Cleburne av någon outgrundlig anledning verkar oförmögen att diskutera med mig om ämnet ifråga så får han också ursäkta om jag hädanefter kommer med lite kränkande kommentarer här och där istället för en saklig debatteknik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste ändå berömma Cleburne som fortfarande står för sina åsikter trots att i princip alla i den här tråden tycker precis tvärtom.

Om jag slängde ur mig en åsikt som blev totalsågad på 12 sidor skulle jag nog åtminstone tänka efter om jag inte hade fel men det verkar inte Cleburne göra.

Eftersom Cleburne av någon outgrundlig anledning verkar oförmögen att diskutera med mig om ämnet ifråga så får han också ursäkta om jag hädanefter kommer med lite kränkande kommentarer här och där istället för en saklig debatteknik.

 

Tja, när folk kommer med konstruktiv kritik och seriösa förslag är jag alltid beredd att korrigera mina åsikter. Till exempel var privata försäkringar för blivande föräldrar ett utmärkt förslag och det skrev jag också. Men varför skulle jag låta mig påverkas av inlägg i stil med "Du är sjuk i huvudet"? Man måste ha något att komma med för att kunna påverka något. Att bara sitta och skrika "Nej, nej, nej!" funkar självklart inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kudos till dig Cleburne för att du orkar, helt klart.

 

Men ser du ingen skillnad på ett två veckors foster och en 6åriing (i avseendet rätt till liv) så är du ganska så twisted in da brain imho.

 

As simple as that

 

Du har rätt till din åsikt, men har du faktiskt funderat på varför du tycker så? Är det något som du har kommit fram till själv eller är det något som andra har lärt dig att tycka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tycker att det är skillnad på någon du känner och någon som du inte känner, så tycker dom flesta.

Men hur kan du då inte tycka att det är skillnad på en 7åring och ett nyfött barn?

 

Förstår inte riktigt. Varför skulle det det vara någon skillnad mellan en sjuåring och ett nyfött barn (eller ett foster för den delen)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul tråd faktiskt. För att inte dra på mig massa vrede av vänsterextremisterna måste jag iaf ändå säga att "Beskyddarsamhället" vi lever i och som cleburne hatar, är idiotiskt. Som att skratta moder natur rätt upp i ansiktet.

 

I hur många miljoner år som helst så fick det naturliga urvalet sköta vem som kom långt, fick bäst partner etc. Mänskligheten och alla arter evolverade och blev bättre.

 

Sen kom människan. Se vad som hände. Ärligt talat tror jag själv jorden skulle må jättebra om typ 98% eller något av alla människor dog. Förslagsvis på något sätt som gjorde att svagare gener utkonkurrerades. Dvs gärna genom svält, intelligenskrävande vardagar, styrkekrävande vardagar, utseendekrävande vardagar, där bra gener favoriserades helt enkelt.

 

Jag säger inte att vi ska genomföra det, jag säger jorden (som vi totalförstör) och människan skulle må bättre av det.

 

Världen just nu är ju bara fel och jag tror på total anarki inom kanske 20 år. Vi kanske ser början redan nu, krigen i mellanöstern, USAs kollaps, Peak oil, Peak mat (?) Peak befolkning jorden klarar etc.

 

Cleburnes samhälle reser många etiska frågor och jag håller inte med om allt, men det skulle hjälpa jorden och få människor att ta tag i sina liv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...