Gå till innehåll

FL - Hjälp! Tomtarna tar mina pengar!

Recommended Posts

Postad

Hallo gott folk!

Tack för alla trevliga inlägg som postas på dessa site, både trevlig och intressant läsning!

Spelar TexasHoldém FL mestadels på 5/10$ nivån, 6-table på Multipoker.com. Har gått bra under dec, jan och början av feb, men är en katastrof de senaste veckorna.

Är väl insatt i pokerteori och många av de riktlinjer jag spelare efter kommer från Sklanskys HoldémPoker for advanced players.

Problemet är att de jag kallar "tomtar" i rubriken går med på raisade potter med kort man inte tror är sanna.

Har förlorat 250$ x 5 på kort tid i ungefär samma mönster;

Raisar preflop med AA, KK ,QQ, JJ, AKs AQs, AKo (och call ibland med AK, AQo, QJs), (callar även sämre kort i SB och BB) och blir callad av 1-3 spelare varje gång. Förlorat närmare 90% av dessa potter. Majoriteten av korten som vunnit är av typen 28s, 59o, 57o, 78o, 89o osv. Det som hänt är att de köper in 2 par, triss, stege eller färg. Läst om om loosing streaks osv men det här är ju löjligt!

1. "Tomtarna" calar en raisad pot med kort som man inte kan tro de har, detta gör att värdet på den egna handen är omöjlig att värdera då en flop som 28J dyker upp.

2. Eftersom en majoritet av potterna inte raisas av dem efter floppen på mina bet så går det inte att misstänka att de gått med på så urusla kort, det man tror är att de callar på är topparet på bordet.

Spelat under några dagar på Betsson men det var lika mycket tomtar där, men mycket sämre site. Förlorade på samma sätt där!

Fråga 1: Har Sklansky helt fel i sina teorier om att man ska raisa med grupp 1-3 (beroende på position)?

Fråga2: Ska jag börja spela i princip alla händer såsom tomtarna gör och lita på turen? De tittar på floppen minst 50% av gångerna! Ligger själv på runt 20%. De tjänar pengar, det gör inte jag!

Fråga3: Måste man gå upp och spela på nivåer runt 20/40 eller 30/60 för att få bort tomtarna eller finns tomtarna överallt?

Fråga 4: Kan slumpgeneratorn vara programerad att lägga ut kort på flopen, turn och river som maximerar satsningarna från de spelare som är med i potten? På 5/10-nivån genererar ju varje satsning från en spelare 25 -50 cent beroende på om det är flop, turn eller riversatning.

I sådana fall är det ju klart att de sämre korten favoriseras så fler satningar kommer in, grupp 1 korten satsas det ju oftast på fram t.o.m turn. Om man misstänker en riggning, går detta att komma runt?

Ser fram emot svar fråm era skarpa hjärnor!

Mvh Patfor

* RP, la till kategori - QoS *

Postad

1) Nix, han har rätt. Men du kanske inte spelar bra postflop - Limit handlar inte om att beta hela tiden. Beroende på position kanske du ska checka på floppen för att hoppas att en spelare i sen position betar, så du kan checkraisa - och därmed tvinga motståndarna att syna "two bets cold".

Har en motståndare tittat på floppen och träffat en lietn del av dn så har dom oftast odds att ta ett fjärde kort, det är faran med Limit. Och det är svaret vargfär även proffsens proffs behöver 300 big bet i bankrulle för att klara av svängningarna. Du har inte ens förlorat "halva bankrullekravet", så dina negativa fluktrationer är så att säga inom ramen för det rimliga.

2) Gör det om du vill, då behöver du oändlig bankrulle.

3) Det är på tomtarna du tjänar pengar, inte på de bra spelarna. Så tacka gud för att sk tomtar finns.

4) Nej. Eller ja, teoretiskt, men inte praktiskt.

Det finns en tråd om konspirationsteorier. Där tar vi ALL diskussion om punkt 4 - eller så blir den här tråden låst.

/Ola

Postad

1) Du skall definitivt inte bara höja med grupp 1-3 utan också med en hel del andra händer preflop. På sexmanna så skulle jag misstänka att med minst 90% av de händer du ens behöver fundera på preflop så är det raise eller fold som gäller. Syn är oftast inget bra alternativ.

Att t.ex. syna med en hand som AQo låter i mina ögon som ett sucker move i nästan samtliga lägen.

Sedan är ju vettigt preflopspel bara en liten del av en lyckad FL-strategi. Gör du rejäla misstag postflop räcker det förmodligen inte att du spelar rätt starthänder.

Nedåt svingar på runt 100BB är ju anses som fullt normala på tiomannabord och på sexmanna går normalt sett variansen upp så att du haft en dipp på 125BB är inte mycket att snacka om.

/Bjorn

Postad

Anpassa ditt eget spel efter bordet. Lirar sjäv på en mycket lägre limit ($1/$2 mot mycket varierat motstånd), så jag kanske inte ska uttala mig så jättemycket om hur du bör spela de högre nivåerna.

Men - om du har 50% som ser floppen efter en raise från dig så borde det innebära att rätt många ser floppen i ohöjda potter. Spela därför mer draghänder, höga suited connectors är ju alltid bra i oraisade multivägspotter - får du ett drag på floppen har du i princip alltid odds att syna ner den.

Om folk synar med vad skit som helst så är det ju även bara att släppa AK om den inte träffar och folk bettar/callar. Har själv en stor läcka där, och det tror jag många har.

Postad

Tack för era synpunkter, klart man måste spela draghänder osv på 6-manna, gör det oxå naturligtvis, med det är de ofta återkommande förlusterna på de bra preflophänderna som oroar. Foldar ofta AK på turn om jag blir reraisad. Bluffar förekommer väldigt sällan på 5/10 nivån.

Finns det tomtar även på högre nivåer?

Mvh Patfor

Postad

Spelar TexasHoldém FL mestadels på 5/10$ nivån, 6-table på Multipoker.com. Har gått bra under dec, jan och början av feb, men är en katastrof de senaste veckorna.

Fråga2: Ska jag börja spela i princip alla händer såsom tomtarna gör och lita på turen? De tittar på floppen minst 50% av gångerna! Ligger själv på runt 20%. De tjänar pengar, det gör inte jag!

20% sedda floppar 6-handed? Tycker det låter lite väl tight jag. Kanske borde testa att spela lite lösare, runt 30% om du spelar 6-handen är nog inte helt fel.

Postad
Raisar preflop med AA, KK ,QQ, JJ, AKs AQs, AKo (och call ibland med AK, AQo, QJs), (callar även sämre kort i SB och BB) och blir callad av 1-3 spelare varje gång.

HÖJ!

Läst om om loosing streaks osv men det här är ju löjligt!

Vänj dig, that's life för en fixlimitgrinder.

1. "Tomtarna" calar en raisad pot med kort som man inte kan tro de har, detta gör att värdet på den egna handen är omöjlig att värdera då en flop som 28J dyker upp.

Nej, man använder en sannolikhetsdistribution för deras möjliga händer som är mycket vid. Till http://www.pokerstove.com !

2. Eftersom en majoritet av potterna inte raisas av dem efter floppen på mina bet så går det inte att misstänka att de gått med på så urusla kort, det man tror är att de callar på är topparet på bordet.

Är det inte 6-max? Klart de kan syna eller höja med mycket sämre eller bättre händer än toppar. Läs Super System 2:s fixlimitdel för en bra intro till shorthandedspel.

Fråga 1: Har Sklansky helt fel i sina teorier om att man ska raisa med grupp 1-3 (beroende på position)?

Jag har inte läst HFAP, men jag tror knappast han säger det. När du är först in i potten från sen och mellanposition (de enda positionerna som finns shorthanded) så höjer du i princip med 100% av alla händer du spelar.

Om spelare A och spelare B har identiska strategier, vem av dem förväntar sig att vinna?

Du måste alltid spela annorlunda mot motståndaren för att kunna vinna, det är grundläggande. 20% låter lite tight, tror jag ligger runt 25% eller så.

För övrigt så tror jag inte att du ska anta att de tjänar pengar. Införskaffa poker tracker och följ deras resultat.

Fråga3: Måste man gå upp och spela på nivåer runt 20/40 eller 30/60 för att få bort tomtarna eller finns tomtarna överallt?

Finns tomtar där också, men det är oftast superaggrotomtar och jag gissar att dina resultat inte direkt skulle bli bättre av spela mot bättre spelare än nu.

Fråga 4: Kan slumpgeneratorn vara programerad att lägga ut kort på flopen, turn och river som maximerar satsningarna från de spelare som är med i potten? På 5/10-nivån genererar ju varje satsning från en spelare 25 -50 cent beroende på om det är flop, turn eller riversatning.

I sådana fall är det ju klart att de sämre korten favoriseras så fler satningar kommer in, grupp 1 korten satsas det ju oftast på fram t.o.m turn. Om man misstänker en riggning, går detta att komma runt?

Om du misstänker en riggning så ska du ju inte spela.

Postad

Jobbigt med loosing streaks! Spelar själv fixed 15/30 sexmanna men brukade spela "5/10 förr i tiden". Limit holdem är kanske världens mest frustrerande spel men oxå det bästa (i min mening) att dra in en fast inkomst på. Två saker. 20% flop seen är alldelles för lite på ett short hand bord (om vi antar att du är en hyfsad spelare post flop vill säga). Beroende på motstånd så är det inte alls fel att ligga nära 50%, speciellt om bordet är är loose men relativt passivt. Själv så tycker jag faktiskt att det är lättare att vinna på tex 10/20 jämf med 5/10 eftersom det dels finns många tomtar som du uttrycker det men oxå tillräckligt många rationellt tänkande medelmåttor, bättre mix änfem skogs tokiga tomtar då utdragningarna tar på psyket. Om du har råd så testa att gå upp en nivå o slaska lite mer men med förstånd. Lycka till.

Postad
Jobbigt med loosing streaks! Spelar själv fixed 15/30 sexmanna men brukade spela "5/10 förr i tiden". Limit holdem är kanske världens mest frustrerande spel men oxå det bästa (i min mening) att dra in en fast inkomst på. Två saker. 20% flop seen är alldelles för lite på ett short hand bord (om vi antar att du är en hyfsad spelare post flop vill säga). Beroende på motstånd så är det inte alls fel att ligga nära 50%, speciellt om bordet är är loose men relativt passivt. Själv så tycker jag faktiskt att det är lättare att vinna på tex 10/20 jämf med 5/10 eftersom det dels finns många tomtar som du uttrycker det men oxå tillräckligt många rationellt tänkande medelmåttor, bättre mix änfem skogs tokiga tomtar då utdragningarna tar på psyket. Om du har råd så testa att gå upp en nivå o slaska lite mer men med förstånd. Lycka till.

Det låter iofs roligt att spela 50% av händerna, men jag har väldigt svårt att tänka mig att det skulle bli vinnande poker av det hela.

Postad

Med 6 spelare och de spelar 20% av händerna så är det i normalfallet 1 (EN) person som är kvar efter pre-flopp betting - dvs bordet ser då nästan aldrig floppen!!!

Med 6 spelare och de spelar 50% av händerna så är det 3 som i genomsnitt ser floppen i varje hand - låter inte alls som mycket.

Så under 50 % på ett short-handed bord är tight. Det normala är snarare typ 66%. Lösa spelare spelar då typ 80+% av händerna.

Om du bara spelar 20% av dina händer så måste du även lägga dig ca 1/3-del av dessa pga att du får en dålig flopp/turn. Av resterande händer så bör du vinna drygt hälften av händerna. Dvs du vinner då en 8-9 % av alla händer.

Med sex spelare så får de andra vinna så mycket som 91 % dvs ca 18 % per person. Det är inte konstigt att du förlorar - och de andra vinner. Du spelar så tight att du inte tar igen det du förlorar på dina blinds.

Du får inte förglömma att med så få spelare så kommer bra pokerspelare att notera att du spelare ultra-tight och kommer slänga sina kort då du kommer in i leken. Dvs dina vinster blir då mindre.

T.ex. idag limpade jag in med 72o och fick tvåpar på floppen och kåk på turn! Sådana händer missar du ! Ok så det exemplet är extremt men om du kan limpa in med 1 BB så gör det på nästan vilken hand som helt i 6-mannaspel...

Tänk på att monsterhanden AA bara vinner 48% av alla gånger man spelar dem och de andra händerna du spelar är ännu sämre. Så du bör spela lite mera händer för att inte dina insatser skall ätas upp av dina blinds.

Postad
Med 6 spelare och de spelar 20% av händerna så är det i normalfallet 1 (EN) person som är kvar efter pre-flopp betting - dvs bordet ser då nästan aldrig floppen!!!

Med 6 spelare och de spelar 50% av händerna så är det 3 som i genomsnitt ser floppen i varje hand - låter inte alls som mycket.

3 spelare i genomsnitt är mycket.

Om du bara spelar 20% av dina händer så måste du även lägga dig ca 1/3-del av dessa pga att du får en dålig flopp/turn. Av resterande händer så bör du vinna drygt hälften av händerna. Dvs du vinner då en 8-9 % av alla händer.

När motståndarna spelar för löst så går så gott som all vinnande fixlimitpoker ut på att vinna mindre ofta än motståndaren, men större potter.

Du får inte förglömma att med så få spelare så kommer bra pokerspelare att notera att du spelare ultra-tight och kommer slänga sina kort då du kommer in i leken. Dvs dina vinster blir då mindre.

Om folk lägger sig för att jag spelar var fjärde hand så kommer jag formligen håva in pengar.

T.ex. idag limpade jag in med 72o och fick tvåpar på floppen och kåk på turn! Sådana händer missar du ! Ok så det exemplet är extremt men om du kan limpa in med 1 BB så gör det på nästan vilken hand som helt i 6-mannaspel...

Ok, dags att påpeka att det är fixlimit det handlar. Även om jag starkt hävdar att man inte ska limpa in med vilken hand som helst i NL heller.

Tänk på att monsterhanden AA bara vinner 48% av alla gånger man spelar dem och de andra händerna du spelar är ännu sämre.

Nu tror jag att du inte riktigt har dina siffror klara för dig, när potten blir HU preflopp så står AA runt 80% av tiden.

Postad

125BB ner på 6-maxbord är ingenting

Vinnande spelare kan drabbas av dippar på 3-400BB, jag har backat 350BB som mest på 5$/10$....fick en rätt skön streak efter det så jag tog igen det rätt snabbt... Men less blev jag då jag aldrig fick några hits och när jag väl fick det så blev jag raisad på rivern nästan varje gång.

Postad

Tänk på att monsterhanden AA bara vinner 48% av alla gånger man spelar dem och de andra händerna du spelar är ännu sämre.

Nu tror jag att du inte riktigt har dina siffror klara för dig, när potten blir HU preflopp så står AA runt 80% av tiden.

Stämmer inte. Eftersom AA står 80% mot vilken annan hand som helst så kan den inte stå 80% mot en bra hand som vågar bjuda pre-flopp.

När du spelar mot 5 motståndare så får du tänka på att det är det i princip samma sak som HU men där motståndaren får 5 potentiella händer att välja mellan och tar den bästa av dem!

Då har du definitivt inte 80% att vinna. Dvs motståndaren sitter då ofta med färg, stegdrag och chans på tvåpar - i en och samma hand.

Postad
Stämmer inte. Eftersom AA står 80% mot vilken annan hand som helst så kan den inte stå 80% mot en bra hand som vågar bjuda pre-flopp.

AA står ju bättre mot KK än 65s och KK kommer spelas betydligt oftare än 65s. Ju "bättre" preflopphand - ju sämre tenderar den att stå mot AA. AA vs AK är ju rätt mycket trevligare än AA vs 72o.

När du spelar mot 5 motståndare så får du tänka på att det är det i princip samma sak som HU men där motståndaren får 5 potentiella händer att välja mellan och tar den bästa av dem!

Det är klart att vinstchansen inte är så hög om det blir HU först på floppen, men jag talade om händer där det blir HU preflopp.