Gå till innehåll

Jävla Stadium, utpekad som tjuv av personalen!


Milo

Recommended Posts

Idag så blev jag så jävla sur asså... Jag kommer in på Stadium i Haninge, och gick till skoavdelningen för att titta på skor. Märkte efter en stund att personalen började stirra på mig, och gå runt just i det området. Tyckte att det var lite märkligt, men tänkte inte mer på det. Gick till en annan affär, men kom snabbt tillbaka till Stadium, och så ,typ, ropade en av personalen på mig och frågade mig sen om jag behövde hjälp med ganska otrevlig röst. Jag tittade på han en stund lite förvånad, men jag sa "Nej tack, jag tittar bara". Nu kändes det jobbigt att vara där... Alltid jobbig med otrevlig personal ju. Iaf, jag forsatte vidare, och så frågar en annan snubbe samma sak, men han var trevlig iaf. Jag tittade ganska längre, och gick därifrån ännu engång, och kom tillbaka... Precis när jag kommer in, så går en vakt ut med anteckningblock, och tittade på mig snabbt. Nu så var jag inne och hade precis bestämt mig för att köpa skorna, och jag tittar upp, och jag ser att en av personalen pekade på mig, och vakten var brevid, han såg att jag tittade dit, och sänkte snabbt handen. Jag blev så jävla sur, asså, jag hade inte gjort nåt misstänktsamt, och jag har jobbat i köpcentret förut, och vakten borde ha kännt igen mig, vi hade snackat några enstaka gånger. Jag höll på attt flippa, jag ville bara skälla ut jäveln, fick lust att slå jäveln också. Men jag lugnade ner mig, och gick därifrån, och tittade snubben rätt in i ögonen och ville säga nåt, men jag ville inte, för det skulle bara bli massa ointelligenta/omogna saker. Men nu ångrar jag att jag inte gjorde nåt asså... FAN! FUCK STADIUM!!!!!

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sådan gång snackar jag hellre med dem än att bara gå därifrån.

 

Som du gjorde nu så är du DEFINITIVT stämplad som orosmoment. Nästa gång vakten ser dig kommer han kolla dig hårt. Inte bra att vara sedd som en tjuv.

 

Bättre då att prata med dom och förklara att de har misstagit sig. Som du uppförde dig nu hade jag (som butiksanställd) lätt ringt efter fler vakter som kunde förfölja dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, nej jag tog inte nåt... Bara lite... ;):P Haha, ne då...

 

En sådan gång snackar jag hellre med dem än att bara gå därifrån.

 

Som du gjorde nu så är du DEFINITIVT stämplad som orosmoment. Nästa gång vakten ser dig kommer han kolla dig hårt. Inte bra att vara sedd som en tjuv.

 

Bättre då att prata med dom och förklara att de har misstagit sig. Som du uppförde dig nu hade jag (som butiksanställd) lätt ringt efter fler vakter som kunde förfölja dig.

 

Jo, men som sagt, jag var ganska lack på dem, så det skulle inte bli en så jävla intelligent diskussion, jag skulle mest svära åt dem och grejer, så istället gick jag därifrån för att lugna ner mig. Men nu när du sa det, så ångrar jag ÄNNU MER att jag inte gjorde nåt... Det där hade inte jag tänkt på :| Men å andra sidan, så har jag inte gjort nåt, så jag borde inte vara så orolig.

 

Funderar på att sticka dit igen, och hoppas dem tar mig. Då kommer jag för fan stämma skitern ur jävlarna och skrika "PWN3D, FUxXx0RS!1!1!!1!elva!!11!" :evil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, men har det skett en enda gång i Sverige att en person som utpekats för snatteri har stämt affären och "vunnit"?

Vettefan, men jag har jobbat i Gallerix butik, och dem sa till oss att vi måste vara 100% säkra innan vi anklagar nån pga risken av stämning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

offtopic men om jag inte minns helt fel så är det så här:

Vem som helst kan med stöd av brottsbalken gripa en person som begått ett brott med fängelse i straffskalan(osäker på om det är minst två år dessutom). Den gripne skall sedan skyndsamt överlämnas till polis.

Det är denna paragraf väktare använder sig av då de inte har några andra befogenheter än vilken svensson som helst (undantag om de är ordningsvakter då de får omehänderta berusade)

 

Om någon grips och man är oskyldig så har den som gjort gripandet gjort sig skyldig till olaga frihetsberövande. Men då måste alltså väktaren/butikspersonalen gripit dig - det räcker inte mad att de ber dig följa med och du snällt hänger med till kontoret.

 

Detta kan ju ge upphov till följande bisarra situation: En väktare tror sig ha sett att Kalle har snattat. Kalle är oskyldig men väktaren står på sig och griper Kalle. Kalle är vaken och meddelar väktaren att han har för avsikt att gripa honom för frihetsberövande....

 

För att en utbildad person skall gripa dig så krävs det några saker:

1) Han skall själv se att du har snott något

2) Han skall kunna se dig hela tiden (så att du inte dumpar det du snott)

3) Du skall försöka ta dig från butiken utan tecken på att betala

 

Ta det inte för absolut sanning då det var ett tag sedan jag pluggade sånt här

 

/da

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dahilma

 

Vet du vilken storleksordning som gäller för snatterier innan det är fängelse som gäller?

 

När jag jobbade i mataffär så kom det butikskontrollanter någon gång i månaden. Grymt uppmärksamma personer som gled runt i butiken med en varukorg och höll stenkoll på folk - och nästan varje gång de kom dit så lyckades de plocka någon som snattade. Nu är ju bara frågan om vi hade haft rätten att handgripligen ta fast någon? Situationen uppstod aldrig, utan de ertappade pensionerna (hör och häpna: majoriteten av de som grips för snatterier är pensionärer, inte småkids) följde skamset med in på kontoret och inväntade polis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ooh, du oändligt vise Hickmott (författarens tolkning) ;)

 

Vet du vilken storleksordning som gäller för snatterier innan det är fängelse som gäller?

 

8 kap. Om stöld, rån och andra tillgreppsbrott

 

Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse i högst två år.

 

Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till det tillgripnas värde och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för snatteri dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.

 

Inge storleksordning alls tydligen. Räcker med ett vanligt snatteri för ett envarsgripande, då fängelse ingår i straffskalan.

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ooh, du oändligt vise Hickmott (författarens tolkning) ;)

 

Vet du vilken storleksordning som gäller för snatterier innan det är fängelse som gäller?

 

8 kap. Om stöld, rån och andra tillgreppsbrott

 

Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse i högst två år.

 

Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till det tillgripnas värde och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för snatteri dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.

 

Inge storleksordning alls tydligen. Räcker med ett vanligt snatteri för ett envarsgripande, då fängelse ingår i straffskalan.

 

//Hickmott

 

Envarsgripande... det var ordet jag sökte i min mosiga hjärna.

 

När jag tänker efter är det väl bara hemfridsbrott ,åverkan , förolämpning, olaga tvång, förtal, åverkan och förargelseväckande beteende som inte har fängelse.

 

 

 

/da

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående straffsatsen:

Vid envarsgripande så räknar väktaren alltid brottet som grovt - dvs om det finns två grader (misshandel och grov misshandel) väljer man alltid det grövre

 

/da

 

Men man kan väl inte bara "välja" vad brottet är. Det finns ju vissa rekvisit för att en misshandel skall räknas som grov, präglas av särskild råhet eller vad f*n det står.

Om en väktare ser mig ge Kubo en örfil, kan han inte bara säga: " Nu griper jag dig för grov misshandel", då misshandeln inte alls är grov, utan snarare ringa.

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående straffsatsen:

Vid envarsgripande så räknar väktaren alltid brottet som grovt - dvs om det finns två grader (misshandel och grov misshandel) väljer man alltid det grövre

 

/da

 

Men man kan väl inte bara "välja" vad brottet är. Det finns ju vissa rekvisit för att en misshandel skall räknas som grov, präglas av särskild råhet eller vad f*n det står.

Om en väktare ser mig ge Kubo en örfil, kan han inte bara säga: " Nu griper jag dig för grov misshandel", då misshandeln inte alls är grov, utan snarare ringa.

 

//Hickmott

 

Hickmott,

 

jag editerade bort detta när du svarade då det kändes lite knepigt

 

Minnet sviktar lite men vid efterforskningar så fann jag att det bara skall vara fängelse i straffsatsen, jag har inte hittat ngt om 2år.

 

Som jag mindes det var det så att det 2års fängelse skulle finnas i straffsatsen vilket gjorde att väktaren "valde" att se det som grovt för att få med 2 år i straffsatsen. Men det är tydligen ett minnesfel (alternativt att man omvandlat det jag skrev till en form av praxis)

 

Hurvida det är ett grovt brott eller inte är upp till domstolen att avgöra. Det ansvaret kan man inte lägga på svensson. Jag kan inte motivera mina minnesbilder bättre, men jag minns tydligt att man räknade det som grov stöld vid snatterier bara för att kunna använda envarsgripandet. Men det var väl nästan 15 år sedan.

 

/da

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ooh, du oändligt vise Hickmott (författarens tolkning) ;)

 

Vet du vilken storleksordning som gäller för snatterier innan det är fängelse som gäller?

 

8 kap. Om stöld, rån och andra tillgreppsbrott

 

Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse i högst två år.

 

Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till det tillgripnas värde och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för snatteri dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.

 

Inge storleksordning alls tydligen. Räcker med ett vanligt snatteri för ett envarsgripande, då fängelse ingår i straffskalan.

 

//Hickmott

 

 

Om man stjäl åt någon annan då ? :shock::D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte motivera mina minnesbilder bättre, men jag minns tydligt att man räknade det som grov stöld vid snatterier bara för att kunna använda envarsgripandet. Men det var väl nästan 15 år sedan.

 

Fel för att kunna använda envarsgripandet krävs det att brottet kan ge minst 6 månaders fängelse. Vilket är anledningen till att snatteri har fängelse som påföljd i lagtexten. Ingen har någonsin dömts till fängelse i Sverige för snatteri och ingen lär bli det det heller.

Samma princip används för att man ska kunna gripa plankare fast ingen har någonsin blivit dömd till fängelse för att planka på tunnelbanan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du lust att uppge en källa till det där?

 

okej då: 24 kap. 7 § RB

 

Och där står:

 

7 § Om det finns skäl att anhålla någon, får en polisman i brådskande fall gripa honom även utan anhållningsbeslut.

 

Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman. Lag (1987:1211).

 

Med andra ord: Det finns ingen begränsning på hur mycket fängelse som skall kunna följa, utan enbart att det faktiskt kan följa.

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du lust att uppge en källa till det där?

 

okej då: 24 kap. 7 § RB

 

Och där står:

 

7 § Om det finns skäl att anhålla någon, får en polisman i brådskande fall gripa honom även utan anhållningsbeslut.

 

Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman. Lag (1987:1211).

 

Med andra ord: Det finns ingen begränsning på hur mycket fängelse som skall kunna följa, utan enbart att det faktiskt kan följa.

 

//Hickmott

 

 

Du har naturligtvis rätt men det finns väl inga brott som kan ge fängelse som har maxstraff på under 6 månader?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa gång skall du fixa en larmbåge och lägg i vaktens ficka :twisted:

eller så en judospark på skohyllan så dom får städa upp lite.

 

Vissa skall ej jobba i butik.

jag jobbar som servicetekniker inom kopierings världen, och när jag träffar otrevliga kunder som bara gnäller o gnäller så brukar ag titta på maskinen lite, och säger tyvärr jag måste beställa en del, det tar nog 2-3 dagar innan jag får den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...