ades_va Postad 22 Februari , 2005 Rapport Postad 22 Februari , 2005 Har nyligen stött på problemet som kallas för "föräldrar". De anser att när jag sitter och spelar poker så håller jag på med just "spel". De verkar anse att poker är mer av en lek än ett jobb, och jag finner inga bra sätt att argumentera mot dem. De vet att jag går plus(antar jag) men ändå klagar de på att jag riskerar mina pengar på de sätt jag gör, och de trivs inte alls med mitt lirande. Hur ska jag övertala dem om att poker inte ett lotteri? Citera
Nusseman Postad 22 Februari , 2005 Rapport Postad 22 Februari , 2005 Visa dem bankrullen och forumet Citera
RaMz Postad 22 Februari , 2005 Rapport Postad 22 Februari , 2005 Jag brukar langa from TOP och börja Rabbla om EV, då brukar dom bli tysta en stund i alla fall. Citera
PokerWiz Postad 22 Februari , 2005 Rapport Postad 22 Februari , 2005 Jag fick min farsa att spela på Unibet han med. Sen dess har det inte hörts så mycket negativa kommentarer om pokern Citera
dominator Postad 22 Februari , 2005 Rapport Postad 22 Februari , 2005 Det där känner jag igen. "Du måste sluta på en gång" "Du kommer förlora alla dina pengar" etc.. För föräldrar tror att alla som spelar poker förlorar på det. Och det går ju inte ihop. Så gör så här Skit i att argumentera med dem. Det är ditt liv och du gör som du vill med dina dolares Citera
Hector Postad 23 Februari , 2005 Rapport Postad 23 Februari , 2005 Jag brukar langa from TOP och börja Rabbla om EV, då brukar dom bli tysta en stund i alla fall. Ja, jag förstår inte hur du kan få dem att inte sluta säga att du ska ge upp ditt spelande. Vet inte hur dem överhuvudtaget låter dig nära datorn. Citera
ades_va Postad 23 Februari , 2005 Författare Rapport Postad 23 Februari , 2005 De lär ju märka att jag köper tonvis med grejer och sådär och min enda inkomst är studiebidrag. Får väl bli att citera lite ToP för dem, eller börja rabbla massa osammanhängande krafs om pp's och all-ins så de inte fattar nånting, då köper jag mig iaf tid. Citera
Stridsman Postad 23 Februari , 2005 Rapport Postad 23 Februari , 2005 Ades_va visa bankrullen, och berätta sedan om stugan i Spanien dom skall få sen när du blivit ekonomiskt oberoende. Då kommer dom nog va tyst. Citera
DanielN Postad 23 Februari , 2005 Rapport Postad 23 Februari , 2005 Tjejens farsa var på mig om mitt pokerspelande och det räckte med en motfråga för att få stopp på't: "Hur går det på hästarna?" Sen bjöd jag ut tjejen på finmiddag på lördagen efter fredagens vinstsession. Citera
Largo-Sama Postad 23 Februari , 2005 Rapport Postad 23 Februari , 2005 Det är klart att du riskerar dina pengar, men i det långa loppet så är det skicklighet och inte slumpen som avgör, och siffrorna visar hur du ligger till, eller hur? dessutom är det inte mer omoraliskt att spela poker än att spela bingolotto. Om de tror på riktigt att det är ett lotteri så kan du ju fråga dem hur det kan finnas professionella spelare som går flera miljoner kronor plus varje år. Om de fortfarande inte tror dig så kan du ju be dem bevisa det och lira några turneringar mot dig. Citera
Bjorn_ Postad 23 Februari , 2005 Rapport Postad 23 Februari , 2005 Nu vet jag ju inte hur gammal du är och din livssituation så jag ger två alternativa förslag: 1) Om du fortfarande bor hemma eller på annat sätt är till viss del beroende av dina föräldrar som skyddsnät. Här tror jag att det bästa är att kunna visa upp ett sunt och disciplinerat money managment. Visa att du spelar bara för de här 500kr (eller vad det nu är) som du faktiskt har råd att förlora och de vinster du gjort på dessa. Kan ju också (beroende på ålder) finnas ett behov av att du kan visa att du inte missköter skolarbetet eller andra förpliktelser till förmån för att spela poker. Rent allmänt tror jag dessutom att det är minus EV om man ser det långsiktigt att få sämre kunskaper och betyg bara för att man spelade massa poker under skoltiden även om pokern går plus. 2) Om du är vuxen och oberoende Visserligen kan du även här använda delar av ovanstående men framför allt tycker jag det handlar om att få dom att förstå att du är en vuxen självständig individ vars val de måste respektera och inte någon liten pöjk längre. (Nog så svårt ibland.) /Bjorn Citera
zlicka Postad 23 Februari , 2005 Rapport Postad 23 Februari , 2005 visa dom den här artikeln Länk till Computer Sweden * LP - QoS * Citera
ades_va Postad 23 Februari , 2005 Författare Rapport Postad 23 Februari , 2005 Jag är 19år och håller på och söker lägenhet, pengarna jag spelar för är lite mer än 500kr så jag skulle nog bara råka ännu värre ut om de fick se dem Sen är det bra mkt säkrare att spela poker än på lotteri då du i lotteri får helt värdelösa odds och inte har någon chans alls att minimera turen. Däremot har jag jämfört mitt pokerlir med deras aktiehandel. Citera
MaLiik Postad 23 Februari , 2005 Rapport Postad 23 Februari , 2005 Vad har du för avkastning på kapitalet och vad blir det per timme? Citera
ades_va Postad 23 Februari , 2005 Författare Rapport Postad 23 Februari , 2005 Vi kan säga att jag får in tillräckligt mkt, för det är inte av relevans. Själva frågan är hur man argumenterar för att Poker är ett jobb snarare än en "lek". Citera
anth Postad 23 Februari , 2005 Rapport Postad 23 Februari , 2005 Om du inte vill visa dina föräldrar hur mycket du tjänar så är det svårt att argumentera. Förklara för dem när du satte in pengar senast på ditt nätpokerkonto och hur mycket du har satt in totalt. Förklara sedan att du numera bara tar ut pengar på ditt nätpokerkonto, dvs att du för länge sedan tagit ut de pengar du satt in och att du numera bara spelar med "vinsten". Förklara sedan att enda sättet för dig att förlora pengar är om du börjar sätta in pengar igen, vilket du inte gör. Citera
MaLiik Postad 23 Februari , 2005 Rapport Postad 23 Februari , 2005 Vi kan säga att jag får in tillräckligt mkt, för det är inte av relevans.Själva frågan är hur man argumenterar för att Poker är ett jobb snarare än en "lek". Sitter du och lyfter 500 spänn i veckan på ditt spel har du inte mycket till arument att komma med. Kan du däremot visa att det är en försörjning, eller ett stort bidrag till din kassa är det lättare. De flesta människor är rationella och om du kan visa att du plockar ut 3.000 i veckan (motsvarar en lön på runt 18.500) behövs inet så mycket mer argument än att du visar på dina vinster. Säger de att det fortfarande är tur så kan du bara hävda att du inte skulle kunna ha tur under så lång tid som du plockat ut pengarna... Citera
PokerWiz Postad 23 Februari , 2005 Rapport Postad 23 Februari , 2005 Jag har svårt att se poker som ett jobb så länge man inte sitter på lite högre bord som 3€/6€ NL eller ännu högre. Sen att det kan ge rejält med kosing i kassan ändå är ju givet, men för att jag ska se det som ett "jobb" måste det som sagt komma in lite mer cash. .PS. Ades_va, du och jag är båda 19 och är i våra bästa år! Vi borde se hela livet som en stor lek än så länge. .DS. Citera
highbury90 Postad 23 Februari , 2005 Rapport Postad 23 Februari , 2005 "För föräldrar tror att alla som spelar poker förlorar på det. Och det går ju inte ihop." Nej det är väl "bara" ca. 90% av spelarna som förlorar Citera
RaMz Postad 23 Februari , 2005 Rapport Postad 23 Februari , 2005 Föräldrarna brukar inte säga så mkt när man inte längre begär pengar av dom. När man betalar saker åt dom eller tom lånar ut pengar åt dom. Personligen så slutade min mamma tjattra den dagen hon upptäckte Maffia-rullen i lådan. Sen så tror jag att alla vinnande spelare som har koll på vad de gör kan argumentera tillräckligt bra för sin sak så att päronen ger med sig till slut om de är hyfsat rationella. Kan man inte det så bör man antagligen inte spela. Citera
psykologen Postad 23 Februari , 2005 Rapport Postad 23 Februari , 2005 Läste idag om att spelberoende bland pokerspelare är ett alarmerande växande problem bland yngre. Tänk på det. Där vill ni inte hamna. Citera
ades_va Postad 23 Februari , 2005 Författare Rapport Postad 23 Februari , 2005 Föräldrarna brukar inte säga så mkt när man inte längre begär pengar av dom. När man betalar saker åt dom eller tom lånar ut pengar åt dom. Personligen så slutade min mamma tjattra den dagen hon upptäckte Maffia-rullen i lådan. Sen så tror jag att alla vinnande spelare som har koll på vad de gör kan argumentera tillräckligt bra för sin sak så att päronen ger med sig till slut om de är hyfsat rationella. Kan man inte det så bör man antagligen inte spela. Mjo, men så ligger inte jag precis i närheten av dina vinster Citera
SpaderKing Postad 23 Februari , 2005 Rapport Postad 23 Februari , 2005 Jag har inte problem med mina föräldrar (är 32 år och bor inte hemma), men sambon klagar! Det gör hon förvisso rätt i då jag borde göra annat och egentligen är jag en usel pokerspelare. (på 1 år har jag förlorat ca 2000kr, inte så blodigt allvarligt, men det är TIDEN!) ... Nåväl, min lillebror är betydligt bättre än mig. Han har spelat sen augusti ungefär. Han började spela freerolls och kom typ 3'a, 5'a osv. Han spelade ihop ca 300 dollar och sen började han lira på vanliga bord. Nu har pojkspolingen slutat ta studielån och han plockar nu ut ca 1500 dollar i månaden från sitt pokerkonto. Morsan håller tyst och tycker att han får spela, hon ser ju hur att han vinner och att han inte tar lån. Farsan är tokig och skriker ut sin förtvivlan över sin son som har speldjävulen i sig. Spelar ingen roll om man visar han kontoutdrag att brorsan tagit ut en bra 'månadslön' på poker de senaste månaderna. *suck* Tyvärr tror jag inte det finns något bra sätt att övertyga föräldrar/sambos att man vinner. Om du förlorar ska du självklart sluta eller drastiskt dra ner på spelandet. Köp Poki och spela gratis mot Poki! 99 dollar och efter några månader kommer du vara en BRA pokerspelare! Spela freerolls. Jo, en sak till... om du tror du kan leva på poker anser jag att du ska vinna minst 20000kr/månaden för att det ska vara värt det. Om du inte kan dra in de summorna ska du hålla ditt spelande till en hobby. Plugga och skaffa dig ett riktigt yrke istället. Citera
RaMz Postad 23 Februari , 2005 Rapport Postad 23 Februari , 2005 Poker kan ge en trvlig inkomst om man har en sund syn på det samt blir duktig. Men det är en så osäker inkomst och resultaten är väldigt varierade. Dessutom förstör pokern ofta en stor del av ens övriga liv och vissa perioder mår man inte så jäkla bra. Om jag skulle vara förälder skulle jag inte rekommendera mina barn att spela poker mer än på skoj även fast det rent ekonomiskt skulle kunna gå bra. Sen vill jag bara säga allmänt att alla inte ska stirra sig blinda på argument som att man vinner och att man är duktig, visst så kanske det är, men man måste även kolla på hur man mår psykiskt och kolla på sig själv utifrån så att man håller en sund inställning till pokern och livet. Det är väldigt viktigt att hålla kvar sitt sociala liv och att man gör aktiviteter som inte innefattar en kortlek eller dator. Mkt pladder, men ni fattar säkert min poäng. Citera
ades_va Postad 23 Februari , 2005 Författare Rapport Postad 23 Februari , 2005 SpaderKing, tack för ett bra inlägg! Nu är det inte så att jag har poker som jobb utan tog upp det för att få fram en tydligare frågeställning. Jag tjänar tillräckligt mkt för att kunna köpa det jag vill ha iaf. Jag söker som sagt en lägenhet nu och håller på och skaffar jobb så jag hade inte planerat att bara gå över till poker(inte än iaf ). Citera
Recommended Posts