Gå till innehåll

Om motivation


decoy

Recommended Posts

Poker kan nog vara kul emellanåt, men det som stundtals gör mig förundrad är hur folk lyckas hålla motivationen uppe trots långa downswingar.

 

Jag har läst att break-even-perioder på 30 k händer förekommer även bland erkänt duktiga pokerspelare. 30 k händer - det motsvarar ju fyra timmars nötande om dan, varje dag på fem bord FR på SvS i en hel månad!

 

Hur håller man motivationen uppe? Naturligtvis är det lättare för en higlimitspelare,som kan minnas föregående guldmånad etc. Men jag kan tänka mig att en hel del låglimitspelare kan tröttna, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant svar. Jo, det är klart man måste ha ett genuint intresse för poker - frågan är bara HUR genuint det måste vara.

 

Jag har spelat i ca 2,5 år online. Har plussat ca 100 k SEK totalt. Det är ju en skitsumma i relation till tiden jag ägnat åt spelet; uppskattningsvis kanske 1,5 timme om dan, varje dag i snitt. Vissa dagar mer, andra mindre.

 

Visst har jag ett pokerintresse, och jag är inte ute efter att bli "proffs", men jag befinner mig spelmässigt i gränslandet mellan micro- och låglimit. Jag har ganska bra stats på micronivån; 8 PTBB/100 på NL 1/2 SEK på SvS, på över 80 k händer.

 

Men jag har en fyra-fem gånger försökt mig på NL 2,50/5 SEK alternativt NL $ 0,50/1 - och varje gång drabbats av fula bad beats. Det har pågått under en vecka till tio dagar, sedan har jag tröttnat, cashat ut - och återgått till den lägre nivån.

 

Jag kan tillägga att jag har BR överstigande 30 inköp, så det hänger inte på riskkapitalet. Men alltså, jag har t. ex. haft en downswing på 10 k händer på $ 0,50/1 på Pacific. På Pacific är spelarna definitivt inte bra på den nivån, så med min winrate borde jag ju kunna vinna.

 

Alltså, frågan är hur man orkar fortsätta på en högre nivå trots irriterande downswingar? Någon som varit med om liknande händelser; testat högre nivå flera gånger med trista bad beats som välkomsthälsningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara en bra idé! Men det har jag dock redan testat för längesen...och på just det bordet floppade jag nötstegen...det blev AI mot en Fi...som också floppat nötstegen + färgdrag....naturligtvis satte Fi färgen på turn!!! Och så backade jag en tusenlapp i ett nafs.

 

Nej SvS ä r ju förstås inte riggat...men märkligt att såna här situationer har en tendens att uppstå på den högre nivån. Två par mot två högre par, förg mot högre färg...

 

Men jag kommer antagligen att göra ett nytt försök med ett bord på den högre nivån om ett tag igen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nej SvS ä r ju förstås inte riggat...men märkligt att såna här situationer har en tendens att uppstå på den högre nivån. Två par mot två högre par, förg mot högre färg...

 

 

Nej inte alls, Det bara verkar så eftersom alla de som tar klivet upp och klarar det bra och inte drabbas av varians helt enkelt inte brukar posta om det på forum etc. Så därmed blir diskussionen lite skev och man kan lätt få intrycket av just sånt här drabbar folk i allmänhet när man provar en ny nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När min motivation blev riktig dålig och spelet ännu sämre tog jag en liten paus, över jul så det kom ganska naturligt, och satte igång med att läsa böcker. Jag kan varmt rekomendera de pokerpsykologiböcker skrivna av Alan N Schoonmaker, de satte verkligen igång hjärnan igen och gjorde pokern kul och intressant.

 

För övrigt har jag aldrig lärt mig så mycket om mitt eget spel som jag har gjort under perioder av downswings, vare sig de beror på varians eller mitt eget fel. Det är efter jag har jobbat mig igenom dem och kommit tillbaka som jag blivit bättre, starkare och en mer stabil pokerspelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara en bra idé! Men det har jag dock redan testat för längesen...och på just det bordet floppade jag nötstegen...det blev AI mot en Fi...som också floppat nötstegen + färgdrag....naturligtvis satte Fi färgen på turn!!! Och så backade jag en tusenlapp i ett nafs.

 

sånt händer ? det är j uingen badbeat direkt...sen om man tänker att man torskar 1000 kr bara sådär och man blir frustrerad över de kanske man inte är redo för att gå upp i nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du spelat så mycket och så länge som du säger men ändå inte plussat mer än 100k kan det nog vara dags att inse att poker inte är din grej. Det är ruskigt dåligt. Tryter även motivationen kan du nog också glömma framsteg.

 

Varför ska men vara missnöjd med att "bara" ha plussat 100k som hobbyspelare?

 

Men men, din signatur tyder ju på att du är störd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska men vara missnöjd med att "bara" ha plussat 100k som hobbyspelare?

 

Men men, din signatur tyder ju på att du är störd.

 

Spelar man 1.5h om dagen i 2.5 år och plussar 100k så suger man. Sen kan man ju fundera lite över om det verkligen är så mycket hobbyspel att snitta 1.5h om dagen. Jag är inte hobbyspelare (eller är jag?) men ligger nog ganska nära där ändå sett på det stora hela.

 

Och som jello skriver är 30k BE rätt standard och inget att gråta över.

 

Sen är jag nog lite störd alltid, det kan jag hålla med om

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar man 1.5h om dagen i 2.5 år och plussar 100k så suger man. Sen kan man ju fundera lite över om det verkligen är så mycket hobbyspel att snitta 1.5h om dagen. Jag är inte hobbyspelare (eller är jag?) men ligger nog ganska nära där ändå sett på det stora hela.

 

Och som jello skriver är 30k BE rätt standard och inget att gråta över.

 

Sen är jag nog lite störd alltid, det kan jag hålla med om

 

Du verkar vara en riktig idiot, hur gammal är du 15 :lol:

Självklart suger man inte om man plussat 100k på 2.5 år.

Många skulle säkert vara glada över att ha gjort det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rooney, din pubertala käftutdelare. Man suger inte om man plussat 100k över 2.5 års tid. Bara för att det är sämre än din bedrift betyder det inte att bedriften i sig "suger".

 

Måste även fråga; Where's the love?

 

Okej suger är fel ord. Suger antar jag att man gör när man backar. Just det här är bara dåligt... För en "vanlig" hobbyspelare är det ju helschysst att klämma 100k på lite grind här och lite grind där över ett par år, men den här killen har NÖTT poker i 2.5 år och står typ, still? Och efter 2.5 år kommer han och klagar över sin första 30k BE stretch.. Nä något stämmer inte. Nöjer mig med att tro att han överskattat tiden han lagt ner och således är en duktig hobbyspelare likt alla andra helt enkelt.

 

Mkt kärlek :heart:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njae, diskussionen huruvida man suger eller inte om man plussat 100 k SEK på 2,5 år är väl ändå lite löjlig? Jag är alltså bara en glad hobbyspelare. Om jag sen spelat 1,5 timmar om dan, så är inte det att betrakta som någon hårdsatsning på pokern.

 

Att kunna gå upp i nivå och utvecklas handlar dels om BR, dels om psykologi, och naturligtvis - dels om skicklighet. Det är först under de sista 12 månaderna som jag överhuvudtaget haft BR tillräcklig för den högre nivån - tidigare har merparten av vinsterna gått till annat, då jag bara jobbat deltid.

 

Vad jag avsåg med den här tråden var att fokusera på psykologin i detta med att gå upp i nivå. Får man en bra start på den högre nivån, så är det lättare naturligtvis, att ta tråkiga bad beats senare, än om beatsen kommer i början.

 

Att bara spela ett bord på den högre nivån k a n ju vara en smart variant. Kruxet är dock om man loosar på just det bordet. Det man i så fall förlorar på det högre bordet på en dag kan ju motsvara flera dagars vinster på den lägre nivån - på fem bord.

 

Varianten att bara spela med halva inköp på den högre nivån har diskuterats i andra trådar. Som jag förstått det skulle man nog vara underdog med halva inköp enligt allmän pokerteori. Ser gärna fler kommentarer ang detta!

 

Om jag förvånas över break-even- perioder på 30 k händer, så beror det på att jag själv aldrig upplevt det på micronivån. Nu menar jag inte att det är något märkvärdigt, finns säkert massor av plussande spelare som kan säga samma sak. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...