Gå till innehåll

SNÅLA människor! Usch.


Tottyville

Recommended Posts

lolz, alltså, dricksar du taxichauffören, busschauffören eller butiksbiträdet för att dom gör sitt jobb? Gör det människorna som inte dricksar dom också till skitstövlar? Servitrisyrket i Sverige är inte så illa som folk tror.. Men som sagt, jag dricksar gärna om jag är nöjd med maten och servicen, annars låter jag bli..

 

 

Det skillnad att jobba inom restaurang och inom transport alt handel. Grundlönen kanske skiljer 2-3k i månaden. Många taxichaufförer gå ju enbart på provision så är dricks verkligen inga konstigheter.

 

Har själv jobbat inom service och restaurang branschen i ca 10år, sliter man då ihjäl sig i baren tex och verkligen gör att bra jobb så är det irriterande att bara få höra ett tack när kanske någon som är en "erfaren" tippare eller hur nu man skall uttrycka sig hade lagt till 25%. Kanske måste man känna till yrket i sig för att verkligen förstå vad det handlar om.

 

Gällande denna blogg mamma eller vad det nu var så tycker jag det är svårt att stöta på en mer irriterande människa. FY FAN för snålhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 73
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Det skillnad att jobba inom restaurang och inom transport alt handel. Grundlönen kanske skiljer 2-3k i månaden. Många taxichaufförer gå ju enbart på provision så är dricks verkligen inga konstigheter.

 

Har själv jobbat inom service och restaurang branschen i ca 10år, sliter man då ihjäl sig i baren tex och verkligen gör att bra jobb så är det irriterande att bara få höra ett tack när kanske någon som är en "erfaren" tippare eller hur nu man skall uttrycka sig hade lagt till 25%. Kanske måste man känna till yrket i sig för att verkligen förstå vad det handlar om.

 

Gällande denna blogg mamma eller vad det nu var så tycker jag det är svårt att stöta på en mer irriterande människa. FY FAN för snålhet.

 

Till att börja med, jag tänker aldrig mer dricksa i hela mitt liv..

 

Varför jobbar du inte som en civilingenjör eller något bättre betald jobb om du uppenbarligen inte trivs med din lön?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ZODIAC.....du får gärna ge en källa där det står att servitörer/triser tjänar bra. Håller med ang att man inte skall autodricksa men just gällande detta så e du uppenbarligen inte så påläst.

 

De tjänar helt klart tillräckligt för att leva ett drägligt liv och är lönen inte tillräcklig är det bara att anstränga sig så kommer dricksen automatiskt. Självklart så kommer vissa ändå inte att dricksa men det är varians man får räkna med, inte helt olikt pokerns lagar. Som jag ser det har en stor andel av servicepersonalen på landets krogar och restauranger blivit för bekväma och räknar helt kallt med att få sina 10% oavsett hur drygt och snorkigt de uppträder. Gäller givetvis inte alla men tendensen är tydlig.

Dessutom: Hur jävla bra ska de tjäna egentligen? De bär en talrik från a till b och skriver cocacola i sitt anteckningsblock.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De tjänar helt klart tillräckligt för att leva ett drägligt liv och är lönen inte tillräcklig är det bara att anstränga sig så kommer dricksen automatiskt. Självklart så kommer vissa ändå inte att dricksa men det är varians man får räkna med, inte helt olikt pokerns lagar. Som jag ser det har en stor andel av servicepersonalen på landets krogar och restauranger blivit för bekväma och räknar helt kallt med att få sina 10% oavsett hur drygt och snorkigt de uppträder. Gäller givetvis inte alla men tendensen är tydlig.

Dessutom: Hur jävla bra ska de tjäna egentligen? De bär en talrik från a till b och skriver cocacola i sitt anteckningsblock.....

 

 

Alltså jag håller med dig i ganska mycket men om man jämför med andra yrken som inte heller kräver nån direkt utbildning så löneskillnaden för stor.

 

Ang hur svårt det är, nödvändigtvis inte svårt men jävligt stressigt och tungt i många avseenden men som sagt man kanske måste ha vart inom branschen ett tag för att förstå sig på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Notera att jag skrev bra,tänk oxå att du tjänar ok kan man väl säga först efter 6 år i branschen.

 

Tänk dig själv om du kommer in som tex 22 åring med erfarenhet från diverse service yrken och får inte enj 16k brutto...det tycker iaf jag är katastrof.

 

Tillgång / efterfrågan, ringer det några klockor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Notera att jag skrev bra,tänk oxå att du tjänar ok kan man väl säga först efter 6 år i branschen.

 

Tänk dig själv om du kommer in som tex 22 åring med erfarenhet från diverse service yrken och får inte enj 16k brutto...det tycker iaf jag är katastrof.

 

Varför ska jag dricksa dig och inte ta drickspengarna och skänka dom till välgörenhet istället? Vad får dig att tro att du förtjänar dessa pengar mer än ett svältande barn i afrika?

 

För det är ju just det handlar om, välgörenhet. Dricks är den rike människans välgörenhet till en annan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad får dig att tro att du förtjänar dessa pengar mer än ett svältande barn i afrika?

 

Att folk aldrig slutar referera till denna mening när de har något vettigt att säga. Att vara ett svältande barn i Afrika är inget du väljer precis. Barnet kämpar för att få det så bra som möjligt, varför skulle inte servitören få göra samma sak? Är ett svältande barn i Afrika mer värt, bara för att alla idiotiska människor refererar till detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska jag dricksa dig och inte ta drickspengarna och skänka dom till välgörenhet istället? Vad får dig att tro att du förtjänar dessa pengar mer än ett svältande barn i afrika?

 

För det är ju just det handlar om, välgörenhet. Dricks är den rike människans välgörenhet till en annan.

 

 

För att ett svältande barn inte ger dig den hjälp eller sevice du behöver?

Sen kan man faktiskt göra både och. Men men...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att folk aldrig slutar referera till denna mening när de har något vettigt att säga. Att vara ett svältande barn i Afrika är inget du väljer precis. Barnet kämpar för att få det så bra som möjligt, varför skulle inte servitören få göra samma sak? Är ett svältande barn i Afrika mer värt, bara för att alla idiotiska människor refererar till detta?

 

så ja...well written m8

 

ber om ursäkt för att jag inte multicitera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 9 av 10 ställen så har det noll betydelse när det gäller att förhandla om sin lön. Det finns självklart undantag men ytterst få. Tro mig jag vet o jag är äldre än 22.

 

Vilka bransch är det du talar om, eller har du provat på alla?

 

Du kan vara hur duktig som helst på att förhandla din lön, men det finns alltid ett tak på vad arbetsgivaren är beredd att betala, tillslut så blir det ju en förlust att ha kvar den anställde. För en servitör så är ju taket hur många platser denne kan servera i timmen. Visst kan ägaren höja priset för att täcka upp kostnaden men riskerar då att tappa kunder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka bransch är det du talar om, eller har du provat på alla?

 

Du kan vara hur duktig som helst på att förhandla din lön, men det finns alltid ett tak på vad arbetsgivaren är beredd att betala, tillslut så blir det ju en förlust att ha kvar den anställde. För en servitör så är ju taket hur många platser denne kan servera i timmen. Visst kan ägaren höja priset för att täcka upp kostnaden men riskerar då att tappa kunder.

 

 

Det är skillnad på statliga och privat skall vi komma ihåg. Sen är det inte så vanligt att förhandlar om du inte jobbat i mer än 6 år inom denna sektorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka bransch är det du talar om, eller har du provat på alla?

 

Du kan vara hur duktig som helst på att förhandla din lön, men det finns alltid ett tak på vad arbetsgivaren är beredd att betala, tillslut så blir det ju en förlust att ha kvar den anställde. För en servitör så är ju taket hur många platser denne kan servera i timmen. Visst kan ägaren höja priset för att täcka upp kostnaden men riskerar då att tappa kunder.

 

Provision is the shit

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Bara för att serveringspersonalen i Sverige inte enbart lever på dricksen är väl ändå en ganska dålig ursäkt till att inte dricksa?

 

Svensk serveringspersonal har fortfarande dåligt betalt och en hyfsad del av deras inkomst kommer just från dricks. Så självklart ska man dricksa om de gör ett bra jobb.

 

Men den logiken borde du väl dricksa busschaufförer, brevbärare och sjuksköterskor också. Förklara för mig varför du inte ska dricksa dem?

 

Att dricksa bara för att, tyder ju bara på att du är rädd för att uppfattas som snål, inte för att det du tycker att det är rätt.

Jag dricksar gärna om servicen har varit bra, men om den har varit dålig skulle jag verkligen inte vilja dricksa, vilket dock många verkar tycka att man ska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
Men, det handlade ju inte om det. Det handlade om att någon annan faktiskt gjorde en stor sak av det.

 

I kommentarerna står det att de borde ha gett 1500 kr. Varför?? Finns väl ingen anledning att dricksa i Sverige. Skillnad är det i t.ex. USA där servitriserna faktiskt ofta lever enbart på dricksen.

Annars ser jag ingen anledning till att man just ska dricksa servitriser, men inte kassörskor, brevbärare eller busschaufförer.

 

Kanske för att serveringspersonal tjänar sämre och för att det är ett serviceyrke? Ja, nu kommer du säga att "det har väl kassörskor, brevbärare och busschaufförer också?" men kom igen... Du kan inte ju inte på fullaste allvar mena att du tycker att du får lika bra service och lika trevligt mottagande av dessa som när du går på restaurang?!

 

Nu vet jag visserligen inte var du brukar äta men om du inte räknar Mcdonalds som restaurangbesök så är allt annat än 10% ren snålhet! Undantaget givetvis om man är missnöjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...