Gå till innehåll

Thailand: Vart åka och vad göra?


affe2000

Recommended Posts

Som oerhört nybliven singel är jag just nu i en liten annorlunda sits. Skulle egentligen ut och resa runt med flickvännen ett halvår med start i Thailand. Det sket sig ganska rejält så nu står jag utan bostad fram till mars och har en enkel biljett till Bangkok som inte kan returneras. Hoppas kunna skriva in mig på skolan i efterhand och tror mig kunna sköta den lika bra på distans (är väldigt sällan på föreläsningar ändå).

 

Jag tänkte att jag lika gärna kan vara bostadslös i Thailand och nu behöver jag lite tips på vart jag ska åka och vad jag ska göra. Sticker den 5:e februari och siktar på att vara tillbaka runt den 1:a mars. Restid blir alltså cirka tre veckor. Jag är klart mer för fin natur och lung och ro än cp-fest (även om det säkert kommer att bli en del sånt också) och vill ha gott om tid att fundera på vad jag vill göra med mitt liv. Budgeten blir väl på cirka 10000 Kr (CSN för februari) men kan utökas ganska kraftigt om jag vill.

 

Jag har fått för mig att många PF:are har bra koll på Thailand så om ni har några bra tips på något som ni tror kan passa så hojta gärna till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För lugn och ro rekommenderas Koh Lanta starkt. Jag hade innan jag kom dit varit och festat fullmoon på Koh Pha Ngan och innan dess varit 7 dagar på Phi Phi med konstant festande. Att komma till Koh Lanta var underbart. Inga turister* och inte alls lika mycket backpackers på de andra kända öarna. Jag stannade där 8 dagar och bara varvade ner, lyssnade på Jack Johnsson, spelade biljard, käkade god mat och drack en del öl. Sjukt chill, var verkligen som terapi för själen. Dock råkade jag göra en fet krasch med en hyrd MC och gled 10meter på ryggen (självklart utan hjälm, byxor, tröja) körde den bästa MC-outfiten man kan ha på en grusväg med mycket hål i. Nämligen flipflopps och ett par shorts. Efter det var ryggen ett niagarafall av blod. Så sista dagarna på Koh Lanta var väl sådär, ganska svårt att sova utan att nudda ryggen...

 

Kan även starkt rekommendera Koh Tao, en av de få platser i Thailand jag vill åka tillbaka till. Riktigt bra dykning och skön stämmning, inte alls lika lugnt som Koh Lanta utan mycket mer fest med massa divingbums :)

 

Chiang Mai kanske är något för dig, ligger i norra Thailand, där är det mer trekking i skogen, elefantturer.

 

Koh Pha Ngan som jag tidigare nämnts är mer eller mindre ett måste, inte bara för full moon - som förmodligen kommer vara den sjukaste fest du sett. Utan även för deras norra del mer paradisstränder och ett lugn som går att likna med Koh Lanta. Eftersom de flesta åker till den ön för att råparta så är man ganska ensam på de lugnare platserna på ön. Rekommenderas starkt, jag bodde på norra delen och tog buss på kvällarna när jag ville festa.

 

Good luck!

 

*Turister är turister backpackers är backpackers. Stor skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...