Gå till innehåll

NL2000: Kan man hitta folden?


Recommended Posts

Denna hand utspelade sig för någon dag sedan. Jag har haft svårt att släppa tankarna kring den och därför postar jag den här.

 

Som det står i rubriken; går det att hitta folden på turn? Har ingen som helst information om fi då han hade suttit i max 10 minuter när detta hände:

 

 

PokerStars Game #14753861629: Hold'em No Limit ($10/$20) - 2008/01/22 - 20:56:55 (ET)

Table 'Oileus II' 6-max Seat #5 is the button

Seat 1: jw1700 ($2920.50 in chips)

Seat 2: Se7enTr3y ($2833 in chips)

Seat 3: LittleZen ($417 in chips)

Seat 4: DuyTheMaster ($1656.50 in chips)

Seat 5: _-krnaval-_ ($777 in chips)

Seat 6: tommen32 ($4559 in chips)

tommen32: posts small blind $10

jw1700: posts big blind $20

*** HOLE CARDS ***

Dealt to jw1700 Ace of DiamondsAce of Hearts

Se7enTr3y: folds

LittleZen: raises $20 to $40

Se7enTr3y is sitting out

DuyTheMaster: folds

_-krnaval-_: folds

tommen32: calls $30

jw1700: raises $60 to $100

LittleZen: folds

tommen32: calls $60

*** FLOP *** Jack of Clubs8 of Hearts2 of Diamonds

tommen32: checks

jw1700: bets $200

tommen32: raises $400 to $600

jw1700: calls $400

*** TURN *** Jack of Clubs8 of Hearts2 of Diamonds5 of Clubs

tommen32: bets $3859 and is all-in

jw1700: calls $2220.50 and is all-in

*** RIVER *** Jack of Clubs8 of Hearts2 of Diamonds5 of Clubs7 of Diamonds

*** SHOW DOWN ***

tommen32: shows 8 of ClubsJack of Hearts (two pair, Jacks and Eights)

jw1700: shows Ace of DiamondsAce of Hearts (a pair of Aces)

tommen32 collected $5878 from pot

*** SUMMARY ***

Total pot $5881 | Rake $3

Board Jack of Clubs8 of Hearts2 of Diamonds5 of Clubs7 of Diamonds

Seat 1: jw1700 (big blind) showed Ace of DiamondsAce of Hearts and lost with a pair of Aces

Seat 2: Se7enTr3y folded before Flop (didn't bet)

Seat 3: LittleZen folded before Flop

Seat 4: DuyTheMaster folded before Flop (didn't bet)

Seat 5: _-krnaval-_ (button) folded before Flop (didn't bet)

Seat 6: tommen32 (small blind) showed 8 of ClubsJack of Hearts and won ($5878) with two pair, Jacks and Eights

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte tanken med att höja så lite preflop. Att sedan spela en stor pott med den handen på den brädan gör ju inte saken bättre.
Hur ofta tror du han har bättre än AA efter CB:et?

 

På en höft skulle jag säga att det är i storleksordningen 1-4%. Lägg till att motståndaren knappast lägger särskilt många händer mot höjningen preflopp så börjar det krävas rätt stark read för att kunna lägga.

 

Och någon som spelar J8o för syn av 2-bet och 3-bet ur lilla mörken på 2k har nog lite bluff i sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du ska slå ~160 pre och sedan beta ut som du gör flop.

På turn tycker jag det är blixtfold.

 

Jag ser inte vad vi kan ha förutom 22, 88, JJ och 88 här..

 

Jag tror fi settat här 9 gånger av 10.

 

Jag är väl fisk också menmen.. Jag hade nog personligen velat släppa där

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På turn tycker jag det är blixtfold.

 

Jag ser inte vad vi kan ha förutom 22, 88, JJ och 88 här..

 

Jag tror fi settat här 9 gånger av 10.

 

Mot random FI är det långt, långt ifrån en blixtfold. Förutom QQ och KK kan det vara J+allt, 9T-draget eller tokbluff. At han gayraisar pre betyder ju allt som oftast monster/superskit/pp där du troligtvis slår 2 av 3 om det inte som i det här fallet har råkat bli ett tvåpar. Däremot inte sagt att det är en enkel syn men att förenkla det så som du gör håller inte riktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du ska slå ~160 pre och sedan beta ut som du gör flop.

På turn tycker jag det är blixtfold.

 

Jag ser inte vad vi kan ha förutom 22, 88, JJ och 88 här..

 

Jag tror fi settat här 9 gånger av 10.

 

 

Känns som att han har drag/kombodrag/luft/överpar mycket oftare än 10% av gångerna här.

När jag tänker efter känns ändå QQ-KK rätt avlägset men 10c-9c, 10x-9x, par+färgdrag osv känns aktuellt.

Även set obv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ofta tror du han har bättre än AA efter CB:et?

 

På en höft skulle jag säga att det är i storleksordningen 1-4%. Lägg till att motståndaren knappast lägger särskilt många händer mot höjningen preflopp så börjar det krävas rätt stark read för att kunna lägga.

 

Och någon som spelar J8o för syn av 2-bet och 3-bet ur lilla mörken på 2k har nog lite bluff i sig.

 

Efter höjningen av c-betet är ju det intressanta. Man kan väl syna den iofs, i hopp om att han checkar turn. Handen är ju i detta läge nästan bara en bluffångare; de flesta check-raisar inte händer som QJ här så man får väl hoppas på stegdrag, hålstege eller luft. Att i det här tidiga skedet bestämma sig för att fortsätta med sin bluffångare tror jag inte är bra. Det verkar som att du tycker den här handen var ok spelad? Det är förskräckligt att släppa in folk billigt med bra händer preflop, för att sedan spela en stor pott när de visar styrka på floppar som den här.

 

Att Fi spelade J8o så här hör inte hit, eftersom det inte var känt innan river.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter höjningen av c-betet är ju det intressanta.
Ja, hur stor del av händerna tror du är bättre än AA då? Det är ju fortfarande bara ett par procent, och det är ju inte direkt så att heros cb-range påverkas att fi checkraisar. Särskilt som småparen normalt synas där i heros ställe.

 

Jag är lite oklar över om du vill släppa 90%+ av rangen på flopp och sen släppa ytterligare 90% av den kvarvarande rangen på turn, eller om du typ vill att vi ska syna AA, topset, stegdrag och sen släppa allt utom setet mot turnpush.

 

Det verkar som att du tycker den här handen var ok spelad?
Ja, rätt så. Raisesizen pre är ju för liten, men synen på flopp och turn är standard. Är det alternativspel vi snackar så är det ju snarast att pusha floppen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att du menar innan raisen kommer !?
Jag skrev otydligt, "han" refererar till Hero, inte till FI.

 

Tittar vi på FI:s range så måste han ju vara väldigt, väldigt synig eller foldig för att checkraiserangen ska krossa AA. Alt. rejält tight preflopp. Eftersom vi inte har någon särskild info om det så är det inte så meningsfullt att spekulera, annat än kanske i termer av "Spelare på site X är passiva, eller whatever" och den sortens resonemang genererar inte direkt starka uppskattningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mittelleman pre-flop antingen syna upp men eftersom det är två andra med och man helst vill spela höga par heads-up så borde du höjt mera till kanske 160 eller ngt sånt. Sen tycker jag att om du funderade på att folda så borde du nästan gjort det redan på floppen. Det enda möjliga drag som finns är om motståndaren skulle ha 10 9 men då skulle man nog inte spela så aggresivt i alla fall inte jag. Det är en svår hand men förutom pre-flop så spelade du den okej!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för synpunkterna. Fortsätt gärna och diskutera och kom med kritik. Intressant att åsikterna är så varierande.

 

Jag kan också säga att jag inte är någon regular på dom här nivåerna. Spelar 1/2 upp till 10/20 men är främst vinnande på MTT och sit & goes så ni som kallar spelet fiskigt kan säkert ha rätt ;-) .

 

Jag håller givetvis med om preflopspelet. Med en ordentligare höjning hade jag förmodligen fått en fold från FI och jag hade sluppit beslutet på turn...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, hur stor del av händerna tror du är bättre än AA då? Det är ju fortfarande bara ett par procent, och det är ju inte direkt så att heros cb-range påverkas att fi checkraisar. Särskilt som småparen normalt synas där i heros ställe.

 

Jag är lite oklar över om du vill släppa 90%+ av rangen på flopp och sen släppa ytterligare 90% av den kvarvarande rangen på turn, eller om du typ vill att vi ska syna AA, topset, stegdrag och sen släppa allt utom setet mot turnpush.

 

Ja, rätt så. Raisesizen pre är ju för liten, men synen på flopp och turn är standard. Är det alternativspel vi snackar så är det ju snarast att pusha floppen.

 

Anledningen till att jag tycker att man inte ska spela en stor pott här med AA är:

 

1. Det gick in lite pengar preflop.

 

2. Det finns få drag på floppen.

 

3. Det är mycket långsökt att Fi har KK/QQ.

 

4. Fi check-raisar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att jag tycker att man inte ska spela en stor pott här med AA är:

 

1. Det gick in lite pengar preflop.

 

2. Det finns få drag på floppen.

 

3. Det är mycket långsökt att Fi har KK/QQ.

 

4. Fi check-raisar.

 

Anledningen är att tightass mot tightass ser man sällan sämre än tvåpar här hos fi. Hjort spelar förmodligen betydligt mer balanserat så att stacka här är en nobrainer för honom.

 

Själv tillhör jag den tidigare kategorin och hade kanske kunnat slinka här. Å andra sidan hade jag slagit om kraftigare preflop och sedan stackat i potten som varit större pga detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...