Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Funderar lite på en hand som jag spelade live på CC för ett tag sedan, PL Omaha 20/20. Knappen är kompetent, halvlösaggro och gör en del luriga spel. Mellanpos är löspassiv och gör en hel del lustiga syner på både flop och turn helt utan tanke på potodds eller dyl.

Stackar:

Mellanpos: 6000

Jag: 7000

Button: 11000

Jag sitter på cutoff med :7h::7s::6s::4h:

UTG+2 slår 80, mellanpos synar 80, jag synar 80, knappen synar 80, big blind synar 80.

(POT 420) FLOP: :5h::7c::8s:

Check fram till mig, jag pottar 420, knappen synar 420, mellanpos synar 420.

(POT 1680) TURN: :5h::7c::8s::4s:

Mellanpos checkar, jag? Är det självklart att potta igen här?

Postad

Du har ingen read på om folk slowplayar nötter? Jag skulle nog bara pottat på eftersom din hand är så stark och man blir förvånad vad folk går till showdown med. Gillar såklart inte omslag men pga argumentet ovan så är det inte så illa ändå. Stackar av såklart.

Förresten, spelat en del på CC sthlm men det har aldrig varit PLO 20-20 igång då. Har tvingats spela 50-50 vilket är lite högt för mig speciellt mtp att alla är så sjukt slaskiga. Frågan blir alltså om du vet om det går PLO 2020 ofta nuförtiden. Isf lär vi ses där. :)

EDIT: Vs. nöten utan återdrag el. blockers.

Omaha Hi: 40 enumerated boards containing 8s 4s 7c 5h

cards win %win lose %lose tie %tie EV

7s 6s 7h 4h 17 42.50 21 52.50 2 5.00 0.450

Ac Kc 9c 6c 21 52.50 17 42.50 2 5.00 0.550

Postad

när Du pottar floppen och får 2 syn (varav en kompetent och en fisk) så gissar jag att Du sätter dom på 1 range av händer. Med den lilla info som jag har från Ditt inlägg, så är turn perfekt, så pott är givet, och måste för att protekta (som det går att uppfatta fisken så skulle han kunna sitta med nöten, knappen därimot skulle ha slagit om på flopp om han satt med 96,

+ någon mer hand)

Postad
Du har ingen read på om folk slowplayar nötter? Jag skulle nog bara pottat på eftersom din hand är så stark och man blir förvånad vad folk går till showdown med. Gillar såklart inte omslag men pga argumentet ovan så är det inte så illa ändå. Stackar av såklart.

Förresten, spelat en del på CC sthlm men det har aldrig varit PLO 20-20 igång då. Har tvingats spela 50-50 vilket är lite högt för mig speciellt mtp att alla är så sjukt slaskiga. Frågan blir alltså om du vet om det går PLO 2020 ofta nuförtiden. Isf lär vi ses där. :)

EDIT: Vs. nöten utan återdrag el. blockers.

Omaha Hi: 40 enumerated boards containing 8s 4s 7c 5h

cards win %win lose %lose tie %tie EV

7s 6s 7h 4h 17 42.50 21 52.50 2 5.00 0.450

Ac Kc 9c 6c 21 52.50 17 42.50 2 5.00 0.550

På mina tre timmar vid boret har jag sett ett par kallsyner med nötterna när det inte ligger något flushdrag ute, varav en gång från knappen.

Det är ju visserligen Dealers choice 20/20 jag pratar om men det är ju 90% procent omaha där. Nu för tiden är det alltid dealars 20/20 bord igång och har så varit under ganska lång tid. Så om det duger med Dealers-bord för din del så kommer vi definitivt stöta på varandra. :)

Postad
när Du pottar floppen och får 2 syn (varav en kompetent och en fisk) så gissar jag att Du sätter dom på 1 range av händer. Med den lilla info som jag har från Ditt inlägg, så är turn perfekt, så pott är givet, och måste för att protekta (som det går att uppfatta fisken så skulle han kunna sitta med nöten, knappen därimot skulle ha slagit om på flopp om han satt med 96,

+ någon mer hand)

Helt i linje med mitt resonemang, sätter knappen på något i stil med topptvå + öppet stegdrag. Fisken är betydligt mer svårläst, han kan ha set, nöten eller t om bottentvå.

Postad

Det är ju visserligen Dealers choice 20/20 jag pratar om men det är ju 90% procent omaha där. Nu för tiden är det alltid dealars 20/20 bord igång och har så varit under ganska lång tid. Så om det duger med Dealers-bord för din del så kommer vi definitivt stöta på varandra. :)

Ok kul! Grymt segt med FR NLT.

Jag skulle dansa segerdansen om jag fick in så mkt pengar som möjligt på den turnen. Vem skulle inte raisa den högre stegen på floppen? Antar att OT undrar hur han extrakterar mest ur handen och jag kan inte se nåt annat alternativ än att potta och försvara handen.

Det går att slowplaya i omaha också. ;)

Folk övervärderar iofs händer live men jag tror de händer som stackar 3-400bb inte är sådär jättemånga. Alltså live spelar folk jättelöst i små potter men när det väl kommer ett beslut för hela stacken så är de ofta väldigt tighta (t ex vill folk inte gärna busta om dom måste åka hem då).

Trots detta så är det ju klart man stackar på turn. Hade handen å andra sidan varit på nätet så hade jag inte skrattat om någon höjt mig på turn här.

Postad
Ok kul! Grymt segt med FR NLT.

Det går att slowplaya i omaha också. ;)

Folk övervärderar iofs händer live men jag tror de händer som stackar 3-400bb inte är sådär jättemånga. Alltså live spelar folk jättelöst i små potter men när det väl kommer ett beslut för hela stacken så är de ofta väldigt tighta (t ex vill folk inte gärna busta om dom måste åka hem då).

Trots detta så är det ju klart man stackar på turn. Hade handen å andra sidan varit på nätet så hade jag inte skrattat om någon höjt mig på turn här.

Håller med om att FR NLT blir väldigt segt ibland. Med då är det ju bara att leta dig till CC så kör vi lite gammal hederlig omaha.

Väldigt sant det du säger om att folk i slutändan i stort sätt bara spelar nuts och färgwrappisar när det gäller hela stacken, och varför skulle de göra något annat :)

Postad

Ok, vi kan konstatera att det är standard att potta turn också:

Stackar:

Mellanpos: 6000

Jag: 7000

Button: 11000

Jag sitter på cutoff med :7h::7s::6s::4h:

UTG+2 slår 80, mellanpos synar 80, jag synar 80, knappen synar 80, big blind synar 80.

(POT 420) FLOP: :5h::7c::8s:

Check fram till mig, jag pottar 420, knappen synar 420, mellanpos synar 420.

(POT 1680) TURN: :5h::7c::8s::4s:

Mellanpos checkar, jag pottar 1680, knappen pottar om 6720, mellanpos foldar, jag?

Är det lika självklart att stacka av nu?

Postad
Jag har ju inte spelat jättemkt omaha, men kan inte cr vara bra när knappen är aggro? Antar att han bettar fler händer än nötterna då.

Helt galet är det väl inte, men om han checkar bakom finns det ganska många kort jag inte blir glad av att se på turn, 6, 9, 10, J.

Postad

Är det lika självklart att stacka av nu?

Ja.

Betsyn> checkfold >>> betfold

Nu har du ju odds att syna mot allt utom nötstege med högre färgdrag i princip.

Omaha är ju lol variansaments så bara dega och hoppas. :D