Gå till innehåll

Problem med överlåtande av lägenhet!


Hallqvist

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har ett litet problem som jag hoppas att någon/några här inne har kunskap kring och kanske kan hjälpa mig lite med.

 

Det är på följande sätt:

 

Jag bor tillsammans med min mamma och småsyskon i en hyresrätt, men nu har morsan träffat en kille som hon har köpt ett hus tillsammans med.

Morsan och syskonen skall således flytta men eftersom jag just fyllt 20 är det ju läge att skaffa eget!

 

Eftersom jag trivs ypperligt i lägenheten som vi bor i nu, tänkte jag tillsammans med en polare ta över den.

 

Nu till problemet, Förbo som vi har som hyresvärd vägrar mig som gäst med motiveringen att jag inte har någon arbetsgivare och inte någon fast inkomst.

Morsan har förklarat läget för dom, sagt att jag spelar poker osv och att pengar inte är något problem, vi har också erbjudit oss att betala in 1 års hyror i förväg och morsan har desstuom sagt att hon kan vara borgenär för mig.

 

Trots detta fick vi idag ett Nej från Förbo, med motveringen att om jag är pokerspelare "kommer det nog hänga mycket folk där" & "Poker är ingen säker inkomst och vi vill ha en arbetsgivare". :roll:

 

Detta är såklart inte acceptabelt och jag tänker gå vidare med det till Hyresnämnden.

 

Någon med erfarenhet kanske kan hjälpa mig!

Hur gör jag detta på bästa sätt?

 

Tacksam för svar! // M.v.h Hallqvist :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är såklart inte acceptabelt och jag tänker gå vidare med det till Hyresnämnden.

 

Med den inställningen lär du inte komma långt. Klart fan att det är acceptabelt att värden hellre vill ha någon som har ett jobb med en garanterad inkomst, än någon som INTE har det. Hade jag varit hyresvärd hade jag resonerat likadant, och det hade säkert du också. Och visst, morsan kan gå i borgen för dig, men likadant där: värden tar givetvis hellre någon som inte behöver ha någon som går i borgen för honom.

 

Skönt också att det är DIN MORSA som har fått förklara läget för dem.

 

Du får nog spela dina kort snyggare om du ska ha en chans. Snacket om "inte acceptabelt" imponerar inte på någon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med den inställningen lär du inte komma långt. Klart fan att det är acceptabelt att värden hellre vill ha någon som har ett jobb med en garanterad inkomst, än någon som INTE har det. Hade jag varit hyresvärd hade jag resonerat likadant, och det hade säkert du också. Och visst, morsan kan gå i borgen för dig, men likadant där: värden tar givetvis hellre någon som inte behöver ha någon som går i borgen för honom.

 

Skönt också att det är DIN MORSA som har fått förklara läget för dem.

 

Du får nog spela dina kort snyggare om du ska ha en chans. Snacket om "inte acceptabelt" imponerar inte på någon.

 

Även hyresvärdar måste rätt sig efter lagarna, oavsett vad man tycker om specifika fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge din mor är kreditvärdig och det inte finns några synnerliga skäl så borde du få igenom detta.

 

Har du läst på Hyresnämndens hemsida?

http://www.domstol.se/templates/DV_InfoPage____911.aspx

bl.a.

 

Ta ett djupt andetag, se till att gå till hyresvärden och argumentera för din sak. Visa utskrifter från hyresnämndens hemsida och eventuellt de rättsfall som rambler visar.

(Kolla om dom är medlemmar i fastighetsägarna och be dom förhöra sig om rättsläget med fastighetsägarnas jurist.)

 

 

Försök att lösa det utan hyresnämnden. Hamnar ni där och du får lägenheten genom dom. Tja, hur glada kommer hyresvärden vara på dig och hur rolig relation kommer ni ha framöver? Förmodligen kommer du få gå genom hyresnämnden för att få de minsta och självklaraste sakerna åtgärdade i lägenheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Be morsan vara skriven i lägenheten tills det löst sig, förresten.

Bra lösning om mamma går med på den biten.

 

Annars,

 

Du har viss lag på din sida:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700994.HTM#K12P34

 

Antar att om hyresvärden nekar så blir det en prövning i Hyrensnämnden. Som tidigare påpekat så tycker jag att du ska tänka dig in i hyresvärdens situation samt behandla denne med full respekt. Hade jag ägt huset hade jag också varit tveksam att hyra ut till hyresgäster utan fast inkomst - givetvis tar man ett tryggare alternativ. Du bör dock kunna argumentera för din sak tycker jag. Sköt det snyggt så löser det sig nog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vi har också erbjudit oss att betala in 1 års hyror i förväg

 

Jag har bott i hyresrätt både i Piteå och nu i Umeå med poker som enda inkomst, och det enda hyresvärden bryr sig om är att jag betalar exakt som alla andra.

Känner faktiskt ingen annan pokerspelare som har problem med hyresrätter heller, rätt trångsynt hyresvärd antar jag.

 

Ni erbjuder ju trots allt att betala hyran 1 helt jävla år i förväg, till och med. + att din morsa går i borgen för dig!

 

Gå och ta snacket HU med hyresvärden så har du då större chans att få hyra lägenheten. Själv, inte din mamma. Det skulle jag däremot tyckte var misstänkt om jag var hyresvärd. Killen som ska hyra lägenheten kan inte ens själv komma och prata?...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med den inställningen lär du inte komma långt. Klart fan att det är acceptabelt att värden hellre vill ha någon som har ett jobb med en garanterad inkomst, än någon som INTE har det. Hade jag varit hyresvärd hade jag resonerat likadant, och det hade säkert du också. Och visst, morsan kan gå i borgen för dig, men likadant där: värden tar givetvis hellre någon som inte behöver ha någon som går i borgen för honom.

 

Skönt också att det är DIN MORSA som har fått förklara läget för dem.

 

Du får nog spela dina kort snyggare om du ska ha en chans. Snacket om "inte acceptabelt" imponerar inte på någon.

 

Lugn nu, jag har pratat med dom själv också och då var dom om möjligt ännu mer motsträvs. Jag har verkligen inte haft någon dålig attityd eller dylikt då jag pratat med dem, jag har kanske inte varit tillräckligt tydlig bara.

 

Varför vill hyresvärden hellre ha någon annan, när vi bott här i 4 år utan klagomål och jag dessutom erbjudit mig att alltid ligga ett halvår i förväg med hyran?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bott i hyresrätt både i Piteå och nu i Umeå med poker som enda inkomst, och det enda hyresvärden bryr sig om är att jag betalar exakt som alla andra.

Känner faktiskt ingen annan pokerspelare som har problem med hyresrätter heller, rätt trångsynt hyresvärd antar jag.

 

Ni erbjuder ju trots allt att betala hyran 1 helt jävla år i förväg, till och med. + att din morsa går i borgen för dig!

 

Gå och ta snacket HU med hyresvärden så har du då större chans att få hyra lägenheten. Själv, inte din mamma. Det skulle jag däremot tyckte var misstänkt om jag var hyresvärd. Killen som ska hyra lägenheten kan inte ens själv komma och prata?...

 

Yes, jag har bara pratat med dom via mail/telefon. Skall läsa igenom dessa fall där det har prövats och sedan går ner och ta det med dom live så att säga! :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också erbjudit att betala förskottshyror men jag har aldrig hört talas om någon hyresvärd som accepterat detta. Med min far som borgenär gick det dock bättre även om de har varit väldigt skeptiska. Min nuvarande hyresvärd var väldigt tillmötesgående och sa att han själv kände folk som spelade poker men borgenär var jag ändå, självklart, tvungen att ha.

 

Jag kan inte förstå varför de inte accepterar förskott. Det måste nästan finnas något rättsligt hinder som gör att de inte kan tillåta det. Att de kan neka när man har en borgenär med god ekonomi förstår jag inte heller. Då är de ju ändå garanterade pengarna?

 

Ta med dig polaren som också ska bo i lägenheten och gå och prata med värden. De brukar vara ganska trevliga om man träffar dom öga mot öga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också erbjudit att betala förskottshyror men jag har aldrig hört talas om någon hyresvärd som accepterat detta. Med min far som borgenär gick det dock bättre även om de har varit väldigt skeptiska. Min nuvarande hyresvärd var väldigt tillmötesgående och sa att han själv kände folk som spelade poker men borgenär var jag ändå, självklart, tvungen att ha.

 

Jag kan inte förstå varför de inte accepterar förskott. Det måste nästan finnas något rättsligt hinder som gör att de inte kan tillåta det. Att de kan neka när man har en borgenär med god ekonomi förstår jag inte heller. Då är de ju ändå garanterade pengarna?

 

Ta med dig polaren som också ska bo i lägenheten och gå och prata med värden. De brukar vara ganska trevliga om man träffar dom öga mot öga.

 

exakt HU is the shit! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För en random hyresvärd är det nog ingen skillnad på pokerspel på internet och fia med knuff. Således tror jag många hyresvärdar inte förstår att du kan ha en säker inkomst som pokerspelare.

 

Hurvida han har rätt att neka dig som hyresgäst eller inte det vet jag ej, men jag skulle tro det. Speciellt om han är en privat hyresvärd.

 

Det jag tycker är skumt är att han nekar dig även fast du är villig att betala 1 års hyra i förväg samt ha morsan som borgenär. Känns som han har något personligt agg mot just pokerspel om pengar.

 

Spelar polaren också poker som skall flytta in med dig? Annars kan du ju skriva han på kontraktet men hjälpa till med betalningen. Föbo låter som ett ställe där det är större utbud än efterfrågan på lägenheter och en 3a kostar 2000kr i månaden. Jag har kusiner som bor norröver och där kostar typ en 1a några hundringar i månaden. De kan typ flytta hemifrån med studiebidraget som enda inkomst.

 

Så: Låt brorsan stå på lyan, eller morsan. Helt enkelt någon som är godkänd, sen betalar du dem personligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För en random hyresvärd är det nog ingen skillnad på pokerspel på internet och fia med knuff. Således tror jag många hyresvärdar inte förstår att du kan ha en säker inkomst som pokerspelare.

 

Hurvida han har rätt att neka dig som hyresgäst eller inte det vet jag ej, men jag skulle tro det. Speciellt om han är en privat hyresvärd.

 

Det jag tycker är skumt är att han nekar dig även fast du är villig att betala 1 års hyra i förväg samt ha morsan som borgenär. Känns som han har något personligt agg mot just pokerspel om pengar.

 

Spelar polaren också poker som skall flytta in med dig? Annars kan du ju skriva han på kontraktet men hjälpa till med betalningen. Föbo låter som ett ställe där det är större utbud än efterfrågan på lägenheter och en 3a kostar 2000kr i månaden. Jag har kusiner som bor norröver och där kostar typ en 1a några hundringar i månaden. De kan typ flytta hemifrån med studiebidraget som enda inkomst.

 

Så: Låt brorsan stå på lyan, eller morsan. Helt enkelt någon som är godkänd, sen betalar du dem personligen.

 

Det är inte privat hyresvärd här utan det är Förbo-Lerum eller någon sådant som styr det och dom har tydligen sina regler.

 

Jag bor strax utanför Göteborg och det är ett oerhört tryck på lägenheterna här, finns knappt att få tag på faktiskt och hyran ligger på strax över 6K/mån för en 4a så jag förstår ju att de vill ha säkerhet.

 

Lägenheten måste skrivas på mig eftersom den annars går till nästa person i kön. Jag får ju chansen att överta den genom att har bott här i 4 år och därför räknas som sambo, detta gäller alltså inte för min polare.

Brorsan och syrran är yngre än jag och har således inga jobb.

 

Jag skall läsa om lite olika fall på länkarna jag fått, samla lite kraft och sedan gå på ett möte med dom och diskutera om vi kan nå en lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har, när jag tänker efter, ett relativt färskt liknande excempel som löste sig enkelt:

 

Samma sak där, en kompis morsan träffade kille och flyttade ut. Min kompis ville såklart bo kvar med sitt lilla barn, men fick inte. Motiveringen var att morsan hade misskött höresinbetalningarna på slutet.

 

Det var inte heller någon privatvärd, utan ett halvstort företag.

 

Lösning: Advokat ringde värden, och skickade in besvärsbrev. Kompisen fick lägenheten.

 

Det är i precis sådana här lägen an advokat är bra, ta kontakt med en direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...