Gå till innehåll

Råkat ut för en trolig bedragare...


gabbi

Recommended Posts

Jag som tydligen många andra har träffat på Robert A från Jokkmokk. För ett tag sedan nu tog han kontakt med mig och efter MÅNGA timmars rejlande och chattande ville han låna pengar... Hans VISA hade han tappat bort och han frågade då om jag kunde föra över pengar från mitt pokerkonto till hans. Timmarna gick och vid det här laget har han verkligen lurat i mig att han är en duktig spelare, 5/10 och 10/20 regular. Jag säger ja... Hur ska detta nu lösas?

 

Jo, Robert skickar över pengar till mig från sin internet bank på SEB. Med tillit och en kvittens "i handen" skickar jag över pengar till honom ( Drygt 25 000 sek). Dagarna gick och inga pengar kom in till mitt bank konto. När jag kontaktade Robert sa han att han genast skulle kolla upp detta, mkt konstigt tyckte han... Nu har en v gått och fortfarande har inga pengar dykt upp. Då tar jag kontakt med min VIP-manager som kollar upp det. Han ringer tillbaka till mig och berättar om Robert, att han är skyldig MKT pengar och att hans Far (som för övrigt är hur trevlig som helst) betalat ut över 200 000 av Roberts skulder. Paniken kommer... Húr kunde jag varit så blå ögd?! Vad faan gör ja nu?!

 

Jag har blivit blåst av en MYCKET skicklig bedragare, hans jobb är att blåsa folk. Och det värsta är att han är duktig på det! Han bygger upp ett bra fortroende och arbetar därifrån.

 

Jag har varit i kontakt med polisen och dom jobbar på fallet. Är det någon mer som råkat ut för samma sak som mig? Är det någon som anmält honom tidigare?

 

Nu när jag tar kontakt med honom skrattar han bara åt mig... Det minsta jag kan säga är att jag är tok, spräng, dyng förbannad...!

 

AKTA ER!!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beklagar verkligen att du blivit lurad och förstår självfallet din irritation.

 

Dock måste jag uppriktigt fråga hur du tänkte när du började chatta om pengar med en främling. Jag menar borde inte alla varningsklockor börja ringa...

 

 

Har du tur så kanske hans far kan lösa din skuld också, alltid värt att kolla.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tur så kanske hans far kan lösa din skuld också, alltid värt att kolla.

 

Hur bränd är du? Killen är myndig, och inte ska hans far behöva skuldsätta sig ännu mer för att hans dynghög tull son inte kan skärpa till sig?

 

 

 

Och NEJ! Denna killen är inte duktig. När han härjade runt här på PF och försökte blåsa Fjonkan! Tog det inte många inlägg från honom innan jag började ana oråd, och outade honom som scammer. Folk ska inte vara så blåögda och naiva(värför skulle en duktig NL2K spelare låna 25K SEK?) osv. osv.

 

 

Lider med OP, men man får inte vara så blåögd. :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är synd om OP.

 

Om det inte finns en tråd redan om lurendrejeri så kör vi igång en nu. Vi kan basha fritt på alla naiva personer som går på det mesta, dela tricks på hur dessa bedragare arbetar, klämma till med nåt om social darwinism, samt självklart diskutera hur trogna bedragare igentligen är.

 

Shoot...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har träff denna Robert några gånger.(han ser ut som han beter sig)

Detta innan jag visste vem det var, han var med en polare till mig och lirade en live turnering i Piteå bland annat.

Veckan efter fick jag veta att han blåst min polare och några andra på ca 5k$ och gick inte att få tag i...

 

Han lär däremot inte visa sig allt för mycket utanför hemmet längre, tror att han har en hel del ovänner, i stort sett överallt i Swe.

 

synd att han forfarande kan fortsätta med sina bedrägerier...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag som tydligen många andra har träffat på Robert A från Jokkmokk. För ett tag sedan nu tog han kontakt med mig och efter MÅNGA timmars rejlande och chattande ville han låna pengar... Hans VISA hade han tappat bort och han frågade då om jag kunde föra över pengar från mitt pokerkonto till hans. Timmarna gick och vid det här laget har han verkligen lurat i mig att han är en duktig spelare, 5/10 och 10/20 regular. Jag säger ja... Hur ska detta nu lösas?

 

Jo, Robert skickar över pengar till mig från sin internet bank på SEB. Med tillit och en kvittens "i handen" skickar jag över pengar till honom ( Drygt 25 000 sek). Dagarna gick och inga pengar kom in till mitt bank konto. När jag kontaktade Robert sa han att han genast skulle kolla upp detta, mkt konstigt tyckte han... Nu har en v gått och fortfarande har inga pengar dykt upp. Då tar jag kontakt med min VIP-manager som kollar upp det. Han ringer tillbaka till mig och berättar om Robert, att han är skyldig MKT pengar och att hans Far (som för övrigt är hur trevlig som helst) betalat ut över 200 000 av Roberts skulder. Paniken kommer... Húr kunde jag varit så blå ögd?! Vad faan gör ja nu?!

 

Jag har blivit blåst av en MYCKET skicklig bedragare, hans jobb är att blåsa folk. Och det värsta är att han är duktig på det! Han bygger upp ett bra fortroende och arbetar därifrån.

 

Jag har varit i kontakt med polisen och dom jobbar på fallet. Är det någon mer som råkat ut för samma sak som mig? Är det någon som anmält honom tidigare?

 

Nu när jag tar kontakt med honom skrattar han bara åt mig... Det minsta jag kan säga är att jag är tok, spräng, dyng förbannad...!

 

AKTA ER!!!!!

 

Han har härjat länge här som sagts . Du borde nog gjort en sökning här på pf innan du låna ut pengar iofs inte det första man tänker på men men.. Du kan glömma pengarna. Du kan lika gärna blocka honom och leva vidare för du lär aldrig få dom.

 

Här har du två trådarar om honom . Finns så mkt mer men orkade inte leta..

 

GL . Tycker synd om dig. Hoppas det löser sig på något sätt

 

http://pokerforum.nu/forum/ekonomi-skatt-och-juridik/41869-blast-pa-6000-kronor.html

 

http://pokerforum.nu/forum/dagboecker/38110-skotta-till-10-000-a.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det handlar om så pass stora summor så förstår jag inte hur ingen kan ha tagit tag i det hela, kan väl inte vara så svårt att få reda på en adress!?

 

Det är sjukt många osm vet vad han heter, och var han bor. Vad ska folket göra åt saken. Det rör sig knappast om sådana summor att det är lönt att ringa "Boris i hamnen" va? Bättre folk tänker sig för istället!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är sjukt många osm vet vad han heter, och var han bor. Vad ska folket göra åt saken. Det rör sig knappast om sådana summor att det är lönt att ringa "Boris i hamnen" va? Bättre folk tänker sig för istället!

 

Har hört att flera personer ringt precis "Boris i hamnen" för att få lite vett i skallen på han. Dock inte hört om "Boris i hamnen" gjort sitt jobb . :) Han verkar ju inte gjort det eftersom killen verkar fortsätta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mitt jobb som manager för ett stort prop team kommer jag i kontakt med väldigt många pokerspelare dagligen. Nämde Robert är en av dem. Han är onekligen duktig på att prata och den första gången han skrev till mig "på fyllan" (citationstecken då killen snackar så otroligt mkt att man inte vet vad som är sant o vad som inte är de) var en av de roligare pass jag suttit. De spel han gjorde och meningar som "hm, 22, det är nöten efter en raise och reraise, jag pushar......FAAAN, han hade AA, vilken jävla fisk som inte slowrollade" är ju onekligen roande.

 

Efter ytterligare ett par dagars pratande undrade han om jag kunde skicka $250 åt honom så han kunde spela SM på Nordicbet (att jag gör överföringar till spelare är inget ovanligt, då det ingår lite i mitt jobb) då han hade allt upplåst på olika sidor och hade supit bort sitt VISA. Jag började väl ana oråd, men skickade pengarna samtidigt som jag gick in på pf och sökte på hans MSN-adress (och hittade de gamla trådarna om honom, som jag för övrigt redan läst). Precis som i trådskaparens fall var hans banköverförings screenshot falsk (eller troligen avbröt han överföringen precis som han gjort med andra).

 

Dock hade jag en hållhake på honom iom att jag kunde hålla hans prop (-och rakeback) pay inne så efter ett par veckors tjat fick jag tillbaka pengarna.

 

Det är trist att han fortsätter med detta, jag tror att han oftast tror själv på all skit han snackar och att han verkligen tror att han är den där highstakesspelaren han är i sin fantasi. Har spelat ett par games med honom och det jag sett får mig att tro att han inte är vinnande på högre nivåer än microlimit, om ens de då han verkar tilta av en coinflip torsk...

 

Jag hade tur, och det handlade om betydligt mindre summor i mitt fall, jag hoppas att det löser sig för dig med. En anmälan till polisen är väl bäst och hoppas att det kan gå till åtal så att han kan dömas till psykisk vård, för tror att han behöver det...

 

Samtidigt var det en väckarklocka för min del om att inte lika naivt tro gott om alla...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag som tydligen många andra har träffat på Robert A från Jokkmokk. För ett tag sedan nu tog han kontakt med mig och efter MÅNGA timmars rejlande och chattande ville han låna pengar... Hans VISA hade han tappat bort och han frågade då om jag kunde föra över pengar från mitt pokerkonto till hans. Timmarna gick och vid det här laget har han verkligen lurat i mig att han är en duktig spelare, 5/10 och 10/20 regular. Jag säger ja... Hur ska detta nu lösas?

 

Jo, Robert skickar över pengar till mig från sin internet bank på SEB. Med tillit och en kvittens "i handen" skickar jag över pengar till honom ( Drygt 25 000 sek). Dagarna gick och inga pengar kom in till mitt bank konto. När jag kontaktade Robert sa han att han genast skulle kolla upp detta, mkt konstigt tyckte han... Nu har en v gått och fortfarande har inga pengar dykt upp. Då tar jag kontakt med min VIP-manager som kollar upp det. Han ringer tillbaka till mig och berättar om Robert, att han är skyldig MKT pengar och att hans Far (som för övrigt är hur trevlig som helst) betalat ut över 200 000 av Roberts skulder. Paniken kommer... Húr kunde jag varit så blå ögd?! Vad faan gör ja nu?!

Jag har blivit blåst av en MYCKET skicklig bedragare, hans jobb är att blåsa folk. Och det värsta är att han är duktig på det! Han bygger upp ett bra fortroende och arbetar därifrån.

 

Jag har varit i kontakt med polisen och dom jobbar på fallet. Är det någon mer som råkat ut för samma sak som mig? Är det någon som anmält honom tidigare?

 

Nu när jag tar kontakt med honom skrattar han bara åt mig... Det minsta jag kan säga är att jag är tok, spräng, dyng förbannad...!

 

AKTA ER!!!!!

 

 

 

http://www.bandidos.nu ?

 

Nä, allvarligt..skittrist att höra.

Men man kan inte ens lita på ens "närmsta" vänner nuförtiden heller kan jag säga..man får helt enkelt bli väldigt selektiv i sina beslut..i likhet med poker således.

 

Lycka till iaf!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har vid två tillfällen fått pm från pf-medlemmar att de vill att jag ska adda dem på msn... Anledningen de själva anger är att vi "spelar lika", "kan utbyta erfarenheter" och liknande... Är det fler som fått liknande pm?

 

jo det har jag med fått men det är väll vanligt iofs ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag som tydligen många andra har träffat på Robert A från Jokkmokk. För ett tag sedan nu tog han kontakt med mig och efter MÅNGA timmars rejlande och chattande ville han låna pengar... Hans VISA hade han tappat bort och han frågade då om jag kunde föra över pengar från mitt pokerkonto till hans. Timmarna gick och vid det här laget har han verkligen lurat i mig att han är en duktig spelare, 5/10 och 10/20 regular. Jag säger ja... Hur ska detta nu lösas?

 

Jo, Robert skickar över pengar till mig från sin internet bank på SEB. Med tillit och en kvittens "i handen" skickar jag över pengar till honom ( Drygt 25 000 sek). Dagarna gick och inga pengar kom in till mitt bank konto. När jag kontaktade Robert sa han att han genast skulle kolla upp detta, mkt konstigt tyckte han... Nu har en v gått och fortfarande har inga pengar dykt upp. Då tar jag kontakt med min VIP-manager som kollar upp det. Han ringer tillbaka till mig och berättar om Robert, att han är skyldig MKT pengar och att hans Far (som för övrigt är hur trevlig som helst) betalat ut över 200 000 av Roberts skulder. Paniken kommer... Húr kunde jag varit så blå ögd?! Vad faan gör ja nu?!

 

Jag har blivit blåst av en MYCKET skicklig bedragare, hans jobb är att blåsa folk. Och det värsta är att han är duktig på det! Han bygger upp ett bra fortroende och arbetar därifrån.

 

Jag har varit i kontakt med polisen och dom jobbar på fallet. Är det någon mer som råkat ut för samma sak som mig? Är det någon som anmält honom tidigare?

 

Nu när jag tar kontakt med honom skrattar han bara åt mig... Det minsta jag kan säga är att jag är tok, spräng, dyng förbannad...!

 

AKTA ER!!!!!

 

Alltså. Detta är ju ett solklart fall av bedrägeri (9:1 BrB). Han har genom vilseledande förmått dig till handling och det har inneburit vinning för honom och skada för dig. Det är över tre gånger gränsen för bedrägligt beteende (9:2) och lite beroende på hur han har lurat i dig att han satt in pengar på ditt konto så kan det räknas som bedrägeri medelst förfalskning (14:1). I så fall finns det en presumtion för grovt bedrägeri och endast fängelse i straffskalan. Även om "kvittensen" inte skulle räknas som förfalskning så kan det ändå tala för ett högre straffvärde inom "normalt" bedrägeri, alltså fängelse där också. Eftersom det dessutom verkar vara ett upprepat beteende från hans sida så luktar det fängelse lång väg.

 

Bedrägeri faller under den allmänna åtalsrätten och förundersökning skall inledas efter anmälan från offer, men behöver inte görs om det inte finns underlag för det. Har du sparat dina chattkonversationer och "kvittensen" och kan visa att du har fört över pengar men inte fått några så bör det räcka för att inleda förundersökning och sedan väcka åtal.

 

Jag är förvisso endast juridikstuderande men jag säger anmäl honom. Han bör åtalas och få sitt straff även om du kanske inte har så stor chans att få några pengar tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill inte kasta skit på OP och alla andra som har råkat ut för den här scammern men ett par enkla regler bör ju vara:

 

1. Låna aldrig ut pengar på nätet, till NÅGON även om det är din bästa vän, chansen finns ALLTID att det kan vara någon annan.

 

2. Om någon okänd addar dig på msn, fråga vem det är och om du inte känner personen, blocka o ta bort? Är väl inte svårare än så?

 

3. Var lite kritiska till situationen, varför skulle en NL 2k spelare låna pengar om han nu är så bra? Varför skulle din bästa kompis som aldrig lånat pengar förr plötsligt låna av dig?

 

Ser otroligt många sådana här scams på forumet, tycker överlag att folk borde vara mer försiktiga och inte flänga med pengar hit och dit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...