Gå till innehåll

Vilket är bästa sättet att spela AA i den här situationen?


Står i frågan  

185 medlemmar har röstat

  1. 1. Står i frågan



Recommended Posts

Den här situationen känns det som om man hamnar i lite då och då, vad tycker ni är bästa alternativet?

 

Du sitter UTG med AA i låt oss säga ett 2-4 nl game. Preflop betar du 16 dollar, den som sitter efter dig slår om till 48 dollar. Vilket är det bästa alternativet av följande om ni inte känner till motståndet.

 

Call

Miniraise till 96

Raise till 140-180

All-in

 

Rösta längst upp och motivera gärna varför i en post under.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel. Raise till 140-180. Anledningen till detta är att vi vill kunna göra samma drag med KK, AK, skräp och ibland QQ. Med skräp (framförallt) vill vi kunna folda.

 

Om du har överpush som standardspel måste du även pusha skräp ibland.

 

Det förutsätter ju att du överhuvudtaget vill fyrbetta. Nu måste du ju balansera upp de händer du vill syna 3bets med också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel. Raise till 140-180. Anledningen till detta är att vi vill kunna göra samma drag med KK, AK, skräp och ibland QQ. Med skräp (framförallt) vill vi kunna folda.

 

Om du har överpush som standardspel måste du även pusha skräp ibland.

???? Så du menar alltså att fyrbetpush skulle vara svårare att balansera än fyrbet? Vad bottnar det i för djup insikt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för att det är mindre riskabelt att bluffa en fyrbetz-bluff än att pusha utan att för den skull tappa särskilt mycket värde med AA (om alls)?

Hur "riskabelt" något är spelar ju ingen som helst roll ifall man inte är en idiot som bara gör ett visst spel med stål, så det argumentet är ogiltigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kallsyna och checkraise floppen. Om du ska reraisa måste du göra det med fler händer än AA och KK annars är ditt spel helt för enkelt enligt min mening. Kommer floppen 3,6,9 till exempel kan du mycket väl få syn av 10,10-K.K om du däremot slår om kraftigt pre flop drar du ner händerna som han kan syna med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig påstått att de inte går att balansera push, jag sa t.o.m. hur, men föredraget spel är fyrbet i detta läge för nivån imo.

Ok, men du hade fel. Man balanserar inte med "skräp", vare sig det rör sig om "vanlig" fyrbet eller push. Och det är heller inget giltigt argument att vi vill kunna folda "skräpet" eftersom det inte behöver röra sig om någon som helst ev-skillnad att fyrbetpusha balanserat mot att fyrbeta balanserat. Är det däremot någon form av av exploativt spel du far efter, så kan det säkert vara någorlunda vettigt. Men jag har inte sett dig argumentera i din riktningen överhuvudtaget än. Och jag skulle ändå kalla det området för hal is i det här fallet. Det är oftast rätt svårt att uppskatta en motståndares syn/push-range mot en fyrbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hela rör ju sig om vilken image du har, det finns ju inget generellt svar som är rätt eller fel i den här frågan.

 

Jag som själv spelar någorlunda LAG, dvs slår om med skräp, gap connectors, Suited connectors likadant som jag spelar AA kan fyrbetta denna många ggr pre.

 

För en spelare som är tight gäller ju helt andra normer, oftast kallsyn antagligen checkraise flop eller checksyn och checkraise turn alternativt bet rakt ut, vilket inte är ett briljant spel- Därför blir man också som tight lirare alldeles för lättläst om man nu skulle slå om med den här handen men det är en helt annan diskussion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Miniraise blir förövrigt inte till 96$. Det blir till 80$

Vilket bör göra en lagom 4-bet till ~130-140$ för att du skall kunna göra det här spelet med skräp och stål...

 

Det är rätt miniraise blir bara till 80.

 

Hur stora stackar rör det sig om?

 

Stackdjup glömde jag skriva men räknade med 100 big blinds ca.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

My side off the case i "god" Ekwall stil.

 

Syn behöver inte vara fel men samtidigt så blir det svårspelat vid floppar med exempelvis bara facecards.

 

Miniraise ser jag bara som aktuellt emot en extremt aggressiv motståndar.

 

Omslag till 150 då är handen självspelande efter flopp. Möjligvis skulle jag passa på en extrem flopp som KQJ alla i samma färg. Men det är så osannolikt så det är onämnbart i övrigt så är det väl bara att stoppa in degen. Alternativt checkraisa på en ofarlig flopp. Samtidigt så skulle jag sätta min motståndare på AA eller KK med ett omslag till 150 de flesta gånger.

 

All-in är inte så dumt på lägre nivåer, många gånger så kan man bli satt på en sämre hand än raketerna. Man kan bli satt på AK många gånger av halvkompetent motstånd. Men samtidigt så är en all in 350 dollar till som skall synas, men det känns som att många gånger så tänker den andra spelaren att det kan väl inte vara AA så jag synar med min KK, QQ. Det är min erfarenhet i varje fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...