Pepperpum Postad 14 Januari , 2008 Rapport Postad 14 Januari , 2008 Det här kapitlet tar upp saker jag för jämnan glömmer bort att tänka på. Jag ser hur viktigt det är för att stadigt plussa men det kan vara lite svårt ibland så jag har skrivit ner några funderingar: Hur ska man effektivast bygga stora potter och vilket urval av händer bör man behränsa sig till i FR/SH? Topp 10% eller tightare? Vilket är bästa sättet att hålla en pott liten när man har drag ur position? Blockbet, check/s eller check/f? I exemplet argumenteras för att dela upp betandet i två eller tre klumpar. För att dela upp den i bara två så krävs det ett bett på nära dubbla potten...hur ofta gör ni det och isf mot vilken typ av FI? Min erfarenhet säger att det är ytterst sällan de synar utan nötterna om man gör så. Sedan, rent allmänt, undrar jag när man egentligen kan se sig själv som comitted? Var går gränsen? Citera
AdslVerbe Postad 15 Januari , 2008 Rapport Postad 15 Januari , 2008 Hur ska man effektivast bygga stora potter och vilket urval av händer bör man behränsa sig till i FR/SH? Topp 10% eller tightare? Preflopp tror jag man bör ner på ännu mer begränsat urval om man vill börja bygga pott redan där. Kanske ner mot 3%. I övrigt får man väl ta beslut på floppen och hur den ser ut. Känns tex som jag hellre generellt bygger pott med ett set på en dragig bräda där jag oftast leder och kan dra ut än med tex 56 på en bräda av 789 med 2 i samma färg. Detta bör väl vara rätt. Citera
Crappy Postad 15 Januari , 2008 Rapport Postad 15 Januari , 2008 Jag tycker personligen det är väldigt svårt att bygga pott pre. Dom gånger jag försöker är det mot endast 1, eller 2 motståndare. När jag bygger efter floppen ske det nästan uteslutande med draghand eller träffat set gärna i 7: or eller lägre. Jag tycker det är väldigt svårt att få betalt med träffad monsterhand. Den blir ofta för lättläst. Att enbart bygga resonemanget på pottstorlek verkar lite väl förenklat? Hur man förhåller sig till en storstack kontra shortstack är väl vädigt stor skillnad? En av mina stora svagheter är att jag aldrig (nåja har svårt) får in pengarna. Men med det här kappitlet i färskt minne så kanske Citera
AdslVerbe Postad 15 Januari , 2008 Rapport Postad 15 Januari , 2008 Jag tycker personligen det är väldigt svårt att bygga pott pre. Dom gånger jag försöker är det mot endast 1, eller 2 motståndare.När jag bygger efter floppen ske det nästan uteslutande med draghand eller träffat set gärna i 7: or eller lägre. Jag tycker det är väldigt svårt att få betalt med träffad monsterhand. Den blir ofta för lättläst. Att enbart bygga resonemanget på pottstorlek verkar lite väl förenklat? Hur man förhåller sig till en storstack kontra shortstack är väl vädigt stor skillnad? En av mina stora svagheter är att jag aldrig (nåja har svårt) får in pengarna. Men med det här kappitlet i färskt minne så kanske Förstog inte riktigt vad han menade med 10% - antar att det var preflop. Jag tror man nästan alltid måste beta för att bygga stack. Månag säger att fi bara lägger sej när man betar ut - men det gör dom ändå om dom inte träffat. Tex: Du sitter tidigt på pocket7 - ingen större action inanna floppen som kommer:KK7 Här tycker jag att det bara är att banka på pott. Det enda du får syn av är en K som du slår (om han inte drar ut). Här kan man ofta få bra betalt eftersom kungen är svår att släppa - åtminstonde om den har en bra kicker. Slowspelar vi den eller bara betar lite så kommer vi antingen bli utdragna eller ändå få väldigt dåligt betalt eftersom fi kommer vara rädd för att du sitter på en K eller eventuellt en bättre K än han själv. Citera
Crappy Postad 16 Januari , 2008 Rapport Postad 16 Januari , 2008 Tex: Du sitter tidigt på pocket7 - ingen större action inanna floppen som kommer:KK7 Här tycker jag att det bara är att banka på pott. Det enda du får syn av är en K som du slår (om han inte drar ut). Här kan man ofta få bra betalt eftersom kungen är svår att släppa - åtminstonde om den har en bra kicker. Slowspelar vi den eller bara betar lite så kommer vi antingen bli utdragna eller ändå få väldigt dåligt betalt eftersom fi kommer vara rädd för att du sitter på en K eller eventuellt en bättre K än han själv. Precis, en sån här träff är svårspelad tycker jag. Men med ett pott bet så läggare han allt utom K, KK, AA. Ett halvpotts bet skulle ju kunna få syn av andra händer som alla andra pocket eller A x. På turn sen "bankar man på" och hoppas att fi redan är så inne i potten att han inte släpper den. Visst risken är att man blir utdragen. Men i längden kanske man skulle få ut lite mer så här? (Sen är det ju så att jag spelar på micro nivå, så är jag helt fel ute?) Crappy Citera
AdslVerbe Postad 16 Januari , 2008 Rapport Postad 16 Januari , 2008 Jag spelar oxå micro...men. Ok. pott bet kanske är lite stort, men ofta funkar det på denna invån tycker jag. Särskilt om någon sitter på en K. Men det viktigaste tror jag är att man betar på som du brukar - för mej är det 50-100% beroende på hur brädan ser ut. KK finns inte för mej här. Isåfall betalar jag av med ett leende. Men tänk dej 88-QQ plus alla K och kanske A7!!! En pottbet från din sida kan mycket väl tolkas -"Jag sitter på en sketen 7:a och vill gärna ta hem potten här och nu" En aggresiv fi med ovan nämda HD vill gärna tro att du sitter på just en sketen 7:a å kommer ofta antingen att slå om eller passivt kallsyna, förhoppningsvis alla gator hela vägen. Citera
Pepperpum Postad 17 Januari , 2008 Författare Rapport Postad 17 Januari , 2008 Jag spelar oxå micro...men. Ok. pott bet kanske är lite stort, men ofta funkar det på denna invån tycker jag. Särskilt om någon sitter på en K. Men det viktigaste tror jag är att man betar på som du brukar - för mej är det 50-100% beroende på hur brädan ser ut. Word. Igår satt jag och lirade och envisades med att fortsätta potta eller beta 80% av potten vid grym monsterträff. Ofta lägger ju FI på studs men igår fick jag svart på vitt att man absolut inte ska slöspela. Bland de händer jag floppade var det två fyrtal med pocketpar på hand. Betade ut och fick re-raise i båda fallen av bra men sämre händer. Slutade med 3 inköp plus på just de händerna. Har börjat jämföra hur FI spelar sina monster och det är en klar skillnad på den som betar ut jämfört med de som slowar. Visst, de som kör på blir utdragna ibland men de som inte betar vinner aldrig stort. Så min inslagna bana blir att följa Sklansky och spela hårt. (samma spel jag kör om jag har TPTK på floppen om den inte är för farlig) ps. Det jag skrev om 10% av händerna är minst sagt kryptiskt. Flummade i min hjärna om topp 10 på floppen, dvs. triss, kåk, färg, stege, etc. Men inser i nyktert tillstånd att det ju inte går att tänka så. Hehe, bry er inte om den funderingen Citera
Crappy Postad 19 Januari , 2008 Rapport Postad 19 Januari , 2008 Word. Igår satt jag och lirade och envisades med att fortsätta potta eller beta 80% av potten vid grym monsterträff. Ofta lägger ju FI på studs men igår fick jag svart på vitt att man absolut inte ska slöspela. Bland de händer jag floppade var det två fyrtal med pocketpar på hand. Betade ut och fick re-raise i båda fallen av bra men sämre händer. Slutade med 3 inköp plus på just de händerna. Har börjat jämföra hur FI spelar sina monster och det är en klar skillnad på den som betar ut jämfört med de som slowar. Visst, de som kör på blir utdragna ibland men de som inte betar vinner aldrig stort. Så min inslagna bana blir att följa Sklansky och spela hårt. (samma spel jag kör om jag har TPTK på floppen om den inte är för farlig) Ok ska testa, det är kanske därför det inte funkar längre, Jag var mycket mer aggro när jag låg ordentligt pluss. men efter down swingen så kanske det blivit allt för vekt. Spelat några händer på SVS för omväxlings skull. Betat hårt på dom "halv"monster jag träffat. Utdragen varenda dj gång så det säger inget. men hittills ca 100 :- back:cry: Över till ipoker så det blir riktig poker Citera
Recommended Posts