Gå till innehåll

Djens börsdiskussioner 2008!


Djens

Recommended Posts

  • Svars 672
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Tycker jag behöver en verkstadsaktie i portföljen men vet inte vilken jag ska ta, någon som har något tips?

 

Om du måste ta en så skulle jag ta Sandvik, SKF eller ABB men bäst är nog att inte ha någon alls av dessa.

 

Dock sneglar jag på AZN. Antingen har vi vänt trenden med de två dubbelbottnarna eller så åker jag på en kalldusch, köper ett gäng poster i alla fall.

 

Det känns som ett bear market rally, dock blir man ju nästan haussad. Jag sålde iaf av mina PVE idag med en hygglig vinst.<-- det där kommer jag äta upp när de står i 100 om en månad. Jag bara känner det på mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad säger du annars?

Är det här en temporär eller en hyggligt definitiv botten?

Dags att dumpa björninnehavet?

 

Tja, det är väl lite för tidigt att säga än så länge, men personligen tror jag att det är den lägsta noteringen för en tid framöver, inför en uppgång på en par tre månader. Sedan fortsätter det neråt.

 

Jag har dumpat mina björnar. Tyvärr sålde jag dem lite för tidigt, missade den sista tryckaren neråt. Men men, det blev en bra affär iaf. Man ska ju inte bli allt för girig och jaga den sista kronan, lätt att det går åt skogen då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Zaphod, säg inte att du också har missuppfattat hur utdelning fungerar?

 

Det tillför ju inte aktieägaren något extravärde... helt meningslöst att stirra sig blind på extrautdelningar och liknande.

 

Nejdå, inte alls. Jag antar att du syftar på att utdelningen teoretiskt gör att bolaget och därmed aktien minskar i värde med exakt lika mycket som ägarna får i utdelning.

 

Däremot så har utdelningarna några andra effekter som du nog antagligen också känner till.

 

Aktier med hög direktavkastning har en tendens att ofta gå bra inför utdelningssäsongen, särskilt när det är allmänt turbulent på börsen, som nu.

 

Bolag som ger extrautdelningar får ofta en extra skjuts på aktien i samband med att de tillkännager utdelningen, eftersom det betraktas som en positiv nyhet.

 

Sedan ger en hög direktavkastning ett gott kursskydd i nedgångstider. Som exemplet med NCC, om de skulle dela ut totalt 18 kr/aktie så skulle det ge en direktavkastning på 13-14 %. Då är fallhöjden väldigt liten under våren.

 

Slutligen, för en aktie som befinner sig i en stigande trend, så återhämtas ofta tappet i samband med utdelningen ganska snabbt igen. Alltså att aktien tappar mindre än vad som delas ut, dvs i praktiken en kursuppgång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock sneglar jag på AZN. Antingen har vi vänt trenden med de två dubbelbottnarna eller så åker jag på en kalldusch, köper ett gäng poster i alla fall.

 

Jag har tittat på AstraZeneca ett tag och tänkt att jag ska hitta rätt köpläge, men i samband med rapporten idag dök ju aktien ner under de tidigare bottnarna från dec/jan. Urk. Det kändes inte alls bra. Så den har jag lagt på is nu.

 

Aktier jag tittar lite på, och letar rätt köpläge: Holmen/SCA, JM (fast nu köpte jag ju NCC istället, då skippar jag nog JM), SSAB kanske, Trelleborg, gamla skräpbolaget Rottneros, Svolder, och några till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror inte du kan lita på dubbelbottnarna lika starkt som vanligt.

 

fundamental analys >> teknisk analys i nuläget.

 

Fundamental analys <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< teknisk analys i nuläget.

 

Fundamentalt går det inte att motivera en så pass kraftig nedgång som vi haft de senaste 6-7 veckorna. Världen har faktiskt inte förändrats så dramatiskt på den korta tiden. Det går inte att seriöst argumentera för varför företag som Electrolux, JM eller SSAB skulle vara mindre än hälften så mycket värda nu som för bara ett par månader sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24h tror jag har en rolig framtid framför mig. Kan mycket väl se kursen på 1krona i slutet av 2008.

 

Jag börjar faktiskt bli shoppingsugen jag med. Stora volymer, bra uppgångar, vi fick en 38%ig retracement och stöden där höll.

 

= En vanlig lågkonjunkturskorrektion?

 

T.om. de värsta björnarna börjar krypa in i idet.

Om nu Ambac och MBIA samt storbankerna får tillräckligt med kapitaltillskott, stimulanspaketet fungerar så tror jag vi kan börja återhämta oss. Frågan är bara om de största köptillfällena är över.

 

Jag ska iaf shoppa Praxair. Den grafen är mäktig. Deras rapport var mäktig. Sättet de klarade raset på? mäktigt. Goda framtidsutsikter också.

 

Annars är nog mitt största favoritkort på 2 års sikt Orexo. Ruskigt lågt värderad och potentiell kursfyrdubblare på 2 år med hyggligt låg risk. på 43 kr som den handlas nu känns risk/reward jättehög. Jag tankar för fullt.

 

Vem sa förresten att ha både KF och vanlig depå?

Så har jag gjort nu iaf. Stooora företag med utdelningar etc ( 5+års tid) åker in i KF:en, samtidigt som de mer chansaktiga/korta affärerna är i den vanliga depån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tittat på AstraZeneca ett tag och tänkt att jag ska hitta rätt köpläge, men i samband med rapporten idag dök ju aktien ner under de tidigare bottnarna från dec/jan. Urk. Det kändes inte alls bra. Så den har jag lagt på is nu.

 

Aktier jag tittar lite på, och letar rätt köpläge: Holmen/SCA, JM (fast nu köpte jag ju NCC istället, då skippar jag nog JM), SSAB kanske, Trelleborg, gamla skräpbolaget Rottneros, Svolder, och några till.

 

AstraZeneca går en mörk framtid till mötes. Ett dåligt företag med mörka framtidsutsikter. Det kostar jättemkt att utveckla en medicin och efter 12 år löper patentet på den ut. AZ har haft problem sedan storsäljaren losec:s patent gick ut. Nu är det fritt fram för Indiska företag att tillverka motsvarig medicin. När USA inför samma lag om mediciner som Sverige och övriga europeiska länder infört där kopior kan säljas fritt kommer AZ få det ännu tyngre.

Försök göra en teknisk analys på detta medan jag säger till alla andra: Köp ej!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AstraZeneca går en mörk framtid till mötes. Ett dåligt företag med mörka framtidsutsikter. Det kostar jättemkt att utveckla en medicin och efter 12 år löper patentet på den ut. AZ har haft problem sedan storsäljaren losec:s patent gick ut. Nu är det fritt fram för Indiska företag att tillverka motsvarig medicin. När USA inför samma lag om mediciner som Sverige och övriga europeiska länder infört där kopior kan säljas fritt kommer AZ få det ännu tyngre.

Försök göra en teknisk analys på detta medan jag säger till alla andra: Köp ej!

 

Rätt förutom på en punkt, den viktigaste.

AZN:s forskningsportfölj just nu ser väldigt fin ut på 2 års sikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gång i tiden innan jag fastnade för pokern tänkte jag bli daytrader. Det är dock först nu med hjälp av pokern som jag börjar ha kapital nog att daytradea och allmönt investera mer pengar. Jag känner dock att jag har en massa att komma ikapp kunskapsmässigt... så ni som alla skriver massa här, tips på bra ställen att läsa för att få lite mer känsla för allt (jag har en civilekonomutbildning i baken, så kan det mesta grundläggande rent ekonomiskt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter ju kanon. Är det ngt särskilt som läkemedelsanalytikerna (många är MDs) har missat?

 

Ingen aning faktiskt, jag läste och tolkade rapporten. Min åsikt var att det var mycket intressant på gång. Biologiska läkemedel är ju intressanta så att de är bättre på att skydda mot generika än konventionella har jag för mig. Det behöver inte vara så. Jag kan ha fel. Det jag skriver skall bara vara information. Ingen ska köpa på min rekommendation/inrådan/åsikt utan ska göra sig en egen bedömning.

 

(Jag såg att jag glömt ha kvar min disclaimer)

 

Nackdelen med en sån här tråd är ju att folk klagar och blir sura när jag missar och inte säger nåt när jag haft rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi går upp imorgon vilket min mage säger vi ska göra, vad får vi då?

Jajamän, det är en dubbelbotten, dvs stödet håller dvs vi ska trooligen kanske möjligen tveksamt uppåt i några månader/veckor.

 

Jag ger er några bubblare:

H&M (Kan inte se annat än att det är ett fynd på 320 krs nivån)

AZN (dock skulle jag vilja vänta på en botten, men visar de tendenser till botten...Då är jag där)

2entertain (de råkade tappa de 10 de gått upp)

MultiQ international som rapporterar 21a.

Swedbank

REC

Stolt-Nielsen

Marine Harvest

Black Earth Farming (hööögrisk och betrakta det som en 10årsinvestering)

 

Akta er för:

Vestas

Morphic

Xact Bear

 

Tankar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag bor i en ganska dyr bostadsrätt som jag planerat att bo i en väldans massa år belånad till 50%

 

 

vad ska jag sattsa mina pengar på för att klara mig i en eventuellt bostadscrash?

 

vill alltså investera i något som ökar i värde om bomarknaden viker

 

några tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...