Gå till innehåll

Djens börsdiskussioner 2008!


Djens

Recommended Posts

jag bor i en ganska dyr bostadsrätt som jag planerat att bo i en väldans massa år belånad till 50%

 

 

vad ska jag sattsa mina pengar på för att klara mig i en eventuellt bostadscrash?

 

vill alltså investera i något som ökar i värde om bomarknaden viker

 

några tips?

 

Om du planerar att bo i din bostadsrätt i "väldans massa år" spelar det väl ingen roll om bostadspriserna sjunker under 2-3 års tid? Så länge du inte bor i Aborrträsk lär ju priset ha ökat den dagen du ska sälja.

 

Förlåt för eventuell OT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 672
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag var på en bankett på Handelshögskolan ikväll (vilket innebär att jag inte är riktigt klar i huvudet när detta skrivs) och satt då bredvid en företagsrepresentant från Atlas Copcos finansavdelning. Hon berättade (allt det här går naturligtvis att läsa sig till) att AC:s aktie fallit runt 30 % senaste halvåret, trots att tilläxten (i termer av orderingång) ökar tvåsiffrigt på alla marknader.

 

Intuitivt slår detta mig som en motsägelse och får mig att vilja se aktien (och liknande) som billiga, men om vi har sett en global och persistent omprisning av risk (hej finansblogg) så är det såklart en annan femma. Oavsett vilket så är det ett intressant case.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bloggtips för den intresserade.

 

Greenberg på Marketwatch.

http://blogs.marketwatch.com/greenberg/2008/02/stimulus-plan-were-in-the-money-or-are-we/

 

Banker från USA.

http://declineandfallofwesterncivilization.blogspot.com/

 

Brittisk Trader, varning för komplexitet, tuff engelska och mycket fackuttryck. Men intressant.

http://macro-man.blogspot.com/

 

finansblogg.com antar jag att alla läser redan.

De brukar vara björnigare än de varit i sina senaste inlägg, att Greenberg jfr denna recessionen med den 90-91 och inte 2001-2002 tolkar jag som något bra. Då var jag iofs inte med 90-91, den kanske var värre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ACAP har ju släppt sin rapport imorse och steg fint.

 

Ja, den var över mina kalkyler. Det fina resultatet beror dock främst på fastighetsförsäljningar. Utdelning ligger på hela 9.50kr. Jag kan dock tycka utdelning är något för hög. Hade gärna sett en något lägre utdelning till förmån för förvärv.

Sammantaget en grymt stark rapport, det ser ljust ut för ACAP. Rek köp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, men närapå. Faller börsen imorrn däremot går vi en mörk framtid till mötes, fast kolla eftermarknadens reaktion i USA på stimulanspaketet.

 

Håller inte riktigt med. Börsen föll, och nu stängde vi på ca 920 vilket ger dubbel-/trippelbotten på stängningskurser om det vänder upp nu. Återstår att se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jätteklockren dubbelbotten var det väl inte?

 

Nöjd nu? ;-)

Jag tog en stor chansning igår och köpte på mig rejält med REC när de stod på -3%.

Men som sagt, faller det imorrn blir det jobbigt, däremot såg det riktigt starkt ut vid avslutningen igår.

 

Kan bli riktigt bra, kan bli riktigt dåligt men jag har väntat på ett tillfälle att komma in, är såå mycket skit inprisat redan och det går ju inte sämre för bolaget nu än för lite över ett år sen som kursen är nu. Eller jo, men ändå inte.

Går den ner under 100 Nok så köper jag mer tror jag.

 

Rolig dag idag när det står att depån har gått -34% :)

Varenda Kanadaaktie har muppat sig och typ gått till 0.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad betalar ni för att handla med aktier?

 

jag har precis öppnat en depå på handelsbanken, när jag kom hem o läste lite om det fick jag se att de tar ut en depåavgift per år på hela 0.45%+moms!

 

så om jag köper aktier för 600 000kr och låter dom ligga ett år får jag betala runt 3000-4000kr enbart i depåavgift! + courtaget för köpet på ca 500kr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad betalar ni för att handla med aktier?

 

jag har precis öppnat en depå på handelsbanken, när jag kom hem o läste lite om det fick jag se att de tar ut en depåavgift per år på hela 0.45%+moms!

 

så om jag köper aktier för 600 000kr och låter dom ligga ett år får jag betala runt 3000-4000kr enbart i depåavgift! + courtaget för köpet på ca 500kr

 

betalar 0kr och 0% för mina indexfonder :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad betalar ni för att handla med aktier?

 

jag har precis öppnat en depå på handelsbanken, när jag kom hem o läste lite om det fick jag se att de tar ut en depåavgift per år på hela 0.45%+moms!

 

så om jag köper aktier för 600 000kr och låter dom ligga ett år får jag betala runt 3000-4000kr enbart i depåavgift! + courtaget för köpet på ca 500kr

 

 

Du ska skita i dyra banker och använda dig av nätmäklare typ Avanza, teletrade och liknande (rekommenderar inge speciell, det beror på dina affärer vilken som är bäst)

 

Man ska generellt skita i vad allt vad banker heter, i alla sammanhang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nice :)

 

läste nått om avaza zero för ett tag sen och har för mig att man max kunde sätta in 10k, finns det ett tak?

 

25kkr/dag är max. känns som det räcker för att pensionsspara....

 

Iår har du betalat 14% av dina pengar om du inte sålt de vilket jag misstänker att du gjort iofs.

 

japp, fy fan vilken downswing, nog back över 100kkr på AZ. men jag tänker inte på det så mycket, viktigaste var att investeringen var sund när jag gjorde den och som bekant tror jag att marknaden är effektiv. du som spelar omaha bord väl ha vant dig varians :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blev rekomenderat att investa lite i detta om jag tyckte börsen var osäker.

 

http://hcm.handelsbanken.se/kapitalskydd/AktuellaErbjudanden/

 

=)=)=)

 

Jag har inte läst in mig i detalj men blivit varnad för att de där inte är en bra idé överhuvudtaget...

 

japp, fy fan vilken downswing, nog back över 100kkr på AZ. men jag tänker inte på det så mycket, viktigaste var att investeringen var sund när jag gjorde den och som bekant tror jag att marknaden är effektiv. du som spelar omaha bord väl ha vant dig varians :P

 

Ja, tjena, shoppade ju REC igår rätt tungt, de är back 5,5% idag :evil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.aktiespararna.se/artiklar/Reportage/Dagsformen-pa-topp/

 

intressant reportage

 

 

"Statistiker hävdar att 90 procent av alla daytraders går med förlust och att bara 5 procent kan leva på sin handel. Eric har lärt sig att man bör ha vissa egenskaper för att bli en av dessa.

 

– Först och främst måste man vara oerhört disciplinerad, säger han. Man får inte ha ett behov av att alltid ha rätt, utan kunna inse sina misstag snabbt. Vissa dagar går man med förlust, det är något man måste acceptera.

 

– Dessutom måste man försöka vara så rationell och objektiv som möjligt, man får inte bli emotionell eller irriterad om man förlorar pengar utan inse att det är en del av jobbet, förklarar han."

 

 

känns som det finns vissa liknelser med poker, man kanske borde börja läsa lite trading böcker..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte så insatt, men har de inte SANSLÖS värdering?

 

Edit: var inte alls så hög som jag trodde, men fortfarande p/s över 10. Du får hoppas att de inte tappar marginaler.

 

Läste du inte min länkade artikel om bubbelridning?

 

Om vi går upp lite nu (+7% sofar idag) för att sedan gå ner lite mindre så får vi en snygg inverterad HS (huvudskuldra, tror jag) formation och bäddar för uppgång. Sååå...plus idag, plus imorrn, sedan ner 80% av det pluset och sedan går vi uppåt igen en längre sväng. Men visst, det är en jättechansning.

 

Farligaste aktien just nu måste vara Vestas.

 

Edit:

KLONK! +13,4% i skrivande stund i REC

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

läser du en bok kommer du givetvis bli en av de fem procenten... GL!

 

nja, om man börjar läsa och sätta in sig i det kanske man kan vara vinnande om typ 5 år? lagom till när fisken börjar sina

 

frågan är om det är värt det, kanske roligare att skaffa sig ett "riktigt" liv i framtiden :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...