Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Är på jobb och fick frågan precis av killen jag jobbar för (är personlig assistent åt en cp-skadad).

Kan internet försvinna?

Kan man typ stänga ner det?

Kunde inte ge honom ett bra svar och hittar inget speciellt när jag googlar.

Vill ju kunna ge honom ett välmotiverat svar och inte bara ett ja eller nä.

Postad
Alltså, internet är inte drekt någonting du har på din dator.

Tror du inte OP förstår det, därav anledningen till att han startat tråden? Du anser att din kommentar var befogad och smart efter ytterligare en titt? "L0lL#3Rsk4TeZZzz!"

Postad
Alltså, internet är inte drekt någonting du har på din dator.

De flesta idag har ju abg och en nätverkskabel direkt in så på sätt o vis kan man ju säga det. För de som inte förstår och aldrig kommer förstå är det väl lika bra att säga "dator på = internet på, dator av = internet av". Så skulle jag förklara det för min pappa i alla fall.

Postad
Har hittat lite information nu så jag kan förklara för honom på ett enkelt sätt.

Varför behöver du förklara det på ett enkelt sätt? Han har en väl en motorisk störning, inte en mental? Eller har han kanske både och?

Postad

Hmm varför skulle man inte vilja förklara så någon förstår snabbt? Kanske finns någon slags faktor som man kan roa sig åt att förklara så folk blir så förvirrade som möjligt?

Är väl bara att säga att internet är en massa datorer som är sammankopplade och bildar ett stort nätverk utan en single point of failure och att det inte finns någon större risk att det kommer försvinna så länge han lever.

Rätt korkat att säga att internet försvinner för att man drar bort tp-kabeln (twisted pair kabel = nätverkskabel), eftersom nätverket, internet, fortfarande finns kvar - bara att du inte längre är en del av nätverket med den specifika anslutningsmöjligheten.

Postad
Varför behöver du förklara det på ett enkelt sätt? Han har en väl en motorisk störning, inte en mental? Eller har han kanske både och?

Oavsett vilket, jag tror de flesta skulle behöva ett enkelt svar på den frågan, CP eller ej :-)

Postad
Är på jobb och fick frågan precis av killen jag jobbar för (är personlig assistent åt en cp-skadad).

Kan internet försvinna?

Kan man typ stänga ner det?

Kunde inte ge honom ett bra svar och hittar inget speciellt när jag googlar.

Vill ju kunna ge honom ett välmotiverat svar och inte bara ett ja eller nä.

kan och kan. några hundra välriktade bomber så kan man sänka rätt stora delar av internet iaf.

klart det går att stänga av, men kräver ju att man lyckas övertala några hundra personer som är ansvariga för viktiga noder att stänga ner dem.

tips, vill du ha bra svar, ställ bra frågor. OP är aldeles för svårtolkad för att ge bra svar.

Postad

som nån redan sa, frågeställningen är konstig, allt från att ta bort drivrutinen för nätverkkortet, att ta loss kabeln eller spärra all trafik i brandvägg, då kopplar man ju bort sig från internet, men inte slocknar ju internet för det...

..typ som när man tar bort säkringen i elskåpet, elnätet är kvar men man är inte en del av elnätet mera

men för att sänka hela internet så kan man kanske ge sig på core routers

http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_backbone

men det räcker ju inte att sänka en av dom :D, som heltok sa, ett antal välplacerade bomber kanske...

600px-Internet_map_1024.jpg

Each line is drawn between two nodes, representing two IP addresses. This is a small look at the backbone of the Internet.
eller kanske försöka sänka rotservrar http://sv.wikipedia.org/wiki/DNS#Rotserver
  • 3 weeks later...
Postad

Internet är ju ett nätverk av datorer, tekniken togs ursprungligen fram av amerikanska försvaret för att få fram ett nätverk som skulle fungera i krig (ARPANET).

Problemet är dock att så som Internet har växt så kan man inte längre använda det på det sätt som det ursprungligen var tänkt att fungera. Tanken med ip-protokollet är att alla datorer skall vara ihopkopplade lite hur som helst och varje dator håller sen reda på åt vilket håll den skall skicka ett paket för att det skall komma till rätt dator.

Om en dator får ett paket som den tycker kommer "fel väg" så skickar den det vidare men säger samtidigt till avsändaren "skicka inte till mig nästa gång, skicka till den här datorn". Det gör att om en dator slås ut så kan paketen ta andra vägar för att nå fram.

Det innebär att varje dator då måste ha en lista över vart olika paket skall skickas. Den listan kallas routingtabell. Tyvärr blir den listan alldeles för stor om man skall låta datorerna vara ihopkopplade huller om buller. Istället bygger man de "elektroniska motorvägarna" och försöker samla all trafik på samma vägar (då kan routingtabellerna hållas mindre). Problemet är då att om man slår ut en av dessa "motorvägar" så finns det ingen alternativ väg.

Så att slå ut HELA internet är nästintill omöjligt, nånstans kommer det fortfarande att finnas datorer som har kontakt med varandra. Däremot kan man såklart slå ut trafiken mellan stora delar av internet. Men de delarna kommer då att fungera var för sig, men inte ha kontakt med varandra.

Det är ungefär som i zombie-filmer där kroppsdelarna fortsätter leva fast man hugger av dem! :-)