Gå till innehåll

Julbord! Vad har vi glömt?


Jennez

Recommended Posts

  • Svars 118
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

NEJ! Risgrynsgröten äter man ju till frukost, annars orkar man ju inte äta något. Ris a la Malta till efterrätt duger väl som gröt?

 

I min släkt så äter man gröt på kvällen. Dock ska detta ätas innan julbordet påbörjas så det är ju inte säkert att det ska ingå i ett julbord ändå. Kul att få lite insyn i alla olika traditioner som finns kring julbord måste jag säga. Bra tråd!

 

Och Ängelen jag får nog helt enkelt inse att jag hade fel men ska kolla upp med min mormor för att vara på säkra sidan. Kan ju så vara att jag har blivit lurad att äta fel sorts korv varje jul i 25 år snart!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I min släkt så äter man gröt på kvällen.

Bah, dricker ni konjak till frukost också? ;-)

 

Håller med om att detta var en riktigt bra tråd, all heder åt Jennez som lyckades få ihop ett så ofullständigt julbord som gjorde att det blev en massa bra inlägg med tips om julmat. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bort med köttet (ok, jag inser att det här förmodligen inte är en populär idé hemma hos dig).

Julkakor (hembakta) i massor, gärna enligt gamla tyska traditionella recept.

Var fan är spriten? Nubbe, öl, rödvin och annat gott. Blandas hej vilt.

Långkål (vanlig i nordvästra Skåne enligt wikipedia).

Var är falafeln kan man ju undra?

Vinbladsdolmar.

Broccolipaj.

"Auberginesillen" är en klassiker.

Rödbetssallad är ett absolut krav.

Okarabiffar med fördel kryddade med garam masala för att få in den lite juliga känslan.

Potatisgratäng, inget jävla mos.

Surkål.

 

Edit:

Okara är dessutom bra för figuren.

http://en.wikipedia.org/wiki/Okara_(food)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är sant. Vi glömde ju pizzan och tacos också!

 

Du måste va forumets offer..hur fan kan du ha pizza och tacos på julafton,offer..Nä men ärligt,vad har du emot mig?

är det inte det ena så är det det andra du har emot mig?,om du inte gillar vad jag skriver så knip igen munnen,eller har du inget annat för dig.Har jag nobbat dig,är det därför du är emot mig?Eller är du sexuellt frustrerad? nåt fel på dig är det iallfall.

 

So what om jag vill ha lite kött och bea sås på jul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bort med köttet (ok, jag inser att det här förmodligen inte är en populär idé hemma hos dig).

Julkakor (hembakta) i massor, gärna enligt gamla tyska traditionella recept.

Var fan är spriten? Nubbe, öl, rödvin och annat gott. Blandas hej vilt.

Långkål (vanlig i nordvästra Skåne enligt wikipedia).

Var är falafeln kan man ju undra?

Vinbladsdolmar.

Broccolipaj.

"Auberginesillen" är en klassiker.

Rödbetssallad är ett absolut krav.

Okarabiffar med fördel kryddade med garam masala för att få in den lite juliga känslan.

Potatisgratäng, inget jävla mos.

Surkål.

 

Edit:

Okara är dessutom bra för figuren.

http://en.wikipedia.org/wiki/Okara_(food)

 

Skrivet på inbjudningskorten:

 

”Vid vegatarism, var god bortse från anmodan”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt, jag glömde så klart hamburgertallriken och fyra små rätter!

Jag brukar börja med att ta lite kallskuret, sedan varva fyra små rätter med lite schnitzel och tacos. Sedan börjar man hugga in på spjällen och pizzan.

Men viktigast av allt, lämna plats för sockervadden och vad det nu är man matar mongolider med!

 

Alltsammans avnjuts med fördel till lokets julklassiker, där Christer Sjögren och Carola tävlar om vems tänder som blänker vitast under så tokreligiösa visor som möjligt. Loket själv mäter blänket med en luxmeter.

 

Efter middagen samlas hela familjen för att läsa Hälges julalbum och se på Stefan & Kristers julevangelium. Pappa dricker Åbro 7.2or i en stövelformad sejdel, insmord i pomerans, medan ungarna smuttar på varsin must (för coca cola kan man ju inte dricka på julen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det där verkar att vara ett bra recept. Enkelt att laga och säkert väldigt gott.

Jag funderar på att testa det, men att använda vin eller öl istället för vatten... ;-)

 

Det där med tre sorters kött fick mig att tänka på ett annat finskt recept. En finsk, numera tyvärr avliden, internetbekant skrev om någon finsk rätt som gjordes med köttfärs av nöt, gris och lamm samt sill. Resten av ingredinserna och tillagningen kommer jag tyvärr inte ihåg.

 

Om du känner igen det hade det varit kul att veta lite mer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bort med köttet (ok, jag inser att det här förmodligen inte är en populär idé hemma hos dig).

Julkakor (hembakta) i massor, gärna enligt gamla tyska traditionella recept.

Var fan är spriten? Nubbe, öl, rödvin och annat gott. Blandas hej vilt.

Långkål (vanlig i nordvästra Skåne enligt wikipedia).

Var är falafeln kan man ju undra?

Vinbladsdolmar.

Broccolipaj.

"Auberginesillen" är en klassiker.

Rödbetssallad är ett absolut krav.

Okarabiffar med fördel kryddade med garam masala för att få in den lite juliga känslan.

Potatisgratäng, inget jävla mos.

Surkål.

 

Edit:

Okara är dessutom bra för figuren.

http://en.wikipedia.org/wiki/Okara_(food)

 

Håller med till 100%. Jag trodde jag var ensam om "fake-sillen" som funkar riktigt bra speciellt "senapsill".

 

Kan lägga till:

-julbrödet som finns i "Annas mat". Bakat i lergryta med kanel, mandel, fikon, mandel och what-ever.

 

Förresten, mumma är inte det en sån där skånsk sedvänja där släkten samlas runt andra advent och tuggar på pinnar och spottar i en gryta som får stå och jäsa till den 24:e?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt, jag glömde så klart hamburgertallriken och fyra små rätter!

Jag brukar börja med att ta lite kallskuret, sedan varva fyra små rätter med lite schnitzel och tacos. Sedan börjar man hugga in på spjällen och pizzan.

Men viktigast av allt, lämna plats för sockervadden och vad det nu är man matar mongolider med!

 

Alltsammans avnjuts med fördel till lokets julklassiker, där Christer Sjögren och Carola tävlar om vems tänder som blänker vitast under så tokreligiösa visor som möjligt. Loket själv mäter blänket med en luxmeter.

 

Efter middagen samlas hela familjen för att läsa Hälges julalbum och se på Stefan & Kristers julevangelium. Pappa dricker Åbro 7.2or i en stövelformad sejdel, insmord i pomerans, medan ungarna smuttar på varsin must (för coca cola kan man ju inte dricka på julen).

 

Aha, detta förklarar en hel del Eyru.... Det är många med en taskig barndom som senare i livet uppvisar vissa onormala tendenser. Men Eyru....det finns hjälp att få! Stödsamtal, gruppterapi och liknande kan få dig på rätt köl igen. ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Potatismos? Vafan?? Man får inte spela in kalleankas julafton på video o man äter inte potatismos på julafton.

 

Lutfisk smakar skit men är ofta förekommande bara för att

 

Rödbetssallad måste vara med

 

Olika stenhårda hårdbrön + sesamfröknäckebrödet. Dessa hårdbröd har man givetvis julskinkan på. Man får också ha det brevid på tallriken men 95%av ätandet ska vara på mackan... med stark senap.

 

Janson är inte heller favorit men skiten står där lik förbannat varje år.

 

Själv så brukar jag göra praliner till jul, mozartkügeln. Det tar 5h för ca 120praliner.

 

Sen är som sagt rätt mycket redan sagt med glögg o köttbullar.

 

 

Sen när man börjar bli lullig vid 19.00 tar man med sig bärs o skinkmackan till karl bertli jonssons julafton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förvisso hade ni planerat ett antal sillar redan men här kommer ett recept på en variant som brukar bli poppis om man kommer dragande med (hoppas det funkar att bara kopiera in länken, annars kan väl nån som vet lite mer än jag om datorer meddela mig hur man gör):

 

http://www.tasteline.com/default.ns?strItemID=showRecipe&intChannelID=1&lngRID=728

 

Förutom detta bör det finnas lamm/fårfiol, men det tror jag nån hade kommit på redan.

 

Mor min brukade även göra nån form av inlagd böckling. Jävligt smarrigt. Kommer inte ihåg några exakta ingredienser men det är nog inte bökigare än att du rör ihop en enkel vinägrett som du kryddar lite efter behag och slår det över böcklingen (som skall vara liksom isärplockad). Morsan brukade stå och bena eländet nån timme eller två men det får väl ses som överkurs. Gott så det förslår i vilket fall.

 

God jul och lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...