Gå till innehåll

Julbord! Vad har vi glömt?


Jennez

Recommended Posts

  • Svars 118
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Fördrink, mingel etc

- Pepparkakor

- Gorgonzolaost (med fördel pepparkakorna)

- Ngn skum extra gorgonzolaröra (tjejens ansvar)

- Chokladdoppade marshmallows med ngn sorts strössel på långa pinnar

- Glögg med mandel och russin

 

Själva julbordet

- Alla jävla sorters bröd som finns (hembakat)

- Alla jäkla sillsorter som finns. Nej ok, fem st, men heminlagda.

- Kokt potatis

- Potatismos

- Skinka (fucking gjord från grunden, jobbat på den i en vecka känns det som)

- Köttbullar (ägnade 3 timmar åt att handrulla 185 st)

- Prinskorv (färdigköpt)

- Rödkål

- Brunkål

- Janssons frestelse

- 4 st olika sorters rökta korvar

- Leverkorv

- Lax

- Gravlaxsås

- Revbensspjäll.

- Ägg + kaviar

- Sillsallad

 

Vi har medvetet struntat i ålen eftersom ingen ändå äter den. Dåligt av skåningar tycker jag...

 

Kaffe

- Kaffe

- Lussekatter

- Ischoklad

- Punch-chokladbollar

- Annat färdigköpt snask

 

Ser fint ut. Får jag föreslå hemlagad leverpastej? Om du vill ha recept kan det ordnas.

Istället för potatismos föreslår jag den finska potatislådan, så påminner mycket om just potatismos, men är sötad!

För övrigt gillar jag finnpajsarnas morotslåda och kållåda.

Skippa brun- och rödkålen! :)

MÅSTEN:

Rödbetssallad

Kalvsylta

Pressylta

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅLLLLLLLLLLLL!

Räkomelett

Bruna bönor

4-6 sorters dessertostar

Inkokt lax med sån där mysig, gungig gelé runt

Egenkryddad snaps (helst skall den vara gjord helt från grunden själv ;-) )

3 sorters julöl

Mumma (egenblandad)

 

BÖR:

Färska räkor

Sillsallad

Strömmingslåda

Lammstek

Rökt viltkött (rådjur har lagom viltsmak)

 

Lycka till.....

Bruna bönor på julbordet? :shock: Nej tack. (Men jag äter det annars.)

Sillsalladden är ett måste. Den norrländska varianten är bäst! ;)

Glöm för fan inte Mumma.
Äter man mumma i Sverige? Trodde det bara var finnpajsarna som käkade mumma. Min frus släkt i Finland äter inte mumma dock.

 

Tips: Vi brukar köpa en rökt skinka istället för kokt.

 

Jaha, nu blev jag hungrig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips till ert julbord:

 

Fördrink, mingel etc

Behövs inget direkt, kanske vill någon ha en "liten stänkare" som sätter igång magen? En del äter med glädje en skorpa eller liknande till glöggen. Men lets face it, glöggen innan är bara till för att värdparet är sena och alla är vrålhungriga.

 

Själva julbordet

- Mimosasallad, rödbetssallad, potatissallad

- Rostbiff

- Lammfiol

- Lax, både gravad, inkokt och ugnstekt/varmrökt?

- Minst 2 sorters senap! Sötstark (typ Jonnys), grovkornig och finsk stark (svårt att få till Lund?) finns alltid hos oss.

Lutfisk är värdelöst, så det gör ni rätt om ni skippar...

 

Kaffe

- Knäck? Har ni inget knäck? Det tar länge och är med återvunna formar klart ekologiskt (om man bortser från all j-a energi som går åt för att koka den).

- Kakor (7 sorters kakor håller vi på att baka, första omgången drömmar blir det omläxa på för mig...)

- Mjuk kaka

- Polkagrisar

- Frukt, äpplen, päron och kanske en melonskiva?

- Ris a la Malta

 

Vi har f-n större julbord än så där när vi är på tu man hand (vartannat år) så iväg och komplettera! Maten ska finnas i överflöd och kastas bort vid nyår med dåligt samvete för att man än en gång haft ett alldeles för stort julbord!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Istället för potatismos föreslår jag den finska potatislådan, så påminner mycket om just potatismos, men är sötad!

För övrigt gillar jag finnpajsarnas morotslåda och kållåda.

 

Äter man mumma i Sverige? Trodde det bara var finnpajsarna som käkade mumma. Min frus släkt i Finland äter inte mumma dock.

Finska lådor är något för de som levde under kriget! Jag har ätit finskt julbord i drygt 30 år och har aldrig fattat dessa lådor som smakar pyton.

 

Mumma? Jag tror att du blandar ihop det med Memma (Mämmi), eller?

 

Från Finland kan väl du Cyntax fixa fram recept på "Karjalan paisti"? Det är en köttgryta som kokat i 4-5 timmar med 3 sorters kött och är extremt mumsig, i alla fall om farmor gjort den.;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Cyntax, finnarnas morotslåda är inte dum, har börjat laga den till våra julbord på sistone.

Annars måste man ju ha dopp, som många har sagt, och revbensspjäll!!!

Ingen har sagt RIBS. Viktigaste och godaste på bordet. Och gärna rökt sik istf kass rökt norsk odlad skitlax. Och den gravadeee ska man givetivs göra själv, hälst öring eller röding då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars börjar det se bra ut. Glöm inte hårdbrödet till skinkan!
Det ska vara Wasas Frukostbröd va?!
Ne (hej eury), den här dricker man.
Ouch. Bad beat. Påminner inte drycken om den svenska svagdrickan/bordsdrickan? (Jag gillar det inte. Julmust för mig!)
Finska lådor är något för de som levde under kriget! Jag har ätit finskt julbord i drygt 30 år och har aldrig fattat dessa lådor som smakar pyton.

 

Mumma? Jag tror att du blandar ihop det med Memma (Mämmi), eller?

 

Från Finland kan väl du Cyntax fixa fram recept på "Karjalan paisti"? Det är en köttgryta som kokat i 4-5 timmar med 3 sorters kött och är extremt mumsig, i alla fall om farmor gjort den.;-)

Well, smaken är som baken. Lådorna smakar annorlunda visst, men pyton är att överdriva lite. Potatislådan är faktiskt god! Moroten och kålen kan jag förstå att du inte gillar, dom e speciella.

 

Mumma vs. memma... svårt det där.

 

"Karjalan Paisti"? Här är receptet på Karelsk stek!

 

För övrigt kan jag tipsa om att ni som bor där det finns Willys kan köpa billig julmust där. Eldorados julmust är mycket billigare men smakar exakt samma som de andra. Det finns nämligen bara en tillverkare i Sverige av "sirapen" till julmusten. Eldorado, Hellefors, Apotekarnes + de andra kan endast påverka smakskillnaderna genom att ha olika mängd sirap+vatten+kolsyra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag saknar klenetterna och ett ton clementiner. Annars tycker jag det mesta i tråden låter grymt gott!

När det gäller potatismoset så står jag helt och hållet på OPs sida. Fast det skall ju "såklart" vara stampad potatis.

Sen har jag iof inte heller sett ngn som nämner ngt om apotekarens julmust. För hur smaskens det än är med glögg så anser jag att det skall finnas ngt allternativ för de som inte dricker, och för groggarna också för den delen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Doppet är en självklarhet även för oss som inte nått 75 ;-) och sen ska det inte va fläskkorv utan julkorv.

 

Ja, men julkorv är väl fläskkorv som man äter vid jul? Jag satt faktiskt och var väldigt osäker när jag skrev det och om det inte är samma sak med olika namn så menar jag naturligtvis julkorv.

 

Sen får ju inte mandelmusslor med grädde och sylt glömmas bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men julkorv är väl fläskkorv som man äter vid jul? Jag satt faktiskt och var väldigt osäker när jag skrev det och om det inte är samma sak med olika namn så menar jag naturligtvis julkorv.

 

Sen får ju inte mandelmusslor med grädde och sylt glömmas bort.

 

Julkorv är köttkorv.

 

Nä, julkorv är inte fläskkorv. Den innehåller kött och en helt annan kryddblandning.

Att säga att det är samma sak, är som att säga att en sexa skåne är samma sak som en sexa smirnoff bara för de innehåller alkohol bägge två :mrgreen:.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...