Jennez Postad 12 December , 2007 Rapport Share Postad 12 December , 2007 Det är 2007 och jag och sambon kan inte smita längre. Det är vår tur att ha julbord för bekantskapskretsen (en korkad, mödosam och dyr tradition som ngt barnalstrande par hittade på för typ tre år sedan). Det kommer 12 pers, så vi är 14 inklusive oss själva. Barnfritt självklart. Svärmor är extreeeemt huslig och ekologisk av sig vilket har smittat av sig på min sambo. Detta innebär att alla rätter som skall anrättas görs från grunden. Vi slaktar i pricip grisen alltså. Ok, korv stoppar vi inte, men allt från sill till potatismos har varit så färska (och ekologiska) råvaror vi kunde hitta. Fördrink, mingel etc - Pepparkakor - Gorgonzolaost (med fördel på pepparkakorna) - Ngn skum extra gorgonzolaröra (tjejens ansvar) - Chokladdoppade marshmallows med ngn sorts strössel på långa pinnar - Glögg med mandel och russin Själva julbordet - Alla jävla sorters bröd som finns (hembakat) - Alla jäkla sillsorter som finns. Nej ok, fem st, men heminlagda. - Kokt potatis - Potatismos - Skinka (fucking gjord från grunden, jobbat på den i en vecka känns det som) - Köttbullar (ägnade 3 timmar åt att handrulla 185 st) - Prinskorv (färdigköpt) - Rödkål - Brunkål - Janssons frestelse - 4 st olika sorters rökta korvar - Leverkorv - Lax - Gravlaxsås - Revbensspjäll. - Ägg + kaviar - Sillsallad Vi har medvetet struntat i ålen eftersom ingen ändå äter den. Dåligt av skåningar tycker jag... Kaffe - Kaffe - Lussekatter - Ischoklad - Punch-chokladbollar - Annat färdigköpt snask Nu till frågan: Vad har vi missat?! Bomba på med förslag. Vad brukar ni ha på era julbord? Tänk på att om ni föreslår ett ”måste” så skall det göras för hand från grunden med nazistisk precision av undertecknad. Inget alltför trixigt alltså (men berätta gärna om komplicerade saker ni själva brukar ha). Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eurythmech Postad 13 December , 2007 Rapport Share Postad 13 December , 2007 Kul fest, med gorgonzolastank från första sekund. Potatismos? Wtf? Iaf, ni har missat syltor, patéer osv. Man måste väl ha kalvsylta på julbordet? Och tamejfan, knäcken. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eurythmech Postad 13 December , 2007 Rapport Share Postad 13 December , 2007 Jag höll på att glömma, Scan Hooooouuuuutdogs! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jinxad Postad 13 December , 2007 Rapport Share Postad 13 December , 2007 wow, vilken beundransvärd ork ni måste ha. stressigt? vi brukar köra med pannkakstårta som efterrätt, men det ni kommer knåda ihop låter som en alldeles utmärkt god tillställning Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hunden_Leif Postad 13 December , 2007 Rapport Share Postad 13 December , 2007 Rödbetssallad är ett måste. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jennez Postad 13 December , 2007 Författare Rapport Share Postad 13 December , 2007 Kul fest, med gorgonzolastank från första sekund. Det är för fan ett julbord vi skall ha, inte ett swingerpartaj. Potatismos? Wtf? Potatismos har man till skinkan. Vanlig potatis till allt annat. Iaf, ni har missat syltor, patéer osv. Man måste väl ha kalvsylta på julbordet? Hmm... sant, sant. Men jag orkar fan inte stå och göra syltor och patéer. Och tamejfan, knäcken. Samma som med ålen, ingen jävel äter ju knäck (egentligen). Jag höll på att glömma, Scan Hooooouuuuutdogs! Käften. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
affe2000 Postad 13 December , 2007 Rapport Share Postad 13 December , 2007 Kul fest, med gorgonzolastank från första sekund. Potatismos? Wtf? Iaf, ni har missat syltor, patéer osv. Man måste väl ha kalvsylta på julbordet? Och tamejfan, knäcken. Från Norrland (alltså, norr om Skåne) Eury? Knäcken håller jag helt med om. Dessutom måste ju varje julbord med ett uns av självrespekt ha dopp i grytan och kokt fläskkorv. Inte för att det är gott (ok, kanske lite korv vartannat år) och inte för att någon under 75 äter det utan för att man ska! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jennez Postad 13 December , 2007 Författare Rapport Share Postad 13 December , 2007 Rödbetssallad är ett måste. Tänkte på det också, men det blir ju muppigt när man redan har sillsallad. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eurythmech Postad 13 December , 2007 Rapport Share Postad 13 December , 2007 Oj, ja rödbetssallad känns som ett måste. Är alltid lika kul att se hur mycket junk som ryms mellan två brödbitar. Man börjar alltid med julskinkan (men skippar moset), brer på skånsk gronkornig senap, sedan rökt korv, smörgåsgurka, rödbetssallad och sen lite vad man nu kan hitta. Norrland btw? Japp Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jennez Postad 13 December , 2007 Författare Rapport Share Postad 13 December , 2007 Inte för att jag hade några tvivel innan men du är ju helt bränd i skallen eury. Skinka äter man för helvete inte på bröd! Möjligtvis på annandagen eller ngt sånt när resterna ska väck. Senap är bra dock. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eurythmech Postad 13 December , 2007 Rapport Share Postad 13 December , 2007 Skinkan äter man alltid på bröd, eller...inte alltid, men var dag. Man har den givetvis också på tallriken. Utan *lol* mos. Ni har inte Mariah Carey som gäst va? Ål I want for Christmas... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jennez Postad 13 December , 2007 Författare Rapport Share Postad 13 December , 2007 wow, vilken beundransvärd ork ni måste ha. stressigt? vi brukar köra med pannkakstårta som efterrätt, men det ni kommer knåda ihop låter som en alldeles utmärkt god tillställning Ja, vad fanken vi måste ju bräda våra vänners patetiska ”adventsfika” där det bjöds på glögg serverad i pappkopp samt fardigköpta pepparkakor och lussekatter i ett svinkallt hus med stentrappa. Dessutom fanns ett tiotal barn närvarande (med okänt antal leksaker) vilket ökade ljudnivån till på gränsen till olidlig. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikeTime Postad 13 December , 2007 Rapport Share Postad 13 December , 2007 MÅSTEN: Rödbetssallad Kalvsylta Pressylta ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅLLLLLLLLLLLL! Räkomelett Bruna bönor 4-6 sorters dessertostar Inkokt lax med sån där mysig, gungig gelé runt Egenkryddad snaps (helst skall den vara gjord helt från grunden själv ) 3 sorters julöl Mumma (egenblandad) BÖR: Färska räkor Sillsallad Strömmingslåda Lammstek Rökt viltkött (rådjur har lagom viltsmak) Lycka till..... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eurythmech Postad 13 December , 2007 Rapport Share Postad 13 December , 2007 Vad fan, är du uppvuxen på Orust eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jennez Postad 13 December , 2007 Författare Rapport Share Postad 13 December , 2007 MÅSTEN:Räkomelett Bruna bönor Färska räkor Inkokt lax med sån där mysig, gungig gelé runt Det där måste ju vara extremt lokalt förekommande? 4-6 sorters dessertostar Helt rätt, glömde att skriva in de då de är inköpta. Mumma (egenblandad) Det här har jag hört talas om. Det är någon typ av dryck, yes? Har också för mig att den är en hopblandning av en massa vidrigheter, iaf saker som blir ganska vidriga om man blandar dem. BÖR:Lammstek Rökt viltkött (rådjur har lagom viltsmak) Har missat detta helt. Tack för tipset! Lycka till..... Tack! Och God Jul. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikeTime Postad 13 December , 2007 Rapport Share Postad 13 December , 2007 Har missat detta helt. Tack för tipset! Tack! Och God Jul. Det rökta rådjuret kan jag ordna åt dig. Egenskjutet, egenstyckat och egenrökt! Då bör väl din ekologiska svärmor bli impad Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ebisumaru Postad 13 December , 2007 Rapport Share Postad 13 December , 2007 sås Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pey Postad 13 December , 2007 Rapport Share Postad 13 December , 2007 Detta är inget jag växt upp med utan något som vi fick in i familjen via min brors fru, men grönkål är en jädra höjdare på julbordet. Prova det om du är sugen. Mer ett tips än något du glömt, för den där listan räcker för att jag skulle vilja dyka upp. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
hampulito Postad 13 December , 2007 Rapport Share Postad 13 December , 2007 Hemgjord skagenröra är ju ett måste en (fårfiol heter det verkligen det?) kanske man kan klämma in också. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikeTime Postad 13 December , 2007 Rapport Share Postad 13 December , 2007 Hemgjord skagenröra är ju ett måste en (fårfiol heter det verkligen det?) kanske man kan klämma in också. Japp, det heter fårfiol! Är en höjdare! (Nästan lika viktigt som ålen...) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fudge Postad 13 December , 2007 Rapport Share Postad 13 December , 2007 Skinka äter man alltid på bröd med senap som pricken över iet! Potatismos på julbordet? kul skämt.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
gregcadillac Postad 13 December , 2007 Rapport Share Postad 13 December , 2007 Potatismos? Wtf? ! Man måste väl ha kalvsylta på julbordet? Ja, men är det verkligen gott? Jag kunde äta hur mycket som helst när jag var "liten", men sen såg jag på nått matprogram på tv hur man gjorde kalvsylta och sedan dess har jag inte rört det. Hur som helst, det ska stå där i alla fall. Rödbetssallad är ett måste. Förmodligen det bästa som sagts i tråden förutom... Skinkan äter man alltid på bröd, eller...inte alltid, men var dag.Man har den givetvis också på tallriken. Utan *lol* mos. Skinka äter man för helvete inte på bröd! Möjligtvis på annandagen eller ngt sånt när resterna ska väck. Senap är bra dock. Du har så fel med allt förutum det där med senap. Och för att återigen få detta klart en gång för alla... Potatismos på julbordet? kul skämt.. Ett sista MÅSTE Sen måste jag ju säga att O.P. Anderson är givet. Men du ska inte göra det själv, det ska vara riktig O.P. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Zyr Postad 13 December , 2007 Rapport Share Postad 13 December , 2007 fy fan, jag är så jävla hunrig, skulle aldrig öppnat denna tråd! ger erat julbord MVG Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ängeln17 Postad 13 December , 2007 Rapport Share Postad 13 December , 2007 Från Norrland (alltså, norr om Skåne) Eury? Knäcken håller jag helt med om. Dessutom måste ju varje julbord med ett uns av självrespekt ha dopp i grytan och kokt fläskkorv. Inte för att det är gott (ok, kanske lite korv vartannat år) och inte för att någon under 75 äter det utan för att man ska! Doppet är en självklarhet även för oss som inte nått 75 och sen ska det inte va fläskkorv utan julkorv. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Freesco Postad 13 December , 2007 Rapport Share Postad 13 December , 2007 Rostbiff, remouldsås, torkad/rostad lök. En variant på Janssons frestelse är att ha i tonfisk istället för ansjovis Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts