Gå till innehåll

Vinnare eller förlorare??


MikeTime

Är du en vinnare eller....?  

184 medlemmar har röstat

  1. 1. Är du en vinnare eller....?

    • Mycket förlorande
      4
    • Marginellt förlorande
      7
    • Marginellt vinnande
      101
    • Mycket vinnande
      38
    • Pokerproffs - enda inkomst
      34


Recommended Posts

Hejsan alla. Har länge funderat på hur många som egentligen är vinnande på poker i Sverige. När jag skriver vinnande så menar jag inte bara de som i princip försörjer sig på spelandet utan även de som kanske går någon femhundring plus i månaden och spelar för skojs skull.

Tycker personligen att man kan dela upp pokerspelarna i fem olika kategorier;

 

* Mycket förlorande (man blåser åtskilliga tusen i månaden och går i princip aldrig plus, farligt nära ett spelberoende)

* Marginellt förlorande (tror de flesta hobbyspelare befinner sig här, man förlorar kanske några hundralappar i månaden men har iaf många timmars skoj för pengarna)

* Marginellt vinnande (som jag t.ex, vinner kanske i snitt några tusenlappar per månad men är fortfarande långt ifrån att kunna försörja dig på pokern)

* Mycket vinnande (du försörjer dig inte på enbart poker men ligger nära den gräns där det skulle vara möjligt)

* Pokerproffs (du lever enbart på pokerspelandets vinster och du lever dessutom rätt gott)

 

Passa på att rösta (givetvis anonymt så var nu ärliga) så får vi se var det hamnar. Man kan givetvis diskutera lite i tråden också.

 

Ps. Lyssnade på P3 häromdagen och där pratade de om spelberoende och bl.a nätpoker nämndes. De påstod att den typiske nätpokerspelmissbrukaren (hmmm, lite väl långt ord?) är ung, 18-24 år, låginkomsttagare, ofta arbetslös och invandrare. Tror ni detta stämmer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är rätt säker på att det tyvärr ligger rätt mkt i det där med "den typiske nätpokerspelmissbrukaren". Spelmissbrukare i allmänhet är låginkomsttagare eller arbetslösa. Att 18-24åringar är överrepresenterade i denna grupp är inte så konstigt igentligen. Det där med om han är invandrare vet jag däremot inget om, men det har väl rätt mkt med att göra med hur man definierar ordet invandrare (så som att tex kungabarnen per definition är invandrare).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm skulle vilja ha en mellan marginellt vinnande och mycket vinnande.:-P

Plussar på stadigt, men inga gigantiska summor dock högre än 1-2k i månaden. 11 av 11 plusmånader i år och ca 80k sek totalt. Tycker att mycket vinnande ligger närmast trots att jag själv inte tycker jag är där riktigt ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är rätt säker på att det tyvärr ligger rätt mkt i det där med "den typiske nätpokerspelmissbrukaren". Spelmissbrukare i allmänhet är låginkomsttagare eller arbetslösa. Att 18-24åringar är överrepresenterade i denna grupp är inte så konstigt igentligen. Det där med om han är invandrare vet jag däremot inget om, men det har väl rätt mkt med att göra med hur man definierar ordet invandrare (så som att tex kungabarnen per definition är invandrare).

 

Jag tror de använde uttrycken första och andra generationens invandrare vilket väl innebär att antingen han eller föräldrarna har invandrat till Sverige...

Känner själv bara en person som man kan definiera som spelmissbrukare och han är 40+, medelinkomsttagare och helsvensk sedan åtskilliga generationer så det var väl därför jag reagerade lite på reportaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm skulle vilja ha en mellan marginellt vinnande och mycket vinnande.:-P

Plussar på stadigt, men inga gigantiska summor dock högre än 1-2k i månaden. 11 av 11 plusmånader i år och ca 80k sek totalt. Tycker att mycket vinnande ligger närmast trots att jag själv inte tycker jag är där riktigt ännu.

 

Point taken. Håller med, har ändrat lite på definitionen marginellt vinnande. Tack för att du fäste min uppmärksamhet på detta. / MT

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en allt för lång bakgrund inom krogbranshen (20+år) och har sett både det ena och det andra av spelmissbrukare. Och den absolut största boven för att generera nya missbrukare de senaste åren är Jack Vegas. Det är lättare rent åtkomstmässigt att spela på pickmaskiner än att spela på nätet. Rent monetärt är det nog medelinkomsttagarna som står för de flesta fiolerna, följt av återkomstförbrytare, men om man ser till antal är det klart arbetslösa och deltidsanställda som står mest framför dessa totalt fördummande maskinerna timme ut och timme in tryckandes på en och samma knapp (lite som att sitta och klicka på musens vänsterknapp.....)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm skulle vilja ha en mellan marginellt vinnande och mycket vinnande.

Plussar på stadigt, men inga gigantiska summor dock högre än 1-2k i månaden. Tycker att mycket vinnande ligger närmast trots att jag själv inte tycker jag är där riktigt ännu.

 

Håller med här. Även om sista tiden varit rätt nattsvart :-(:rolleyes:.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är marginellt vinnande. Dålig timlön och egentligen bortkastad tid.

Defenetivt inte spelmissbrukare. Tidigare kunde jag nog klassa mig som spelberoende, men de senaste halvåret är pokern mer en "tidsmissbrukare" för mig.

 

Känner igen mig i det där. Med tanke på hur mycket tid/energi jag lägger ner på pokern och hur stora vinsterna är så e det helt klart ovärt. Men det e svårt att sluta när man tänker på hur mycket tid man lagt ner på pokern totalt och att allting skulle vara förgäves då....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog marginellt vinnande spelare eftersom jag helt klart är plus på poker, men tycks ha en helt annan uppfattning om vad marginellt är,

 

hobbyspelat i typ 2 år och gått ca 7k plus på det, så marginellt tycks bli en ganska stor kategori :lol:

 

7000:- / 24 månader = 291:-/månad = marginellt vinnande ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Statistiken är intressant. Betyder det att vi mest är vinnande spelare på pf, eller att de som inte plussar väljer att inte svara på frågan?

Glädjande statistik och troligtvis sann. PF.nu är EV+. För mej är PF viktig eftersom jag inte har någon annan vinnande pokerspelare att diskutera med inom en radie av 5km som jag känner till i vart fall. Tror fan knappt jag känner nån hyfsat väl som är vinnande.

 

95% av polarna vet liksom inte ens vad en royal är å fattar noll om poker. "Sluta nu medans du vinner" och "alla förlorar väl tillsist va?" är sånt man kan höra från dom ;-).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är lite spännande att du skrivit "nära spelberoende" på en av kategorierna(mycket förlorande). Men är det inte sannolikt att alla kategorier har lika stor andel spelberoende?

Beror kanske på hur man definierar spelberoende också, uppenbart är att pokerproffs som har poker som enda inkomst är grymt spelberoende (ingen lön annars).

Jag känner själv att jag är lite spelberoende, inte bara poker utan även spel som CS, TF2 osv. och jag är marginellt vinnande (med bonus inräknat, eventuellt plus minus noll på bara spel).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är lite spännande att du skrivit "nära spelberoende" på en av kategorierna(mycket förlorande). Men är det inte sannolikt att alla kategorier har lika stor andel spelberoende?

Beror kanske på hur man definierar spelberoende också, uppenbart är att pokerproffs som har poker som enda inkomst är grymt spelberoende (ingen lön annars).

Jag känner själv att jag är lite spelberoende, inte bara poker utan även spel som CS, TF2 osv. och jag är marginellt vinnande (med bonus inräknat, eventuellt plus minus noll på bara spel).

 

Jo, men det jag menar med nära spelberoende är väl att om man förlorar åtskilliga tusenlappar varje månad men ändå fortsätter så borde detta väl klassas som ett farligt spelberoende? Visst, har du 20K över varje månad som du ändå kan spela bort hur som helst är det ju inget problem men hur många har det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...