Gå till innehåll

IRLsucks GG NO RE

IRLsucks

Recommended Posts

• Svars 1,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

+1

alternativt syna river. tycker alla bluffar river när det kommer fyrkortsfärg och med dem potoddsen och J hög synar jag nog alla dagar även om det ser ut som ett värdebet.

Jag satte han på en bra hand hela vägen och det kändes som att jag gjorde det sämsta möjliga nämligen att jag inte tog något beslut över huvudtaget under handen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som spelat skulle jag syna river alltid. För mycket pengar i potten och du har finfint sd value, jag menar varför syna turn om inte för den rivern? Skulle definitivt dega in turn dock.

Precis det som jag menar, hur hela handen utspelar sig suger ju efterosm att jag aldrig riktigt tar något beslut. Men fi är nitig och jag vet inte riktigt under handen vilken hand som jag skulle så isf. Skulle vara QQKKAA utan (L) isf. alla lägre pockets har ju gett kåk och har han haft AK så har han ju det med största sannorlikhet i (L). Säg att han nu har AAKKQQ utan (L), vilken hand tänkte han isf få bort som han inte slår där? Jag tror att dem allra flesta synar i det här läget med egetligen alla (L) pga hur mkt som ligger i potten. Så jag tro inte att han räknar med att bluffa bort en (L) i det här läget eftersom det är ju väldigt troligt att jag har just det. Och i så fall, varför bluffa överhuvudtaget isf om han nu har QQKKAA, känns väll smartare av han att hoppas att hans hand står mot min isf.

Vet inte men jag foldade för att jag inte förstod riktigt varför han skulle bluffa i den har situationen med tanke på att jag i princip inte kan vika.

Länk till kommentar

Här har man läst matte E och ändå så har man fan inte fått lära sig vad standardavikelse går ut på ordentligt, man lackar. Jag ska ta ett tag nu för att sätta mig in i det här. Kollar på en film om det här på deucescracked men känner som alltid när jag gör något inom matte att jag inte vill gå vidare innan jag kan grunderna.

saxade precis från ett forum

It's not an idiotic question at all. The vast majority of poker players do not understand standard deviation.

A SD of X BB/100 means that if you play 100 hands, there is a 66% chance you will end up within X of the amount you are supposed to win (your win rate). There is 95% chance you will end up with 2X of your winrate. There is a 99% chance you will end up within 3X.

In your case, X is ~37 BBs. Since pokertracker uses a 'BB' as being twice the big blind (since it is adapted from 'big bets' in limit play), 37 BBs at 200NL is $148 (= $4 * 37). Let's suppose your win rate is 5 BB/100 which would be $10 / 100. So, if you play 100 hands, your results will fall between -$138 and +$158 two thirds of the time and you will almost always end up between -$434 and +$454 (three standard deviations).

More simply, SD is a measure of how much you are likely to swing up and down during the course of play. The higher it is, the larger swings you face and the longer it will take for your results to converge to your win rate.

blir till att läsa runt lite.

edit. använder sig någon av det här praktiskt? någon som vill förklara mer ingående?

edit. orkar inte räkna och det är möjligt att jag kommer att stöta på en förklarling i videon men varför siffrorna 66% och 95% och 99%

Länk till kommentar

Jag ska precis på lunch nu och jag orkar inte tänka, stängde ner efter den här handen för det kändes skitdåligt spelat.

Hur borde jag spela?

GAME #949611485: Texas Hold'em NL $3.00/$6.00 2008-04-23 11:35:12

Table Adria

Seat 1: zupahburns ($619.10 in chips)

Seat 3: TheSwinger ($602.40 in chips)

Seat 5: fle123 ($370.75 in chips)

Seat 6: Kondorriano ($181.00 in chips) DEALER

Seat 8: IRLsucks ($1,768.70 in chips)

Seat 10: MynameKatya ($705.80 in chips)

IRLsucks: Post SB $3.00

MynameKatya: Post BB $6.00

*** HOLE CARDS ***

Dealt to IRLsucks Jack of SpadesJack of Hearts

zupahburns: Raise (NF) $21.00

TheSwinger: Fold

fle123: Fold

Kondorriano: Fold

IRLsucks: Raise (NF) $72.00

MynameKatya: Fold

zupahburns: Call $51.00

*** FLOP *** 5 of Spades9 of Hearts8 of Hearts

IRLsucks: Bet $112.00

zupahburns: Call $112.00

*** TURN *** 10 of Hearts

IRLsucks: Check

zupahburns: Bet $200.00

IRLsucks: Call $200.00

*** RIVER *** 5 of Hearts

IRLsucks: Check

zupahburns: Bet $235.10

IRLsucks: Fold

*** SUMMARY ***

Total pot $1,006.10 Rake $3.00

zupahburns: wins $1,006.10

Fold eller push på turn, annat finns inte när han har runt 200 bakom?

Länk till kommentar

Jag skulle behöva fixa excel till den här datorn, ska ta och pilla lite med min standardavikelse etc etc för att kunna lista ut inom vilka intervall min faktiskta winrate är, speciellt nu i framtiden så är det intressant att veta med tanke på att jag ska ändra mitt spel en hel del.

någon som vet hur man tankar ner excel?

någon som känner sig insatt och vill disskutera hela grejjen lite grann?

Länk till kommentar

Fi är 16/11 med 89% fold BB to steal

GAME #948331587: Texas Hold'em NL $3.00/$6.00 2008-04-22 15:13:57

Table Noia (No DP)

Seat 1: president2 ($846.60 in chips) DEALER

Seat 3: MrDrakir ($531.00 in chips)

Seat 5: noxam ($211.00 in chips)

Seat 6: IRLsucks ($772.00 in chips)

Seat 8: TheSwinger ($576.00 in chips)

Seat 10: AcesPlz1990 ($935.40 in chips)

MrDrakir: Post SB $3.00

noxam: Post BB $6.00

*** HOLE CARDS ***

Dealt to IRLsucks King of SpadesKing of Clubs

IRLsucks: Raise (NF) $24.00

TheSwinger: Fold

AcesPlz1990: Fold

president2: Fold

MrDrakir: Raise (NF) $96.00

noxam: Fold

IRLsucks: Call $72.00

*** FLOP *** Queen of Clubs4 of Hearts10 of Hearts

MrDrakir: Bet $162.00

IRLsucks: Fold

*** SUMMARY ***

Total pot $357.00 Rake $3.00

MrDrakir: wins $357.00

som sagt du bara måste smeta in degen pre lr på floppen här. har han AA eller QQ så är de ju bara att betala av...han har ju iten ens fullt inköp.

sista JJ handen ställer jag turn eller synar ner river som spelat.

Länk till kommentar

edit. orkar inte räkna och det är möjligt att jag kommer att stöta på en förklarling i videon men varför siffrorna 66% och 95% och 99%

Kolla in normalfördelning på wikipedia. Ser dock där ut som att siffrorna ska vara 68%, 95% och 99%. Praktisk användning är väl att kolla hur stor bankroll man bör ha givet vilken risk man är beredd att ta för att gula.

Länk till kommentar

Jag skulle behöva fixa excel till den här datorn, ska ta och pilla lite med min standardavikelse etc etc för att kunna lista ut inom vilka intervall min faktiskta winrate är, speciellt nu i framtiden så är det intressant att veta med tanke på att jag ska ändra mitt spel en hel del.

någon som vet hur man tankar ner excel?

någon som känner sig insatt och vill disskutera hela grejjen lite grann?

Kör Open Office - det är gratis och deras Excelmotsvarighet är fullt tillräcklig och fungerar på samma sätt. http://www.openoffice.org/

Länk till kommentar

som sagt du bara måste smeta in degen pre lr på floppen här. har han AA eller QQ så är de ju bara att betala av...han har ju iten ens fullt inköp.

sista JJ handen ställer jag turn eller synar ner river som spelat.

Så som drakir har spelat så tror jag inte att han slår om på det sättet pre med annat än QQ+ ( kanske JJ+) och AK. Om han gör det och får syn av mig som han borde anta har en riktigt tight synrange här ( kassa pottods för syn med låga pockets / sc ) så varför skulle han isf beta ut här med AK? Jag tror han skulle checka den. Känns mycket troligare att jag är uppe emot bättre på den här mardrömsfloppen därför foldar jag.

Länk till kommentar

Sök på excel alternativt microsoft office på the piratebay, tankafett lr liknande sidor

Jag får ta och göra det, känner mig så jävla anti till att ha ett program som piratebay på en pokerdator. Skulle egentligen hellre köpa excel isf, alternativt tanka på en kass dator och föra över via bärbar hårddisk.

Länk till kommentar

Jag är hemma nu för att pilla med excel och då har jag ju hux flux möjlighet att uppdatera mina resultat för månaden här för första gången på länge.

Har ju som sagt börjat med att vara i Thailand två veckor men det börjar ta sig :)

1/4: 0

2/4: 0

3/4: 0

4/4: 0

5/4: 0

6/4: 0

7/4: 0

8/4: 0

9/4: 0

10/4: 0

11/4: 0

12/4: 0

13/4: 0

14/4: 0

15/4: 485$

16/4: 1521$

17/4: 414$

18/4: 134$

19/4: 1619$

20/4: 489$

21/4: 737$

22/4: 8174$

23/4: 2223$

Apr tot: 12 754$

Nov tot: 26 185$

Dec tot: 25 941$

Jan tot: 24 629$

Feb tot: 12 340$

Mar tot: 36 283$

Grand total: 138 132$

Länk till kommentar

blir till att läsa runt lite.

edit. använder sig någon av det här praktiskt? någon som vill förklara mer ingående?

Det finns inte så mkt mer att förstå:-) Intervallen är inte förutbestämda. De är bara standardiserade konfidensintervall. Det finns dock för alla %satser. Om du ex får fram att din lön i framtiden kommer vara 20k med sd 2, 95% konf intervall. Innebär det att din lön till 95% kommer ligga mellan 18-22k. Det är inte hela sanningen men då vet du mer än 95% av befolkningen iaf.

Länk till kommentar

Det finns inte så mkt mer att förstå:-) Intervallen är inte förutbestämda. De är bara standardiserade konfidensintervall. Det finns dock för alla %satser. Om du ex får fram att din lön i framtiden kommer vara 20k med sd 2, 95% konf intervall. Innebär det att din lön till 95% kommer ligga mellan 18-22k. Det är inte hela sanningen men då vet du mer än 95% av befolkningen iaf.

Jo det vet jag garanterat. Ska kika på hur det här fungerar nu. Men det du säger är SD nu, dvs runt kanske 2BB/100 är vad han i den här videon ( http://www.deucescracked.com/videos/26-Tool_Time/228-Excel_for_Poker_Math ) kallar för Uncertainty.

Det man gör är att under session notes och details kollar sin standard devitation i bb/$ per 100. Han gör det för att sedan få fram ett konfidensinternvall. Jag vill göra det för att bättre kunna se hur min winrate diffar mellan månader för att förhoppningsvis se hur förändringar i mitt spel påverkar.

Han säger att en normal SD in BB/100 ligger på runt 17. Min är skithög enl PT dock. Ligger på 50 :S venne vad det beror på. Han spelar ju iofs limit, då är det klart han får mycket mindre swings. Måste vara det. Kul att se hur det här utvecklar sig om jag nu lyckas knåpa ihop det. Är ju som tidigare framlags ganska dålig på sånt

Länk till kommentar

Jo det vet jag garanterat. Ska kika på hur det här fungerar nu. Men det du säger är SD nu, dvs runt kanske 2BB/100 är vad han i den här videon ( http://www.deucescracked.com/videos/26-Tool_Time/228-Excel_for_Poker_Math ) kallar för Uncertainty.

Det man gör är att under session notes och details kollar sin standard devitation i bb/$ per 100. Han gör det för att sedan få fram ett konfidensinternvall. Jag vill göra det för att bättre kunna se hur min winrate diffar mellan månader för att förhoppningsvis se hur förändringar i mitt spel påverkar.

Han säger att en normal SD in BB/100 ligger på runt 17. Min är skithög enl PT dock. Ligger på 50 :S venne vad det beror på. Han spelar ju iofs limit, då är det klart han får mycket mindre swings. Måste vara det. Kul att se hur det här utvecklar sig om jag nu lyckas knåpa ihop det. Är ju som tidigare framlags ganska dålig på sånt

Förmodligen är det inte detta men kolla så att du inte tittar divitationen i ptbb istället för i BB.

Länk till kommentar

std.dev bla bla

Runt 100bb/100 (50PTBB/100) är väldigt standard tror jag.

z =(x-ev)/std.dev är en rolig formel som jag brukar leka med ibland :).

En std.dev på 100bb/hand = 100/ROT(100) = 10bb/hand

Säg att du spelar 2000 händer en dag då är din std.dev 10*ROT(2000)= 447bb/2000hands.

Säg att ditt EV är 10bb/100 (0.1bb/hand) då är ditt EV den dagen 0.1*2000= 200bb

Då är risken att du är back den dagen: Z = (X-EV)/std.dev = (0-200)/447 = -0.45

http://www.epatric.com/documentation/statistics/z-score_table.html

Z-0.45 = 0.29 = 29%

Risken att du är back den dagen är alltså 29%, eller chansen att du är plus 100-29 = 71%

Chansen att du ska backa t.ex 300bb den dagen du spelar 2000 händer och ditt ev är 0.1bb/hand:

Z = (X-EV)/std.dev = (-300-200)/447 = -1.12

Z-1.12 = 11%

Eller chansen att du ska plussa minst 600bb den dagen: (600-200)/447 = 0.89

Z0.89 = 81% (risken att du INTE plussar minst 600bb den dagen)

Alltså 100-81= 19% chans att du plussar minst 600bb den dagen.

Jag reserverar mig för felaktigheter och dålig förklaring

Länk till kommentar

Runt 100bb/100 (50PTBB/100) är väldigt standard tror jag.

z =(x-ev)/std.dev är en rolig formel som jag brukar leka med ibland :).

En std.dev på 100bb/hand = 100/ROT(100) = 10bb/hand

Säg att du spelar 2000 händer en dag då är din std.dev 10*ROT(2000)= 447bb/2000hands.

Säg att ditt EV är 10bb/100 (0.1bb/hand) då är ditt EV den dagen 0.1*2000= 200bb

Då är risken att du är back den dagen: Z = (X-EV)/std.dev = (0-200)/447 = -0.45

http://www.epatric.com/documentation/statistics/z-score_table.html

Z-0.45 = 0.29 = 29%

Risken att du är back den dagen är alltså 29%, eller chansen att du är plus 100-29 = 71%

Jag reserverar mig för felaktigheter och dålig förklaring

mycket hjälpsamt svar. Jag ska sätta mig in i det här mer ikväll efter United matchen som jag ska åka och titta på om 15 minuter. Ska kolla in din länk också. Ska bli intressant att se hur det här stämmer med verkligheten också. Förmodligen inte jättebra om man som mig har en vana att sluta spela när jag precis har jobbat igen ett stort back :)

Du lyckades också lösa det som jag satt och googlade på för tillfället nämligen vad SQRT kommandot heter på svenska excel och det enkla svaret ROT lyckades jag såklart missa.

tack!

Länk till kommentar

Mathematics of Poker rekomderas om du tycker sånt här är intressant.

Annan formel som kan vara kul att kolla.

r= exp(-2uB/σ²)

r = risken att förlora det antal big blinds du valde i B, u = winrate, bb/hand , B = så många big blinds du är beredd att förlora, σ²= std.dev i enheten bb/hand upphöjt till två

Länk till kommentar