Svinto Postad 16 Juni , 2004 Rapport Postad 16 Juni , 2004 Är detta verkligen den vedertagna svenska termen för att "gå all-in"? Den är ju inte så lite tvetydig. Jag har läst ett antal trådar där det använts och utgått ifrån att det betyder folda men inte förrän nu fattat att det används för just all-in. Om jag var kung skulle "att gå all-in" heta "att satsa allt" på svenska. * Pillar lite i rubriken och flyttar till Allmän Pokerteori - QoS * Citera
emilio_barzini Postad 16 Juni , 2004 Rapport Postad 16 Juni , 2004 Är detta verkligen den vedertagna svenska termen för att "gå all-in"? Den är ju inte så lite tvetydig. Jag har läst ett antal trådar där det använts och utgått ifrån att det betyder folda men inte förrän nu fattat att det används för just all-in. Om jag var kung skulle "att gå all-in" heta "att satsa allt" på svenska. * Pillar lite i rubriken och flyttar till Allmän Pokerteori - QoS * tur inte du är kung då Citera
Svinto Postad 16 Juni , 2004 Författare Rapport Postad 16 Juni , 2004 * Pillar lite i rubriken och flyttar till Allmän Pokerteori - QoS * Varför? Detta är väl knappast en fråga om pokerteori? /edit: fast efter att ha kollat runt lite mer så håller jag med om att det passar bättre här! Citera
Hjort Postad 16 Juni , 2004 Rapport Postad 16 Juni , 2004 Känns mer som en FAQ, eller poker off-topic tycker jag. Citera
QoS Postad 16 Juni , 2004 Rapport Postad 16 Juni , 2004 Precis som frågor som "Vad är EV?" och liknande så är det en diskussion om teminologi. Från vår fin-fina postningsguide: "Allmän Pokerteori – I denna grupp är tanken att alla diskussioner om pokerteori som är övergripande för flera former av poker diskuteras. Exempel på passande diskussioner: Odds, pottodds, sannolikhet, terminologi, hur man för bok över sitt spelande, mm. " Enjoy! - QoS Citera
liggat Postad 16 Juni , 2004 Rapport Postad 16 Juni , 2004 uttrycket "ställa in" har jag fått från hjort, trodde det var vedertaget bland hajarna.. sen låter det jävligt skönt också Citera
Hjort Postad 16 Juni , 2004 Rapport Postad 16 Juni , 2004 uttrycket "ställa in" har jag fått från hjort, trodde det var vedertaget bland hajarna.. sen låter det jävligt skönt också Tror jag fått det från nusseman. Citera
Nusseman Postad 17 Juni , 2004 Rapport Postad 17 Juni , 2004 Som fått det från brorsan, som fått det från nån på oxen, som fått det från nån annan, som fått det från sin pappa, som... Citera
Stevie Postad 17 Juni , 2004 Rapport Postad 17 Juni , 2004 Kan bara hålla med, "ställa in" låter bra och är talande. Tycker också att det gör ett starkare intryck (i alla fall på mig) än t.ex. "satsa allt". /Stevie Citera
BrandonWalsh Postad 4 September , 2004 Rapport Postad 4 September , 2004 Nä, oj, så gammal post. Fy på mig. Citera
NoSense Postad 4 September , 2004 Rapport Postad 4 September , 2004 Jaa fy. Den här "ställer vi in" i garderoben igen va? Citera
Strykis Postad 5 September , 2004 Rapport Postad 5 September , 2004 Ja "ställa in" låter ju ungefär som - Nej nu lägger vi ner det här grabbar och går hem. Citera
WeeM Postad 10 September , 2004 Rapport Postad 10 September , 2004 Att "jobba in" tycker jag är klockrent uttryck (taget från travspelare) men som sagt kärt barn har många namn Citera
Johan Postad 10 September , 2004 Rapport Postad 10 September , 2004 "Ställa in" låter ju fint, lite som "I'm all-in!" på engelskan. "Jag satsar allt!" låter ju endast pinsamt . Citera
Stahl Postad 10 September , 2004 Rapport Postad 10 September , 2004 har hört uttrycket "dega"? I go all-in. Jag degar. Citera
NoSense Postad 10 September , 2004 Rapport Postad 10 September , 2004 har hört uttrycket "dega"? I go all-in. Jag degar. Nää fy vad dåligt utryck.. Vart har du hört det? Den som sa det kan ju inte ha "alla indianer i kanoten"... "in med degen" kan man ju uppmana någon som inte vågar satsa ordentligt iofs. Så om vi komprommissar och säger "jag ställer in degen" så vet alla vad som menas iaf...? Citera
Svinto Postad 11 September , 2004 Författare Rapport Postad 11 September , 2004 Jaja, tycker man att ställa in är ett bra uttryck så får man väl använda det bäst man vill. Själv använder jag det nog mest i sammanhang som "turneringen fick ställas in pga brist på deltagare" eller "arrangörerna ställde in seglingen då det stormade". Som sagt, väldigt motsägelsefullt i betydelsen all-in. Citera
jaqk Postad 13 September , 2004 Rapport Postad 13 September , 2004 Ställa in hela stacken mitt på bordet, det är ju rätt tydligt. 8) Citera
Suppe Postad 13 September , 2004 Rapport Postad 13 September , 2004 Ställa in hela stacken mitt på bordet, det är ju rätt tydligt. 8) Kör man bara in pengar utan att säga tex raise/all in så klassas det väl som en syn? Citera
anth Postad 13 September , 2004 Rapport Postad 13 September , 2004 Kör man bara in pengar utan att säga tex raise/all in så klassas det väl som en syn? Inte alltid. Om det t.ex. kostar 300 att syna och du slänger in en 1000-marker så räknas det som syn. Om du däremot slänger in två st 500-marker så är det en höjning - hade det varit syn så hade du ju bara slängt in en 500-marker. Citera
NoName Postad 28 September , 2004 Rapport Postad 28 September , 2004 Ställa in låter ju hur komiskt som helst, tänk en grov röst som bryter tystnaden med : "Grabbar, jag ställer in" *nikkar* *Garv* måste provas Citera
rizzo Postad 30 September , 2004 Rapport Postad 30 September , 2004 "jag föser" är det enda korrekta uttrycket Citera
Recommended Posts