Big Less Postad 6 December , 2007 Rapport Postad 6 December , 2007 Jag skulle uppskatta det till att du knappt behöver ta hälften av alla lägen (antagligen inte ens det) som du har +EV nån gång i handen och trots detta har du förhållandevis god chans att vinna turren. Är rätt övertygad om att det är LÅNGT från sanningen och jag tror att du grovt överskattar din förmåga i förhållande till motståndarnas. Man ska vara SJUKT bra för att släppa så mycket cEV och så bra tror jag inte att det finns någon som är. Spelar själv inte turneringar, men skulle vilja se en rutinerad turneringsspelare kommentera det. Gissar 95 % ligger närmare sanningen än 50 %. Citera
sulla Postad 6 December , 2007 Rapport Postad 6 December , 2007 Varför ska man undvika varians i MTT:er? Typ av denna anledningen Att söka lägen där du ligger under med 20/80 30/70 och ta dem bara för att det finns några %övervärde är att skjuta sig i foten, visst är det +cEV och enligt de flesta +$EV men den blir i större turneringar ohållbar då det kommer att leda till att du åker ur i 99/100 turrar men i den sista skaffa megastack. Man kan helt enkelt inte leta upp varje läge för att hitta marginella +cEV för variansen tar kål på en. Jag skulle uppskatta det till att du knappt behöver ta hälften av alla lägen (antagligen inte ens det) som du har +EV nån gång i handen och trots detta har du förhållandevis god chans att vinna turren. Citera
eurythmech Postad 6 December , 2007 Rapport Postad 6 December , 2007 Okej, nej. Du är ute och cyklar. +$EV är bra. Fråga världens 100 bästa onlinespelare om dom tar en 55% uppdubbling i första handen av Sunday Million och du får ett rungande "jaaa" som svar. Citera
sulla Postad 6 December , 2007 Rapport Postad 6 December , 2007 Är rätt övertygad om att det är LÅNGT från sanningen och jag tror att du grovt överskattar din förmåga i förhållande till motståndarnas. Man ska vara SJUKT bra för att släppa så mycket cEV och så bra tror jag inte att det finns någon som är. Spelar själv inte turneringar, men skulle vilja se en rutinerad turneringsspelare kommentera det. Gissar 95 % ligger närmare sanningen än 50 %. Är ju knappast så att jag överskattar min förmåga, snarare tvärtom. Fattar inte heller vad du menar med 95%. Du menar alltså på fullaste allvar att man måste plocka 95% av de lägen man har +EV i en MTT för att få en framskjutande placering/vara vinnande. Dessa 95%, gäller det oavsett din strl på stack? För att ta ett diskussionsexempel kan vi ta detta. Du har 200BB och sitter på 44, du är helt 100 på att FI som har 220BB har AKs och han ställer, ingen döpott inget mer, tar du synen förutsatt att avarage ligger på typ 50BB och det är 1000 spelare kvar. Situationen blir ännu svårare om det nu inte är så tydligt som i detta läget, säg att det är en HD du är uppe mot där du antingen ligger gigantiskt efter eller gigantiskt före, men efter viktning skattar du hela hans HD till att du leder med dryga 52% och inga döpengar i potten. Tar du den då med samma förutsättnigar. Citera
sulla Postad 6 December , 2007 Rapport Postad 6 December , 2007 Okej, nej. Du är ute och cyklar.+$EV är bra. Fråga världens 100 bästa onlinespelare om dom tar en 55% uppdubbling i första handen av Sunday Million och du får ett rungande "jaaa" som svar. Helt annan sak, hade jag med gjort, alla dagar i veckan. Citera
sulla Postad 6 December , 2007 Rapport Postad 6 December , 2007 Fråga istället om de tar syn på ett läge som 88 du bettar ut pre får syn av 3 pers flopp AKJ hjärter det checkas och hjärter 8 kommer. Någon höjer allin, nån synar. Det ligger tillräckligt mycket i potten och du sätter dem på en hd som är evmässigt är en väldigt marginell syn och du drar sällan dött. Men troligen ligger du efter just nu. Du har investerat en del men har trots detta en arbetsbar stack framför dig på typ 40BB. Vill du ta synen? Eller typ så Finns säkert miljarder klurigare lägen, orkar bara inte just nu, hjärnan fick för lite vila inatt... Citera
eurythmech Postad 6 December , 2007 Rapport Postad 6 December , 2007 Okej, du är inkonsekvent också. Ge något exempel på något dumt spel du tycker är bra istället, så kanske vi kommer nånvart. Citera
sulla Postad 6 December , 2007 Rapport Postad 6 December , 2007 Är ju ganska olika förutsättningar där Eury, stor skillnad på de 5% skillnad på 30-35 mot 50-55. Dessutom skillnad i förutsättningar, alla har samma antal marker. Citera
folder Postad 6 December , 2007 Rapport Postad 6 December , 2007 Går det att vara vinnande i MTT om man foldar här? Ni som foldar, ni lägger naturligtvis även AA, och JJ-KK är ju instafold. Vågar ni ta synen med 33? Har en kännsla att övervärdet generellt är mycket större i MTT än i CG. Citera
folder Postad 6 December , 2007 Rapport Postad 6 December , 2007 Fråga världens 100 bästa onlinespelare om dom tar en 55% uppdubbling i första handen av Sunday Million och du får ett rungande "jaaa" som svar. Är ju ganska olika förutsättningar där Eury, stor skillnad på de 5% skillnad på 30-35 mot 50-55. Dessutom skillnad i förutsättningar, alla har samma antal marker. Har en känsla att svaret skulle bli ungefär detsamma om förutsättningarna var 50% chans att trippla upp. Möjligen lite mer rungande. Citera
sulla Postad 6 December , 2007 Rapport Postad 6 December , 2007 Går det att vara vinnande i MTT om man foldar här? Ni som foldar, ni lägger naturligtvis även AA, och JJ-KK är ju instafold. Vågar ni ta synen med 33? Har en kännsla att övervärdet generellt är mycket större i MTT än i CG. Fiinns ju ingen kvar i tråden som förespråkar fold. Citera
sulla Postad 6 December , 2007 Rapport Postad 6 December , 2007 Har en känsla att svaret skulle bli ungefär detsamma om förutsättningarna var 50% chans att trippla upp. Möjligen lite mer rungande. Antar att det är fler än jag som inte fattar vad du menar här. 50% att trippla upp tar väl alla. Citera
folder Postad 6 December , 2007 Rapport Postad 6 December , 2007 Antar att det är fler än jag som inte fattar vad du menar här. 50% att trippla upp tar väl alla. sry, läste tråden lite slarvigt. Det var ett par poster tidigare som förespråkade fold. Märkligt dock att det kan bli en så lång diskussion om ett så solklart läge. Citera
sulla Postad 6 December , 2007 Rapport Postad 6 December , 2007 sry, läste tråden lite slarvigt. Det var ett par poster tidigare som förespråkade fold. Märkligt dock att det kan bli en så lång diskussion om ett så solklart läge. Är ju ett sidospår huruvida man kan avstå EV i enskilda händer för att minska varians och öka sin EV totalt, speciellt i MTTs. Där är vi inte överens Citera
eurythmech Postad 6 December , 2007 Rapport Postad 6 December , 2007 Är ju ganska olika förutsättningar där Eury, stor skillnad på de 5% skillnad på 30-35 mot 50-55. Dessutom skillnad i förutsättningar, alla har samma antal marker. Ja, att ge bort ett 35%-läge där man behöver 30% är så klart mycket värre än att ge bort ett 55%-läge där man behöver 50%. Citera
folder Postad 6 December , 2007 Rapport Postad 6 December , 2007 Är ju ett sidospår huruvida man kan avstå EV i enskilda händer för att minska varians och öka sin EV totalt, speciellt i MTTs. Där är vi inte överens Jo, på bublan uppkommer ju sådana situationer ibland. Men det här läget bär helt enkelt för bra för att någonsin lägga. Jag ifrågasätter också om EV förlusten i en spelstil som syftar till att minska variansen (weak tight) är så försumbar. Visst, du kommer oftare ITM. Men du spenderar många fler timmar i MTT med en medioker stack där du hoppas på att få tilllbaka inköpet och lite till. Bättre att spela färre timmar med större stack och en bättre chans att nå finalbordet. Citera
folder Postad 6 December , 2007 Rapport Postad 6 December , 2007 Ja, att ge bort ett 35%-läge där man behöver 30% är så klart mycket värre än att ge bort ett 55%-läge där man behöver 50%. Citera
sulla Postad 6 December , 2007 Rapport Postad 6 December , 2007 Ibland undrar man lite huruvida ni som skriver att man ska ta varje lite %+EV verkligen utövar detta och hur resultatet gått. Spelar ni stadigt? Plussar bra? Tror flertalet av de som postar är duktiga på sng/cg snarare än MTT om jag ska vara ärlig. Har ni några stats att posta? Med min, som påstås weaktighta spelstil tror jag faktiskt mig ha fler framskjutna placeringar än många av er. Och jag har väldigt sällan bubbelproblem/shortstackproblem när pengarna närmar sig. Visst finns det riktigt duktiga MTT spelare, tyvärr har de inte uttalat sig här. Skulle uppskatta att jag spelat dryga 3-4000 MTT´s BTW. IOM att folk hävdar att det tar många tusentals händer innan variansen jämnar ut sig i CG tycker jag att det låter konstigt att samma personer sitter och säger att det inte spelar roll i MTT där variansen är sjukt mycket större pga de övriga parametrar som tillkommer. Citera
dlinder Postad 6 December , 2007 Rapport Postad 6 December , 2007 Ibland undrar man lite huruvida ni som skriver att man ska ta varje lite %+EV verkligen utövar detta och hur resultatet gått. Spelar ni stadigt? Plussar bra? Tror flertalet av de som postar är duktiga på sng/cg snarare än MTT om jag ska vara ärlig. Greg Raymer t ex har ju uttalat sig starkt ang att han anser det totalt nys när spelare vill vika 55/45 för att de är "för bra". Han är väl duktig på MTT? Citera
tarmac Postad 6 December , 2007 Rapport Postad 6 December , 2007 Ibland undrar man lite huruvida ni som skriver att man ska ta varje lite %+EV verkligen utövar detta och hur resultatet gått. Spelar ni stadigt? Plussar bra? Tror flertalet av de som postar är duktiga på sng/cg snarare än MTT om jag ska vara ärlig. Har ni några stats att posta? Med min, som påstås weaktighta spelstil tror jag faktiskt mig ha fler framskjutna placeringar än många av er. Och jag har väldigt sällan bubbelproblem/shortstackproblem när pengarna närmar sig. Visst finns det riktigt duktiga MTT spelare, tyvärr har de inte uttalat sig här. Skulle uppskatta att jag spelat dryga 3-4000 MTT´s BTW. IOM att folk hävdar att det tar många tusentals händer innan variansen jämnar ut sig i CG tycker jag att det låter konstigt att samma personer sitter och säger att det inte spelar roll i MTT där variansen är sjukt mycket större pga de övriga parametrar som tillkommer. Du har nog rätt där, men weaktight är fan jobbigt, spelade det ett bra tag själv, och jag kom nog mer ITM då än jag gör nu, men däremot är det pissigt värre o potbetta KK och sen se A på floppen, om man inte vill ta risker, för då muckas handen o man får se "haha bluffed" för att man inte ville ge omslag mot fi på floppen. Känns rent spontant som att weaktighta spelare har betydligt bättre tiltkontroll än vi som är okontrollerbara aggro's och lirar TAG... Eller? Citera
Hoson Postad 6 December , 2007 Rapport Postad 6 December , 2007 Vilken flopp hade du hoppats på när du tog synen pre? Citera
folder Postad 6 December , 2007 Rapport Postad 6 December , 2007 Ibland undrar man lite huruvida ni som skriver att man ska ta varje lite %+EV verkligen utövar detta och hur resultatet gått. Spelar ni stadigt? Plussar bra? Tror flertalet av de som postar är duktiga på sng/cg snarare än MTT om jag ska vara ärlig.. Har inte spelat MTT på ett tag men här är mina stats på ongame från i somras: http://www.officialpokerrankings.com/ongamepoker/stejk/poker/results/63E416F7FEC44EACBDBF1549C4E925A4.html?t=2 Citera
eurythmech Postad 6 December , 2007 Rapport Postad 6 December , 2007 Sulla, alltså...du har fel. Jag läser MTT-forumen på 2+2 rätt frekvent och kan försäkra dig om att det finns hundratals regulars där som är bättre än du. Är relativt övertygad om att ingen av dom hatar värde som du. Citera
Big Less Postad 6 December , 2007 Rapport Postad 6 December , 2007 Fattar inte heller vad du menar med 95%. Du menar alltså på fullaste allvar att man måste plocka 95% av de lägen man har +EV i en MTT för att få en framskjutande placering/vara vinnande. Dessa 95%, gäller det oavsett din strl på stack? Jag sa att 95 % troligen ligger närmare sanningen än <50 %. Rota runt lite på 2+2 som eury säger. Citera
DocLame Postad 6 December , 2007 Författare Rapport Postad 6 December , 2007 Vilken flopp hade du hoppats på när du tog synen pre? Fråga Dan Glimne. Citera
Recommended Posts