Gå till innehåll

Lätt eller svårt?


Recommended Posts

Större NLTH liveturnering med långt kvar till pengarna. Fi är "medeltajt proffs". HERO är typ Dan Glimne. FI c/r all in på flop. Är det a) helt självklar syn, b) helt självklar fold, c) ett svårt läge?

 

Seat 1: 1

Seat 2: 2

Seat 3: FI (6000 chips)

Seat 4: 4

Seat 5: 5

Seat 6: HERO (6500 chips)

Seat 7: SB

Seat 8: BB

SB posts the small blind of 150

BB posts the big blind of 300

The button is in seat #6

*** HOLE CARDS ***

Dealt to HERO :9d::8d:

1 folds

2 folds

FI raises to 850

4 folds

5 folds

HERO calls 850

SB folds

BB folds

*** FLOP *** :Td::7c::3d:

FI checks

HERO bets 1750

FI raises to 5150 (all in)

HERO ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 81
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Ska börja med att säga att jag såg handen som hålstegedrag och inte öppet.

MEN - Du är INTE favorit mot set. Du må ha 15kort att fylla, men setet fyller också upp tillräckligt mkt för att du skall ligga under, detta gäller även mot tvåpar.

Mot två överkort i ruter ligger du ännu mera under.

Däremot är du favorit mot överpar. Men jag anser ändå att det är lägg i det här läget. Finns ingen anledning att ens ta en 50/50 i det här läget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade foldat.

 

Jag sätter FI på en färdig hand, alternativt ruterdrag, vilket då sannolikt är högre än ditt.

 

Du har 16 outs till stege eller färg, varav färgen inte behöver vara högst.

 

Eftersom det är långt kvar till pengarna, och du kommer ha kvar ett gäng BB på handen, så kommer du säkert få se bättre lägen. Det är för tidigt för coinflippande.

 

Hur ser tid och blindstruktur ut? Om det är en minut kvar till 300/600 så hade jag nog ställt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är aldrig för tidigt för coinflippande om man får över 3 gånger pengarna.

Lätt syn.

 

Det kan jag hålla med om.

 

Jag var kanske lite otydlig i mitt resonemang, det blir coinflip mot t ex par, dock bedömer jag sannolikheten stor att FI sitter på ett högre färgdrag, vilket drastiskt minskar dina möjligheter att vinna. Vilket gör att du antagligen inte vinner en gång av tre. Därav hade jag foldat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan jag hålla med om.

 

Jag var kanske lite otydlig i mitt resonemang, det blir coinflip mot t ex par, dock bedömer jag sannolikheten stor att FI sitter på ett högre färgdrag, vilket drastiskt minskar dina möjligheter att vinna. Vilket gör att du antagligen inte vinner en gång av tre. Därav hade jag foldat.

 

Högre färgdrag känns inte alltför troligt som handen utspelat sig.. raise pre och c/r all-in på floppen är väl inte ett spel man ser speciellt ofta med högre färgdrag.

 

Solklar syn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker själv att det är lätt syn om fi CRAI på floppen. Runt 2:1 i odds för vad som bör vara en flipp mot FI:s HD.

 

Detta var också anledningen till frågan. Glimne skriver nämligen på http://www.aftonbladet.se/poker/glimnespokerskola/article1366731.ab att han "förstås kanske fått omvärdera situationen" om FI ställer på hans floppbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker själv att det är lätt syn om fi CRAI på floppen. Runt 2:1 i odds för vad som bör vara en flipp mot FI:s HD.

 

Detta var också anledningen till frågan. Glimne skriver nämligen på http://www.aftonbladet.se/poker/glimnespokerskola/article1366731.ab att han "förstås kanske fått omvärdera situationen" om FI ställer på hans floppbet.

 

Haha, ja, Glimne är ute och snedseglar igen.

 

Mot två överkort i ruter ligger du ännu mera under.

Däremot är du favorit mot överpar. Men jag anser ändå att det är lägg i det här läget. Finns ingen anledning att ens ta en 50/50 i det här läget.

 

Hur kan du INTE vilja ta 50/50 för 1:2, eller vad det blir? Tror inte att det överhuvudtaget är möjligt att plussa på poker om man inte tar sådana spel.

 

Jag var kanske lite otydlig i mitt resonemang, det blir coinflip mot t ex par, dock bedömer jag sannolikheten stor att FI sitter på ett högre färgdrag, vilket drastiskt minskar dina möjligheter att vinna. Vilket gör att du antagligen inte vinner en gång av tre. Därav hade jag foldat.

 

Mot :Ad::Kd: vinner vi en gång av tre och sämre än så kan vi väl aldrig ligga till? Du har fel och det har ingenting med bedömning att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är trots allt långt kvar till pengarna, så någon stor skillnad mellan $EV och cEV finns knappast. Dvs den här handen spelar nog inte allt för annorlunda mot en cashhand.

 

Behöver vi 27% i ett cashgame så lär 30% räcka och bli över här.

Undantaget är väl om den här turneringen har ett ovanligt högt övervärde, eller motstånd som är mycket sämre än kommande motstvarande turneringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du måste vinna mer än ca 27% av gångerna för att gå med vinst på syn. Vad än FI har så har du större chans än det, så enkel syn om man ser till potodds iaf

 

För mig låter det som rena cash games-tänket. Du får ju ingen ITM-garanti bara för att din stack växer, (EDIT: formulering) samtidigt som du får nollpengargaranti om du åker ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...