Ängeln17 Postad 20 November , 2007 Rapport Postad 20 November , 2007 Inga reads på någon. Bara spelat ett tiotal händer på bordet. Har manipulerat HHn lite då jag i efterhand började fundera lite på en sak. Table Diana 20 (Real Money) Seat 4 is the button Total number of players : 5 Seat 1: jot ( $679.62 ) Seat 2: ny58 ( $184.51 ) Seat 3: Geggan! ( $361.69 ) Seat 4: Pokersoul ( $957.4 ) Seat 5: Hero ( $998.34 ) Hero posts small blind [$2.5]. jot posts big blind [$5]. ** Dealing down cards ** Dealt to Hero [ Kc Qh ] ny58 calls [$5]. Geggan! calls [$5]. Pokersoul folds. Hero calls [$2.5].Valde att completa på grund av att jag kommer att vara OOP resten av handen. Dock är den för stark att folda men inte tillräckligt stark att bygga pott med imho. jot checks. ** Dealing Flop ** [ 2d, Kh, 7d ] Hero checks.Va ju en hyffsad flopp men väljer att checka för att hålla nere pottten jot bets [$15]. ny58 calls [$15]. Geggan! folds. Hero calls [$15]. ** Dealing Turn ** [ Qc ] Hero checks.Ännu bättre turn men vill fortfarande inte bygga pott. jot bets [$40]. ny58 calls [$40]. Hero calls [$40]. ** Dealing River ** [ 8s ] Hero checks.Checkar för att låta ev sämre K eller bluffbeta jot checks ny58 bets [$35] Hero raises [$105].Väljer det beloppet som jag tror att en sämre K skulle syna med jot raises [$250] ny is all in Hero ? Jahaja Vad gör vi nu? Synar vi enbart eller höjer vi? Citera
checkamat Postad 20 November , 2007 Rapport Postad 20 November , 2007 höj någonstans i handen människa som spelat synar jag nog bara. han ser rätt stark ut Citera
jozoa Postad 20 November , 2007 Rapport Postad 20 November , 2007 Jag kan faktiskt köpa att du bara completar någon gång ur SB med en hand som KQ efter att flera andra har synat, men variera gärna med att höja och ta ner potten med ett CB. På floppen så donkar jag ofta ut för att se vart jag står. Känns sådär att börja check/syna OOP på den brädan med den hand vi har. På turn känns det som att vi måste beta ut, gillar verkligen inte check/synen mot mot dessutom två andra spelare. Check/raisen på river gillar jag inte. Den känns väldigt otajmad och konstigt och ditt argumment "Väljer det beloppet som jag tror att en sämre K skulle syna med" skulle funka bättre på turn än på river då FI's redan har fått dra billigt. Dessutom är din hand rätt svår att definera i jämförelse till de andra spelarna eftersom att du har underrepresenterat den ganska mycket vilket i sin tur gör att du får svårare att definera FI's händer. Lutar nog åt en fold som spelat. (Eventuell syn om pottoddsen är gigantiska, orkar inte räkna ut de i nuläget.) Citera
Ängeln17 Postad 20 November , 2007 Författare Rapport Postad 20 November , 2007 Jag kan faktiskt köpa att du bara completar någon gång ur SB med en hand som KQ efter att flera andra har synat, men variera gärna med att höja och ta ner potten med ett CB..) Jo, man kan säga att det är standard spelet att höja KQ när det bara limpat. Och då även c/b. På floppen så donkar jag ofta ut för att se vart jag står. Känns sådär att börja check/syna OOP på den brädan med den hand vi har. ..) Valde check fär att se hur de andra agerar och för att hålla potten nere. På turn känns det som att vi måste beta ut, gillar verkligen inte check/synen mot mot dessutom två andra spelare...) Gillar inte att check/syn flopp och beta ut på turn. Framförallt för att jag inte vill att sämre K ska folda. Valde sen syn då det inte finns många kort som jag e rädd för mer än möjligen ett ruter. Och jag vill inte skrämma bort en sämre K. Check/raisen på river gillar jag inte. Den känns väldigt otajmad och konstigt och ditt argumment "Väljer det beloppet som jag tror att en sämre K skulle syna med" skulle funka bättre på turn än på river då FI's redan har fått dra billigt. Dessutom är din hand rätt svår att definera i jämförelse till de andra spelarna eftersom att du har underrepresenterat den ganska mycket vilket i sin tur gör att du får svårare att definera FI's händer. Lutar nog åt en fold som spelat. (Eventuell syn om pottoddsen är gigantiska, orkar inte räkna ut de i nuläget.) Och du menar att den skulle vara bättre definerad mot FIs range om jag höjt på turn och fått två syn där? höj någonstans i handen människasom spelat synar jag nog bara. han ser rätt stark ut Gjorde ju det. På river, eller räknas den inte in i handen? :mrgreen: Citera
Ormbunke Postad 20 November , 2007 Rapport Postad 20 November , 2007 Framförallt för att jag inte vill att sämre K ska folda. Är inte genomsnittlige fi calling station? Och den andre spelaren som kanske sitter med färgdraget ska väl inte få dra billigt? Citera
Dead-Inside Postad 20 November , 2007 Rapport Postad 20 November , 2007 In med degen som spelat. Kraftigt underreppad hand och definitivt AK, Kx, Qx, missade färgdrag och sämre tvåpar i båda deras ranges. Citera
LilleKatt Postad 20 November , 2007 Rapport Postad 20 November , 2007 Syn bara, finns en risk att nån av dem har ett set. Citera
FraZin Postad 20 November , 2007 Rapport Postad 20 November , 2007 Med tanke på att du spelar som att båda har triss på flop o turn så ska du check folda river? Citera
frekje Postad 20 November , 2007 Rapport Postad 20 November , 2007 Jag förstår ingenting. Du höjer inte pre? Du höjer inte flop? Du höjer inte turn? Du vill inte bygga pot? Varför spelar du poker? Citera
jozoa Postad 21 November , 2007 Rapport Postad 21 November , 2007 Ska försöka lite kortfattat att förklara vad jag menar, är småtrött. Du säger att du inte gillar att beta ut på turn efter att ha check-synat flop av anledningen att risken finns att du får bort en sämre K. Jag anser att det är viktigare att definera och skydda min hand mot exempelvis färgdraget, än att försöka ha kvar en sämre kung - som förmodligen även kommer att hänga kvar oasvett om vi betar ut eller inte. Och du menar att den skulle vara bättre definerad mot FIs range om jag höjt på turn och fått två syn där? Om jag bortser från att du inte vill beta ut på turn, varför föredrar du c/s framför c/r? Höjer du nu så får du 1) hur mycket FI gillar sin hand 2) du låter draghänder betala för att se river 3) i och med att du se hur FI reagerar mot din raise så kan du lättare definera din hand. Skulle FI ex trebeta eller liknande så kanske vår hand inte är så stark som den ser ut. Skulle du få två syner så kan du lättare ta ett beslut på vad du ska göra på river beroende på vad det är för kort som landar. Ber om ursäkt om det är slöddrigt, men jag tror att jag har lyckats framhäva min åsikt. Sovdags, night! Citera
_zed_ Postad 21 November , 2007 Rapport Postad 21 November , 2007 Jag tycker handen är helt okej spelad och skulle synat river. Väljer man att bara limpa pre, vilket jag tycker är okej ibland, så checkar jag floppen och sen finns inte c/r utan c/c. c/r skulle bara skrämma iväg sämre händer. Precis som Ängeln skriver så gillar jag inte att beta ut turn efter att ha c/c flopp - det enda jag kan fundera på är att c/r turn, men då måste jag vara ganska säker på att jot skjuter flopp+turn med drag. Ny58 är jag inte så orolig över iom hans lilla stack. Att raisa för info här känns inge vidare för mig. Höjer jag gör jag det för att jag tror mig leda så ofta så att jag är beredd att offra stacken. Om vi raisar och får en rejäl 3bet mot oss från jot, vad har vi fått för info då? Att vi är slagna, eller vad? Ska vi folda topp2par då, eller? Nä, jag tycker faktiskt att syn är helt okej här också. Visst kommer någon att dra ut oss ibland på river, men jag tror att vi oftare kommer att vinna och få ut ett bet till från sämre händer. Eftersom vi har underrepresenterat vår hand från början gillar jag även check på river, och vi kommer ofta få ett bet till från sämre händer och en del bluffar eftersom de kan sätta oss på sprucket drag. Hade Jot bettat ut ett starkt bet igen hade jag synat, men när han checkar och Ny58 bettar svagt tycker jag att raise är helt rätt. När Jot raisar kan man ju undra vad det är för tomtespel, men nu har ju Ängel fixat om i handen lite så man ska nog inte dömma för hårt när vi inte har hela sanningen. Ett sånt spel känns oerhört konstigt, och med vår hand ser jag inte hur vi inte ska syna den. Visst kan man diskutera att man bör välja en annan linje med denna hand, men jag tycker denna linje är helt okej att ta ibland när man limpat pre. Citera
Ormbunke Postad 21 November , 2007 Rapport Postad 21 November , 2007 men då måste jag vara ganska säker på att jot skjuter flopp+turn med drag. Varför just drag? Tänk på att jot checkade från BB så han kan ha vad som helst. Han kan tex ha K7, K2 eller 72 för lägre tvåpar. Citera
_zed_ Postad 21 November , 2007 Rapport Postad 21 November , 2007 Varför just drag? Tänk på att jot checkade från BB så han kan ha vad som helst. Han kan tex ha K7, K2 eller 72 för lägre tvåpar. Jo, visst är det så. Och det är dessa händer jag hoppas få ut mer av på river. Finns ju olika sätt att se på det, och det man får göra är ju att väga samman hur man tror Fi agerar med olika typer av händer han kan tänkas ha, iom att vi nu övergår från att representera en svag hand till att representera en stark hand. Om han bettar flopp+turn med drag, släpper han då om vi raisar? Eller ställer han? Hur får vi mest värde ur en svag kung - släpper han mot en raise men bettar igen på river om vi endast synar och fortsätter visa svaghet? Om han synar en raise med ett svagt tvåpar, hur agerar han mot ytterligare ett bet på river? Om vi raisar och han synar, och det kommer ett ruter på river, hur agerar vi då? Vi kan knappast betta ut, och det gör att vi visar svaghet efter att vi tidigare visat styrka, vilket öppnar upp för jobbiga bluffar, och vi i princip tvingas syna ett stort bet. Alltså, det är naturligtvis hur mycket som helst som spelar in i hur vi ska agera, och jag tror som sagt att både c/c och c/r är okej på turn, men jag föredrar ändå c/c, eftersom vi nu på river vet att vi har en väldigt bra hand mot Fi's HD och den är väldigt underrepresenterad. Detta gör att vi kan få bra betalt på river, både mot bluffar och sämre färdiga händer. Hade det varit en dragigare bräda eller om vi vet att Fi ofta skjuter 2 gator med drag eller har svårt att släppa marginella händer så hade jag värderat c/r högre. Blev mycket text, hoppas ni hittar nån röd tråd i allt dravel... Edit: Naturligtvis beror allt mycket på vilken image man själv har! Citera
nikoraven Postad 21 November , 2007 Rapport Postad 21 November , 2007 förmodligen borde du ställa, menar FI har antagligen ankorna, ni vet väl Tuan Lee's gyllene regel i poker?... Det är iaf. att har man ankorna beat, raisar man tills stacken är utsugen, sen har man olika åsikter om när ankorna är slagna,,, men här ska du defenetivt rererererererereraisa tills du är all in, lovar att han hade ankorna. Citera
_zed_ Postad 21 November , 2007 Rapport Postad 21 November , 2007 förmodligen borde du ställa, menar FI har antagligen ankorna, ni vet väl Tuan Lee's gyllene regel i poker?... Det är iaf. att har man ankorna beat, raisar man tills stacken är utsugen, sen har man olika åsikter om när ankorna är slagna,,, men här ska du defenetivt rererererererereraisa tills du är all in, lovar att han hade ankorna. Att sätta Fi på 1 hand och spela optimalt mot den känns inte... optimalt. Citera
Tottyville Postad 21 November , 2007 Rapport Postad 21 November , 2007 förmodligen borde du ställa, menar FI har antagligen ankorna, ni vet väl Tuan Lee's gyllene regel i poker?... Det är iaf. att har man ankorna beat, raisar man tills stacken är utsugen, sen har man olika åsikter om när ankorna är slagna,,, men här ska du defenetivt rererererererereraisa tills du är all in, lovar att han hade ankorna. Ban. Citera
Tottyville Postad 21 November , 2007 Rapport Postad 21 November , 2007 Inga reads på någon. Bara spelat ett tiotal händer på bordet. Har manipulerat HHn lite då jag i efterhand började fundera lite på en sak. Table Diana 20 (Real Money) Seat 4 is the button Total number of players : 5 Seat 1: jot ( $679.62 ) Seat 2: ny58 ( $184.51 ) Seat 3: Geggan! ( $361.69 ) Seat 4: Pokersoul ( $957.4 ) Seat 5: Hero ( $998.34 ) Hero posts small blind [$2.5]. jot posts big blind [$5]. ** Dealing down cards ** Dealt to Hero [ Kc Qh ] ny58 calls [$5]. Geggan! calls [$5]. Pokersoul folds. Hero calls [$2.5].Valde att completa på grund av att jag kommer att vara OOP resten av handen. Dock är den för stark att folda men inte tillräckligt stark att bygga pott med imho. jot checks. ** Dealing Flop ** [ 2d, Kh, 7d ] Hero checks.Va ju en hyffsad flopp men väljer att checka för att hålla nere pottten jot bets [$15]. ny58 calls [$15]. Geggan! folds. Hero calls [$15]. ** Dealing Turn ** [ Qc ] Hero checks.Ännu bättre turn men vill fortfarande inte bygga pott. jot bets [$40]. ny58 calls [$40]. Hero calls [$40]. ** Dealing River ** [ 8s ] Hero checks.Checkar för att låta ev sämre K eller bluffbeta jot checks ny58 bets [$35] Hero raises [$105].Väljer det beloppet som jag tror att en sämre K skulle syna med jot raises [$250] ny is all in Hero ? Jahaja Vad gör vi nu? Synar vi enbart eller höjer vi? Jag tycker du spelar hela handen konstigt. Jag hade höjt pre, completar sällan med den handen. Varför inte bygga pott med den pre förstår jag inte. c/c på flopp tycker jag är standard. Men jag skulle absolut c/r turn, förstår inte varför du ska ge river gratis. Ligger ju både färgdrag och holk + open ended på turn. Dessutom betalar kungarna och tvåpar din reraise på turn. Du spelar handen som om du VET att de har set, jag förstår inte riktigt hur du spelar... Syn på riv som spelat. Ingen sätter dig på toptvå i det här läget... Jag skulle slå om dig alla gånger på riv med alla tvåpar. Citera
ampixo Postad 21 November , 2007 Rapport Postad 21 November , 2007 Pre okej. Flop okej. Turn kall. Du vill bygga pott på turn. När har du annars tänkt göra det? Citera
_zed_ Postad 21 November , 2007 Rapport Postad 21 November , 2007 Dessutom betalar kungarna och tvåpar din reraise på turn. Gör de verkligen det? Tvåpar okej, men en kung? Vad ska Fi sätta oss på som han slår? Du spelar handen som om du VET att de har set, jag förstår inte riktigt hur du spelar... Om jag visste att Fi hade set hade jag slängt på floppen... hoppas jag... men set måste ju vara en del av HD:n i alla fall. Men det är den enda delen av HH:n som jag tycker är tveksam - att han i kommentaren skriver att han väljer att syna för att inte bygga pott. Jag synar mer med tanke på att jag tror att det är mer värde i det eftersom jag tror att många sämre händer slänger mot en raise. Syn på riv som spelat. Ingen sätter dig på toptvå i det här läget... Jag skulle slå om dig alla gånger på riv med alla tvåpar. ...och det är ju poängen med den linjen han väljer. Allt beror ju på hur man tror Fi gör med de händer som ligger under vår i HD:n. Tror man att Fi synar en raise och ett bet på river med en kung så ska man naturligtvis raisa. Tror man inte det föredrar jag att syna. När vi i denna handen går från att vara passiva till att visa styrka har jag svårt se vilken hand vi representerar som skulle vara värd för en ensam kung att syna. Och även om det finns mycket fisk finns det ju inte bara fisk... Citera
Tottyville Postad 21 November , 2007 Rapport Postad 21 November , 2007 Pre okej. Flop okej. Turn kall. Du vill bygga pott på turn. När har du annars tänkt göra det? Ampixo gjorde en förkortning av exakt det jag skrev. Så för alla er som inte orkar läsa massa. Pre okej. Flop okej. Turn kall. Citera
Tottyville Postad 21 November , 2007 Rapport Postad 21 November , 2007 Gör de verkligen det? Tvåpar okej, men en kung? Vad ska Fi sätta oss på som han slår? Om jag visste att Fi hade set hade jag slängt på floppen... hoppas jag... men set måste ju vara en del av HD:n i alla fall. Men det är den enda delen av HH:n som jag tycker är tveksam - att han i kommentaren skriver att han väljer att syna för att inte bygga pott. Jag synar mer med tanke på att jag tror att det är mer värde i det eftersom jag tror att många sämre händer slänger mot en raise. ...och det är ju poängen med den linjen han väljer. Allt beror ju på hur man tror Fi gör med de händer som ligger under vår i HD:n. Tror man att Fi synar en raise och ett bet på river med en kung så ska man naturligtvis raisa. Tror man inte det föredrar jag att syna. När vi i denna handen går från att vara passiva till att visa styrka har jag svårt se vilken hand vi representerar som skulle vara värd för en ensam kung att syna. Och även om det finns mycket fisk finns det ju inte bara fisk... Men varför skulle inte en stor HD betala av en raise på Turn det jag inte förstår. Vad är meningen med att hålla nere potten på turn när du har en stark hand det ligger drag ute och två personer är i potten. Why why och why? Bygga pott är ju a och o. Man kan ju iofs checksyna hela vägen med AA också, man får garanterat betalt av massa toppairs och middlepairs eftersom man har döljt sin starka hand. Men frågan är om du får maximalt betalt och det är det vi vill ha. Yes? Citera
Ängeln17 Postad 21 November , 2007 Författare Rapport Postad 21 November , 2007 Blev ju en hel del intressanta inlägg faktiskt. Det finns två saker de flesta inte gillar. 1. Orden - vill inte bygga pott. Det var ett dumt argument, erkänns 2. Att jag inte checkraisar på turn.Tycker det finns två val imho och inget är fel. Allt beror på den situation som råder. Jag valde medvetet att bli en sk. synstation för att jag trodde att jag skulle få ut mer värde i handen än att c/r på turn. Såg ingen hand, förutom möjligen ett färgdrag som inte bryr sig om pottodds, som skulle ha synat i så fall. Även om många på nivån är fiskar och synar mycket brukar de flest folda mot just c/r på turn om de bara har TPMK. Mot preflopshöjare är c/r på turn mitt normala spel. Jag betar oxå ut på flopp kanske 70-80% av gångerna i en sån här hand. Varför jag valde den här linjen just denna gång var att jag kände att ingen av Fi var speciellt starka och en bet/raise hade jagat iväg dem. Jag tycker att det är inte alltid är det aggresiva spelet som ger högsta väntevärdet i en enskild hand. Jag lirar alltid för att få ut maximalt ur mina bra händer och minimera förlusterna med mina dåliga. Läste för inte så länge sedan en artikel i en tidning om just det här att bli en sýnstation och att det ibland faktiskt är en fördel. Sen till den egentliga frågan. Vad göra på river när jag fick push emot min raise. Det var det som dök upp i mitt huvud efter att handen var klar. Och jag har förstått att de flesta tycker en syn är självklar i och med att jag underrepat min hand. Nu behövde jag inte ta ställning till det då slutet är det jag manipulerat. Så här slutatade det egentligen: ** Dealing River ** [ 8s ] Hero checks.Checkar för att låta ev sämre K eller bluffbeta jot checks ny58 bets [$35] Hero raises [$105]. jot folds ny58 is allin Hero calls Jot la sig, troligen med missat färgdrag, och ny58 ställde och jag synade. ny58 hade K8, alltså rivrat tvåpar och jag tog hem potten. Men som sagt, det som for in i huvet efteråt var frågan hur skulle jag gjort om jot ställt in efter at ha checkat? Vill oxå tacka alla som kommit med konstruktiva inlägg och med argument varför man föreslår en viss sak. Citera
_zed_ Postad 21 November , 2007 Rapport Postad 21 November , 2007 Men varför skulle inte en stor HD betala av en raise på Turn det jag inte förstår. Vad är meningen med att hålla nere potten på turn när du har en stark hand det ligger drag ute och två personer är i potten. Why why och why? Bygga pott är ju a och o. Man kan ju iofs checksyna hela vägen med AA också, man får garanterat betalt av massa toppairs och middlepairs eftersom man har döljt sin starka hand. Men frågan är om du får maximalt betalt och det är det vi vill ha. Yes? Självklart, och det är ju min enda anledning till syn på turn. Om det är bättre än raise vet jag egentligen inte eftersom det som jag skrivit tidigare beror på din och Fi's image. Jag vill ju alltid spela så att jag får maximalt betalt om jag leder och en minimal förlust om jag är slagen. Att börja dra in AA-händer känns meningslöst. Att man tycker att c/r turn är bättre köper jag, men att helt såga c/c köper jag inte. Citera
jozoa Postad 21 November , 2007 Rapport Postad 21 November , 2007 Jag kan ju inte klandra dig för att du spelade dåligt i och med att du fick ut maximalt värde ur handen, men samtidigt känns det som att du kommer förlora på det i längden. Ska försöka att förklara vad jag menar med det. Ponera de gånger då du betar ut turn eller alternativt c/r, det spelar inte så stor roll då huvudsaken är att FI får betala för att se river. ¤ De gånger han har ett drag som han synar turn med men inte sätter på river, de gångerna kommer du att gynnas i och med att han betalar av redan på turn med en hand som han oftast bara hade checkat bakom på turn eller hursomhelst fått se en billig river i och med att du bara c/s. Missar han rivern så kommer han att att ge upp. ¤ De gånger FI har ex A-högt flushdrag där han missar flushen med sätter sitt A, kommer säkerligen ofta att även betala av ett värdebet på river. ¤ De gånger flushen sitter på river, men inte träffar FI's hand kommer att döda action och göra det svårt för dig att värdebeta/värdehöja men även få syn av sämre händer (framförallt sämre K i denna hand). ¤ De gånger du checkar turn och FI checkar bakom med ex ett lågt pocketpar och drar ut på river, kommer såklart att missgynna dig. Det jag vill komma fram till är att det är i stort sett endast i sådana, relativt sällsynta fall som i ditt exempel där FI sätter sitt konstiga två-par, som kommer att göra det mer lönt att spela så som du gjorde nu, än så som man spelar "vanligtvis". Med andra ord så anser jag att det finns mer anledningar och mer värde i att bygga pott på turn, än att check-syna sig fram till river för att då försöka sig på en höjning. För att nämna ännu en sak. Vi sitter dessutom OOP och när vi checkar till två spelare som sitter efter oss så finns det alltid chans att vi kan bli bortsemibluffade med ett flushdrag. Säg att vi checkar, spelare1 betar ut och spelare 2 med draget höjer. Vad gör vi då? Kallsynar med vårat tvåpar? Fyrbetar? Nja... Citera
Ängeln17 Postad 22 November , 2007 Författare Rapport Postad 22 November , 2007 Jag kan ju inte klandra dig för att du spelade dåligt i och med att du fick ut maximalt värde ur handen, men samtidigt känns det som att du kommer förlora på det i längden. Ska försöka att förklara vad jag menar med det. ... Jo jag tycker att du kan klandra mig (kritisera) om du tycker jag spelade dåligt. Ibland är det ju så att även om man vinner handen så spelade man inte bra och som du själv skriver, man kanske har EV- i längden. Och så länge man som du framför kritik och samtidigt kommer med genomtänkta alternativ (förklaringar) så är jag ALLTID mottaglig. Jag fick denna gång ut maximalt ur handen, det är rätt. Men om vi bara varit två i potten så hade jag nog hellre lirat den på det sätt som du föreslår. Men jag kommer att fundera och ta till mig det du skrivit och dessutom leta fram den där artikeln jag nämnde så återkommer jag ikväll. Nu är det jobb. Citera
Recommended Posts