Gå till innehåll

Tror ni på övernaturliga saker?


mrfiskman

Tror ni på övernaturliga saker?  

105 medlemmar har röstat

  1. 1. Tror ni på övernaturliga saker?



Recommended Posts

  • Svars 68
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag har lite svårt för begreppet övernaturligt.

Visst finns det fenomen som inte kan förklaras med hjälp av dagens vetenskap och naturlagar, så med den definitionen på ordet så är det för mig inga tvivel om att övernaturliga fenomen existerar.

Vi har helt enkelt inte en komplett upfattning om hur allt fungerar.

 

Man behöver egenligen inte leta så långt för att hitta fenomen som inte kan förklaras av vetenskapen.

Ett enkelt exempel är om jag bestämmer får att röra min arm upp i luften, vad är det som initierar den signalen.

Vi vet att hjärnan skickar ut en signal i en nerv vilket får muskler att röra sig, men vi vet inte den egentliga källan till signalen utan bara hur kroppen vidarebefordrar vår vilja till en handling...vi kan inte förklara på ett fysiologiskt plan hur själva viljan fungerar.

Visst kan det finnas en förklaring med naturliga observerbara processer som vi helt enkelt inte har upptäckt ännu. Frågan är dock om man skall anse det övernaturligt bara för att vi inte kan förstå hela processen för tillfället.

Och om det är något som inte ens är observerbart och egentligen sker i någon andlig dimension...är det övernaturligt då i sådana fall verkar ju den andliga dimensionen vara rätt väl etablerad i vår natur trots allt?

 

Ett exempel på forskning på ett ämne som kan anses övernaturligt och kan vara intressant för pokerspelare är studier vid princeton angående har man kan influera en slumpgenerator med psykisk kraft.

http://www.princeton.edu/~pear/publications.html

Även om de påvisar att det kan orsaka en avvikelse som är statistiskt betydelsefull är den tyvärr så liten att det inte blir många BB/100 även om du skulle vara duktig på det.

Men det är ändå spännande om det inte är helt omöjligt att då du önskar att du träffar det där kortet på river så finns det en liten chans att din önskan påverkar resultatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När är det då du ska önska vilket kort som ska komma på river? När river precis ska läggas upp är leken blandad för länge sen och din önskan kommer lite väl sent. Så, du måste alltså börja ropa in rätt river när leken blandas, men hur ska du då kunna veta vilket kort du ska ropa in? Du har ju inte ens sett dina hålkort och vet om du kommer att spela handen eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är ändå spännande om det inte är helt omöjligt att då du önskar att du träffar det där kortet på river så finns det en liten chans att din önskan påverkar resultatet.

 

 

Önskar man inte alltid, omedvetet eller inte, att man drar ut på river alternativt att handen ska stå? Behöver man "aktivt" önska det? Om båda önskar på rätt sätt, tar önskandet då ut varandra?

 

Länken vad jag såg var ju inte direktlänk till publikationen så jag håller tummarna på att du har lite koll på den och kan svara direkt. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utomjordingar, ja. Men jag anser dem inte vara övernaturliga, snarare fullt naturliga (precis som liv på vår planet är naturligt så vore liv någon annanstans vara lika naturligt).

 

Jag är inte övertygad om att det finns utomjordiskt liv, men jag finner det mycket sannolikt. Jag har ingen uppfattning om sannolikheten att eventuellt liv är intelligent, men omöjligt är det inte. Jag ser ingen anledning att tro att aliens ser ut som oss eller har varit på besök på jorden, etc.

 

Det där dravlet om att det finns oändligt många kopior av en själv där ute ger jag inte mkt för. Det är en tanke byggd på ett missförstånd - nånting i stil med att eftersom universum är oändligt så måste det innehålla allt som öht är upptänkligt (däribland även en varelse som är identisk med mig, och en till, och en till, osv). Den villfarelsen är lätt att ta död på. Om villfarelsen vore korrekt (dvs inte en villfarelse) så måste en oändlig talserie innehålla alla tal. Men gör en talserie av alla tal utom 1 - den är oändlig men innehåller inte just talet 1. Eller gör en talserie av alla ojämna tal. den är oändlig men innehåller inte några jämna tal.

 

Det blev ett långt och raljerande svar så här på kvällskvisten.

 

Nu har du trollat bort dig själv Klyka. Bara för att du kan hitta en talseríe som inte passar så säger det inte att det inte finns en identisk talserie någon annan stans eftersom det finns oändligt många talserier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När är det då du ska önska vilket kort som ska komma på river? När river precis ska läggas upp är leken blandad för länge sen och din önskan kommer lite väl sent. Så, du måste alltså börja ropa in rätt river när leken blandas, men hur ska du då kunna veta vilket kort du ska ropa in? Du har ju inte ens sett dina hålkort och vet om du kommer att spela handen eller inte.

Det är många sidor som kör kontinuerlig shuffle, men visst, på en del sidor blandas leken en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan se över 100 miljarder galaxer med moderna teleskop. Alla dessa galaxer innehåller uppskattningsvis 100 miljarder stjärnor. Antalet planeter kan då nog bara mätas i googolplex... Det är ganska vettigt att utgå från att intelligent liv finns på många andra platser. Iofs är det även vettigt att utgå från att vi aldrig någonsin kommer att stöta på "dem", på grund av de avsevärda avstånden, så rent praktiskt betyder det ju ingenting för oss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Önskar man inte alltid, omedvetet eller inte, att man drar ut på river alternativt att handen ska stå? Behöver man "aktivt" önska det? Om båda önskar på rätt sätt, tar önskandet då ut varandra?

 

Länken vad jag såg var ju inte direktlänk till publikationen så jag håller tummarna på att du har lite koll på den och kan svara direkt. ;)

Anledningen till att jag länkade till den sidan var att jag inte minns exakt vilken av dem jag läste, och var för lat att leta reda på den :)

 

Exakt hur man bör tänka för att maximalt påverka slumpgeneratorn minns jag inte och jag vet inte om de testat att ha folk som försöker påverka samtidigt med olika avsikter.

Jag har för mig att det helt enkelt gick ut på att önska högre nummer, och efter några miljoner framställda tal skulle det gå att se en avvikelse större än vad som kan förväntas statistiskt.

 

Hursomhelst så vet jag inte om det överhuvudtaget vore tillämpligt på poker, och avvikelsen skulle som sagt vara mycket obetydlig. Så det spelar väl ingen större roll om sidorna kör med kontinuerlig shuffle eller vad som är optimalt sätt att påverka en slumpgenerator på. Det finns nog bättre saker att fokusera på om man vill förbättra sitt pokerresultat :)

Det är dock intressant vad det är för kraft som ligger bakom om deras resultat stämmer, och tyckte det var ett lämpligt exempel i denna tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har du trollat bort dig själv Klyka. Bara för att du kan hitta en talseríe som inte passar så säger det inte att det inte finns en identisk talserie någon annan stans eftersom det finns oändligt många talserier.

 

Nu är det du som trollar bort dig. Läs vad det står:

 

Det där dravlet om att det finns oändligt många kopior av en själv där ute ger jag inte mkt för. Det är en tanke byggd på ett missförstånd - nånting i stil med att eftersom universum är oändligt så måste det innehålla allt som öht är upptänkligt (däribland även en varelse som är identisk med mig, och en till, och en till, osv). Den villfarelsen är lätt att ta död på. Om villfarelsen vore korrekt (dvs inte en villfarelse) så måste en oändlig talserie innehålla alla tal. Men gör en talserie av alla tal utom 1 - den är oändlig men innehåller inte just talet 1. Eller gör en talserie av alla ojämna tal. den är oändlig men innehåller inte några jämna tal.

 

Alltså: I talserien "alla tal utom ett" så finns inte talet "ett". Ganska självklart, no? Vidare är den talserien oändlig. Alltså behöver inte "allt" finnas i något som är oändligt. VSB.

 

Varifrån du fick att jag sagt nåt om att det inte finns nån identisk talserie vet jag inte. Det var inte det jag talade om, jag vet inte vad det ska betyda och det har ingenting med saken att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att jag länkade till den sidan var att jag inte minns exakt vilken av dem jag läste, och var för lat att leta reda på den :)

 

Exakt hur man bör tänka för att maximalt påverka slumpgeneratorn minns jag inte och jag vet inte om de testat att ha folk som försöker påverka samtidigt med olika avsikter.

Jag har för mig att det helt enkelt gick ut på att önska högre nummer, och efter några miljoner framställda tal skulle det gå att se en avvikelse större än vad som kan förväntas statistiskt.

 

Hursomhelst så vet jag inte om det överhuvudtaget vore tillämpligt på poker, och avvikelsen skulle som sagt vara mycket obetydlig. Så det spelar väl ingen större roll om sidorna kör med kontinuerlig shuffle eller vad som är optimalt sätt att påverka en slumpgenerator på. Det finns nog bättre saker att fokusera på om man vill förbättra sitt pokerresultat :)

Det är dock intressant vad det är för kraft som ligger bakom om deras resultat stämmer, och tyckte det var ett lämpligt exempel i denna tråd.

 

Jo, visst skulle det vara ganska facinerande. Tyvärr känns det väl som om vi just nu är ganska långt borta från att lyckas påvisa varför det blir som det blir det om det skulle stämma. Men bara för att jag säger så, så kommer väl någon forskare på det inom de närmsta 10 åren. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror ni att det finns överintelligenta reptiler typ eller andra varelser i våran direkta omgivning?

En myra kan inte förstå att det finns mer intelligenta livsformer kring sig, inga djur kan förstå detta eftersom de inte tänker som människor(inte i ord). Deras hjärnor(liksom våra) är frammejslade av evolutionen på ett sådant sätt att de undviker att dö i denna världen.

Mycket möjligt anser jag att det kan finnas liv kring oss som vi på ett liknande sätt inte kan förstå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror ni att det finns överintelligenta reptiler typ eller andra varelser i våran direkta omgivning?

En myra kan inte förstå att det finns mer intelligenta livsformer kring sig, inga djur kan förstå detta eftersom de inte tänker som människor(inte i ord). Deras hjärnor(liksom våra) är frammejslade av evolutionen på ett sådant sätt att de undviker att dö i denna världen.

Mycket möjligt anser jag att det kan finnas liv kring oss som vi på ett liknande sätt inte kan förstå.

 

Det är möjligt, men eftersom vi ganska väl förstår alla elektromagnetiska fenomen, så täcker det in de rimliga former av reptiler vi kan vänta oss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...