eurythmech Postad 21 Oktober , 2007 Rapport Postad 21 Oktober , 2007 1) Varför blir alla datorer så våldsamt mycket långsammare med tiden, trots att man kör samma gamla program? Min nuvarande är så PLÅGSAMT långsam numer. 2) Min uppkoppling. Den är just nu asjobbig. Långsam. Tar en evighet att ladda websidor osv. Som om jag satt och körde ett torrentprogram i högsta fart, men det gör jag inte. Finns det något smidigt litet program man kan köra som kollar vilka program/processer som står för hur mycket av ens internettrafik? Mer följer Citera
favve Postad 21 Oktober , 2007 Rapport Postad 21 Oktober , 2007 1) Varför blir alla datorer så våldsamt mycket långsammare med tiden, trots att man kör samma gamla program? Min nuvarande är så PLÅGSAMT långsam numer. 2) Min uppkoppling. Den är just nu asjobbig. Långsam. Tar en evighet att ladda websidor osv. Som om jag satt och körde ett torrentprogram i högsta fart, men det gör jag inte. Finns det något smidigt litet program man kan köra som kollar vilka program/processer som står för hur mycket av ens internettrafik? Mer följer 1) Diskfragmentering is the shit.. 2) Ja.. Citera
brainslicer Postad 21 Oktober , 2007 Rapport Postad 21 Oktober , 2007 1) Varför blir alla datorer så våldsamt mycket långsammare med tiden, trots att man kör samma gamla program? Min nuvarande är så PLÅGSAMT långsam numer. 2) Min uppkoppling. Den är just nu asjobbig. Långsam. Tar en evighet att ladda websidor osv. Som om jag satt och körde ett torrentprogram i högsta fart, men det gör jag inte. Finns det något smidigt litet program man kan köra som kollar vilka program/processer som står för hur mycket av ens internettrafik? Mer följer töm temporära internet filer i browsern, defraga diskarna. Den kan rensa lite: http://www.ccleaner.com/ Sedan finns det ju chansen att nån äger din dator, kanske det ligger en porrsajt på den, kasnke den används för att spamma, kanske den är en zombie som tillhör ett botnet? Citera
eurythmech Postad 21 Oktober , 2007 Författare Rapport Postad 21 Oktober , 2007 Ah, jag hade i princip glömt bort defragmentering. Börjar där. Tror inte jag gjort det sen win 98 Är det här illa? Total fragmentering 22% Filfragmentering 43% Citera
eurythmech Postad 21 Oktober , 2007 Författare Rapport Postad 21 Oktober , 2007 Oh boy oh boy! Nu blir det blött i brallan! Min mest fragmenterade fil är.....tadaaaa....min PT-databas! Undrar hur lång tid det här kommer ta, återkommer med rapport. Tack i varje fall. Citera
jojje2k Postad 21 Oktober , 2007 Rapport Postad 21 Oktober , 2007 Ah, jag hade i princip glömt bort defragmentering. Börjar där.Tror inte jag gjort det sen win 98 Är det här illa? Total fragmentering 22% Filfragmentering 43% Total fragmentering 22% Filfragmentering 44% för mig Citera
Kape Postad 22 Oktober , 2007 Rapport Postad 22 Oktober , 2007 1) Varför blir alla datorer så våldsamt mycket långsammare med tiden, trots att man kör samma gamla program? Min nuvarande är så PLÅGSAMT långsam numer. Jag installerar om min dator minst en gång per år för att slippa detta. Varje gång man installerar ett program så kommer det med något skit som inte försvinner vid avinstallation. Det är inte så roligt att tvingas till så drastiska åtgärder varje år men det är värt besväret så burken blir som ny för att sedan gradvis bli långsammare igen. Dock så kan du räkna med att en tre år gammal dator som är nyinstallerad slår en ny dator som inte installerats om på tre år, vad gäller prestanda många gånger! Nån dag ska jag göra färdigt "mitt projekt" med "clean boot" där jag helt sonika varje månad bootar upp till en nyinstallerad miljö och bara patchar upp skiten. Det blir nog fixat till nästa dator som blir en långsammare surfdator vilket naturligtvis ställer högre krav på prestanda då den inte "tål" att bli så mycket långsammare utan åtgärd. Citera
Hakflem Postad 22 Oktober , 2007 Rapport Postad 22 Oktober , 2007 När vi lix är igång. Min gamla laptop (två år gammal) har sjukt stora problem att starta numera. Den start/stoppar liksom hela tiden innan det ens hinner komma text på skärmen. Lösningen är att helt enkelt starta om den i 5-30 gånger tills den går igång. När den väl startat så går den som en klocka. Vadan detta? Hårddisk-trubbel?, Seg processor? Citera
sturedenstore Postad 22 Oktober , 2007 Rapport Postad 22 Oktober , 2007 Total fragmentering 22%Filfragmentering 44% för mig Vad är detta och var ser man det? Citera
Petalaxin Postad 22 Oktober , 2007 Rapport Postad 22 Oktober , 2007 1) Finns det något smidigt litet program man kan köra som kollar vilka program/processer som står för hur mycket av ens internettrafik? Testa detta: http://www.tweakmaster.com Ger dej, på ett enkelt sätt, koll över det mesta. Gratis att testa i 30 dar. Pro versionen torde ge vad du är ute efter. Efter några dagars test tycker jag det verkar riktigt prisvärt. [EDIT] Hmm, blev intresserad o kollade lite, Tweakmastern visar tydligen bara totalen, INTE hur mycket trafik varje kontakt (IP) för sig förbrukar, det gör däremot PRTG Traffic Grapher som du hittar här: http://www.paessler.com Omfattande (och bra) men inte världens mest lättförståeliga kanske...gratis för privabruk. Citera
DocLame Postad 22 Oktober , 2007 Rapport Postad 22 Oktober , 2007 Jag installerar om min dator minst en gång per år för att slippa detta. Varje gång man installerar ett program så kommer det med något skit som inte försvinner vid avinstallation. Det är inte så roligt att tvingas till så drastiska åtgärder varje år men det är värt besväret så burken blir som ny för att sedan gradvis bli långsammare igen. Dock så kan du räkna med att en tre år gammal dator som är nyinstallerad slår en ny dator som inte installerats om på tre år, vad gäller prestanda många gånger! Nån dag ska jag göra färdigt "mitt projekt" med "clean boot" där jag helt sonika varje månad bootar upp till en nyinstallerad miljö och bara patchar upp skiten. Det blir nog fixat till nästa dator som blir en långsammare surfdator vilket naturligtvis ställer högre krav på prestanda då den inte "tål" att bli så mycket långsammare utan åtgärd. Tidsmaskin? Citera
Kape Postad 22 Oktober , 2007 Rapport Postad 22 Oktober , 2007 Tidsmaskin? :lol: Blev lite konstigt det där, erkänner det...! Vad jag menade var att en "ny" dator (med ohygglig prestanda på pappret) som tuffat på i några år är långsammare än en "gammal" dator (en low-end PC från OnOff) som är nyinstallerad. Skyller på trötthet efter helgen... Citera
eurythmech Postad 24 Oktober , 2007 Författare Rapport Postad 24 Oktober , 2007 Har ett till problem, som plågat mig en längre tid. Jag laddar ner saker på min lokala hårddisk (laptop), och för sedan undan för undan nedladdad data till en extern hårddisk. Det här fungerade länge klanderfritt, men strular nu alltså. Ibland får jag upp följande felmeddelande när jag ska kopiera en fil från laptop till den externa disken: Det har ingenting med diskutrymme att göra. Jag kan dessutom ofta kopiera en lika stor, eller större, fil direkt efter - och då funkar det. Nästan som att datorn bestämmer sig för att vissa filer inte går att kopiera. Filen fungerar för övrigt utmärkt att köras från den plats där den ligger - så den är inte skadad. Citera
Flesh2Flesh Postad 25 Oktober , 2007 Rapport Postad 25 Oktober , 2007 Jag har avinstallerat ett program, men ändå så försvinner det inte från listan med program i "lägg till-ta bort program"-menyn... finns det något sätt att manuellt ta bort det från den listan???? Citera
brainslicer Postad 25 Oktober , 2007 Rapport Postad 25 Oktober , 2007 ....Ibland får jag upp följande felmeddelande när jag ska kopiera en fil från laptop till den externa disken.... Har exakt samma problem på en dator, om man pressar den ena disken till max. Försökt läsa o leta, men ingen verkar riktigt ha det på klart vad som orskar(förutsatt att disken är hel, vilket min är) men det verkar vara vanligt på datorer med integrerat grafikkort och shared memory, dvs grafikortet använder systemets minne. Och det kan stämma bra, för det är enda datorn som har shared memory av mina burkar och bara den strular. Citera
Cyntax Postad 26 Oktober , 2007 Rapport Postad 26 Oktober , 2007 http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.127000 Aftonbladet brukar ha guider med tips på hur du får din dator snabbare. Då det krävs plusmedelemskap för att se dem kan man inte direktlänka dit. Jag kopierar in den senaste iaf. (Bryter jag mot någon forumregel nu? Om jag gör det får ni halshugga mig... eller fan, bannlys mig då!) ----- Så städar du datorn –10 enkla steg 1. Börja med att ta bort eventuella virus. Kör ett anti-virusprogram som går igenom hela datorn för att hitta eventuella virus. Ett bra gratisprogram är Avg Anti-Virus som finns på http://www.grisoft.com. Du kan också använda on-linetjänster för att söka igenom datorn. Virus112 hittar du på http://www.virus112.nu. 2. När datorn är ren från virus är det dags att ta bort spionprogram och andra skadliga reklam- och skräpprogram. Ad-aware är ett bra gratisprogram som kan hämtas på http://www.lavasoftusa.com. 3. Skräpprogram kan också gömma sig inne i operativsystemet. För att hitta sådant krävs andra program. Till exempel Sophus Anti-rootkit från http://www.sophos.com. Kör det och radera skräp det hittar. Radera också alla temp-filer samt temporära internetfiler i Internet Explorer och töm papperskorgen. 4. Gå igenom hårddisken och ta bort sådant du inte behöver. Det du vill spara kan du bränna på en cd eller dvd eller flytta över på en lös hårddisk eller lagra på internet. 5. Undvik att ha för många program igång samtidigt. Om man inte ser sig för kan program startas automatiskt fast man inte vill. De tar upp minne och gör datorn slöare. I aktivitetskontrollen kan du se vilka som är igång och hur mycket kraft de tar. Vill du ändra klickar du på Start och på ”Kör”. Skriv ”msconfig” i det vita fältet och tryck på Enter. Klicka sedan på fliken ”autostart” och välj bort de program du inte vill ska starta samtidigt med Windows. Sedan klickar du ”Verkställ” och sedan ”OK”. 6. I Windows finns en funktion för att optimera datorns prestanda. Högerklicka på ”Den här datorn” och välj ”Egenskaper”. Sedan klickar du på ”Avancerat” och på ”Inställningar” under ”Prestanda”. Sedan väljer du ”Visuella effekter” och ”Justera för bästa prestanda”. Då stängs onödiga funktioner av. Klicka sedan ”Verkställ” och ”OK”. 7. Uppdatera drivrutiner till ljudkort, grafikkort och nätverkskort i första hand. Vet du inte vilka kort du har kan du se det under Kontrollpanel, System, Maskinvara, Enhetshanteraren. Med de senaste drivrutinerna minskar risken för att de tar för mycket av datorns kraft i anspråk. 8. Optimera och städa registret i Windows. Är man datorkunnig kan man göra ändringar med programmet Regedit. Men är du osäker på detta, låt hellre bli. Om registerfilen skadas kan det sluta med att du inte kan starta Windows längre. Gratisprogrammet Ccleaner är ett alternativ som räcker i de flesta fall. Finns på http://www.ccleaner.com. 9. Defragmentera hårddisken. Windows har en inbyggd funktion Diskdefragmenteraren under Tillbehör/Systemverktyg. Tänk på att stänga av alla andra program under tiden defragmentering pågår. Själva defragmenteringen kan ta timmar. 10. Starta om datorn. Nu bör till och med omstarten gå snabbare. Gör om denna rensning minst varannan månad så fortsätter datorn vara snabbare och friskare. --- /Cyntax Citera
Steppwolf Postad 26 Oktober , 2007 Rapport Postad 26 Oktober , 2007 Det absolut bästa är att blåsa disken och installera om. Tyvärr segar det ner rätt fort igen. PokerOffice + torrent som tuggar + ett gäng pokerklienter + porrsurf + enormt musikbibliotek gör det segt. Citera
eurythmech Postad 26 Oktober , 2007 Författare Rapport Postad 26 Oktober , 2007 Har exakt samma problem på en dator, om man pressar den ena disken till max.Försökt läsa o leta, men ingen verkar riktigt ha det på klart vad som orskar(förutsatt att disken är hel, vilket min är) men det verkar vara vanligt på datorer med integrerat grafikkort och shared memory, dvs grafikortet använder systemets minne. Och det kan stämma bra, för det är enda datorn som har shared memory av mina burkar och bara den strular. Coolt, jag har ett cutting edge problem Men nej, disken ska knappast vara skadad. Hur försäkrar jag mig enklast om att den inte är det? Grafikkortet är btw ett "riktigt" grafikkort med eget minne. Citera
Nojjby Postad 26 Oktober , 2007 Rapport Postad 26 Oktober , 2007 När vi lix är igång. Min gamla laptop (två år gammal) har sjukt stora problem att starta numera. Den start/stoppar liksom hela tiden innan det ens hinner komma text på skärmen. Lösningen är att helt enkelt starta om den i 5-30 gånger tills den går igång. När den väl startat så går den som en klocka. Vadan detta? Hårddisk-trubbel?, Seg processor? Jag har samma problem, dock med en ny dator som jag själv byggt. Jag är lite orolig att jag klantade mig när jag byggde den (första bygget), är det någon som vet vad det är för fel? Citera
brainslicer Postad 26 Oktober , 2007 Rapport Postad 26 Oktober , 2007 Coolt, jag har ett cutting edge problem Men nej, disken ska knappast vara skadad. Hur försäkrar jag mig enklast om att den inte är det? Grafikkortet är btw ett "riktigt" grafikkort med eget minne. du tar hem disktillverkarens fabriks verktyg i mitt fall är disken som krånglar en wd 3200ks, tog hem ett program för den disken som heter DLGDIAG(for windows) finns andra versioner, och olika disk fabrikat har olika program. så du måste börja med va du har för disk modell o kolla tillverkarens hemsida(dom är inte alltid så lätt att hitta dom där proggen, men dom finns) jag har helt enkelt minskat hastigheten på max dl/ul hastigheten på torrents, hash hastigheten på dc osv... låter jag dom gå max hastighet så hänger disken helt enkelt inte med och problemet uppstår för mig....tror jag. Citera
eurythmech Postad 28 Oktober , 2007 Författare Rapport Postad 28 Oktober , 2007 Tack för alla svar hittills. En inte helt orelaterad fråga, bara nästan: Varför har jag en massa lagringutrymme för saker som bilder och musik på min Sony Ericsson, men inte några futtiga extra MB att lagra sms på? Går det att fixa? Citera
mukkitre Postad 30 November , 2007 Rapport Postad 30 November , 2007 Tack för alla svar hittills. En inte helt orelaterad fråga, bara nästan: Varför har jag en massa lagringutrymme för saker som bilder och musik på min Sony Ericsson, men inte några futtiga extra MB att lagra sms på? Går det att fixa? Har din telefon plats för minneskort? Om ja så är det minneskortets minne som betyder dom extra MB medans sms kontakter använder telefonens internminne. Hoppas jag förklarade rätt nu. Aaaa och du kan inte spara sms på minneskort. Fast beroendes på vilken telefon du har så kanske du visst kan. Sorry för eventuella stavfel jag har horpass på jobbet. Citera
BingoBenny Postad 30 November , 2007 Rapport Postad 30 November , 2007 Har din telefon plats för minneskort? Om ja så är det minneskortets minne som betyder dom extra MB medans sms kontakter använder telefonens internminne. Hoppas jag förklarade rätt nu. Aaaa och du kan inte spara sms på minneskort. Fast beroendes på vilken telefon du har så kanske du visst kan. Sorry för eventuella stavfel jag har horpass på jobbet. Jobbar du också för Milo Slovakovic? Trevligt jobb det där.. Citera
mukkitre Postad 1 December , 2007 Rapport Postad 1 December , 2007 Jobbar du också för Milo Slovakovic? Trevligt jobb det där.. ok det där vet jag inet om...men eury är min sng vän och han e holt borta på teknink....därför förtjänar han all hjälp han kan få Citera
aglo Postad 1 December , 2007 Rapport Postad 1 December , 2007 Varför har jag en massa lagringutrymme för saker som bilder och musik på min Sony Ericsson, men inte några futtiga extra MB att lagra sms på?Går det att fixa? Kolla så att du inte har bilder, musik eller liknande sparade på mobilens inbyggda minneskort. Det är t.ex. möjligt att de ljudsignaler som medföljer finns lagrade på det minnet. Om du tar bort dem borde du få plats med ganska många SMS till. Citera
Recommended Posts