Gå till innehåll

10/20 PLO deep, Halvbra AAxx pre ur pos

Recommended Posts

Postad

Vad exakt skulle fördelen med att kolla floppen vara?

Är ju inte direkt så att du kommer få "yay!"-floppar särskilt ofta med de där sidokorten, och om du slår om är det inte alls omöjligt att någon av de andra killarna får för sig att stoppa in pre och flippa.

Postad
Vad exakt skulle fördelen med att kolla floppen vara?

Är ju inte direkt så att du kommer få "yay!"-floppar särskilt ofta med de där sidokorten, och om du slår om är det inte alls omöjligt att någon av de andra killarna får för sig att stoppa in pre och flippa.

Sluta trolla Hjort!

Är man osäker på hur man ska göra så ska man alltid välja den gyllene medelvägen (känt buddistiskt ordspråk): Det självklara svaret är alltså att du ska minihöja!

Om du sedan förlorar handen så ska du säga i chatten: HOW can you call pre flop? It is so obvious I have aces! No fold button, huh? Fcking Idiot fish whore hope you burn in hell and get hit by a car and survive.

Postad

Är man osäker på hur man ska göra så ska man alltid välja den gyllene medelvägen (känt buddistiskt ordspråk): Det självklara svaret är alltså att du ska minihöja!

Nja, det allmänna rådet i PLO (och övrig poker också?) är väl: "When in doubt, raise!". Dock rätt iskallt att minihöja en höjning ur position, som att be om problem. Om man däremot hade haft position så hade det varit ett alternativ.

Ingen direkt dålig AAxx hand och du beskriver inte dina motståndare som kompetenta, så höj pott.

Postad
Nja, det allmänna rådet i PLO (och övrig poker också?) är väl: "When in doubt, raise!". Dock rätt iskallt att minihöja en höjning ur position, som att be om problem. Om man däremot hade haft position så hade det varit ett alternativ.

Ingen direkt dålig AAxx hand och du beskriver inte dina motståndare som kompetenta, så höj pott.

Jag tycker du har fel, hatab2b tror jag är ganska mycket bättre än de flesta här på omaha. Verkligen perfekt tillfälle för mini-höjning.

Postad
Jag tycker du har fel, hatab2b tror jag är ganska mycket bättre än de flesta här på omaha. Verkligen perfekt tillfälle för mini-höjning.

hur mår du? tack för att ni pellejönsar till tråden.

Diskussion nerlagd, tack för svar Hjort.

Postad
hur mår du? tack för att ni pellejönsar till tråden.

Diskussion nerlagd, tack för svar Hjort.

Meningen var att driva med ekenstar, hjort hade redan svarat så trodde pellejönsande var ok...?

EDIT: varning för pelejönsande!

Postad
Meningen var att driva med ekenstar, hjort hade redan svarat så trodde pellejönsande var ok...?

Klart det är okej med pellejönsande i trådar som redan fått ett seriöst svar. Vet dock ett annat forum som har satt gränsen på två så det är lite oklart vad som gäller ändå men här är Djens ute och cyklar.

Postad

Men så är det väl i alla trådar där Hjort/Nebbis postar. Håller med om att de kan mest av andvändarna här, men ibland har de fel.

Om inte annat kan det ju vara kul att få lite olika tankesätt om olika händer(diskution). Finns ofta fler än 1 sätt att spela händer bra på.

Postad
Jag gillar hur ni anser "Hjort har redan svarat så nu kan vi muppa oss".

Speciellt när duktiga spelare på annat håll inte håller med Hjort.

Du gör det ju inte lätt för att komma med en annan åsikt när du tar bort handen. :)

Postad
Du gör det ju inte lätt för att komma med en annan åsikt när du tar bort handen. :)

Tur att jag har nästan fotografiskt minne:

Djens bet 20-75 med AAJ4ss

Kille som ej verkar kunna omaha bet till 240

Kompetent omahaspelare cold call 240

Djens: Syn för att se flop eller panga igen?

Effektiva stackar mellan 2 och 300 bb...

Postad
När hata tror han sett en elefant så är det en katt.

men ärligt? först paja tråden och sedan försöka få igång den igen?

Det var ju på begäran av min älskling JackBalsam som jag körde en recovery på tråden. 8-)

Postad

Ok, kan ge mig på att förklara lite närmare varför jag tyckte omslag.

Handen var alltså AAJ4 med en essuit vad jag minns. Eller iaf AA+broadwaykort + lågt som suitar ett av essen.

För det första så har ju handen typ 45% equity pre mot de flesta rimliga distributioner pre. Även om man viktar sannolikheten för AA som extra stor för 3-betaren. Vilket så klart är huge i en trevägspott.

För det andra så sitter man ur pos och kan ordna så att det antingen blir all-in pre, 2-vägs med döda pengar eller 1 psb kvar på floppen vilket gör att man själv kan semibluffa mkt oftare än de andra. Vilket är bra i stort sett oavsett vilken hand man har. Undantag är väl typ extrema implied odds händer som 8822 som jättegärna ser flopp.

För det tredje så kommer man ha +1/3 equity på typ 80% av flopparna, men ha jävligt svårt att veta vilka av dem det är så länge man inte setar eller får kombodrag. Flopp, turn och river är inte ens vän med AA, eller när man är ur position. Synar man bara så kommer man ofta få lägga när man har bäst eller har odds att dra ut.

Att motståndarna sätter en på AA är ju lite tråkigt, men det enda det innebär är ju att de kanske viker en del av esstrissarna. Och det får man väl ta igen när man 4-betar något annat skräp.

Är för övrigt rätt benägen att göra samma move med KK* och en hel del andra händer om motståndarna är så slaskiga som det sägs.

Att vara oop med ett psb på floppen kvar mot snorvida HD:ar är faktiskt väldigt mycket mer nice än att vara oop mot snorvida HD:ar med psb+psr kvar i stacken mot två motståndare. Svårt att överskatta hur trevligt det är att vara all-in.

Kort sagt, tycker man ska 4-beta ofta här med en massa olika slags händer och spara synerna till mer fit-or-fold händer typ tvåpar, låga connectors, etc.

Möjligt att jag överdrivet vidheten på HD:arna lite grann (som fö är viktade att vara dåliga för AA på propokertools), men tror inte det.

Gillar syn mer ju större sannolikheten är att man kan köra CRAI på floppen är.

* Skillnaden är att KK är jävligt mycket mer fit-or-foldig med hänseende på att floppa ess. Typ 1/3+ pot equity på 45% av flopparna.