Gå till innehåll

Dricka folkis & köra bil


TotalFarsa

Recommended Posts

Har letat runt på nätet en stund men hittar inget.

 

Kommer att träffa ett par polare på en pub senare idag och tänkte jag skulle ta en öl eller två till maten (folkisar eller motsvarande). Behöver hitta info om hur mkt alkohol de innehåller samt hur snabbt kroppen förbränner det så jag vet när jag kan köra hem igen.

 

Plz, inga gissningar ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har letat runt på nätet en stund men hittar inget.

 

Kommer att träffa ett par polare på en pub senare idag och tänkte jag skulle ta en öl eller två till maten (folkisar eller motsvarande). Behöver hitta info om hur mkt alkohol de innehåller samt hur snabbt kroppen förbränner det så jag vet när jag kan köra hem igen.

 

Plz, inga gissningar ;-)

 

Det här kanske ses som en gissning har ingen källa att hänvisa till.

Men det krävs snäppet mer än en starköl för att gå över 0.2 promille så en folkis kan du ta utan att behöva ora dig alls, skulle kunna funka med två också men det är på gränsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att du håller dig till 0tollerans, för att vara på den säkra sidan!

Olika kroppar förbränner alkoholen olika fort, så det är alltid bättre att inte dricka alls.

Självklart är det så. Men ska vi sitta ett par timmar och avnjuta en brottarburgare ur den högre skolan så tar jag gärna en folkis istället för CNAB ;-)

 

Är inte den som chansar i onödan utan vill vara waaaaay in på den säkra sidan innan jag sätter mig och kör.

 

Orkar inte med någon moraltantshistoria.....
Tack för det.

 

Tack för det.

 

Det här kanske ses som en gissning har ingen källa att hänvisa till.

Men det krävs snäppet mer än en starköl för att gå över 0.2 promille så en folkis kan du ta utan att behöva ora dig alls, skulle kunna funka med två också men det är på gränsen.

Ok, det där ligger väl hyfsat i linje med vad jag själv har för mig. Borde ju således vara lugnt att ta en folkis till maten och köra tre timmar senare.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om man dricker en 70a vodka under 5 timmar så har man ca 3,8 i promille om man väger cirka 75 kg. Vad jag vet så är detta nära döden? Kan dessa siffror verkligen stämma.

Om man är nära döden eller inte vid en viss promillehalt beror på vilken alkoholtolerans man har. En avancerad alkoholist kan gå runt med åtskilligt mer alkohol i blodet än någon som aldrig har druckit. Så om du brukar sätta i dig en sjuttis till lördagen och känna dig salongsberusad skulle jag ta det som en varningssignal, du har ökat din toleransnivå ganska rejält.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här kanske ses som en gissning har ingen källa att hänvisa till.

Men det krävs snäppet mer än en starköl för att gå över 0.2 promille så en folkis kan du ta utan att behöva ora dig alls, skulle kunna funka med två också men det är på gränsen.

 

För länge sen gjorde de ett test på trafikmagasinet där försökspersonen drack 1 starköl och fortfarande låg strax under högsta tillåtna promillehalten på 0,2.

Viss reservation eftersom programmet var gammalt och gränsen låg på 0,5 tidigare, men tror ej programmet var så gammalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra, bra. Så jag är inte stämplad som alkis nu?

 

F.ö så kan ju de chalmerister som bor på Ghettot (ja, det var iaf vad vi kallade Chalmers Studenthem anno-97) gå ed på att Robban inne på Nära Hem gör en förbannat maffig baconburgare, right? :mrgreen:

 

 

Nu bodde jag ju aldrig där, och besökte väl inte stället förrän 99, men jag kan hålla med.

 

Måste slå ett slag för Rovers matiga burgare förresten!

Kan välja mellan en, två eller 3 härliga nötfärsbiffar på 200 gram styck.

Och senapsmayo, coleslaw och klyftpotatis till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om man dricker en 70a vodka under 5 timmar så har man ca 3,8 i promille om man väger cirka 75 kg. Vad jag vet så är detta nära döden? Kan dessa siffror verkligen stämma.

 

Då är det iaf fel åt rätt håll.

Det skulle vara mycket värre om räkningen visade för liten alkoholhalt i blodet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu bodde jag ju aldrig där, och besökte väl inte stället förrän 99, men jag kan hålla med.

 

Måste slå ett slag för Rovers matiga burgare förresten!

Kan välja mellan en, två eller 3 härliga nötfärsbiffar på 200 gram styck.

Och senapsmayo, coleslaw och klyftpotatis till.

 

Rover har mat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om man dricker en 70a vodka under 5 timmar så har man ca 3,8 i promille om man väger cirka 75 kg. Vad jag vet så är detta nära döden? Kan dessa siffror verkligen stämma.

 

 

ouch, tur att man trappat ner då. :-S,

mitt pers på en 70s är ca 4h och jag väger 60kg (då 55).

nån som orkar ta en räkning på hur många 33or 5,2pils en 70s vodka motsvarar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man är nära döden eller inte vid en viss promillehalt beror på vilken alkoholtolerans man har. En avancerad alkoholist kan gå runt med åtskilligt mer alkohol i blodet än någon som aldrig har druckit. Så om du brukar sätta i dig en sjuttis till lördagen och känna dig salongsberusad skulle jag ta det som en varningssignal, du har ökat din toleransnivå ganska rejält.

 

Dessutom beror det sannorlikt på vilken kroppsammansättning man har. Alkohol är ju som bekant vattenlösligt vilket gör att 10kg muskelmassa gör mer skillnad än vad 10 kg fett gör för upptagningen (läs utspädningen)...

Det kan ju också vara en del av anledningen att kvinnor i regel tål mindre än män...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar alltid räkna ut hur mycket starksprit det är i en ex 5,6% öl genom att ta 5,6% multiplicerat med innehållet i cl säg 50.

 

Detta ger oss 5,6 * 50 = 280... Eftersom vi vill ha det i 40% sprit får vi dela det med 40.

 

280/40 = 7 | Med andra ord det är ca 7 cl starksprit i en 5,6%. Dricker vi 10sådana på en kväll får vi oss en 70a sprit. Man förbränner ju ca 2 cl (70 kg)per timme så det skulle ta 35 timmar att få ur all alkohol från blodet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...