Gå till innehåll

Socialdemokrati och åsiktsfrihet...


Cleburne

Recommended Posts

Det låter som om du inte inte riktigt har fattat vad hon sysslar med. Hon har utnyttjat sin ställning som riksdagsledamot och försökt försätta ett företag i konkurs p.g.a. ägarens ÅSIKTER. Det innebär ju att hon inte anser att vi bör ha åsiktsfrihet i Sverige. Vad blir nästa steg? Offentliga spöstraff om man lyssnar på viss musik?

Du får nog sätta halva MP i fängelse om uppmaning till bojkott vore straffbart! Sök lite på hur många personer inom MP som uppmanat till bojkott av både svenska och utlänska företag som inte är förenliga med den politik som MP driver.

 

Om hon däremot drev igenom att tjänstemän utan anledning drog in serveringstillstånd eller andra liknande aktiviteter, då sitter hon illa till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 94
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Ditt resonemang är felaktigt. Du jämför detta klavertramp med våldtäkt av småbarn, det säger inte ett smack. Även riksdagsmän har utrymme för en egen åsikt och eget handlande utan att det för den skull ska företräda partilinjen.

 

Visst får hon ha en egen åsikt, men vad hon måste göra i så fall är att öppet ta ställning för att avskaffa åsiktsfrihet i Sverige, typ lägga fram en motion i riksdagen, inte smyga med det och sikta in sig på enskilda företagare, som ägnar sig åt helt laglig verksamhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får nog sätta halva MP i fängelse om uppmaning till bojkott vore straffbart! Sök lite på hur många personer inom MP som uppmanat till bojkott av både svenska och utlänska företag som inte är förenliga med den politik som MP driver.

 

Om hon däremot drev igenom att tjänstemän utan anledning drog in serveringstillstånd eller andra liknande aktiviteter, då sitter hon illa till.

 

Det är en jävla skillnad på att uppmana folk att bojkotta ett företag som t.ex. släpper ut orenat avfall eller beter sig på ett visst sätt. I det här fallet handlar det ju inte för fem öre om företagets verksamhet utan enbart om ägarens åsikter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk dig följande scenario: En moderat riksdagsman våldtar småbarn och partiet gör inget. Vad säger det om partiet?

 

Eller: att deras partiledare köper skogsfastigheter för att slippa förmögenhetsbeskattning.

Att partiet inte gör något eller tycker något, är mkt konstigt.

 

Ang. åsiktsfrihet: "Jag gillar inte det du säger men jag skulle kunna dö för att låta dig säga det" är ett välkänt citat.

Outbildade småsossar är utanför min periferi som inte förstår det kan stanna där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en jävla skillnad på att uppmana folk att bojkotta ett företag som t.ex. släpper ut orenat avfall eller beter sig på ett visst sätt. I det här fallet handlar det ju inte för fem öre om företagets verksamhet utan enbart om ägarens åsikter.

Alltså, politiker som lägger sig i hur näringslivet bedrivs alternativt vem/vilka som står bakom företag är inte att föredra men samtidigt inte olagligt. Om nu sossarna vill bekämpa SD med den här typen av metoder så låt dem göra det, de har inte längre något som de VILL göra utan fokuserar på vad de INTE VILL hela tiden.

 

Jag föredrar att bemöta repsentanter med radikala åsikter kring invandring/integration/bistånd med argument kring hur jag vill ha det. SD gör för övrigt själva väldigt ofta med vad de INTE VILL och det beror helt enkelt på att de inte kan motivera sina egna förslag och hellre bemöter andras förslag.

 

Jag erkänner att jag kanske sett lite tuffare på sossens agerande i detta fall om det inte var en från SD som blev utsatt men det förändrar inte det faktum att det inte anses som olagligt. Om någon anser något annat får de väl försöka anmäla henne. Någon partipolitisk bestraffning har hon troligtvis inte heller att vänta så den här typen av aktiviteter kommer att fortsätta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

text...

 

Okej, då vet vi vad du anser, t.ex. att det vore helt okej om en rikdagsledamot uppmanade företag och privatpersoner att bojkotta företag som ägs av judar och bedrev en hetskampanj mot ett enskilt judiskt företag. Innan du börjar gasta så läs vad du själv har skrivit. Det går inte att tolka annorlunda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där har väl inte så mycket med sossarna att göra förutom att puckot tillhör det partiet. Hon skämmer ut sig.

 

Jag läste en artikel som intervjuade SD partiledare. Han verkade mycket vettig och balanserad. Klockrena ärliga raka svar . Inte som vanligt som med andra politiker, undvikande retoriskt svammel.

 

Invandrarpolitiken är bara en fråga som alla andra även om flertalet i detta politisks korrekta samhälle inte förstår det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så ett misstag (om det nu är det?) så skall man befiras från alla sina politiska uppdrag? Hade nog inte funnits så många politiker kvar då.

 

 

 

 

Exempel?

 

Jag är ett bra exempel, men pallar inte dra upp historien av personliga skäl. Har bråttom iväg nu så hinner inte kolla upp namn, men moderat kvinnan som uttalade sig om att det var för lite lintottar i reklamnen nu för tiden blev utslängd direkt hennes uttalande mötte kritik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, då vet vi vad du anser, t.ex. att det vore helt okej om en rikdagsledamot uppmanade företag och privatpersoner att bojkotta företag som ägs av judar och bedrev en hetskampanj mot ett enskilt judiskt företag. Innan du börjar gasta så läs vad du själv har skrivit. Det går inte att tolka annorlunda.

Precis, och Bibeln är en kokbok...

Du får tolka mig precis hur du vill, men jag anser inte att detta faller under kategorin "hetskampanj". Om du behöver hjälp med att "tolka" vad jag skriver så kan jag hjälpa dig nån gång, har du tid en vecka eller två?

 

Jag skriver att det inte är olagligt, dock ingenting om att jag anser det vara ett lämpligt sätt för politiker att agera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Invandrarpolitiken är bara en fråga som alla andra även om flertalet i detta politisks korrekta samhälle inte förstår det.

 

Värt att citeras. Sverige måste vara det enda landet i världen där man får sneda blickar om man så mycket som frågar någon annan människa vad den tycker om landets förda invandringspolitik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste en artikel som intervjuade SD partiledare. Han verkade mycket vettig och balanserad. Klockrena ärliga raka svar . Inte som vanligt som med andra politiker, undvikande retoriskt svammel.

 

Hjälper väl föga när partiets politik är på dagisnivå. När han blev tillfrågad om finansiering av ett av deras förslag sa han att "det finns ju ekonomer som kan räkna på sånt". :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tycker OP om politiker som uppmanar till bojkott av t.ex fonder som handlar med vapen/kärnkraft/what have you?

Dessa politiker måste också uteslutande tillhöra partier som inte stödjer åsiktsfrihet?

 

Att de är naiva och löjliga. Men du inser väl att det är jävligt stor skillnad på att protestera mot ett företag utifrån vad företaget sysslar med och att protestera mot ett företag utifrån vad ägaren har för privata åsikter? Eller ska vi införa näringsförbud för personer som röstar "fel" eller som inte har "rätt" åsikter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar att Carina Hägg bevisligen inte vill att personer som öppet sympatiserar med SD ska få driva företag, eftersom deras åsikter inte stämmer överens med hennes.
Jag såg inget som helst om att hon gjorde annat än att dels uppmana privatpersoner att inte handla med företaget och dels verka för att kommunen inte ska handla med det. Det sista är, som tidigare nämnts, lite skumt, och kanske olagligt i en del fall, men är en jävla bit ifrån att försöka förbjuda någon från att driva företag.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg inget som helst om att hon gjorde annat än att dels uppmana privatpersoner att inte handla med företaget och dels verka för att kommunen inte ska handla med det. Det sista är, som tidigare nämnts, lite skumt, och kanske olagligt i en del fall, men är en jävla bit ifrån att försöka förbjuda någon från att driva företag.

 

Hmm, du menar alltså att om en riksdagsledamot "bara" gör allt för att förhindra att någon driver ett företag så är det alltså helt okej, så länge man inte förbjuder det. Det ska alltså teoretiskt sett vara tillåtet, men i praktiken vara omöjligt? Okej, så Nürnberglagarna hade alltså varit godtagbara om de inte hade varit lagar, utan bara "officella riktlinjer"? Got it.

 

Carina Hägg måste inte tro på åsiktsfrihet, men så länge som den är GRUNDLAGSSKYDDAD så måste hon ju respektera det, särskilt eftersom hon sitter i riksdagen. Eller så kör vi med ett samhälle där alla får sätta sig över lagen precis hur de vill…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, du menar alltså att om en riksdagsledamot "bara" gör allt för att förhindra att någon driver ett företag så är det alltså helt okej, så länge man inte förbjuder det. Det ska alltså teoretiskt sett vara tillåtet, men i praktiken vara omöjligt? Okej, så Nürnberglagarna hade alltså varit godtagbara om de inte hade varit lagar, utan bara "officella riktlinjer"? Got it.

 

Detta är iaf ett bra tillfälle att dra upp Godwins Law.

 

Vad du missar ät att hon inte "gör allt". Hon använder sina legitima kanaler. Sen, som har nämnts, så är det där om länken på hemsidan möjligen lite fishy. Men i övrigt använder hon ju de kanaler som var och en har till buds, och som hon får använda mer eller mindre precis hur hon vill.

 

Carina Hägg måste inte tro på åsiktsfrihet, men så länge som den är GRUNDLAGSSKYDDAD så måste hon ju respektera det, särskilt eftersom hon sitter i riksdagen. Eller så kör vi med ett samhälle där alla får sätta sig över lagen precis hur de vill…

 

Spelar ingen roll huruvida åsiktsfriheten är grundlagsskyddad eller bara genom lag. Hon måste fortfarande respektera den. Vilket hon gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carina Hägg måste inte tro på åsiktsfrihet, men så länge som den är GRUNDLAGSSKYDDAD så måste hon ju respektera det, särskilt eftersom hon sitter i riksdagen. Eller så kör vi med ett samhälle där alla får sätta sig över lagen precis hur de vill…

Hur får du detta till någon form av begränsning av åsiktsfrihet? Varken sossarna eller Carina Hägg gör något lagbrott mot grundlagen genom att försöka påverka företag och folk att inte acceptera de åsikter som företagsledaren för fram.

 

Problemet är snarare om hon använder lagvidriga metoder för detta. Att "prata" med företag och föreingar är helt okey om hon däremot skulle hota dem med försvårande av deras verksamhet då är hon illa ute. Det är ju inte direkt som när Hells Angels knackar på och ber en att betala av en skuld, då är man direkt nära ett "hot".

 

Missförstå mig nu inte en gång till, jag gillar inte att politiker blandar sig i på det här viset MEN om deras parti inte straffar dem så kan du inte räkna med att de får några direkta represalier då detta inte verkar vara lagvidrigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag förstår att många varken vill eller kan förstå vad kärnfrågan här är. Få se om det här hjälper: Carina Hägg vill att privatpersoner och företag ska bojkotta ett företag på grund av ägarens åsikter. Om det är acceptabelt för er så måste ni även anse att det är acceptabelt att en livsmedelsbutik vägrar att släppa in muslimer eller att ett företag vägrar att anställa somalier. Förstår ni nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag förstår att många varken vill eller kan förstå vad kärnfrågan här är. Få se om det här hjälper: Carina Hägg vill att privatpersoner och företag ska bojkotta ett företag på grund av ägarens åsikter. Om det är acceptabelt för er så måste ni även anse att det är acceptabelt att en livsmedelsbutik vägrar att släppa in muslimer eller att ett företag vägrar att anställa somalier. Förstår ni nu?

 

Att välja vilka man vill köpa ifrån är annorlunda jämfört med att välja vilka man vill sälja till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

????? Carina Hägg vill att företag ska låta bli att sälja till dansbanan i fråga. Hur är det annorlunda än om en livsmedelsbutik låter bli att sälja till anhängare av en viss religion?

 

Du skrev ju själv i inlägget innan att det handlade om en bojkott. Alltså avbryta konsumtion och/eller samarbete. Att vägra sälja en vara till någon pga dennes politiska åsikter tror jag inte räknas som bojkott (i alla fall inte i en sån här situation). Jag tror inte heller att det är något sådant som denna politiker uppmanat till.

 

Om någon skulle komma in i en affär och vilja köpa något men får inte pga dennes åsikter, skulle du kalla detta bojkott då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...