Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

fi är regular o ja har för mig att han är ganska tight

***** Hand 454148901 *****

0.50/1.00 Texas Hold'em (No Limit) - den 25 september 2007 01:32:38

Adam 26 (Vanlig/Cash Game)

Plats 1: Qnalle (60.32)

Plats 2: nderimi (168.07)

Plats 3: Libido (286.26)

Plats 4: Qris (215.15)

Plats 5: pop_winner (16.35)

Plats 6: tobbe_ohm (69.75)

Plats 7: Aikon (44.00)

Plats 8: frommen53 (115.47)

Plats 9: akame (225.05)

Plats 10: LegoEgo (69.50)

Libido lägg LM 0.50

Qris lägg SM 1.00

** Giv **

Qnalle [N/A, N/A]

nderimi [N/A, N/A]

Libido [Es, Er]

Qris [N/A, N/A]

pop_winner [N/A, N/A]

tobbe_ohm [N/A, N/A]

Aikon [N/A, N/A]

frommen53 [N/A, N/A]

akame [N/A, N/A]

LegoEgo [N/A, N/A]

*** Bet Runda 1 ***

pop_winner Lägg

tobbe_ohm Syna 1.00

Aikon Lägg

frommen53 Syna 1.00

akame Syna 1.00

LegoEgo Lägg

Qnalle Höj till 3.00

nderimi Syna 3.00

Libido Höj till 20.00

Qris Lägg

tobbe_ohm Lägg

frommen53 Lägg

akame Syna 20.00

Qnalle Lägg

nderimi Lägg

*** Flop(Board): *** : [5r, 7s, 2h]

*** Bet Runda 2 ***

Libido Satsa 33.00

akame Syna 33.00

*** Turn(Board): *** : [5r, 7s, 2h, 2k]

*** Bet Runda 3 ***

Libido ????

Postad

Nu vet jag inte riktigt hur mycket respekt man ska ha för en regular på 0.5/1SEK.

Men jag skulle aldrig komma ifrån handen - betta turn och pusha rivern. Har han floppat set(som jag antar att han gjort) så är det bara att betala av, framförallt med tanke på att handen blev 3-bettad preflop.

Postad

"For those who don't know, when you take someone to Value Town, you're betting for value, thinking you have the best hand, wanting a call. It's a term usually used when referring to hands played against poor players/calling stations."

Postad

Hm... Fi är tight regular och han limpsynar pre - vad betalar han av 3 gator med som vi slår?? Jag brukar inte räkna med mer än 2 gators värde i denna situation, men det kanske är en läcka, vad vet jag...

Postad
De flesta verkar göra det - men frågan är vad Fi betalar av med i denna situation?

När jag spelade 0,5/1 på SvS så hände det många gånger att folk satt och "slowspelade" KK/QQ eller t.o.m. JJ på låga brädor utan flushdrag.

Postad
JJ QQ, möjligtvis TT?

Edit: även KK är väl en möjlighet

Men det måste väl vara svårt att sätta Fi på dessa händer efter att han först limpar efter 2 limpers och sedan synar en raise preflopp?

Postad

Frågan är ju inte om han spelar så här med KK eller QQ, det är mer frågan om han spelar så här med 77 eller 55 (22 är ju rätt osannolik) ur mittenposition. Är han tight och någorlunda skicklig så har jag svårt att se dem som sannolika. Han har redan redan sett en höjning och en återhöjning pre-flop och hamnar med synen klämd mellan dessa två. Det troliga är ju att qNalle ställer om han har det minsta hand och då är ju fi's hand jättedöd. I detta fall så är det bara bomba iväg (eller möjligen crai beroende på aggressionen hos killen). Kan du inte klassa honom som en kille som ger upp händerna pre-flop så blir det en annan värdering, men skulle nog fortfarande sluta med en höjning här och på river, lite beroende på vad som dyker upp.

Postad
Frågan är ju inte om han spelar så här med KK eller QQ, det är mer frågan om han spelar så här med 77 eller 55 (22 är ju rätt osannolik) ur mittenposition. Är han tight och någorlunda skicklig så har jag svårt att se dem som sannolika. Han har redan redan sett en höjning och en återhöjning pre-flop och hamnar med synen klämd mellan dessa två. Det troliga är ju att qNalle ställer om han har det minsta hand och då är ju fi's hand jättedöd. I detta fall så är det bara bomba iväg (eller möjligen crai beroende på aggressionen hos killen). Kan du inte klassa honom som en kille som ger upp händerna pre-flop så blir det en annan värdering, men skulle nog fortfarande sluta med en höjning här och på river, lite beroende på vad som dyker upp.

Att det ska vara så svårt att läsa en HH... jag hade helt missat att det varit en raise innan Heros raise (3bet alltså). Men frågan är om det gör att jag ändrar syn på handen så mycket. Fråga är ju vilken hand som är troligast att han har som han är beredd att betala av hela sin stack med. Jag tror definitvit på denna niva att fi betydligt oftare limpsynar 77/55 i denna situation än KK/QQ, och om han skulle limpsynat KK/QQ är det väl tveksamt om han betalar av 3 gator mot Hero efter 3betten pre?

Om man ser hela handen i efterhand:

Fi limpsynar ett 3bet pre och synar av hela sin stack på 3 gator på en ofarlig bräda - är det troligast att han har KK/QQ eller 77/55? Jag kan inte hjälpa att tycka att settet ligger nära till hands. Några andra händer är svårt att involvera i HD:n tycker jag.

Postad
Men det måste väl vara svårt att sätta Fi på dessa händer efter att han först limpar efter 2 limpers och sedan synar en raise preflopp?

Ojdå, han limpade visst! slarvigt av mig.. trodde det var han som raisade.. då känns det ju svårt att han kan ha det jag nämnde tidigare

Postad

Hade betfoldat thin på ett TAPbord och c/c, c/r eller b/pushat på ett aggroslaksig bord. På ett LPbord hade jag bettat 75-90% pott och på ett tricky bord är det så mkt svårare...

EDIT: Missade också att Fi kallsynar preflop först.

Postad

Kändes som jag var helt ensam innan, men det kanske är några till som inte är helt inne på bet-bet-push-linjen trots allt?

För att förtydliga mina tidigare inlägg så menar jag förstås inte att vi ska c/f eller nåt, bara att jag tror att det kan vara svårt att få betalt 3 gator av händer vi slår i denna situation. Resonemanget kring att sätta Fi på KK/QQ/77/55 gäller förstås först efter att Fi synat vår push på river och då tror jag att 77/55 väger över.

På turn vet vi ju inte om Fi kommer att syna 3 gator, bara att OM vi tror att han alltid gör det med 77/55/KK/QQ och endast dessa händer, och det är lika troligt att han har någon av dessa, så är det väl andra händer vi måste koncentrera oss på att få in degen mot? Eftersom jag även är tveksam till att han betalar av med KK/QQ och att det är lite mer troligt att han har 77/55 så koncentrerar jag mig på att försöka få in så mycket pengar som möjligt mot andra händer jag slår, och det tror jag inte är genom bet-bet-push.

Vad kan han ha på turn? Troligast 77/55, kanske KK/QQ, möjligen 88-JJ, mindre troligt AK eller annan skit? Jag föredrar nog att checka-raisa turn, eller naturligtvis betta river om han checkar bakom. Då får vi oftast ut minst 2 bet av de händer vi slår, och ofta även av de händer som hade foldat ett turnbet.

Det är föstås just att Fi limpsynar som gör att jag väljer denna linje.

Postad

Om han är tight så har han antingen en triss eller ett överpar här.

Frågan är om han tight agressive eller tight passive. Är han passiv kan han ju mycket väl spela så här med TT-KK Fast med JJ+ borde han ju slå om på flop vilket han inte gör. Men passiva spelara kan checksyna ner med KK här. (inte klokt men inte ovanligt heller)

Jag skulle nog här välja att checka turn (inga farliga drag ute direkt) och sen syna ev bet på river eller checka efter.

Som en del säger hur ska man få in mer pengar i potten mot en sämre hand? Tror inte beten får in pengar från en sämre hand inte ofta ialla fall. Men en check kan få tex TT att beta river (en check kan tillochmed framkalla en bluff) om inga otäcka kort kommer.

Säg så här:

Du betar pott och foldar mot omslag

Eller du checkar och synar pott på river

Kostar lika mycket båda om du förlorar men i alternativ 2 får du showdown på köpet samt att möjligheten till att fi bluffar har ökat markant.

PS vad har du för image vid bordet? Är du hyfsat aggressiv och Cbetar mycket efter flop så kan ju en tight och vaken spelare försöka trappa dig med ett överpar.

Postad

Jag hade fortsatt att betta. Sitter Fi på pp så betalar han av hela vägen. Skulle det vara så att han sitter på 77/55/22 så är det väl bara att betala (eller dra ut på river ;) ). Synar Fi en 20xBB raise pre med 77/55/22 så kommer du att få tillbaka dina pengar förr eller senare ändå.

Postad
Jag hade fortsatt att betta. Sitter Fi på pp så betalar han av hela vägen. Skulle det vara så att han sitter på 77/55/22 så är det väl bara att betala (eller dra ut på river ;) ). Synar Fi en 20xBB raise pre med 77/55/22 så kommer du att få tillbaka dina pengar förr eller senare ändå.

Om man tror sig kunna få ut 3 gators värde så bettar vi såklart. Men faktum är att vi kan påverka vilka händer Fi har genom att ta olika turnlinjer. För att vi ska kunna få betalt av en sämre hand måste Fi vara riktigt dålig eller försökt sig på nånslags trapp med underlägset överpar.

Postad

Check/syn, check/fold för att förlora så lite som möjligt. Bet/push kommer att kosta dig 250bb, vilket är idioti.

Detta är inte 100bb-spel, detta är 200bb och med två spelare som har mer än fulla inköp (280 vs 226 bb). Akame är för övrigt inte tight, inte jämfört med vad som normalt kallas tight på FR. Har spelat lite på SvS och enligt PT så (dock inte jättemånga händer, kan ha ändrat sig?) har han ung 28 % VPIP. Detta må innebära att det ser tight ut på SvS, men det är absolut inte tight.

Vilket som så är det ohyggligt profitabelt att spela små par mot stora raise för set-chansen. Träff ger oftast stack och 200bb. I detta fallet tycker jag att det känns som om han träffat sit set och kommer att stacka dig. Det finns liksom ingen annan hand han kan spela sådär. Din enda chans är att han satt på 57s och du klonkade högre tvåpar på turn. Kanske kanske kanske att han sitter på AA/KK och slowplayar dig. Men din raise till 20 pre skriker AA. Alltså vet han att om han synar sin 77 så har han goda chanser att få 225bb.

Mycket surr, är inte koncentrerad känner jag.

Men håll potten låg i dessa lägen. Hans syn på stor bet på flop utan drag... Nä, du ligger nog efter väldigt ofta här.

Postad
Om man tror sig kunna få ut 3 gators värde så bettar vi såklart. Men faktum är att vi kan påverka vilka händer Fi har genom att ta olika turnlinjer. För att vi ska kunna få betalt av en sämre hand måste Fi vara riktigt dålig eller försökt sig på nånslags trapp med underlägset överpar.

Det är svs 0,50/1. Spelet där är generellt uselt.