Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Frågan borde passa på ett sånt här forum, med lagom blandad dos av... olika karaktärer.

7 har en religiös betydelse. Varför? Och...mer?

Jag är okonfirmerad och obildad rent allmänt, kan inte matten på mina fem, så jag undrar.

Postad
Frågan borde passa på ett sånt här forum, med lagom blandad dos av... olika karaktärer.

7 har en religiös betydelse. Varför? Och...mer?

Jag är okonfirmerad och obildad rent allmänt, kan inte matten på mina fem, så jag undrar.

Själv tycker jag bättre om sex.

Postad

"Bibeln är sprängfylld av sjuor: Jesu sju ord på korset, de sju kardinaldygderna, de sju dödssynderna, vishetens sju pelare (Ords. 9:1) och den sjuarmade ljusstaken. I den romersk katolska falangen är det sju sakrament och de sju himlarna nämns ofta i islam."

Postad

De hade en tävling på morgongänget på Radio City Mix Megapol här i Gbg för ca ett år sen och första dagen så skulle man gissa vilken siffra mellan 1-99 programledaren tänkte på.

Första person som ringde in sa 7, tyst ett tag och sen hur kan du veta det?????

När någon frågor vilket tal man tänker på så är den siffran oftast 7.

inte helt ologiskt dock sex+öl :mrgreen:

även enl Wikipedia.

Sju, anses vara ett lyckonummer i de flesta kulturer.

Postad
Är pastorsbarn och vet att 7 är ngn biblisk siffra, men vet inte varför ...får höra med gubben imorgon...

Vore skitbra! Men jag har för mig, obildad och med dåligt minne, att 7 även finns inom matematiken. 7 är alltså inte taget ur luften.

Postad
Menar att kanske inte bara teologiska aspekter är intressanta. Men de är skitintressanta.

Ställ inte en fråga och idiotförklara ngn som vill hjälpa till !

...i frågan frågade du specifikt om den religösa betydelsen, inser nu att det va slöseri med tid och energi att svara i din tråd när du inte ville ha ngt svar.