Gå till innehåll

När borstar du tänderna på morgonen?  

120 medlemmar har röstat

1. 1. När borstar du tänderna på morgonen?

• Före frukosten
      14
    • Efter frukosten
      106

Recommended Posts

Postad

Hade en diskussion med mina kamrater idag angående när man bör borsta tänderna på morgonen. De flesta av oss tyckte det var självklart att man gör det EFTER att man har ätit frukost. Men så sa en att det ska man minsann göra FÖRE frukosten. Vi andra hånade ju honom för det men efter en googling så visade det sig att det minsann visst var bättre att borsta tänderna före frukosten. Sidan vi hittade den informationen på var http://www.tandborsten.se.

Så nu undrar jag; när borstar ni tänderna på morgonen? Ni får även gärna komma med åsikter om tandhygien i allmänhet med om ni nu önskar det.

Postad

Anledningen är att du har sjukt mycket bakterier i munnen när du vaknar på morgonen. Så fort du stoppar i dig nåt så ger du bekterierna något att 'arbeta med'. Alltså är det bästa att borsta bort dom innan du äter nåt.

Postad
Efter borstningen struntar du i att skölja bort tandkrämen. Spotta bara ut överskott och låt

resten vara kvar i munnen så får du en längre och noggrannare fluorbehandling.

Tycker inte det där verkar så hett före frukosten. Speciellt inte för en annan som alltid dricker apelsinjuice.

Postad
Anledningen är att du har sjukt mycket bakterier i munnen när du vaknar på morgonen. Så fort du stoppar i dig nåt så ger du bekterierna något att 'arbeta med'. Alltså är det bästa att borsta bort dom innan du äter nåt.

Jo det förstår jag. Men sen när man har ätit så hamnar det ju massa skit i käften, saker som fastnar i tänderna o så. Räcker inte med V6 då direkt. Sen vill man ju vara fräsch i munnen med så klart.

Bästa lösningen vore väl då kanske att borsta tänderna när man vaknar, skölja ur munnen ordentligt och äta frukost. Sen efter frukosten borstar man tänderna igen och gör som tandborsten.se vill, struntar i att skölja bort tandkrämen.

Postad
Tycker inte det där verkar så hett före frukosten. Speciellt inte för en annan som alltid dricker apelsinjuice.

Särskilt för någon som konsumerar något med mycket syra i, som apelsinjuice, kan det nog vara vettigt att borsta före istället för efter. I varje fall om han ska borsta tänderna den närmaste timmen efter maten.

http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=24540 säger t.ex.:

Man bör också undvika att borsta tänderna direkt efter att man har ätit eller druckit något surt. Om man borstar precis efter att ett surt ämne har löst upp det yttersta tandlagret förvärrar man skadan och ännu mer av tanden nöts bort. I stället kan man skölja munnen med vatten och vänta minst en timme med tandborstningen.

Postad

Dagens i-landsproblem... Efter såklart! O jag dricker inge juice så jag behöver inte bekymra mig för att min tänder ska förstöras. Det är ju ändå lika onyttigt som cola.

Postad
Dagens i-landsproblem... Efter såklart! O jag dricker inge juice så jag behöver inte bekymra mig för att min tänder ska förstöras. Det är ju ändå lika onyttigt som cola.

lol verkligen inte..

Postad

Cola innehåller mycket socker, juice innehåller mycket socker.

Cola är surt, juice är surt.

Juice innehåller däremot en hel räcka näringsämnen som är bra för kroppen, medan man inte kan säga detsamma om cola. Jämförelsen håller så länge man ser till tandhälsa, utöver det är det mer tveksamt om den är rättvis.

Postad

Juice innehåller däremot en hel räcka näringsämnen som är bra för kroppen, medan man inte kan säga detsamma om cola. Jämförelsen håller så länge man ser till tandhälsa, utöver det är det mer tveksamt om den är rättvis.

Eftersom tandhälsa var ämnet vi diskuterade så..

Postad

Jag borstar oftast både före och efter. Iofs består min frukost i vanliga fall endast av en kopp kaffe. Så fort jag vaknar känner jag mig ofräsch i munnen, skulle inte palla med att mecka frukost med den känslan.

1. Gå upp

2. Pissa

3. Borsta tänderna

4. Frukost (nåja, dricka kaffe iaf)

5. Duscha

6. Borsta tänderna

I den ordningen. Gör man inte det i den ordningen är man helt anal.

Postad
Jag borstar oftast både före och efter. Iofs består min frukost i vanliga fall endast av en kopp kaffe. Så fort jag vaknar känner jag mig ofräsch i munnen, skulle inte palla med att mecka frukost med den känslan.

1. Gå upp

2. Pissa

3. Borsta tänderna

5. Duscha

6. Borsta tänderna

Är det inte smart att poopa också innan duschen? Efter kaffet och innan duschen är ju ett idealiskt pooptillfälle.

Faktum är att jag oftast borstar tänderna innan frukosten, eftersom jag alltid hamnar i panik på morgonen och i bästa fall hinner få med en macka till jobbet. Kul att man råkat göra rätt.

Postad
Är det inte smart att poopa också innan duschen? Efter kaffet och innan duschen är ju ett idealiskt pooptillfälle.

Jag kan inte välja när jag ska ”poopa”. Det blir iaf aldrig pa morgonen.

Postad

1. Gå upp

2. Pissa

3. Borsta tänderna

5. Duscha

6. Borsta tänderna

Men, det här inlägget borde ju rapporteras för uppenbarligen felaktiga påståenden!

1. Gå upp

2. Pissa (nr 2 går bra att göra också)

3. Borsta tänderna

4. Duscha

5. Vatten

6. Kaffe - tidning

7. Frukost

8. Kaffe

Tiden mellan 1 och 7 bör vara minst 30 minuter annars får jag f-n inte i mig nått att äta.

Och om Jennez nu inte gör enligt den rätta ordningen som beskrivs ovan så är du en stinkande fotbollstrumpa!

Postad

Jag har egentligen ingen aning, men har svårt att tänka mig att juice har lägre ph värde än Coca cola.. Cola är ju fan som frätande syra

Postad
Sidan funkar inte. Men det är väl ganska givet att juice är nyttigt i måttliga mängder mtp på näringsvärdet.

Tror den stora mängden socker drar ner nyttigheten så att det blir mer onyttigt än nyttigt. Vitaminbrist är inte direkt nått stort problem i dagens sverige...

Själv dricker jag aldrig juice annat än om jag blir bjuden.

För att svara på frågan så borstar jag självklart efter frullen