gregcadillac Postad 5 September , 2007 Rapport Postad 5 September , 2007 Med lite inspiration från artikeln om "the game" i senaste pokermagazine och tråden om AA från Glimnes handanalys växte en ganska intressant diskusion fram idag med ett par kompisar. Låt oss säga att en 18 år gammal gymnasieelev har lyckats kvala in till "the game" eller liknande cashgame. Han spelar NL50 och NL100 på nätet och går pluss en del men inte alltför mycket. Mellan 5K kr och 10K kr varje månad. Stacken han har framför sig är nu 1 miljon kronor och resterande täcker honom. Hur alla har blivit så djupa vet vi inte, men så är det i alla fall. Det är sista handen och tre spelare innan honom ställer in sina stackar. Efter handen får alla spelare lämna bordet med så mycket som de då har. Om man ska räkna EV så är det ju en solklar syn. Men om han lägger sig så får han 1 miljon, vilket förändrar hans liv ganska mycket. Skulle han vinna handen och plocka hem 4 miljoner så skulle detta självklart förändra hans liv ännu mer. Men skillnaden mellan att vinna 1 miljon eller 4 miljoner är antagligen mindre i förändring av hans liv, än vad skillnaden är om han skulle vinna 1 miljon eller om han skulle går därifrån tomhänt, och att hans nuvarande livssituation förblir opåverkad. Vad är "rätt"? Citera
pokerpewe Postad 5 September , 2007 Rapport Postad 5 September , 2007 Han sitter på AA alltså? Citera
skalle88 Postad 5 September , 2007 Rapport Postad 5 September , 2007 klassisk fråga men det handlar ju inte om EV. Jag skulle sagt ut killen att syna pga cheansen att vinna 4mille*möjligheten att kunna skylla allt på otur 20 år framåt. Citera
gregcadillac Postad 5 September , 2007 Författare Rapport Postad 5 September , 2007 Han sitter på AA alltså? Ja, glömde det. Men det framgick kanske ändå Citera
gdaily Postad 5 September , 2007 Rapport Postad 5 September , 2007 EV-mässigt är det rätt att syna i ett cashgame. Det du beskriver för övrigt är en nyttofunktion, vilket för alla normala människor är en avtagande funktion. Men en sådan funktion är en personlig funktion, där det inte finns något rätt eller fel svar. Citera
Klyka Postad 5 September , 2007 Rapport Postad 5 September , 2007 Svaret är olika från person till person. Försök ställa upp en nyttofunktion, dvs en funktion som beskriver en linje i ett exvationssystem med nytta (glädje, frihet, whatever sammanviktat till ett mått) på y-axeln och vunna pengar på x-axeln. Räkna om de möjliga utfallen i $$ till nytta enligt nyttofunktionen, och gör EV-beräkningen med dessa värden. Då har du svaret. Citera
Nidson Postad 5 September , 2007 Rapport Postad 5 September , 2007 Syn.. tiodubblar du siffrorna är jag mer inne på fold. Citera
gregcadillac Postad 5 September , 2007 Författare Rapport Postad 5 September , 2007 Svaret är olika från person till person. Försök ställa upp en nyttofunktion, dvs en funktion som beskriver en linje i ett exvationssystem med nytta (glädje, frihet, whatever sammanviktat till ett mått) på y-axeln och vunna pengar på x-axeln. Räkna om de möjliga utfallen i $$ till nytta enligt nyttofunktionen, och gör EV-beräkningen med dessa värden. Då har du svaret. Ska göra det, återkommer med svar imorgon. Citera
xlars Postad 5 September , 2007 Rapport Postad 5 September , 2007 Syn och be om en försäkring där han ger upp en del ev. Citera
bossbaver Postad 5 September , 2007 Rapport Postad 5 September , 2007 jag foldar här, tar med mig portföljen med en mille hem o använder den som huvudkudde en vecka Citera
heltok Postad 5 September , 2007 Rapport Postad 5 September , 2007 som pokerspelare bör man nog sträva efter att vara EV-maximerande i princip. vad man gör i verkligheten är en sak, men det rätta svaret är instasyn. om hans mamma behövde dyr operation han annars inte har råd med så blir det lite annorlunda läge. Citera
Klyka Postad 5 September , 2007 Rapport Postad 5 September , 2007 som pokerspelare bör man nog sträva efter att vara EV-maximerande i princip. EV kan även uttryckas i nytta, och jag tycker det verkar rätt dumt att välja ett alternativ som leder till lägre förväntad nytta än ett annat alternativ, oavsett om man är pokerspelare eller busschaufför. Citera
Soni Postad 5 September , 2007 Rapport Postad 5 September , 2007 Fold fold fold! Han har en fucking mille! bara ta den och gå iväg! Syn innebär antingen 0 kr elr 4 mille!, om jag räknat rätt är det ca 50/50! alltså a coinflip! Lägger han handen så har han garanterat en mille! Så låtsas att det är 7 2, och bara lägg ner handen och säg det magiska ordet, "FOLD", och gå iväg, han är miljonär nu och det minsta man kan säga är grattis! Citera
dr_kvist Postad 5 September , 2007 Rapport Postad 5 September , 2007 Ordet ni letar efter är riskaversion. Alla har olika. Det finns naturligtvis inget "rätt" svar. Klassisk risk kontra belöning - hur stor risk är du villig att ta för olika EV+ beslut. Vissa sätter gränsen högt andra lågt. Nu låtsas vi ju att alla sitter i samma ekonomiska situation. Personligen lutar jag åt fold, men jag är inte säker. Mycket möjligt att jag hade stekt och stekt som fan och tänkt "nej fan nu går jag hem med en miljon" Sen precis som jag sträcker mig för att mucka hör jag mig själv säga "Call!" och sitter med skräckblandad förtjusning och ser korten avgöra mitt öde. Idealiskt hade naturligtvis varit försäkring (som någon sa), men då är det ju inget kul Citera
kravmärkt Postad 5 September , 2007 Rapport Postad 5 September , 2007 jag skulle då foldat... en mille hade inte varit helt fel Citera
greywolf Postad 5 September , 2007 Rapport Postad 5 September , 2007 syn tror jag . På ett helt arbetsliv är inte en miljon sååå mycket pengar. Å andra sidan så kan man göra mycket kul för en miljon när man är ung så jag vet inte... Citera
Zyr Postad 5 September , 2007 Rapport Postad 5 September , 2007 syn, dock lär det inte bli 4 miljoner utan snarare 2.. är väl ganska självklart att nån annan sitter på AA också.. eller har dom 2 randomkort? Citera
Ost Postad 5 September , 2007 Rapport Postad 5 September , 2007 Skulle det inte vara fantastiskt korkat att satsa hela rullen på en hand all in preflop!? Citera
scouserandy Postad 5 September , 2007 Rapport Postad 5 September , 2007 Ta millen och kliv upp i nivå och grinda hem några miljoner till. Citera
Pey Postad 5 September , 2007 Rapport Postad 5 September , 2007 Folda, ta ut rullen och sätt in på ngn site på internet, grinda på nivåer som passar bättre. Taskig money management att syna! Citera
honest99 Postad 5 September , 2007 Rapport Postad 5 September , 2007 Det är väl uppenbart vad han skall göra? Först timeout.. ..Han skall slå vad på sidan om med Gdaily, Heltok, Hjort, eller någon annan och ge dem ett litet EV+ i sido-bettet (en försäkring typ). Sedan en given syn! EDIT: Sorry xlars... missade.. Citera
Jakelamotta Postad 5 September , 2007 Rapport Postad 5 September , 2007 Alltså, solklar fold, det är ju dumt att skotta och sätta hela rullen på spel varför skulle det vara annorlunda i detta fall. Citera
Nidson Postad 5 September , 2007 Rapport Postad 5 September , 2007 Alltså, solklar fold, det är ju dumt att skotta och sätta hela rullen på spel varför skulle det vara annorlunda i detta fall. För att vi har the mother of all hands, the american airlines? Citera
Hjort Postad 5 September , 2007 Rapport Postad 5 September , 2007 syn tror jag . På ett helt arbetsliv är inte en miljon sååå mycket pengar. Väääldigt stor skillnad på en miljon när man är 20 och 46. Bland annat för att man har mycket mer tid på sig att göra något vettigt för millen när man är 20. Beror också på hur pass smart man är med att hantera karriär och pengar. Har man hål i fickorna och ändå kommer tappa millen om ett år så kan man ju lika gärna köra på en summa som varar lite längre. Citera
Recommended Posts