Gå till innehåll

EV teori


gregcadillac

Fold eller syn?  

60 medlemmar har röstat

  1. 1. Fold eller syn?



Recommended Posts

Med lite inspiration från artikeln om "the game" i senaste pokermagazine och tråden om AA från Glimnes handanalys växte en ganska intressant diskusion fram idag med ett par kompisar.

 

Låt oss säga att en 18 år gammal gymnasieelev har lyckats kvala in till "the game" eller liknande cashgame. Han spelar NL50 och NL100 på nätet och går pluss en del men inte alltför mycket. Mellan 5K kr och 10K kr varje månad.

Stacken han har framför sig är nu 1 miljon kronor och resterande täcker honom. Hur alla har blivit så djupa vet vi inte, men så är det i alla fall.

 

Det är sista handen och tre spelare innan honom ställer in sina stackar. Efter handen får alla spelare lämna bordet med så mycket som de då har.

Om man ska räkna EV så är det ju en solklar syn. Men om han lägger sig så får han 1 miljon, vilket förändrar hans liv ganska mycket. Skulle han vinna handen och plocka hem 4 miljoner så skulle detta självklart förändra hans liv ännu mer. Men skillnaden mellan att vinna 1 miljon eller 4 miljoner är antagligen mindre i förändring av hans liv, än vad skillnaden är om han skulle vinna 1 miljon eller om han skulle går därifrån tomhänt, och att hans nuvarande livssituation förblir opåverkad.

 

Vad är "rätt"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaret är olika från person till person. Försök ställa upp en nyttofunktion, dvs en funktion som beskriver en linje i ett exvationssystem med nytta (glädje, frihet, whatever sammanviktat till ett mått) på y-axeln och vunna pengar på x-axeln.

 

Räkna om de möjliga utfallen i $$ till nytta enligt nyttofunktionen, och gör EV-beräkningen med dessa värden. Då har du svaret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaret är olika från person till person. Försök ställa upp en nyttofunktion, dvs en funktion som beskriver en linje i ett exvationssystem med nytta (glädje, frihet, whatever sammanviktat till ett mått) på y-axeln och vunna pengar på x-axeln.

 

Räkna om de möjliga utfallen i $$ till nytta enligt nyttofunktionen, och gör EV-beräkningen med dessa värden. Då har du svaret.

 

Ska göra det, återkommer med svar imorgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som pokerspelare bör man nog sträva efter att vara EV-maximerande i princip.

 

EV kan även uttryckas i nytta, och jag tycker det verkar rätt dumt att välja ett alternativ som leder till lägre förväntad nytta än ett annat alternativ, oavsett om man är pokerspelare eller busschaufför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fold fold fold! Han har en fucking mille! bara ta den och gå iväg!

Syn innebär antingen 0 kr elr 4 mille!, om jag räknat rätt är det ca 50/50! alltså a coinflip!

Lägger han handen så har han garanterat en mille!

 

 

Så låtsas att det är 7 2, och bara lägg ner handen och säg det magiska ordet, "FOLD", och gå iväg, han är miljonär nu och det minsta man kan säga är grattis!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ordet ni letar efter är riskaversion. Alla har olika. Det finns naturligtvis inget "rätt" svar.

Klassisk risk kontra belöning - hur stor risk är du villig att ta för olika EV+ beslut. Vissa sätter gränsen högt andra lågt.

 

Nu låtsas vi ju att alla sitter i samma ekonomiska situation. Personligen lutar jag åt fold, men jag är inte säker. Mycket möjligt att jag hade stekt och stekt som fan och tänkt "nej fan nu går jag hem med en miljon" Sen precis som jag sträcker mig för att mucka hör jag mig själv säga "Call!" och sitter med skräckblandad förtjusning och ser korten avgöra mitt öde.

 

Idealiskt hade naturligtvis varit försäkring (som någon sa), men då är det ju inget kul ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

syn tror jag . På ett helt arbetsliv är inte en miljon sååå mycket pengar.
Väääldigt stor skillnad på en miljon när man är 20 och 46. Bland annat för att man har mycket mer tid på sig att göra något vettigt för millen när man är 20. Beror också på hur pass smart man är med att hantera karriär och pengar.

 

Har man hål i fickorna och ändå kommer tappa millen om ett år så kan man ju lika gärna köra på en summa som varar lite längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...