Gå till innehåll

Glimne på hal is? Vad tycker ni?


sulla

Hade du vikt AA i denna situation?  

155 medlemmar har röstat

  1. 1. Hade du vikt AA i denna situation?



Recommended Posts

Saxat ur AB:s frågor.

 

Vill gärna ha åsikter på folden här, vi får väl anta att det är en 9-10 manna-sng och att utbetalning ligger nånstans 50-30-20.

 

Det är tre priser i turneringen. Mörkarna ligger på 500-1 000 och jag har cirka 10 500 i marker, de andra tre har runt 40 000 i marker, vi är alltså fyra spelare kvar och jag plockar upp A-A på stora mörken. UTG (chipleader) går all-in, knappen synar och även lilla mörken synar. Jag valde att kasta mina A-A eftersom jag hade chansen att gå upp två placeringar i stället för att riskera att bli utslagen som fyra. Gjorde jag rätt? /Lill-Kanin

 

– I detta speciella fall gjorde du sannolikt rätt – när det bara är tre prisplatser med fyra spelare kvar, du ligger långt efter i marker och de övriga tre alla går all-in mot varandra, nästan garanterar din läggning att du hamnar i pengarna. I ett cashgame däremot hade du självklart synat, säger Dan Glimne, författare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 83
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Men om vi förbiser faktumet att det kan bli delad pott så kommer ju en av spelarna att bli megachippi och de andra två om inte åka ur så iaf ha extremt lite marker kvar om de som i texten har ~40k var i stackarna. Det är det sämsta scenariot (bortsett från delad pott).

 

Det bästa är ju att han som e chippi vinner och då har vi en andraplats klar. Så jag tycker inte folden är helt fel.

 

Sen är det inte säkert att jag hade klarat av att folda AA där. Måste klura lite på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saxat ur AB:s frågor.

 

Vill gärna ha åsikter på folden här, vi får väl anta att det är en 9-10 manna-sng och att utbetalning ligger nånstans 50-30-20.

 

Det är tre priser i turneringen. Mörkarna ligger på 500-1 000 och jag har cirka 10 500 i marker, de andra tre har runt 40 000 i marker, vi är alltså fyra spelare kvar och jag plockar upp A-A på stora mörken. UTG (chipleader) går all-in, knappen synar och även lilla mörken synar. Jag valde att kasta mina A-A eftersom jag hade chansen att gå upp två placeringar i stället för att riskera att bli utslagen som fyra. Gjorde jag rätt? /Lill-Kanin

 

– I detta speciella fall gjorde du sannolikt rätt – när det bara är tre prisplatser med fyra spelare kvar, du ligger långt efter i marker och de övriga tre alla går all-in mot varandra, nästan garanterar din läggning att du hamnar i pengarna. I ett cashgame däremot hade du självklart synat, säger Dan Glimne, författare.

 

:shock:

 

40 000*3+10 000=130 000/10=13 000

 

Stora startstackar för en SnG. Vilket site är det? :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt stove ligger du runt 61-65% på att ta potten med 3 FI oavsett om de har helt random händer eller faktiskt sitter på KK QQ o AK.

 

Gör du detta fyrdubblar du upp din stack och beroende på vem som har vad kan du ju faktiskt vara given trea/tvåa även då.

 

Men samtidigt kommer du ryka utan pengar 25-30% av gångerna. Kan nån med bättre $EV matematiska kunskaper räkna på detta och se ifall det är en given fold eller icke?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle folda, för att säkra ITM i det läge.( SnG )

 

..och hur många gånger har man inte åkt dit på att någon sitter antigen på KK

, QQ får träff med K eller Q eller ex78 och får stege - bara som ett ex, - De 3 som trycker in , gör det nog inte utan anledning - nej absolut att jag försöker säkra en prisplats i det läge, spceiellt om jag har suttit kanske 1½ timme och kämpat - då vill jag har något med från bordet...

I går hade jag faktiskt AA på handen två gånger i 2 olika tuneringar, tryckte in allt - båda gångerna åkte jag dit, i första mot en som synade K- K på handen, och fick sitt tredje K på floppen

....i andra turneringen åter igen AA på handen, tryckte in allt bara föra att få syn av en med QQ på handen som fick träff på Q på turn....

...och är sådana dagar man funderar på allvar att lägga av med pokern...:evil:

Nej faen, jag litar inte på A-A alla gånger....

 

Det händer att jag gärna vill se en billig flopp först innan jag storsatsar med AA på handen...beror på hur bordet ser ut, och vilka spelare som sitter där

 

 

 

 

 

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt stove ligger du runt 61-65% på att ta potten med 3 FI oavsett om de har helt random händer eller faktiskt sitter på KK QQ o AK.

 

Gör du detta fyrdubblar du upp din stack och beroende på vem som har vad kan du ju faktiskt vara given trea/tvåa även då.

 

Men samtidigt kommer du ryka utan pengar 25-30% av gångerna. Kan nån med bättre $EV matematiska kunskaper räkna på detta och se ifall det är en given fold eller icke?

 

Om du har 61-65 på att ta potten så måste du i det fallet ha 35-39 på att åka ur, inte 25-30. Eller har jag fel?

För det fins ju inget mellanting som att förlora potten och va kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kändes som en ganska lätt fold.

 

Säg att om vi viker så har vi följande prisfördelning:

 

3:a 10% (det ska öht finnas en shortie kvar, som ska gå om oss)

2:a 77% (chansen att vi inte blir trea eller etta)

1:a 13% (vi har ca 13% av markerna)

 

Det ger ett EV på .1 * 20 + .77 * 30 + .13 * 50 = 31.6

 

Syn då, om vi räknar med att vi vinner i 62.5% av fallen så måste vi ha ett 62.5% * x = 31.6 => EV på 50.56 (något större än vinstpengarna) om vi vinner handen.

 

Så om syn ska finnas på kartan måste mitt antagande om hur säker andraplatsen är vara SJUKT fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om man vinner huvudpotten så kommer någon av de andra 3 vinna sidopotten

 

Så man har då 40K när någon annan har 90K.

 

Lägger man sig har man 10K när någon annan har 120K.

 

Chansen att vinna ändras inte speciellt mycket i dessa två alternativ - man är i båda i praktiken garanterade en andraplats.

 

Problemet är att man har rätt stor chans att förlora när alla ställer in och då åker ut på bubblan.

 

Det är inte ens nära - utan man skall lägga AA i detta läget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...