Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Sitter här på efterfyllan och känner mig ganska insiktsfull. Haft några sega dagar och tappat 4k. Ingen fara alls, men lite småsegt. Skrev i min DB att jag önskade att nån bara kunde ge mig 5milj så jag slapp hålla på med den här skiten.

Det jag undrar är: Är det verkligen så?

Det är svårt att analysera sig själv. Jag vet ärligt talat inte hur mycket som styrs av kärlek till poker (och allt vad det innebär med community, skill, idoldyrkan osv), och hur mycket som styrs av det rent ekonomiska. Vill man bara bli rik eller handlar det lika mycket om känslan att kunna dominera ett bord med hög insats/ duktiga spelare? Vill man trygga sin framtid eller kunna fyrbetta skiten ur äckliga nits?

Det är fan lätt att bli vilsen i den här världen. Vad vill man egentligen?

Ur min egen synvinkel så känns det i tunga perioder som att jag endast gör det för pengarna, medan det är ganska sekundärt i nedförsbackarna.

Sorry för skev meningsbyggnad o liknanade, shotsen är billiga på nationerna :-) Men skulle vara intressant hur ni andra ser på det.

• Svars 85
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad

Sen en annan aspekt. Vad ska man göra med pengar egentligen? Jag är absolut inte rik, men pokern har gett mig en stor ekonomisk frihet. Men det finns lixom ingenting att köpa som jag vill ha. Kläder. tv-apparater, spelkonsoller, datorer... det ger lixom noll lycka eller tillfredsställelse.

Man har råd med "allt", men det finns inget man vill ha...

Sen lever jag fortf "studentliv", vilket innebär ingen lägenhet osv. Kan förstå att sånt ändrar saker och ting. Men faktum kvarstår, materiella saker är ju helt värdelöst. Eller är det bara en personlig egenskap hos mig? Har växt upp med föräldrar som har det mkt gott ställt, men samtidigt varit ganska anti-materialistiska", dvs ingen nintendo när man var 9 osv :-)

kanske inbillat mig att livet skulle vara sjukt kul om man bara kunde köpa den där prylen.... :roll:

Jävlar vad jag svammlar, som sagt, billig sprit på nationerna, anmärk inte på mitt språk :-) Kommentarer uppskattas!

Postad
Håller med att om ju mer pengar man får, desto mindre vill man köpa...

Ja, vilket är rätt sick med tanke på att hela vårt samhälle bygger på konsumtion. Själv drömmer jag fort om en Porsche GT2, men jag inser samtidigt att den gör mig exakt lika lycklig/olycklig som min slitna AudiTT med slöa hästar. För övrigt rekommenderas "Hur ska vi leva? - Etik i egennyttans tid" av Peter Singer. Tänkte lägga mig och fyllesomna till den nu.... skönt och höra att poker är totalt meningslöst ibland :-)

Postad

Grejen är ju att har du 0kr och vill ha en bil för 1 miljon så blir ju tankegången antigen 0kr eller en bil för en miljon, jag hade också tagit bilen. Men har du 1 miljon så tänker man 1 miljon eller en bil, då känns ju pengarna mer lockande.

Postad

Jag har varit både ”fattig” och ”rik” i mitt liv. Med ”fattig” menar jag studentfattig då alltså, har aldrig missat hyran eller så men åtminstone så pass att man måste tänka på exakt varenda grej man köper.

Nu när man har det mycket bättre ställt är det i alla fall en sak mindre att tänka på. Jag blir inte heller övermåttan lycklig av att handla saker men jag blir faktiskt glad när jag tänker på hur illa man kunde ha haft det. Hade man kört av vid fel avtagsväg hade man kanske städat på ngt bibliotek idag, vad vet jag? Tänker jag så blir jag lycklig. Iofs inte över att man har pengar, mer för att jag slipper vara utan pengar.

Enough svammel nu.

Tillägg: Jag blir iaf lyckligare av att kunna resa med flickvännen och av att slippa bekymra mig för pengar.

Postad

Om man inte kan leva på bara kärlek i vårt tillrättalagda samhälle så har du svalt statushetsjakten med hull och hår.

Jag har sett få personer i min närhet där framgång och pengar har gjort dem lyckligare. Tvärtom, mer stressade och jagade.

Sen har jag ett par kompisar som har blivit kära och skaffat familj vid tidig ålder. Väldigt avslappnade, balanserade och sköna människor.

Sen finns det ju de som har både pengar och kärlek. Bastards.

Postad
Om man inte kan leva på bara kärlek i vårt tillrättalagda samhälle så har du svalt statushetsjakten med hull och hår.

Jag har sett få personer i min närhet där framgång och pengar har gjort dem lyckligare. Tvärtom, mer stressade och jagade.

Sen har jag ett par kompisar som har blivit kära och skaffat familj vid tidig ålder. Väldigt avslappnade, balanserade och sköna människor.

Sen finns det ju de som har både pengar och kärlek. Bastards.

Älskar avslutningen på ditt inlägg. Det summerade precis allt. Och det faktum att folk kommer fortsätta jaga. Även om det i slutändan inte resulterar i lycka för de allra flesta.

Kommatecken?

Fortsätt skriv dina härliga filosofiska inlägg på efterfyllan, Bubba!

Om jag ska ge min åsikt om det hela så tycker jag det kan sammanfattas med att man ska gå sin egen väg. Varje människa är unik och varje människa borde därför gå sin unika väg. Jag tror inte alla blir lyckliga av pengar verkligen inte, men jag tror dock det finns vissa som mår bättre av pengar än kärlek. Pengar underlättar och klarar du balansgången mellan pengar och kärlek så tror jag du mår bäst.

Mvh

Postad

Man behöver iaf 2-3 millar till en bostad och 1 mille på banken som backup. Allt därutöver kan jag vara utan, det är bara meningslös status, men målet att nå en sådan grundtrygghet får mig att grinda på...

Postad
Man behöver iaf 2-3 millar till en bostad och 1 mille på banken som backup. Allt därutöver kan jag vara utan, det är bara meningslös status, men målet att nå en sådan grundtrygghet får mig att grinda på...

Ja, de som spelar poker för att det är kul (och plussar) finns inte?

Postad
Ja, de som spelar poker för att det är kul (och plussar) finns inte?

Jo de flesta som plussar tycker nog det är rätt kul, eller iaf tyckte de det i början. Annars skulle de inte pallat lära sig ordentligt. Jag tycker oftast att det är kul att spela men ibland trycker man in lång sessioner fastän man inte riktigt har lust.

Postad
Grejen är ju att har du 0kr och vill ha en bil för 1 miljon så blir ju tankegången antigen 0kr eller en bil för en miljon, jag hade också tagit bilen. Men har du 1 miljon så tänker man 1 miljon eller en bil, då känns ju pengarna mer lockande.

Ja! Blir så less på alla nissar som påstår att de skulle köpa ett gäng lyxbilar och säga upp sig från jobbet om de hade nån miljon på banken. I helvete att de gör om de väl hamnar i den sitsen.

Postad

Då är vi där vid efterfyllan igen. Ännu en sjukt rolig utekväll. Åkte hem med en soft irakier i 55-60års åldern. Fy fan vad vi lever i olika världar............

Älskar allmänt o veta hur andra tänker och känner. Men detta blev typ sjukt. Fint att man kunde säga att man studerade på universitetet (precis som hans döttrar). Hm.... orkar inte ens kommentera situationen för det blir troligtvis mest fånigt när man e full. Men livet är ju typ allmänt kasst. Så många sunkiga inlägg man läser på PF av halvidioter. Så träffar man världens varmaste 55åring, med 5års examen + röd toyota corolla 92.

Med en lön som en NL25grinder...

Jävlar vad livet är skumt och orättvist.

Spinner vidare. Tror nog det krävs en viss intelligens att plussa bra långsiktigt på poker. Och det skapar ju frågan om inte intelligenta människor (och alla andra osså) har något slags ansvar gentemot samhället? Tanken att massa smarta människor sitter och grindar istället för att göra något produktivt är ju rätt tragiskt... Nollsummespel som det är.

Nu blev det fyllesnack, men tror att jag hade en poäng iaf :-)

Postad

Mkt bra inlägg. Vill typ skicka en virtuell ros till er alla :shock: . Men detta inlägg var ju smått kasst. Förstår du hur samhället är uppbyggt alls? Man cashar inte lägenhet och livet. Man har en lön som täcker löpande kostnader + allt övrigt. Vilket sen är återbetalat när man är runt 60. Sen lägger man sig och somnar ett tag.

Många har ju en "stabil" månadslön kring 50-100k som pokerspelare. Men detta går ju aldrig nånsin jämföra med en riktig lön. En riktig lön finns dag ut och dag inn. Inte räknat i månader utan år.

Man kan vara kaxig och säga att man tjänar mer än advokater och läkare. Med det är på något sätt att bedra sig själv. Man har den lönen under en förhållandevis kort tid. Vilken jävel orkar hålla på o grinda i 40år framåt?

Men det är ju ett sjukt effektivt sätt att tjäna pengar på snabbt, vilket man sen kan använda till att fortsätta skapa kapital. Vilket i sin tur kan skapa en ekonomisk bas man annars aldrig hade kunnat få. Vilket gör att man kanske alltid ha råd med den där softa resan med flickvännen :-)

Vet inte riktigt vad jag vill komma. Men tror det är viktigt att inse att poker för de flesta aldrig kommer vara en sysselsättning för livet, även om det känns helt klockrent för tillfället.

Däremot kan det ju alltid fungera som ett stimulerande och lönsam hobby.

Postad
Ganska flummig tråd.

Hur lyckliga tror ni att ni skulle vara om allt ni hade togs ifrån er och ni fick leva på gatan då?

Som alternativ till vadå?

Ännu ett småskevt inlägg. Poker är det enda alternativet till ett liv på gatan?

Fan tänk om det gick att tjäna pengar på något annat sätt än att spela kort.... För det är väl det samhället är uppbyggt på? Trebettade knektar och slöspelade femmor.

OT nu. Sista inlägget innan den sköna fyllesömnen. Men exakt hur stor cancersvulst är man på samhället om man lever på att spela poker?

Vilka är man bättre än?

Missbrukarna slår man.

De arbetslösa slår man. (iaf ur ett nations-perspektiv, världsligt är det egalt antar jag.)

Korvgubben som jobbar svart utanför nationen har man ingen chans mot.

men kanske den yrkeskriminella droghandlaren? Han tillgodoser förvisso ett behov hos somliga. Men nettot för samhället för nog ändå ses som starkt negativt.

Jävlar va vissen man e :-) Borde vara ett tvång att skänka en del till välgörenhet, ala ängeln17 eller vad du nu nickar. Respekt.

Fan går inte att sluta babbla.... Men hade en rolig diskussion om det här tidigare ikväll. En kompis hävdade att poker kan ses som något slags nät-darwinism. Dvs att pengar går från de korkade till de mer lämpade, vilket i sin tur gör att samhället i stort tjänar på det. En fin tanke. Men de gånger jag varit ute med duktiga pokerspelare har jag mest blivit semi-äcklad av den meningslösa konsumtionen. Det är nog ytterst sällsynt att en smart individ använder poker som instrument att finansiera sin nya affärsidé.

Poker är skit. Men rätt kul och lönsamt tyvärr. Vem fan vill leva på gatan?

Postad

För mig är poker ett sätt att bygga en stabil ekonomisk grund att sedan bygga vidare på i framtida livet. Jag har tänkt att klara mig helt utan studielån och kunna leva bra under min studietid, men drömmarna om att leva som "pokerproffs" har jag för längesedan avfärdat. Jag tror helt enkelt inte att det är ett hållbart liv och ett liv jag vill leva. Se på mardrömsscenariot Mikael Thuritz. Skulle aldrig klara av att ha det livet han haft.

Håller inte med er om att ju mer pengar man har desto mindre spenderar man. Jag spenderar äckligt mycket grejer på materiella ting. Älskar att shoppa kläder, köpte nyss en större plattv än den jag har trots att jag egentligen inte behöver någon o.s.v Spenderandet funkar för mig som en slags morot, då jag har så sjukt svårt att motivera mig till spel när jag bara ser siffror på kontot ändras. Jag behöver känna att pokern ger mig något - materiellt.

Har ett delmål att bli miljonär. Börjar närma mig miljonen i totalt inspelade pengar, men med de pengarna jag har är jag knappt halvägs. Vem vet var man står om ett år idag? Ska bli kul att se

Postad

två versioner av samma händelse? märks ju tydligt vem som är bonden som inte lämnat byn och vem som är den civiliserade upplyste av dessa två forumiter

Väl inne på Etage festades det som aldrig förr och vi hinkade in helrör efter helrör. MEN...hemvägen var absolut en av det sjukaste grejer jag varit med om. Vi går ut från Mcdonald´s (Jag och Micke, en polare) och är påväg hem gåendes. Jag pustar och flåsar lite att jag så jävla gärna skulle vilja ha en taxi medan Micke röstar för en promenad hem.

Första bästa bil vinkar jag in och konstigt nog är det ingen taxi, utan en sunkig äldre modell av Honda stannar till. Full och glad som jag är bryr jag mig inte om det och frågar "Är du ledig?". Den utländska mannen (som ser precis ut som han lika gärna skulle kunna vara en av de fyra Al-Qaida ledarna) får fram ett någorlunda svar såsom "Oke, vatt vill ni åka?". Vi kliver in och säger "Till Linnévägen 15, på knoppen (ALLA människor i falun vet vart det ligger)"...Han är tyst för ett ögonblick och vrider och vänder på huvet sen säger han : "Ehh...varrt e de någonstans?". Vi har inte hamnat i en svarttaxi, utan i någon desperat Al-Qaida medlems bil som verkar vara en desperat idiot ute efter pengar.

Jag säger att jag kan guida han och han kör iväg. Jag ber han stanna till vid Statoil och jag är så sjukt seg därinne att jag vid ett ögonblick tror att taxametern måste ha exploderat efter att ha nått en summa på 99999 kronor. Men kommer sedan på att mannen har varken en taxameter eller ID. Han tar 200kr för resan som borde kostat 100kr men full som jag är kunde jag inte ha brytt mig mindre. Hade han sagt 500kr hade jag säkert gett han det också i den yra jag befann mig i.

Dagen efter är både jag och Micke glada att vi inte blev kidnappade, fastbundna och nerkastade i faluån som två fulla likpackor.

Då är vi där vid efterfyllan igen. Ännu en sjukt rolig utekväll. Åkte hem med en soft irakier i 55-60års åldern. Fy fan vad vi lever i olika världar............

Älskar allmänt o veta hur andra tänker och känner. Men detta blev typ sjukt. Fint att man kunde säga att man studerade på universitetet (precis som hans döttrar). Hm.... orkar inte ens kommentera situationen för det blir troligtvis mest fånigt när man e full. Men livet är ju typ allmänt kasst. Så många sunkiga inlägg man läser på PF av halvidioter. Så träffar man världens varmaste 55åring, med 5års examen + röd toyota corolla 92.

Med en lön som en NL25grinder...

Jävlar vad livet är skumt och orättvist.

Nu blev det fyllesnack, men tror att jag hade en poäng iaf :-)

bubba :h: