Gå till innehåll

NL500, AK i stor pott utan träff på flop


Recommended Posts

All in. Egentligen rent metamässigt så ska han antagligen ha QQ+ för att få odds att syna mot din HD( beror på hur ofta du har KK/AA vid limpraise). Även om han nu även synar sämre(ibland) så måste det finnas mycket FE. Dessutom fungerar all in bättre mot AK/KQ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

All in. Egentligen rent metamässigt så ska han antagligen ha QQ+ för att få odds att syna mot din HD( beror på hur ofta du har KK/AA vid limpraise). Även om han nu även synar sämre(ibland) så måste det finnas mycket FE. Dessutom fungerar all in bättre mot AK/KQ.

 

Vad vill du få KQ att göra när du pushar? Syna eller folda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte kommentera tanken bakom preflopspelet.

 

Som standard brukar jag inte limprejsa några händer SH. Men i vissa specifika situationer anpassar jag spelet efter motstånd.

 

Här var jag relativt säker på att Knappen skulle höja, att fi skulle syna i SB och att en reraise skulle få knappen och folda. Sedan var jag inte säker på om Fi skulle hänga på eller folda i det läget, men om han synade har jag position resten av handen.

 

Dessutom skriker ju limprejs fr UTG AA-KK (Townsend skrev att nån hade kollat i sin databas med några tusen händer och limprejs fr tidig position var nästan uteslutande AA-KK) och det kan vara en god idé att varva det spelet genom att göra samma sak med AK så att man utvidgar sin range med åtminstone AK så att Fi.s synfrekvens ökar något. Men som sagt, detta var inte huvudanledningen till beslutet utan just sammansättningen runt bordet.

 

Personligen tyckte jag att, med tanke på vad som faktiskt hände, att limprejsbeslutet var det bästa. Jag är inte alls säker på att knappen hade höjt mig då han brukade höja limpare bara. Det kan t o m ha varit så, med tanke på att BB faktiskt synade knappens raise efter att Fi i SB synade, att jag efter en höjning hade haft 2-3 motståndare mot mig i en flopp som jag sedermera inte träffade.

 

Jag är inte så himla pigg på check på floppen då fiskig som Fi var, så kunde han med ett lågt PP kanske tro att jag satt just på AK och efter floppen bestämma sig för att följa hela vägen även om jag bettar turn. Chansen att han foldar bet på flopp kändes som större än check flop och bet turn.

 

Dessutom är ju bettet på flopp faktiskt en semibluff då jag vid syn faktiskt fortfarande kan ha en god chans att förbättra till bästa handen.

 

Är dock inte lika säker på om push på flopp hade varit lika rätt vid en låg flopp utan dragmöjligheter. Fast om jag reppar AA-KK så vet jag inte riktigt vad jag hade gjort. AA-KK kan ju faktiskt checka en låg flopp för att låta Fi hinna ikapp så vem vet.

 

Tar gärna in mer input kring preflopspelet samt mina tankar ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad vill du få KQ att göra när du pushar? Syna eller folda?

 

Alltså självklart vill man ha SYN av KQ, men risken för det är väl minimal egentligen. Men frågan handlar väl egentligen inte om specifikt hur man förhåller sig gentemot KQ. Vet man att Fi har KQ så är ju självklart det rätta valet check.

 

För min del handlar det väl om vilken HD man sätter Fi på och hur stor del av HD.n man tror leder mot en, och hur stor andel av den delen som leder mot en man tror att Fi foldar vid en push.

 

Låt oss säga att Herr Station här synar med alla par samt allt över AT och KQ. Jag tar det bara ur luften här så vi behöver inte diskutera om HD.n är korrekt viktad o dyl.

 

Om vi bara antar att oddsen att han då leder mot oss är säg 50-50 eller kanske t o m högre med tanke på alla par plus marginella träffar på flop lr kommande turn och river skulle väl en nedcheckning ev. leda till förlust i övervägande del av fallen. Utöver det har du situationen då Fi kanske får för sig att betta turn lr river och då får han då även en viss FE. Måhända en marginell FE men ändå.

 

Däremot skulle bet (push lr potsize kan väl behandlas på samma sätt för argumentets skull) vikta vinsten mer åt vårt håll än nedcheckning med tanke på FE. Fi skulle måhända folda alla lägre par och kanske även marginella träffar.

 

Sedan har vi en hel del investerade i potten redan så det är så att säga värt o skjuta med hänsyn till Risk/reward-ratio resonemanget.

 

Så hur handen förhåller sig mot just KQ är ganska irrelevant utan hur man får bäst EV mot hans HD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart. Vem har sagt något annat? För min del var jag bara intresserad av vad brut menade när han bland annat noterade att all in fungerar bättre mot AK/KQ.

 

Ok, my bad :)

 

Som sagt Fi synade, här är upplösningen:

 

 

 

** Dealing the flop: 7 of Spades, 10 of Diamonds, Jack of Clubs

mars13 checked

Supertequila went all-in - $474.74

mars13 called - $474.74

 

** Dealing the turn: 6 of Spades

 

** Dealing the river: 4 of Hearts

Supertequila shows: Ace of Spades, King of Hearts

mars13 mucks:

Supertequila wins $1317.48 from the main pot

 

När han synade tänkte jag att jag låg under. Döm om min förvåning när jag tar hem potten med Ess hög. Antar att Fi hade AQ,KQ här då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, my bad :)

 

Som sagt Fi synade, här är upplösningen:

 

 

 

** Dealing the flop: 7 of Spades, 10 of Diamonds, Jack of Clubs

mars13 checked

Supertequila went all-in - $474.74

mars13 called - $474.74

 

** Dealing the turn: 6 of Spades

 

** Dealing the river: 4 of Hearts

Supertequila shows: Ace of Spades, King of Hearts

mars13 mucks:

Supertequila wins $1317.48 from the main pot

 

När han synade tänkte jag att jag låg under. Döm om min förvåning när jag tar hem potten med Ess hög. Antar att Fi hade allvarligare och mer elakartade hjärndefekter än jag trodde.

 

FYP

 

Btw så gillar jag pushen alt. betsyn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Resultaten talar ju för att pushen inte var så bra, han synade till och med med en sämre hand än din, dvs han hade synat med allt bättre också.

 

Sant, men frågan är då om man inte ska pusha för värde här istället för bluff om fi synar med allt. Han kanske inte bettar om vi checkar o då tappar vi värde ju. Resonemanget gäller dock om man tror att man leder mot Fi.s HD o det borde man göra med tanke på att han är helt hjärndöd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En anledning att inte limpreraisa alls, som sällan verkas tas i beaktning, är om man siktar på att spela optimalt - isåfall är ju fler alternativa linjer synonymt med mer jobbigt jävla räknekrångel / uppskattande, vilket man ju har nog av som det redan är.

 

Dessutom ska man ta i beaktning alla de gånger det misslyckas (ingen raisar) och man hamnar i lägen man är ovan i. Inte för att de rent teoretiskt skulle vara sämre men att man i praktiken förlorar på det just eftersom man är van vid att till 99% spela höjda HU/fåmannapotter med sina starka händer och plötsligt ska försöka hitta bra spel i en ohöjd femvägspott med sin starkaste starthand, mitt emellan mörkarna och nån/några spelare i position (eftersom alla bara gör det utg typ).

 

För att inte tala om att man riskerar att förlora pengar på att inte få bygga pott tidigt med delar av sin range av superstarka händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...