Gå till innehåll

The Well - Cyntax tar sig vatten över huvudet....


Cyntax

Recommended Posts

Player!
Poker player!
En fråga gällande skattemyndigheten. Sätter man en flagga på vissa personer som man sedan följer under flera år? Jag har fått förfrågningar om allt från lägenhetsförsäljningar, aktieaffärer, avdrag för resor de 2-3 senaste åren. Känner mig övervakad...
Lägenhetsförsäljningen träffas säkert för att du gjort stora avdrag för förbättringsutgifter, aktierna för att du under det året hade sålt minst en av dom sex aktier som man valt ut i sin kontroll och avdrag arbetsresor för att antingen var du förstagångsyrkare eller så var avdraget större än gränsen för kontroll.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 55
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Lägenhetsförsäljningen träffas säkert för att du gjort stora avdrag för förbättringsutgifter, aktierna för att du under det året hade sålt minst en av dom sex aktier som man valt ut i sin kontroll och avdrag arbetsresor för att antingen var du förstagångsyrkare eller så var avdraget större än gränsen för kontroll.

 

Nej gällande lgh däremot flyttade jag flera ggr under ett år som genererade flera försäljningar.

 

Ja gällande aktierna men det har jag gjort många ggr tidigare utan att ngn granskning skett.

 

Nej gällande reseavdraget. Har fått exakt samma resor till och från arbetet godkända under flera år innan denna kontroll. Avdraget underkändes nu för att de fick fram en restid som hamnade några minuter under de 2 timmar i restid man ska tjäna för att få dra av resor till och från jobbet. Kontrollgränsen vet jag inte men beloppet var lägre än tidigare år eftersom jag bytte jobb under sommaren och därför inte hade dessa avdrag under andra halvåret.

 

Tycker det är märkliga sammanträffanden bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mycket intressant! jag förstår att det är tidigt men gissar du att ni bör vara klara med boken innan nästa deklaration?

 

om nej på fråga ett kan man få läsa ett utkast innan nästa deklaration? :mrgreen:

1. Jag siktar på det.

2. Okej, för 200 kr! :-P

 

Nej gällande lgh däremot flyttade jag flera ggr under ett år som genererade flera försäljningar.
Så du blev beskattad i inkomstslaget näringsverksamhet då? Två lägenhetsförsäljningar under ett år accepteras, tre = näringsverksamhet.

 

Ja gällande aktierna men det har jag gjort många ggr tidigare utan att ngn granskning skett.
För att du då sålde aktier utan granskningsvärde.

 

Nej gällande reseavdraget. Har fått exakt samma resor till och från arbetet godkända under flera år innan denna kontroll. Avdraget underkändes nu för att de fick fram en restid som hamnade några minuter under de 2 timmar i restid man ska tjäna för att få dra av resor till och från jobbet. Kontrollgränsen vet jag inte men beloppet var lägre än tidigare år eftersom jag bytte jobb under sommaren och därför inte hade dessa avdrag under andra halvåret.
Kanske för att du tidigare inte blivit kollad att man nu hade resurser att kolla dig. Var beredd på att Skatteverket kan komma att granska gamla deklarationer från dig nu.

Fet restskatt om nåra månader.

 

Tycker det är märkliga sammanträffanden bara.
Nej egentligen inte. Skatteverket har haft anställningsstopp i två år. I Stockholm tog man in flera hundra sommarakademiker som bara granskade deklarationer. Jag var en av dom.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

No offense Cyntax, men är du verkligen tillräckligt kompetent för att skriva en bok med skattetips och trix? Har lite svårt att tro att man blir skatteexpert efter ett sommarjobb på Skatteverket i tre månader. Berätta gärna lite mer om din bakgrund så kanske jag köper din bok. ;-)
Nej det tror inte jag heller. Det är inte sånna tips/trix jag syftar på riktigt. Ingen skatteplanering. Utan mer hur man kommunicerar med SKV och förstår vad dom menar.

 

Så, det var sista frågan. Nu fylls brunnen med cement.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...