Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

 

Angående själva separeringen av olika sorters elever så är det ju en enorm fördel med systemet. Adhd-ungarna med en iq under hundra far illa av modern pedagogik, som egentligen bara passar snälla plugghästtjejer, och behöver massor av kadaverdisciplin och utantill-inlärning för att lära sig något alls.

 

Det räcker nog med att överhuvudtaget ha en adhd/autist-diagnos för att få stora samarbetsproblem med den vidriga och dynamiska miljön som modern pedagogik betingas av.

 

Som jag tidigare bedyrat, låt oss inse fördelarna med strikt katederundervisning. Den moderna pedagogiken är rena galenskapen skapad av vänsteranhängare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poängen är att gymnasiebetygen skall dömas efter samma kriterier över hela landet, friskola eller ej, friskolan's fördel skall ligga i att du har tillgång till bättre material, studiemöjligheter och bättre lärare:elev ratio. Du betalar helt enkelt för en bättre skolgång/kvalitet, du ska inte kunna betala för bättre betyg utan effort. Liksom fixa 20.0 när du i själva verket är en "12.5'a" för att sedan få söka in på läkarutbildningen och ha ihjäl folk för att du egentligen borde ha sållats ut tidigare än så för att du är cpstörd.

 

Slav eller ej, det är ETT sätt att komma in på den önskade utbildningen, en sållningsprocess måste bestå av nånting, och nu har vi "slav"-metod eller hsp-metoden, ingen är perfekt men det är dem vi har. Vad som inte är ok är att köpa till dig 20.0.

 

man kan tycka vad man vill om gymnasiet som intelligensmåttstock, extremt smarta och duktiga individer även om de hatar "slav-momentet" i gymnasiet brukar ju hitta sina vägar och lösningar ändå och gå ut med riktigt bra betyg eller spika HSP, vad som däremot aldrig händer är att helt tappade människor får 20.0 för det krävs trots allt lite jobb med att klara MVG i exempelvis MaA-E, FyA/B även om gymnasial-nivå är tämligen låg(ja förutom i friskolor).

 

är man smartast i skolan men inte klarar av att exploita gymnasiet nog eller fixa bra på hsp för att ta sig in på den utbildningen man är ämnad för så tycker jag inte man är värd det helt enkelt. Lata människor kan vi gärna avla bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mest intressanta restaurangen i världen imo: http://fitnessbloggen.no/stjernekokk-paleo-crossfit/?fb_action_ids=10151690228997238&fb_action_types=og.likes&fb_source=other_multiline&action_object_map=%7B%2210151690228997238%22%3A581248045252985%7D&action_type_map=%7B%2210151690228997238%22%3A%22og.likes%22%7D&action_ref_map=%5B%5D

 

ojoj, är det tillåtet att fråga efter bitcoins? behöver ett mynt! skickar först med lite MU, har swedbank.

 

är det så små volymer det handlar om så betala straffavgiften för att slippa riskera scam och ta folks tid.

 

https://btcx.se/

 

ryker väl 7-10% avgifter, men, blir ju bara 50kr eller något. men så är problemet löst. annars om du kan vänta så kör kapiton.se

 

 

--

 

en miljon parisare protestear mot homoäktenskap, svenska media vågar inte ta i nyheten med tång...

http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-22671572

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min mormor (80+ och semi-dement) fick idag rådet att inte sälja sina fonder förrän efter helgen då de ofta ökade i värde torsdagar och fredagar. finns alltså enkla pengar att tjäna om ni skickar in pengarna idag eller imorgon. rekommenderar SEB om ni vill ha fler tips av den här sorten.

 

edit: kanske iofs inte intresserar eller förvånar nån här. var bara tvungen att skriva av mig tilten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

var det någon av de artiklarna som diskuterade ämnet? väldigt torra artiklar, ingen som faktiskt kommenterar det hela bara kortfattad rapportering.

 

min mormor (80+ och semi-dement) fick idag rådet att inte sälja sina fonder förrän efter helgen då de ofta ökade i värde torsdagar och fredagar. finns alltså enkla pengar att tjäna om ni skickar in pengarna idag eller imorgon. rekommenderar SEB om ni vill ha fler tips av den här sorten. jag vet inte om "rådgivaren" är dum i huvudet eller om hon har några dunkla motiv :S

min rådgivare på SEB var väldigt förvånad när jag kommenterade att deras lågriskfonder var identiska med deras högriskfonder bara att de investerade mindre av pengarna i den och satte resten i räntebärande och att jag menade att jag lika gärna kunde köpa högrisk för mindre och sätta resten i ett högräntekonto och på så vis få högre avkastning oavsett hur börsen går.

 

men är ju inte konstigt, vilka är det som hamnar som rådgivare på banker? inte direkt de mest ekonomiskt framgångrika...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste passa på att tacka ang tips på D-vitamin, köpte 10.000IU och har kört det i ungefär 1,5 månad nu med helt galna resultat i slutet. Jag är verkligen en riktigt lat inomhus-person med lite ork och energi. Nuförtiden vaknar jag pigg, utvilad, drar på musik och ställer mig framför spegeln och tokdansar vilket aldrig hänt förut. I början av perioden märkte jag inget speciellt utan det är nu på senare tid som energin verkligen tagit fart.

 

Tips till den lite mer fåfänge mannen:

Kan passa på att reka ett tillskott för tjockare/kraftigare hår, starkare naglar och bättre hy. Biotin heter tillskottet och jag tycker mitt hår har blivit tjockare nu efter ca 1.5 månad. Går inte att köpa i sverige utan beställs på ebay/amazon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

min rådgivare på SEB var väldigt förvånad när jag kommenterade att deras lågriskfonder var identiska med deras högriskfonder bara att de investerade mindre av pengarna i den och satte resten i räntebärande och att jag menade att jag lika gärna kunde köpa högrisk för mindre och sätta resten i ett högräntekonto och på så vis få högre avkastning oavsett hur börsen går.

 

men är ju inte konstigt, vilka är det som hamnar som rådgivare på banker? inte direkt de mest ekonomiskt framgångrika...

 

Bankrådgivare är som Yoscamit, det faller på sin egen orimlighet, om det var lönsamma tips skulle de väl inte jobba 8 timmar om dagen för en "normal" lön.

 

De enda som gör att de finns kvar är pensionärer och folk som har överdriven auktoritetstillit samt saknar förmågan att ifrågasätta som ungdomar naturligt gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste passa på att tacka ang tips på D-vitamin, köpte 10.000IU och har kört det i ungefär 1,5 månad nu med helt galna resultat i slutet. Jag är verkligen en riktigt lat inomhus-person med lite ork och energi. Nuförtiden vaknar jag pigg, utvilad, drar på musik och ställer mig framför spegeln och tokdansar vilket aldrig hänt förut. I början av perioden märkte jag inget speciellt utan det är nu på senare tid som energin verkligen tagit fart.

 

Tips till den lite mer fåfänge mannen:

Kan passa på att reka ett tillskott för tjockare/kraftigare hår, starkare naglar och bättre hy. Biotin heter tillskottet och jag tycker mitt hår har blivit tjockare nu efter ca 1.5 månad. Går inte att köpa i sverige utan beställs på ebay/amazon.

 

Hur mkt käka du om dagen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mkt käka du om dagen?

 

D-vitamin 10.000IU/dag, men brukar hoppa över det dem dagar jag är ute i solen mycket. Tar detta ihop med en magnesium-tablett.

 

Biotin kör jag på 5000mcg/dag. I början kan du dra på dig en förjävlig huvudvärk men den släppte för mig efter ett tag. Tar det med c-vitamin nu då det tydligen ska dämpa huvudvärken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

D-vitamin 10.000IU/dag, men brukar hoppa över det dem dagar jag är ute i solen mycket. Tar detta ihop med en magnesium-tablett.

 

Biotin kör jag på 5000mcg/dag. I början kan du dra på dig en förjävlig huvudvärk men den släppte för mig efter ett tag. Tar det med c-vitamin nu då det tydligen ska dämpa huvudvärken.

 

Är inte 10.000IU för mkt? Jag har nyligen börjat käka D-Vitamin, tar 4000IU/dag. Ska jag öka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både D-vitaminen och biotin-tillskottet köpte jag i samma brand, Healthy Origins.....bra och billigt. Ska tilläggas att jag testat de mesta tillskotten för just hår, hud å naglar då jag också är väldigt intresserad/nyfiken på tillskott/vitaminer och biotin fungerar mycket bättre än andra produkter.

 

Ang välmåendet så är det självklart inte 100% att det är D-vitaminen men jag har verkligen inte ändrat något i mitt liv och jag har läst om andra som får liknande effekter efter dom börjat med vitaminen. Har även känt mig galet positiv och mina vänner märkte också av detta och tycket jag var ovanligt taggad när vi var ute senast, det verkligen känns i hela kroppen.

 

Där har du, helårsförbrukning för 220kr.....bra pris med andra ord! 10.000IU.

http://www.ebay.com/itm/Vitamin-D-3-10000iu-x-360-Softgels-D3-10-000-iu-/230774788048?pt=UK_Health_Beauty_Vitamins_Supplements&hash=item35bb3fcfd0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bankrådgivare är som Yoscamit, det faller på sin egen orimlighet, om det var lönsamma tips skulle de väl inte jobba 8 timmar om dagen för en "normal" lön.

 

De enda som gör att de finns kvar är pensionärer och folk som har överdriven auktoritetstillit samt saknar förmågan att ifrågasätta som ungdomar naturligt gör.

 

lol ett sådant "råd" är naturligtvis ljusår utanför den rådgivarens mandat

 

få hävdar att det på bankkontor är några slags Soros/Lynch-typer som delger sina egna investeringsvisdomar på halvvolley

 

anställda på kontor är adminhjälp/retail sales som troligen genererar ett relativt mervärde, med hjälp av centrala riktlinjer, för den typiske kontorskunden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poängen är att gymnasiebetygen skall dömas efter samma kriterier över hela landet, friskola eller ej, friskolan's fördel skall ligga i att du har tillgång till bättre material, studiemöjligheter och bättre lärare:elev ratio. Du betalar helt enkelt för en bättre skolgång/kvalitet, du ska inte kunna betala för bättre betyg utan effort. Liksom fixa 20.0 när du i själva verket är en "12.5'a" för att sedan få söka in på läkarutbildningen och ha ihjäl folk för att du egentligen borde ha sållats ut tidigare än så för att du är cpstörd.

 

Det känns lite som om du tror att friskolorna är privat finanisierade. Så är inte fallet, det är staten/komunen som köper/betalar för undervisningen. Friskolornas affärsmodell bygger alltså på att leverera billigare undervisning, inte bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns lite som om du tror att friskolorna är privat finanisierade. Så är inte fallet, det är staten/komunen som köper/betalar för undervisningen. Friskolornas affärsmodell bygger alltså på att leverera billigare undervisning, inte bättre.

 

Billigare var ordet. Och viktigast är att marknadsföra sig på bästa sätt mot dåligt informerade tonåringar på bästa sätt för att maximera vinsten! Där stora delar av budgeten läggs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns lite som om du tror att friskolorna är privat finanisierade. Så är inte fallet, det är staten/komunen som köper/betalar för undervisningen. Friskolornas affärsmodell bygger alltså på att leverera billigare undervisning, inte bättre.

 

finns väl sådana också, men den friskolan jag gick på levde enbart på att den var bra. avgiften på 1000kr/termin var för övrigt mindre än andra skolor betalade i lunchavgift.

 

stora problemet är att det inte har hunnit nå en jämvikt än. folk litar på skolorna vilket de inte borde göra. kommer ta någon generation innan folk har lärt sig den läxan och orkar lägga någon timme research på att ta redan på vart de ska spendera kommande 3åren. men bättre nu än att ta den smällen senare. och när det är gratis är folk inte så noga som om de fick betala en liten slant själva, då hade de varit mycket mer noga kvaliten.

 

samma gäller sjukvård etc, folk säger att vi har privatiserat sjukvården, men Carema etc är det ju kommunal eller regional finansiering, inte så privat. vem skulle betala för att sätta sin mamma på ett hem där kvaliten är värdelös? de skulle tappa kunder direkt och kursa på nolltid. men inte i svenska medelvägen där staten betalar, säger vem som ska vart och inte har någon koll alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men det går bra att sätta morsan på ett dåligt hem, skita fullständigt i henne och aldrig besöka henne. och sedan när skandalerna uppdagas då har man mage att bli upprörd?

 

mänskligheten är sjuk. det är inte statens eller mitt fel att inte du tar hand om dina gamla föräldrar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men det går bra att sätta morsan på ett dåligt hem, skita fullständigt i henne och aldrig besöka henne. och sedan när skandalerna uppdagas då har man mage att bli upprörd?

Vet du att det är så, eller halmgubbade du just alla som har haft föräldrar som vanvårdats?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

givetvis var det bara en känga till alla dom barn till föräldrar som vanvårdats, eller samhället i allmänhet. någon bär ansvaret och det är inte i första hand vårföretaget eller staten, det är i mina ögon närstående/släkt och framförallt deras egna barn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

givetvis var det bara en känga till alla dom barn till föräldrar som vanvårdats, eller samhället i allmänhet. någon bär ansvaret och det är inte i första hand vårföretaget eller staten, det är i mina ögon närstående/släkt och framförallt deras egna barn.

Tror jag förstår vad du vill göra för poäng, men vet inte om jag får ihop det riktigt. Om du köper en tjänst, typ "vård av mamma", och tjänsten inte levereras korrekt, är det då alltid ditt fel som köpare? Gäller samma sak om du anlitar en snickare som inte gör vad han lovar? Eller städare? Eller lärare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade då anlitat någon som vet bättre än mig själv för en kvalitetskontroll om jag anlitade en snickare för något större projekt, och lämnar städerskan kvar bajset i toaletten så kommer hon att få höra det. Likaså kommer jag att inspektera och vara på föräldramöte med de lärosäten som hanterar mina barn. Jag kommer även att kontrollera att min mor och far blir väl omhändertagna när det är dags för det. Bara för att du köper en tjänst så behöver det ju inte hålla den kvalitet eller de krav som du själv önskar. Jag tror hans poäng är att många barn sätter bara sina päron på hem och sedan är dem ute ur deras liv.

 

Fuskbyggen t.ex. lever ju och frodas på att folk inte har någon koll. Vips så rasar det ihop. Eller Carema för den delen, alternativt så bryr dom sig helt enkelt inte.

 

Givetvis så skiljer ju min grad av misstänksamhet beroende på vad det är för tjänst, hur dyr den är eller hur omfattande den är ur säkerhetssynpunkt etc... Jag tycker, och antagligen greywolf också att när det kommer till ens föräldrar, som har tagit hand om en och förhoppningsvis på ett sätt som gjorde dig nöjd blir lämnade hos Carema i sticket utan att de ens kollar upp om de har de bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...