Gå till innehåll

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

• Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17

Recommended Posts

Postad
varför ta rygg mot ryggdunkarposter? om nån verkligen tycker att nån har gjort något bra så borde det väl premieras?

det är skillnad på ryggdunk och ryggdunk. att hålla med någon är en sak, att tycka att någon blivit servad är en annan.

vad det gäller diskussionen ang Taleb så får jag verkligen inte känslan av att ni nått nån slags konsensus, lr i närheten därav, utan att du mest refererar till "lagar" som du själv stiftat och därför vunnit laga kraft ...

lagarna är riktlinjer. de har verkligen ingen kraft, jag och alla andra bryter mot dem. de är stiftade för att jag tror vi alla tjänar på dem. så orimliga är de inte imo. och vill man bryta mot dem får man givetvis det, men regsen här väl mer eller mindre eniga om att de faktiskt är positiva.

vad är det för sakfrågor du anser vi är oneniga om som du kan fatta beslut utifrån? obs sak, ej smak.

jag och slaktis är oneniga om ett gäng frågor från hur skadligt deflation är till om schack är remi. men i senaste debatten är vi väl mer eller mindre eniga i sakfrågor men lite oeniga om smakfrågor?

och som vanligt, jag uppskattar om folk diskuterar ämnet istället för diskussionen. ska man argumentera emot får man gärna göra det på formen

1. påstående man själv inte håller med om

2. vad man själv tycker

3. varför man tycker att 2 är bättre än 1

får gärna göras på valfri ordning ofc, men 1,2,3 bör helst vara med. annars tvingas den som blir ifrågasatt fråga vad 1 syftar på(om 1 saknas) eller varför 1 är felaktigt(3 saknas). och för att det ska bli symmetrisk debatt behövs 2, annars är det orättvist. 2 är kanske inte alltid nödvändigt, men beroende på hur aggro man är bör det finnas med imo.

edit: fick pm om vilka regler vi pratar om. det är alltså dessa:

http://pokerforum.nu/forum/dagb-cker/39733-wellboken-satoshi-nakamotos-fanclub-post1746282.html#post1746282

inser att jag sagt att folk bröt mot "regel 3" vilket var väldigt ologiskt mtp vad "reglerna" sa. det jag syftade på var vad som fallar bort nr 1. ber om ursäkt! skyller på att mitt liv är lätt kaotiskt just nu med 150% studietakt, kanidatarbete, dans, movnat, löpträning, göteborgsvarv, bitcoins, forumande etc. om jag beter mig ovanligt tokigt kan det bero på det...

CUF ska visst rösta om legalisering:

http://www.metro.se/nyheter/cuf-rostar-om-legalisering-av-marijuana/EVHmec!x6KGoVDvuafj2/

Postad

tycker Rectify är väl värd en titt. känns lite Deadwood/Justified/Banshee över den. välgjord långsam drama.

ge den iaf två avsnitt innan ni ger upp den.

Postad

lekte barfota i skogen i 3h idag i underbart sällskap. lite bilder:

65637_10100197368640697_42522017_n.jpg

943411_10100197367138707_1588993982_n.jpg

262482_10100197367028927_1289151688_n.jpg

253290_10100197366619747_1237298054_n.jpg

577600_10100197369239497_758151552_n.jpg

946622_10151652774377238_1849972556_n.jpg

577509_10151652224342238_687602289_n.jpg

944721_10151652224247238_1894067487_n.jpg

428563_10151652224212238_328713138_n.jpg

945056_10151652223892238_1781833487_n.jpg

577664_10151652223902238_197564070_n.jpg

941490_10151652224127238_813588903_n.jpg

940826_10151652224657238_2084080211_n.jpg

från en av deltagarna

"We played by the stream today when a girl saw us. Her eyes sparkled when she saw how much fun we had jumping and balancing on the stones and logs, and she said "Mummy when I
grow up can I play there?" It´s sad to see that she´s been taught that she needs to grow up before she can do things she would love to do. When she grows up she will be too busy doing what other people expect of her. How many kids have you seen pointing to a gym and say "Mummy when I grow up can I train there?" None! So why is the gym where most grown-ups end up?

The number one regret of dying people is “I wish I had the courage to live a life true to myself, not the life others expected of me”

A teardrop fell for the kids who´ll never get a chance to experience this. People want to move."

var en familj som gick förbi och flickan sa:

Mamma, får jag också leka så när jag blir äldre?

vi hade verkligen tiden av vårt liv i 3h utan att ha en minut paus. aldrig uttråkade, tänkte inte på annat, rörde oss konstant och efteråt var vi leriga, smutsiga, hade små rivmärken och träningsvärk i hela kroppen. ett riktigt jävla bra pass, slår det mesta annat man gjort i träningsform innan.

kan inte sluta tala gott för movnat. underbar träningsform.

pokerproffset Oliver är helt galen också:

(inser att jag skrattar ganska högljutt, skyller på att micen är dåligt placerat på kameran och att det är så bisarrt läskigt att det är svårt att hålla sig för skratt)

also gav bort en squattoalett(utan hans vetskap beställde jag en hem till honom från ebay). idag fick ett telefonsamtal där han ringde och tackade och sa att hans problem hade minskat och att han innan hade frågat läkarna om man kunde göra något men de sa att man kunde äta fibrer etc men inget om squat-toaletter och nu var han väldigt besviken på läkarna för skillnaden för honom var som natt och dag. via negativa strikes again...

Postad
None! So why is the gym where most grown-ups end up?

Well, om så ändå varit fallet? tyvärr är d tv-soffan med handen i en chipspåse många "end up"... (however, poängen kanske är att "gymmet" inte är utformat för att det vara "roligt", vilket är ett problem).

Postad

Fina bilder Lobin, ser jättekul ut faktiskt.

Skrivit det någonstans förut tror jag men tål att upprepas. Finns bara ett "trick" med träning och det är att leta sporter/aktiviteter tills man hittar det som man verkligen gillar. Är inte förrän då som man får en naturlig kontinuitet i sin träning och slipper alla nystarter, nya gymkort etc.

Tror för många fastnar i nåt sorts upplägg där dom försöker träna korrekt eller strikt och så blir det svårt och trist och det hela rinner ut i sanden. Värdelöst upplägg imo, skit i hur bra det ser ut eller hur rätt du gör nått så länge du faktiskt gör nått.

På gym får man väl vara lite uppmärksam på skaderisk kanske. Lite sunt förnuft är på sin plats.

Passar inte gymet prova löpning, passar inte det prova segling, inte det heller? Paintball kanske? Ja, inte vet jag med leta på är mitt råd om ni är soffpotatisar.

Postad
Fina bilder Lobin, ser jättekul ut faktiskt.

Skrivit det någonstans förut tror jag men tål att upprepas. Finns bara ett "trick" med träning och det är att leta sporter/aktiviteter tills man hittar det som man verkligen gillar. Är inte förrän då som man får en naturlig kontinuitet i sin träning och slipper alla nystarter, nya gymkort etc.

Tror för många fastnar i nåt sorts upplägg där dom försöker träna korrekt eller strikt och så blir det svårt och trist och det hela rinner ut i sanden. Värdelöst upplägg imo, skit i hur bra det ser ut eller hur rätt du gör nått så länge du faktiskt gör nått.

På gym får man väl vara lite uppmärksam på skaderisk kanske. Lite sunt förnuft är på sin plats.

Passar inte gymet prova löpning, passar inte det prova segling, inte det heller? Paintball kanske? Ja, inte vet jag med leta på är mitt råd om ni är soffpotatisar.

nr 5 där :)

Postad

Sköna bilder. Lite tråkigt att jag inte bor kvar i GBG längre för hade gärna hoppat på movnat. Det där med barnet påminner en del om när jag var early adopter på fivefingers. Väldigt ofta "vad är det?" - med ett stort leende.

Fick också uppleva charterflyg-diskussionen förut imorse. Har ca 3 mil till kontoret och hade lämnat in bilen på service. Så tänkte att jag tar bussen, när jag stod där och vänta så slogs jag av hur typ 8/10 var överviktiga. Inte så att de var kraftigt överviktiga men mulliga++. Ser det verkligen ut så generellt? Folk som snörvlar, röker, hostar, likbleka. Kändes som att kanske max 1/15 var fullt frisk.

Själv gjorde jag helt enkelt det bästa av situationen och börja cykla de tre milen. Tror jag skall börja göra det oftare nu på sommaren, finns ingen anledning till inte göra det. Mer än skaderisken då. Vad tror wellbooken om den?

24 mil i veckan.

90% 70-landsväg, smal vägren och lite med trafik.

10% blandat med stadstrafik, gångbanor, villaområden

Postad
Sköna bilder. Lite tråkigt att jag inte bor kvar i GBG längre för hade gärna hoppat på movnat.

movnat finns lite överallt nuförtiden. kommer till stockholm i höst:

http://www.eventbee.com/v/movnat/event?eid=100706841

och finns grupper som kör det: http://www.movnatstockholm.se/ (de verkar mest skriva här änsålänge: https://www.facebook.com/groups/192497080842105/?ref=ts&fref=ts )

i södra sverige:

i norra:

var ju folk från hela landet på cert-kursen så antar att det kommer poppa upp movnat-grupper lite överallt. men bäst är väl att gå de där två-dagar kurserna för $360:

http://www.movnat.com/train-with-us/power-agility-workshops/

ibGzW1p.jpg

Postad

wallet-downloads.png

http://www.thegenesisblock.com/bitcoin-the-newest-tool-in-chinas-currency-war-chest/

så kinas statstelevision har alltså fått godkänt att promota bitcoin. så litet som bitcoin är idag är uppsidan helt brutal om kina skulle få för sig att börja byta ut lite dollar mot bitcoins. och konsekvenserna skulle bli förödande för många andra stater.

I don't think you all understand the gravity of what China just did.

As in - officials in Washington DC are having frantic closed door meetings right now.

As you probably know, this special was aired on China Central Television(CCTV). This is a state-sponsored, state-censored TV channel, as in the main one. This means that this program was approved by the Chinese government. And not like a shrug-your-shoulders-eh-sounds-newsworthy kind of approval either. This was not just informative, it was positive. Yes, I know at end it mentioned the volatility of the market and the risk investors would take, but this is not negative, it actually makes far more sense to include this information if your trying to entice your people to buy into the idea:

* People would discover the volatility anyway, so telling them beforehand shows that the government has researched the risks and recommends it anyway. More trust generated.

* Strong Chinese gambling culture, this early market volatility and get rich quick possibilities will attract speculators. And if mining WoW gold can catch on like wildfire...

* Most all of the program was dedicated to the different positive aspects of Bitcoin, showing screenshots of price graphs going up, with the risks and negatives acting only like a teaser at the end.

* The population would be less likely to trust a course of action the government said was perfect. They do think for themselves you know. Stop acting like Chinese people are a bunch of lemmings that don't even need to be coerced into control like our governments do with us.

So let's reclassify the action that happened. This was not "another country did a piece looking at Bitcoin". This was a a piece of propaganda(surprisingly accurate propaganda) developed by the Chinese government aimed at giving the Chinese people a positive impression of something called Bitcoin. Nothing wrong with that.

It is, however, shocking. If your were to tell me last week that a government had produced a positive piece on Bitcoin, literally the last country on Earth I would have guessed would have been China.

There is a lot more we can infer from the fact that Bitcoin was cast in a positive light. This means obviously the they researched it extremely in depth, in far more detail than was shown in the video. There is just simply no chance of a Chinese state-run channel taking such a controversial subject lightly. It means they determined the idea of Bitcoin itself as valid. It means they found the lack of Bitcoin infrastructure to be not enough of a deterrent, they must realize they could easily build it themselves. And it means that their freakin super Spartan hacker army found Bitcoin secure.

They still could have easily painted Bitcoin in a negative light, but they didn't. Why?

* Despite being contrary to their apparent political beliefs, they might have seen Bitcoin as unstoppable in the future. A logical product of the ever advancing Information Age, and simply decided to adapt rather fight it.

* America has the largest economy. America's largest export is the dollar. China hates trading in dollars with other countries(Iranian oil for example) and sees an opportunity to threaten the domination of the dollar as the world reserve currency. This in itself carries the possibility of turning China into the world's #1 economy. Makes backing Bitcoin very worth the risk.

* It is early in the game still. Look at the very early adopter individuals of Bitcoin compared to most of us. Now imagine what an early-adopter-government will look like to the rest of the world.

* Maybe they believe Bitcoin will actually make the world a better place. Hell, you never know.

So for whatever the reason, they aired it. Very intentionally. And they knew the US Government would find out, and they didn't care that the US Government would find out. Very important. The US and China have been in a military, intelligence, economical, ideological, and technological Cold War for a while now. They watch each other's every move, and every action has meaning. That's a piece being moved on the chessboard. Like a big one.

So what happens now?

Please consider effect of such an endorsement will have on the rest of the nations of the world. If Denmark or Argentina gave Bitcoin it's approval, that would be interesting/exciting. This is China. The second-largest economy on earth. Bitcoin is often compared to gold. China moving on Bitcoin will trigger an international gold rush.

I have no freaking clue how Washington is going to react to this. I would bet that this caught the CIA and everyone else by surprise. But I have no doubts at all that they are arguing about it in oak furnished offices right now. This could end up affecting the stability of the American empire.

Postad

Men det här var väl tamejfan det löjligaste jag läst i år.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/fick-panikangest-av-kraven-och-stressen

Guldkord:

En tredjedel av svenska ungdomar i åldrarna 15–24 år tycker att livet är svårt.

– Det är fruktansvärt sorgliga siffror. Visst är livet tufft som tonåring, men Sverige som välfärdssamhälle borde ha en högre ambition än att låta en tredjedel av våra ungdomar att uppfatta livet som svårt, säger Lena Hök, hållbarhetschef på Skandia.

Postad

Ju bättre vi får det och ju mer curlade vi blir ju jobbigare blir det när inte helt går ens väg. Nutidens tonåring är gnälligare än den för 200 år sen som led av svält, jobbade 12+ timmar om dagen och inte kunde unna sig något av vi idag anser vara livets goda. Jämför också med de afrikaner som inte svälter och som lever i en immateriell värld där mat för dagen och social samvaro räcker för att vara glad och livsnjutande.

Det är svårt att som tonåring se detta när man är inne i bubblan, men när man tittar på det utifrån blir det ganska tydligt att man kanske inte behöver antidepressivt bara för att man inte har senaste appleprodukten som släppts.

Postad
Skitungarna nuförtiden är ju totalt söndercurlade och deras självbild är att de är guds gåva till mänskligheten. Sedan när de kommer ut i verkligheten och andra människor inte behandlar dom som prinsar/prinsessor då kan det i vissa fall bli lite jobbigt.

M-m-men mamma säger att jag är speciell :(

För tankarna till "Ung & Bortskämd" som gick någon säsong. Mer tiltande TV får man leta efter.

http://www.youtube.com/watch?v=1bMcnQC-Sgw

Postad

Ja hållbarhetschefen på Skandia tycker ju att det är förfärligt att vi inte lyckas curla dem bättre i välfärds-Sverige.

Fasen, nu har vi tagit bort de flesta stressmoment och folk mår ännu sämre. Så vi måste ju jobba hårdare och ta bort fler.

Postad

Jag är intresserad av var alla tunnelbaneuppgångar i Stockholms ligger. Söker man på google maps så får man enbart ut en plats per station medan jag är ute efter samtliga uppgångar. Söker man på hitta.se får man flera uppgångar, men placeringarna stämmer inte (se ex fridhemsplan). Någon som sitter inne på en lösning?

EDIT: Gärna även själva stationens placering under marken. Men den blir väl relativt uppenbar om man vet uppgångarnas placering.

Postad

Vet inte varför, men på tal om curlade barn kommer jag att tänka på denna låten av Winnerbäck, ingen direkt koppling men väldigt träffsäker ang samtiden och skriven för sisådär 8-10 år sen.

De tog det sista fyllot

på den sista permissionen

De beslagtog hans sista ägodel

och släpade honom hårdhänt

sen ner till stationen och sa:

Okej stan är lugn nu

nu kan ni låta era söta vita barn springa omkring

Och de kom ut ur sina gömmor

och de såg sig runt men de såg ingenting

Du gamla fria nord

här på bästa sändningstid får vi ett välserverat styckmord

varför inte stänga av solen fort

för vi lever inte länge nog för att

Rätta till allting de gort mot dig

rätta till allting de gort mot dig

Och högt ovanför gatorna i stan

delas piller ut mot flunsan

Medan nya planer smids

Och de stora männen har en ny plan

Det är att kriminalisera symptomen medan

sjukdomen sprids

Och när jag vaknar ömmar mina käkar

och min panna svettas kallt

Och jag försöker hålla hårt i något

Men jorden vill spricka

det är lava överallt

Du gamla fria nord

här direktsänds varje våldtäkt

varje razzia, varje självmord

Och de tog det sista fyllot

på sin flygfärd på väg över plast och nyon

Och de släpade honom ner till stationen

och sa: du borde fattat bättre än att försöka rymma härifrån

Själv åker jag ut på turné

och drömmer om pojken med guldbyxorna

Men det är inte samma sak nu

när alla sitter bakom lås utom knivarna och yxorna

Du gamla fria nord

här på bästa sändningstid får vi ett välserverat styckmord

Postad
Jag är intresserad av var alla tunnelbaneuppgångar i Stockholms ligger. Söker man på google maps så får man enbart ut en plats per station medan jag är ute efter samtliga uppgångar. Söker man på hitta.se får man flera uppgångar, men placeringarna stämmer inte (se ex fridhemsplan). Någon som sitter inne på en lösning?

EDIT: Gärna även själva stationens placering under marken. Men den blir väl relativt uppenbar om man vet uppgångarnas placering.

[X] Planerar bombdåd.

Postad
Winnerbäck är så hiiimla tråkig, verkligen

nu ja, men inte det förra årtusendet.

Håller helt med, men texten till denna låten är bra.

kanske för att han bara har översatt den. ani difranco står för både musik och text i det här fallet.