Gå till innehåll

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

• Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17

Recommended Posts

Postad
jag såg sverige mer som ett exempel, inte som att diskussionen handlade om det. men vi börjar bryta mot regel 3 nu så vi kapar denna diskussionen.

Visst, kapa du diskussionen. Orsaken till att jag envisas med att prata om Sverige är att det nästan är det enda land i världen där vi kan studera standardiserade dödsorsaker och därför på ett enkelt sätt kan vederlägga Nassim Talebs knäppa påståenden om penicillin, vaccin, antalet läkare, behandlingar / dödsorsaker. De referenser Nassim Taleb själv anger ger inget som helst stöd för hans påståenden. Han verkar mest ha tänkt "jamen åderlåtning var ju dåligt och när kungens livmedikus fick läsa medicin fick han lära sig massa konstiga saker, jag lägger in ett stycke om det", dvs definitionen av okunskap.

notera min definition av immun. antar du köpte den efter som du inte invände emot den. isåfall ser jag inte den röda tråden. men vi kapar denna diskussionen också efter som vi är eniga utan mest ordbajsar om vem som skrev vad.

Nej, vad jag vänder mig mot är att Taleb påstår att radioaktiv strålning (radiumbehandling) fungerar som solstrålning.

Energinivåerna är kvantiserade. Även vid "låga doser" har varje enskild foton samma (joniserande) effekt. Dvs för den enskilda cellkärnan som slås sönder spelar det ingen roll om "dosen" är hög eller låg, energinivån hos det kvantiserade vågpaketet är detsamma. Man kan inte "sola" i radioaktivitet med låg dos och tro att det skulle ge någon som helst skyddseffekt för högre doser (dvs större volymer av fotoner med _samma_ energinivåer. Det är bara trams. Nassim Taleb är helt enkelt fel ute här.

Radiumbehandling i "låga doser" är varken inte antifragilt eller "immuniserande", det är idiotiskt.

Eftersom du ändå är inne på att försvara mongolid-Taleb kan du ju börja med att förklara nödvändigheten och nyttan av det här:

The only solution is to transform debt into equity across all sectors, in an organised and systematic way. Instead of sending hate mail to near-insolvent homeowners, banks should reach out to borrowers and offer lower interest payments in exchange for equity.

Det verkar en smula.. antiliberalt?

Postad
nä, dom skiljer sig och raggar järnet på diverse datingsajter. Det värsta är att det slutar inte där. 60-åringarna är ännu värre. Det är så mycket skrynkligt okynnessex som pågår därute så jag lovar, du vi inte veta.

IRLVERSIONEN;

Du hittar mycket tant och gubbsnusk på piteå havsbad! Där är det ligor av kärringar med sina knähundar och jagar gubbkuk på kvällarna!

Postad
Eftersom du ändå är inne på att försvara mongolid-Taleb kan du ju börja med att förklara nödvändigheten och nyttan av det här:

Det verkar en smula.. antiliberalt?

vad är det antiliberala? att ge råd till banker?

nyttan är väl folk får en summa att betala ränta på de kanske klarar av, men äger inte längre lika mycket av lägenheten. bättre för bankerna än default och fuckar inte upp incitamenten lika mycket för de som bor i lägenheterna.

skön 70åring:

http://growingbolder.com/media/health/aging/never-leave-the-playground-793777.html

Postad
vad är det antiliberala? att ge råd till banker?

Att erbjuda kunder delägande i huset borde ju vara möjligt att göra redan idag. Varför är det ingen bank som gör det frivilligt? De tar ju hela huset direkt istället?

Här är en teori. Banker vill inte bli bostadsbolag eftersom det kräver att de sköter underhåll på fastigheten. Dessutom ser de ingen ekonomisk vinning i det.

Det är mer lönsamt att ta huset och sälja det på marknaden än att låta folk bo kvar.

Om folk har svårt att betala räntan på ett lån blir det nämligen inte särskilt mycket lättare att betala hyran (som måste återspegla räntekostnaden för kapitalet som är bundet i huset).

Naturligtvis kan det vara bättre för marknaden i stort, problemet är ju att enskilda aktörer ensidigt kan förbättra sin vinst och slippa bli bostadsbolag genom att ta hela huset direkt?

Alltså måste det till lagstiftning.

Postad

Taleb är metodlära, heuristics och filosofi.

Förväntar man sig att han har rätt i alla enskilda saker han attackerar, överhuvudtaget när man börjar närma sig detaljnivå, får man nog faktiskt skylla sig själv. Taleb är inte en stolt matematiker. Några vetenskapliga bevis till trots är han nog snarare motsatsen.

Sen vet jag att du blir så arg att du skiter i resten när du ser felaktiga påståenden, men det är ju lite roligt.

Vidare tycker jag det är viktigt att ha detta i åtanke. Detta är en facebook-update av en mamma som närmar sig 30. Mycket insiktsfull. Jag sparade den så jag kan ta fram den och titta på den då och då.

3586sn5.jpg

Postad
Taleb är metodlära, heuristics och filosofi.

Förväntar man sig att han har rätt i alla enskilda saker han attackerar, överhuvudtaget när man börjar närma sig detaljnivå, får man nog faktiskt skylla sig själv.

Okej, jag får skylla mig själv för att Taleb är full av skit.

Jag har svårt att klä mina känslor inför detta i ord, jag väljer därför att svara med en bild.

1251764085995.jpg

Postad
nedförhandlad ränta/amortering är standard procedure (och ofta mkt långtgående) före man tar över och börjar sälja av underliggande equity.

Jag tror det är det är den här fasen Taleb kallar hatemail. Reaching out bör innebära att man erbjuder sig att ta över ägandet av vitvarorna i köket och kanske toaletten som man sedan hyr ut till grannarna. Det vore nämligen ologiskt av honom att föreslå en lösning som redan är på plats och som ändå inte löst krisen.

Instead of sending hate mail to near-insolvent homeowners, banks should reach out to borrowers and offer lower interest payments in exchange for equity.
Postad
Okej, jag får skylla mig själv för att Taleb är full av skit.

Jag har svårt att klä mina känslor inför detta i ord, jag väljer därför att svara med en bild.

Taleb spårar, applicerar fundamentala koncept för långt, generaliserar ideer för brett, verkar själv vara lite osäker på när han leverar fakta och när han bara pratar och vart gränsen går.

Vilket är ganska okej:

1) Taleb levererar visdom, perspektiv och heuristics. Visserligen via anekdoter, men att samtliga anekdoter är fullständigt korrekta är inte det viktiga, det viktiga är att det finns något relevant i grunden. D.v.s. statistiska modeller i extremistan/mediocristan, antifragility, att människor är hjärndöda gällande statistik, etc.

2) I enlighet med sin egen lära gör han liten skada när han gör skada. Han säger inte åt folk att börja dricka bensin för att han har listat ut att det botar cancer, han säger åt folk att sluta göra nya konstiga saker de inte begriper och inte behöver.

Klart man kan diskutera precis hur "liten" skada det är att sluta gå till doktorn, men jag tycker ändå att kan man inte uppskatta det Taleb levererar på en mer grundläggande nivå, ytliggare misstag till trots, är det ens eget problem och beskymmer.

Postad
Att erbjuda kunder delägande i huset borde ju vara möjligt att göra redan idag. Varför är det ingen bank som gör det frivilligt? De tar ju hela huset direkt istället?

Här är en teori. Banker vill inte bli bostadsbolag eftersom det kräver att de sköter underhåll på fastigheten. Dessutom ser de ingen ekonomisk vinning i det.

Det är mer lönsamt att ta huset och sälja det på marknaden än att låta folk bo kvar.

Om folk har svårt att betala räntan på ett lån blir det nämligen inte särskilt mycket lättare att betala hyran (som måste återspegla räntekostnaden för kapitalet som är bundet i huset).

Naturligtvis kan det vara bättre för marknaden i stort, problemet är ju att enskilda aktörer ensidigt kan förbättra sin vinst och slippa bli bostadsbolag genom att ta hela huset direkt?

Alltså måste det till lagstiftning.

eller att man tar bort nuvarande lagstiftning.

http://breakingmuscle.com/strength-conditioning/youre-going-to-see-this-again-fitness-trends-are-talking-and-you-need-to-liste

Postad

Imponerande att se hur lätt slaktis kan mosa argument från token om hans egen husgud. Speciellt eftersom slaktis verkar anse att det mesta Taleb skriver är dynga så är det beundransvärt att ändå ödslat tid på hans texter.

Dessutom är det jäkligt trista diskussioner nu efter att de där reglerna kom på plats. Någon tröst får jag iaf av att token fortfarande gormar om halmgubbar och försöker stänga ned diskussionen när han allt för sent inser att slaget är förlorat.

Postad

bitcoin verkar rusa lite efter att kineserna har kommit igång?

http://index.baidu.com/main/word.php?word=%B1%C8%CC%D8%B1%D2

http://tv.cntv.cn/video/C10329/e5ee4fe9a62b4b24b1080327faaafcb7

http://sourceforge.net/projects/bitcoin/files/stats/map

8LCE6hP.png

(räcker ju med att bara någon av dem är rik så bam kommer bitcoin typ dubbla i värde)

fina citat av DPR: http://www.forbes.com/sites/andygreenberg/2013/04/29/collected-quotations-of-the-dread-pirate-roberts-founder-of-the-drug-site-silk-road-and-radical-libertarian/

---

det är fascinerande hur långsint nipslip kan vara för att jag i skattetråden pekade ut lite felaktiga påståenden:

http://pokerforum.nu/forum/1725349-post11.htm och sedan när han ballade ur och postade post efter post gav ett svar på tal:

http://pokerforum.nu/forum/1725461-post63.htm

så ballade han ur ännu mer.

jag bad han sätta mig på ignore och han sa att han skulle göra det:

http://pokerforum.nu/forum/1725476-post73.htm

sedan har han fortsätt att ta rygg på varje minsta lilla mothugg mot mig i ett halvår trots att alla ignorerar honom. även de mothuggen när jag och slaktis i princip är 99% eniga och mest bråkar om bråket och han själv inte håller med slaktis i sakfrågan. vi kanske har olika syn på Talebs värde, men om jag håller med Taleb till 90% och slaktis Taleb till 80% så håller resten av akademiska världen med Taleb till 50%. för vi är ju i princip eniga om heuristiken, bara att vi är oeniga om formuleringarna.

Taleb vet att han ofta säger saker med säkerhet som ganska sannolikt är felaktiga, men han förstår att han är antifragile och all form av kritik mot honom medför ökade intäkter för honom.

suckers try to win arguments, nonsuckers try to win.

snälla nipslip, kan du inte bara en gång för alla lägga till mig på ignore?

---

läskig robot imo:

gillar ted-ed. slaktis: är detta en bra beskrivning av varför vi inte har antimateria i vårt universum?

Postad

Social life lesson dock (oerhört svår att behärska*):

De som bryr sig om vem av dig och nipslip som vann (eller förlorade minst) vet redan vad som hände och har den där uppfattningen klar. För dessa verkar du osäker när tråden av poster repereras ännu en gång, oavsett vilken sida de stod på.

De som inte bryr sig om vem av dig och nipslip som förlorade minst tycker att det är galet onödigt att dra upp. För dessa verkar du osäker när tråden av poster repereras ännu en gång.

Tydligt för båda grupper är att nipslip med små enkla rörelser lyckats trycka på dina privata knappar. Det gör att du verkar osäker och sakna kontroll, vilket förstås smittar av sig på dina argument (eftersom vi människor är korkade och subjektiva när vi lyssnar på argument).

Ingen grupp blir vare sig imponerad eller övertalad. I absolut bästa fall obrydda.

Det är en av Talebs bästa punkter imo, en av de saker han verkligen fått mig att reflektera över och något som verkligen har hjälpt mig (drama queens sabbar inte mitt liv längre): att aktivt göra inget är att göra något, och om alternativen är dåliga är att göra inget att göra något otroligt bra.

*

Att jag skulle vara en expert på ämnet är inget vågat uttalande, ni kan bara se till min historik på PF. Folk kan öppna ett random konto bara för att de får lust att försöka psyka mig.

Men jag har faktiskt ganska mycket IRL-erfarenhet av det också (nämnda drama queens).

Postad
Tydligt för båda grupper är att nipslip med små enkla rörelser lyckats trycka på dina privata knappar. Det gör att du verkar osäker och sakna kontroll, vilket förstås smittar av sig på dina argument (eftersom vi människor är korkade och subjektiva när vi lyssnar på argument).

Ingen grupp blir vare sig imponerad eller övertalad. I absolut bästa fall obrydda.

möjligt att så är fallet. upplever det själv inte så, skulle mest se att alla ignoreposter försvinner och är lite anti ryggdunkarmentalitet i allmänhet. läser väl 1/5 av hans poster och tycker ofta det är att ta rygg vilket jag ogillar som fenomen. hatar att folk ska diskutera debatten och formen argumenten framförs på istället för att gå på sakfrågan och att det ska förvandlas till ett spel som går ut på att vinna över motståndaren snarare än en givande debatt som går ut på att reda ut vad som är rätt och fel.

ibland försöker jag tänka på att argumentera övertygande, men oftast orkar jag inte. jag bara säger vad jag tycker så får folk tro på det om de vill eller ej. iaf på nätet semianonymt, irl är denna strategin givetvis katastrofal. kanske inte bästa sättet att övertyga andra, men iaf ärligt och gör att jag oftare blir uppläxad och kan se mina fel och växa som människa. på så vis kan jag ha fel och ändå vinna, medan andra suckers vann debatten utan att vinna.

On legalizing and taxing drugs:

“I keep hearing this argument come up when people talk about drug prohibition: legalize, regulate and tax it. On the surface it sounds like a good idea. No more drug war, more tax revenue, government regulators can make sure it is safe. Makes sense, right?

I can’t help but think something is wrong though. Feels like the bastards that have been screwing everyone over all this time still win in this scenario. Now all that money can go to the state and to their cronies, right?

Here’s the rub: the drug war is an acute symptom of a deeper problem, and that problem is the state. If they “legalize, regulate and tax” it, it’s just one more part of society under their thumb, another productive sector that they can leech off of.

If prohibition is lifted, most people here will go away. You’ll go back to your lives and get your drugs from whatever state certified dispensaries are properly licensed to sell to you. Drug use will be as interesting as smoking and drinking.

Here’s my point: Silk Road is about something much bigger than thumbing your nose at the man and getting your drugs anyway. It’s about taking back our liberty and our dignity and demanding justice. If prohibition is lifted, and the drug industry is placed under the yoke of the state, then we won in a small way, but lost in a big way. Right now, drugs are ours. They aren’t tainted by the government. We the people control their manufacture, distribution and consumption. We should be looking to expand that control, taking back our power, no giving what is ours to the very people that have been our enemies all along.

It’s easy to justify though. Think of all the horrors the war on drugs has caused that will be gone, almost instantly. That pain could stop!

Don’t be tempted by this short-term easy fix of “let the government handle it.” Their time is coming to an end. The future is OUR time. Let us take this opportunity they’ve given us to gain a foothold from which we can throw that yoke off completely. We are NOT beasts of burden to be taxed and controlled and regulated. WE are free spirits! We DEMAND respect! The future can be a time where the human spirit flourishes, unbridled, wild and free! Don’t be so quick to put on that harness and pull for the parasites.

If prohibition is lifted, where will you be? Will you forget about all this revolution stuff? Will you go back to ignoring that itching feeling that something isn’t right, that men in uniforms and behind desks have just a bit too much control over your life, and are taking more and more of your sovereignty every day? Will you go back to thinking that taxes are as inevitable as death and the best you can do is to pull as hard as you can for them until you mind, body and spirit are all used up? Or will you feel the loss, as one more wild west frontier comes under the dominion of the enemy, and redouble your efforts to stop it?

I know where I’ll be. I won’t rest until children are born into a world where oppression, institutional violence and control, world war, and all the other hallmarks of the state are as ancient history as pharaohs commanding armies of slaves. The drug war merely brings to light their nature and shows us who they really are. Legalizing it won’t change that and will only make them stronger. Hold on to what you DO have, and stand for the freedom you deserve!” [4/29/2012]

And finally, on what inspires him:

“Hey gang,

I read more than I post in the forum, and my posts are rarely of a personal nature. For some reason the mood struck me just now to put the revolution down for a minute and just express a few things. There is a curtain of anonymity and secrecy that covers everything that goes on behind the scenes here. It is often fast paced and stressful behind this curtain and I rarely lift my head long enough to take in just how amazing all of this is. But when I do I am filled with inspiration and hope for the future. Here’s a little story about what inspires me:

For years I was frustrated and defeated by what seemed to be insurmountable barriers between the world today and the world I wanted. I searched long and hard for the truth about what is right and wrong and good for humanity. I argued with, learned from, and read the works of brilliant people in search of the truth. It’s a damn hard thing to do too with all of the misinformation and distractions in the sea of opinion we live in. But eventually I found something I could agree with whole heartedly. Something that made sense, was simple, elegant and consistent in all cases. I’m talking about the Austrian Economic theory, voluntaryism, anarcho-capitalism, agorism etc. espoused by the likes of Mises and Rothbard before their deaths, and Salerno and Rockwell today.

From their works, I understood the mechanics of liberty, and the effects of tyranny. But such vision was a curse. Everywhere I looked I saw the State, and the horrible withering effects it had on the human spirit. It was horribly depressing. Like waking from a restless dream to find yourself in a cage with no way out. But I also saw free spirits trying to break free of their chains, doing everything they could to serve their fellow man and provide for themselves and their loved ones. I saw the magical and powerful wealth creating effect of the market, the way it fostered cooperation, civility and tolerance. How it made trading partners out of strangers or even enemies. How it coordinates the actions of every person on the planet in ways too complex for any one mind to fathom to produce an overflowing abundance of wealth, where nothing is wasted and where power and responsibility are directed to those most deserving and able. I saw a better way, but knew of no way to get there.

I read everything I could to deepen my understanding of economics and liberty, but it was all intellectual, there was no call to action except to tell the people around me what I had learned and hopefully get them to see the light. That was until I read “Alongside night” and the works of Samuel Edward Konkin III. At last the missing puzzle piece! All of the sudden it was so clear: every action you take outside the scope of government control strengthens the market and weakens the state. I saw how the state lives parasitically off the productive people of the world, and how quickly it would crumble if it didn’t have it’s tax revenues. No soldiers if you can’t pay them. No drug war without billions of dollars being siphoned off the very people you are oppressing.

For the first time I saw the drug cartels and the dealers, and every person in the whole damn supply chain in a different light. Some, especially the cartels, are basically a defacto violent power hungry state, and surely would love nothing more than to take control of a national government, but you average joe pot dealer, who wouldn’t hurt a fly, that guy became my hero. By making his living outside the purview of the state, he was depriving it of his precious life force, the product of his efforts. He was free. People like him, little by little, weakened the state and strengthened the market.

It wasn’t long, maybe a year or two after this realization that the pieces started coming together for the Silk Road, and what a ride it has been. No longer do I feel ANY frustration. In fact I am at peace in the knowledge that every day I have more I can do to breath life into a truly revolutionary and free market than I have hours in the day. I walk tall, proud and free, knowing that the actions I take eat away at the infrastructure that keeps oppression alive.

We are like a little seed in a big jungle that has just broken the surface of the forest floor. It’s a big scary jungle with lots of dangerous creatures, each honed by evolution to survive in the hostile environment known as human society. All manner of corporation, government agency, small family businesses, anything that can gain a foothold and survive. But the environment is rapidly changing and the jungle has never seen a species quite like the Silk Road. You can see it, but you can’t touch it. It is elusive, yet powerful, and we are evolving at a rapid clip, experimenting, trying to find sturdy ground we can put roots down in.

Will we and others like us someday grow to be tall hardwoods? Will we reshape the landscape of society as we know it? What if one day we had enough power to maintain a physical presence on the globe, where we shunned the parasites and upheld the rule of law, where the right to privacy and property was unquestioned and enshrined in the very structure of society. Where police are our servants and protectors beholden to their customers, the people. Where pace our leaders earn their power and responsibility in the harsh and unforgiving furnace of the free market and not from behind a gun, where the opportunities to create and enjoy wealth are as boundless as one’s imagination.

Some day, we could be a shining beacon of hope for the oppressed people of the world just as so many oppressed and violated souls have found refuge here already. Will it happen overnight? No. Will it happen in a lifetime? I don’t know. Is it worth fighting for until my last breath. Of course. Once you’ve seen what’s possible, how can you do otherwise? How can you plug yourself into the tax eating, life sucking, violent, sadistic, war mongering, oppressive machine ever again? How can you kneel when you’ve felt the power of your own legs? Felt them stretch and flex as you learn to walk and think as a free person? I would rather live my life in rags now than in golden chains. And now we can have both! Now it is profitable to throw off one’s chains, with amazing crypto technology reducing the risk of doing so dramatically. How many niches have yet to be filled in the world of anonymous online markets? The opportunity to prosper and take part in a revolution of epic proportions is at our fingertips!

I have no one to share my thoughts with in physical space. Security does not permit it, so thanks for listening. I hope my words can be an inspiration just as I am given so much by everyone here.

Dread Pirate Roberts” [3/20/2012]

Postad
Det var menat som en hyllning till slaktis brillianta metodik att mosa dina argument, sen att det lyser igenom att jag tycker dina åsikter oftast är ett luftslott ber jag om ursäkt för.

Visst är slaktis en speciell filur men jag förstår inte hur du orkar sitta och tjata på heltok när han har visat att han inte vill diskutera med dig alls. Men ändå sitter du och runkar åt hans dagbok dag in och ut.

PS: Du är så oskön person!!!

Postad

Ang MultiBit som Wallet.

Har laddat ner programmet och lagt ett på datorn och ett på hårddisken, även fört över lite och testat och det funkar finemang so far. Frågan är om man på något vis kan ladda ner klienten från random dator och logga in på min wallet därifrån eller har man bara sin wallet på dom apparater man laddat ned programmet på?

Tex verkar det inte sparas nån specifik wallet-fil i MultiBit-mappen.

Postad
IRLVERSIONEN;

Du hittar mycket tant och gubbsnusk på piteå havsbad! Där är det ligor av kärringar med sina knähundar och jagar gubbkuk på kvällarna!

Typ så ja. Farsan skilde sig för några år sen. Fem minuter senare var han ute på fejan och diverse dejtingsajter. Dom är fan inte kloka dom där gamingarna, tror att det är 1968 och summer of love fortfarande.

Postad

Taleb vet att han ofta säger saker med säkerhet som ganska sannolikt är felaktiga, men han förstår att han är antifragile och all form av kritik mot honom medför ökade intäkter för honom.

+1

Men vi måste kunna diskutera det som är felaktigt, om inte minst för nöjes skull. För att citera Montaigne: There is no conversation more boring than the one where everybody agrees.

Postad
Ang MultiBit som Wallet.

Tex verkar det inte sparas nån specifik wallet-fil i MultiBit-mappen.

Det beror på vilket operativsystem du har, men det finns oftast en dold mapp som heter Application Data i ditt hembibliotek (under Documents and Settings / ditt användarnamn).

Där bör du bland annat ha filerna:

multibit.blockchain - din egen kopia av blockchain

multibit.wallet

multibit.info

multibit.properties

Testa att experimentera lite med dessa filer så förstår du snart hur du kan återskapa din wallet med alla inställningar du vill ha direkt från en backup-kopia på t.ex. en usb sticka.

Multibit har också en inbyggd funktion under Tools / verktyg som heter exportera privata nycklar / export private keys, om du vill slippa mecka med filerna direkt. När du sedan vill återställa plånboken importerar du bara filen du skapat. (Självklart ska också här öva lite och se att det fungerar)

Postad
möjligt att så är fallet. upplever det själv inte så, skulle mest se att alla ignoreposter försvinner och är lite anti ryggdunkarmentalitet i allmänhet. läser väl 1/5 av hans poster och tycker ofta det är att ta rygg vilket jag ogillar som fenomen. hatar att folk ska diskutera debatten och formen argumenten framförs på istället för att gå på sakfrågan och att det ska förvandlas till ett spel som går ut på att vinna över motståndaren snarare än en givande debatt som går ut på att reda ut vad som är rätt och fel.

ibland försöker jag tänka på att argumentera övertygande, men oftast orkar jag inte. jag bara säger vad jag tycker så får folk tro på det om de vill eller ej. iaf på nätet semianonymt, irl är denna strategin givetvis katastrofal. kanske inte bästa sättet att övertyga andra, men iaf ärligt och gör att jag oftare blir uppläxad och kan se mina fel och växa som människa. på så vis kan jag ha fel och ändå vinna, medan andra suckers vann debatten utan att vinna.

varför ta rygg mot ryggdunkarposter? om nån verkligen tycker att nån har gjort något bra så borde det väl premieras?

vad det gäller diskussionen ang Taleb så får jag verkligen inte känslan av att ni nått nån slags konsensus, lr i närheten därav, utan att du mest refererar till "lagar" som du själv stiftat och därför vunnit laga kraft ...