Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

angående lyckodiskussionen tidigare: http://www.overcomingbias.com/2012/08/middle-aged-not-miserable-just-too-busy-to-answer-surveys.html

 

så axiomen för vår diskussion tycks ogiltiga på det stora hela.

 

även om det sistnämnda skulle stämma, lär det iofs inte hindra en enda människa från att rationalisera fram att det ändå inte skadar att prova :)

 

intressant.

 

It may be that trying to be happier is as futile as trying to be taller and therefore is counterproductive.

eller att de flesta(även lyckliga) försöker med fel saker. hindrar ju inte en från att göra rätt saker. säg t ex munkar som mediterar, de har fortfarande off the chart höga endorfin-nivåer etc. och min hypotes var ju att det är paleo+science of happiness+status anxiety som kan höja SWB, inget jag ser i texten som kan förkasta den hypotesen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

intressant.

 

 

eller att de flesta(även lyckliga) försöker med fel saker. hindrar ju inte en från att göra rätt saker. säg t ex munkar som mediterar, de har fortfarande off the chart höga endorfin-nivåer etc. och min hypotes var ju att det är paleo+science of happiness+status anxiety som kan höja SWB, inget jag ser i texten som kan förkasta den hypotesen.

om vi lägger åt sidan halvsuspekta evolutionärpsykologiska antaganden och möjlig placebo så är det alltså rakt av ett god of the gaps-argument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om vi lägger åt sidan halvsuspekta evolutionärpsykologiska antaganden och möjlig placebo så är det alltså rakt av ett god of the gaps-argument.

 

nu hängde jag inte med.

 

1. att vi inte lyckas motbevisa nollhypotesen att något gör oss lyckliga är inget bevis för att inget gör det.

 

2. det andra om paleo+status+science är ju långt ifrån god of gaps.

 

i fallet paleo har det massa positiva effekter som förvisso korrelerar med hälsa, men faktiskt i väldigt många anektdoter på nätet också har förbättrat välmående

i fallet status axiety så är det en stor insikt om vad som faktiskt gör moderna demokratiserade människan olycklig som kan ta bort mycket av de negativa sidorna

i fallet science of happiness vars huvudtes är att arbeta normalhårt med lagom stress gör oss lyckliga så är det väl hyfsat vetenskapligt belagt.

 

så vad är god of gaps här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu hängde jag inte med.

 

1. att vi inte lyckas motbevisa nollhypotesen att något gör oss lyckliga är inget bevis för att inget gör det.

 

2. det andra om paleo+status+science är ju långt ifrån god of gaps.

 

i fallet paleo har det extremt massa positiva effekter som förvisso korrelerar med hälsa, men faktiskt i väldigt många anektdoter på nätet också har förbättrat välmående

i fallet status axiety så är det en stor insikt om vad som faktiskt gör moderna demokratiserade människan olycklig som kan ta bort mycket av de negativa sidorna

i fallet science of happiness vars huvudtes är att arbeta normalhårt med lagom stress gör oss lyckliga så är det väl hyfsat vetenskapligt belagt.

 

så vad är god of gaps här?

om vi nu antar att det i stort är svårt/omöjligt att påverka sin lyckonivå (ett i sig ganska vågat påstående även om det kanske bör vara defaulthypotesen imo; forskaren gör hursomhelst en kommentar svagt i den riktningen), så hamnar ditt paleo blablabla under god of the gaps relativt det påståendet.

 

jag har inte sett några studier som visar på att paleo blablabla genererar högre lycka, så tills vidare sluter jag mig till att paleo blablabla-hypotesen befinner sig i vetenskapens luckor, där även god of the gaps huserar.

 

att snubbar på nätet har invändningar mot det baserat på personal revelations rör mig inte nämnvärt i den andra riktningen. det är till exempel fullt möjligt att de hade blivit precis lika lyckliga av att bo i jonestown eller något annat som rimmar väl med deras beteendemönster.

 

problemet med att titta på paleofolk och säga "GUD VAD LYCKLIGA DE ÄR, BEVIS!" är bland annat givetvis att det är en magiskt hårt självselekterad grupp.

 

övriga grejer har jag svårt att bemöta då jag inte läst litteraturen. har man överkommit selektionsproblemet när man hävdar att man blir lyckligast av att arbeta normalhårt kontra att människor som arbetar normalhårt är lyckligast? vi har ju ett massivt problem med enkätssvar här också oavsett... jämför faktumet att män på ålderns höst ofta säger att de ångrar att de inte lade mer tid för familjen (att detta mönster verkar gå igen faller nog under demonstrated preference-kategorin, annars torde man lära sig över generationerna?).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

surprise: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/sydnytt/laskdrickare-far-oftare-cancer :roll:

 

- Hos de män som drack mycket läsk eller andra drycker med tillsatt socker såg vi en ökad risk för prostatacancer med ungefär 40 procent, berättar Isabel Drake, doktorand vid institutionen för kliniska vetenskaper i Malmö, Lunds universitet.

 

Förutom läsk visade sig bland annat hög konsumtion av sötade frukostflingor, bullar, kakor, ris och pasta ha betydelse.

 

 

om vi nu antar att det i stort är svårt/omöjligt att påverka sin lyckonivå (ett i sig ganska vågat påstående även om det kanske bör vara defaulthypotesen imo; forskaren gör hursomhelst en kommentar svagt i den riktningen), så hamnar ditt paleo blablabla under god of the gaps relativt det påståendet.

tycker det känns väldigt intuitivt att eftersom man lätt kan fucka upp lyckan antagligen relativt lätt kan undvika att fucka upp lyckan. om man från lycklig kan gå till ännu lyckligare är en annan sak, men man kan nog iaf minska risken att gå till olycklig och det är ju en ökning i expected SWB.

 

jag har inte sett några studier som visar på att paleo blablabla genererar högre lycka, så tills vidare sluter jag mig till att paleo blablabla-hypotesen befinner sig i vetenskapens luckor, där även god of the gaps huserar.

nej, det är bara min egen tes :) men man förbättrar iaf många hälsomarkörer och får mer energi etc och antagligen kan man hantera negativ stress bättre vilket enligt science of happiness påverkar lyckan:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2793346/

 

 

problemet med att titta på paleofolk och säga "GUD VAD LYCKLIGA DE ÄR, BEVIS!" är bland annat givetvis att det är en magiskt hårt självselekterad grupp.

bästa är väl att testa själv. vi ju ett gäng i denna wellboken som testat och alla verkar nöjda-väldigt nöjda med resultaten. visst kan ju vara placebo, men det ändrar ju inte resultatet när det gäller SWB.

 

övriga grejer har jag svårt att bemöta då jag inte läst litteraturen. har man överkommit selektionsproblemet när man hävdar att man blir lyckligast av att arbeta normalhårt kontra att människor som arbetar normalhårt är lyckligast?

var ett tag sedan jag läste den, någon med färskare eller bättre minne kan säkert fylla i. men jag har för mig de jämförde samma personer över tiden etc.

 

 

vi har ju ett massivt problem med enkätssvar här också oavsett... jämför faktumet att män på ålderns höst ofta säger att de ångrar att de inte lade mer tid för familjen (att detta mönster verkar gå igen faller nog under demonstrated preference-kategorin, annars torde man lära sig över generationerna?).

fast även om man ångrar vad man gjorde kan man ju ha varit lycklig när man gjorde det.

 

 

fy fan vilket löppass vi hade nyss på göteborg running club. ni göteborgare borde gå dit, riktigt härligt tunga passa och bra stämning och gratis :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ajabaja, "chronic cardio" är inte paleo! ;-)

 

hoho, 20sekunders-intervaller är inte cardio :P

 

brutala utfall och grodhopp idag, det är friskt när man är tröttare efter grodhopp än efter en 600m 400m 200m 100m stegring(10sek vila)...

 

dagens pass:

* 1500m uppvärming 5.40-6.10min/km

* Stretch

* Sex löpskoleövningar (30sek x2)

Uppdelning av grupp...

 

Del I

* Breakdown pass. Detta innebär att vi börjar med en lång sträcka i normaltempo och sedan springer kortare och kortare intervaller men samtidigt höjer tempot. 600m, 400m, 200m, 100m.

 

Del II

* 200m backintervall x2

* Grodhopp

* Utfall

* Upphopp med klapp

* Baklängeslöpning

 

* TABATA, 20sekunder löpning, 15 sekunder vila x8.

* Kombinationsövning. 25 grodhopp á la Ass to the grass och sedan 200m backintervall.

*Stretch

 

errrrrrrrhmmmm

 

man lär sig något varje dag:

5937993_700b.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkert men inte enligt husguden Sisson & PB.

 

äh, så negativ är han inte:

http://www.marksdailyapple.com/what-are-tabata-sprints/

 

visst vissa av inslagen på träningen är inte primal(mark är inte paleo, han är primal), men lite får man offra för att ha kul och vara i grupp. inte GTO, men inte heller jättestora läckor, 5min semicardio kan man väl bjuda på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

äh, så negativ är han inte:

http://www.marksdailyapple.com/what-are-tabata-sprints/

 

visst vissa av inslagen på träningen är inte primal(mark är inte paleo, han är primal), men lite får man offra för att ha kul och vara i grupp. inte GTO, men inte heller jättestora läckor, 5min semicardio kan man väl bjuda på.

 

Det han är mest negativ mot är ju så som många tränar nuförtiden dvs 3-5 mils löpning (eller mer...) i veckan. Det är ju inte opti ur ett hälsoperspektiv men om man ska springa lopp och prestera så måste man ju få in volym. Men ur ett hälsoperspektiv är det inte optimalt. Löpning sliter ju mer än man tror också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5mil löpning må inte vara optimalt, men det är framförallt 5mil löpning i ett högt tempo som är det dåliga. om man kör det i prat-tempo är det inte alls lika farlig, iaf så har jag uppfattat det på sisson. zonen mellan 140-180 i puls som man inte bör vistas i allt för länge. alltså motsatsen till denna:

reebok_heart_chart.gif

 

så sjukt vackert:

 

sån fokus, sån teknik, sån balans :heart:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5mil löpning må inte vara optimalt, men det är framförallt 5mil löpning i ett högt tempo som är det dåliga. om man kör det i prat-tempo är det inte alls lika farlig, iaf så har jag uppfattat det på sisson. zonen mellan 140-180 i puls som man inte bör vistas i allt för länge. alltså motsatsen till denna:

reebok_heart_chart.gif

 

Exakt! Det är dock svårt att springa med 60-70% av maxpuls. 75 % klarade jag hyfsat när jag var bra konditionstränad nu skulle pulsen gå upp i "danger zone".

 

Såg på Vinterstudion i helgen och där talade de om att eliten körde de flesta av sina pass med c:a 65 % av maxpuls. För de flesta är det promenadtempo dvs det går inte springa eller åka skidor med så låg puls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

appropå cardio:

http://online.wsj.com/article/SB10001424127887323330604578145462264024472.html?mod=WSJ_hps_sections_sports

 

Exakt! Det är dock svårt att springa med 60-70% av maxpuls. 75 % klarade jag hyfsat när jag var bra konditionstränad nu skulle pulsen gå upp i "danger zone".

 

Såg på Vinterstudion i helgen och där talade de om att eliten körde de flesta av sina pass med c:a 65 % av maxpuls. För de flesta är det promenadtempo dvs det går inte springa eller åka skidor med så låg puls.

 

är väl rätt jobbigt att hålla den pulsen i naturen överlag. när jag primal walk:ar blir det lite lätt jogg, någon rush, men mest går man ju. annars blir jobbigt med mjölksyra och allt.

 

cardio funkar bara på asfalt, stigar, cyklar, kanoter etc, i naturen ser man väldigt sällan det. så inte konstigt att det inte är bra för oss. bumpar filmen, den får för lite kärlek:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

appropå cardio:

http://online.wsj.com/article/SB10001424127887323330604578145462264024472.html?mod=WSJ_hps_sections_sports

 

 

 

är väl rätt jobbigt att hålla den pulsen i naturen överlag. när jag primal walk:ar blir det lite lätt jogg, någon rush, men mest går man ju. annars blir jobbigt med mjölksyra och allt.

 

cardio funkar bara på asfalt, stigar, cyklar, kanoter etc, i naturen ser man väldigt sällan det. så inte konstigt att det inte är bra för oss. bumpar filmen, den får för lite kärlek:

 

Mm, a propos att det inte är opti med chronic cardio.

 

http://online.wsj.com/article/SB10001424127887323330604578145462264024472.html?mod=WSJ_hps_sections_sports

 

Edit: Haha, 2:a på bollen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

läser vidare i globala förkastningar.

 

"framgångsrika företag måste helt enkelt konstrueras för ständig förändring"

 

detta är väldigt talande för vår tid. men det gäller också länder där man ser att de länder som försökte rädda sin varvsindustri gick trögt medan de som släppte tyglarna fria typ sydkorea/singapore/hongkong/silicon valley gick bra.

 

men det gäller också privatpersoner! vi är väldigt bekväma och det är sjukt svårt att ändra sig. även om man inte trivs med livet man har och alla alternativ är bättre är det fortfarande jobbigt med förändring. och trivs man väl med vad man har, då är det jättesvårt! även om man har kommit dit man vill och allt är som det ska måste man fortfarande leta förändring.

 

det är detta som krävs för att man ska må bra, vara framgångsrik och vara lycklig, man måste våga ta till sig förändring.

 

 

hoppas talebs nya bok kommer få bägaren att rinna över och mig att faktiskt söka förändring för jag har gått och blivit bekväm :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...